Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko chat gpt vastauksiin luottaa?

Vierailija
04.09.2025 |

Oon kysynyt siltä elämästä ja mielenterveys asioista

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kandee tehdä jos huono ilmapiiri koulussa? Lopettaa se opiskelu? Mä olen todella herkkä tuollaiselle

Ap

Oletko koulussa hankkimassa kavereita vai hankkimassa tutkinnon? 

Vierailija
22/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä kandee tehdä jos huono ilmapiiri koulussa? Lopettaa se opiskelu? Mä olen todella herkkä tuollaiselle

Hanki muutama kaveri ja sitten älä välitä muista.

Sä et pysty muuttamaan koko luokan/ryhmän yhteishenkeä ellei ole joku tosi pieni ryhmä, mutta kun sulla on muutama kaveri joitten kanssa sä olet yhdessä niin silloin se mitä muu luokka tekee haittaa paljon vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta vasta sen jälkeen kun vastauksen oikeellisuuden on vahvistanut jostain luotettavasta lähteestä.

https://www.santerimakinen.com/l/tekoalyn-vaarat-lyhyt-essee/

Kun ihmiset googlettelevat kysymyksiään ja niihin tulee välittömästi vastauksia, suurin osa uskoo tekoälyn antamat vastaukset ilman minkäänlaista kyseenalaistamista. Mutta tekoälyn voi saada sanomaan mitä vain. Se luottaa todennäköisyyksiin, ei faktoihin. Riittää kun se löytää edes muutaman artikkelin tai uutisen täynnä väärää tietoa, niin se saattaa jakaa sen eteenpäin totuutena. Tämä on ongelma.

Vierailija
24/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aiheesta varmaan, mutta yleisesti ottaen ei. Nämä tekoälyt ovat ihmisten ohjelmoimia omine poliittisine agendoineen. Tiettyjä asioita et voi kysyä, tai et ainakaan saa niihin rehellistä vastausta. Vastaukset noudattavat eri hallintojen poliittisesti korrekteja narratiiveja. Mihinkään vähänkään poliittiseen aiheeseen et tule saamaan rehellistä vastausta. Tekoäly on vain naamioitua propagandaa. 

Vierailija
25/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chat GPT antaa ihania ruokaohjeita. Esim. huomaat pari elintarviketta vanhenevan. Anna ne tekoälylle ja pyydä antamaan ruokaohje.

Vierailija
26/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika liberaalilta vaikuttaa kun tunkee joka vastaukseen kestävää kehitystä ym.

Joskus kävin pitkän riitelyn sen kanssa ja sain sen myöntämään että hollywoodin tulis kohdentaa rikkaimalle ja isoimmalle kuluttaja ryhmälle eikä marginaalille jos tavoite on saada taloudellista voittoa.

On toi kestävä kehitys kyllä järkyttävää.

Paljon mielummin konservatiivien nopea tuho kuten Trump ja Purra ajavat saastuttamisella, fossiilisilla ja tuulivoiman alasajolla.

Vierailija
27/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi, mutta vasta sen jälkeen kun vastauksen oikeellisuuden on vahvistanut jostain luotettavasta lähteestä.

https://www.santerimakinen.com/l/tekoalyn-vaarat-lyhyt-essee/

Kun ihmiset googlettelevat kysymyksiään ja niihin tulee välittömästi vastauksia, suurin osa uskoo tekoälyn antamat vastaukset ilman minkäänlaista kyseenalaistamista. Mutta tekoälyn voi saada sanomaan mitä vain. Se luottaa todennäköisyyksiin, ei faktoihin. Riittää kun se löytää edes muutaman artikkelin tai uutisen täynnä väärää tietoa, niin se saattaa jakaa sen eteenpäin totuutena. Tämä on ongelma.

Hauskat nuo harmaa partakarva-keskustelut tekoälyn kanssa tossa jutussa. 🤣

Vierailija
28/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras tapa käyttää ChatGPT:tä on saada yleiskuva asiasta ja varmistaa vastaukset luotettavammista lähteistä, jos tarvitaan tarkempaa tietoa.

Vierailija
29/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse keskityin enemmän opintoihin ja jätin muut omaan arvoonsa. Yritin silti olla suht ystävällinen, mutta en ottanut ilkeitä kovin  tosissani. Koulu ei ole ikuista, muista se ja tarviit sun opinnot. Töissä nyt ihan hyvin menee. 

Vierailija
30/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus kävin pitkän riitelyn sen kanssa ja sain sen myöntämään että hollywoodin tulis kohdentaa rikkaimalle ja isoimmalle kuluttaja ryhmälle eikä marginaalille jos tavoite on saada taloudellista voittoa.

Siirry Grokiin. Elon viilaa siitä täysillä teille pikkunasseille sovitettua tekoälyä.

Vahvasti painottuu sinne teko-puoleen, mutta ei sitten ole sitä sun woke-peikkoa kiusana.

Vierailija
31/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itse keskityin enemmän opintoihin ja jätin muut omaan arvoonsa. Yritin silti olla suht ystävällinen, mutta en ottanut ilkeitä kovin  tosissani. Koulu ei ole ikuista, muista se ja tarviit sun opinnot. Töissä nyt ihan hyvin menee. 

Mulla ollut mielenterveyshaasteita ja mietin sitä että kandeeko mun omaa hyvinvointia uhrata joidenkin takia. Siksi mietin lopettamista. Ja mä en edes tiedä miten voisin opiskella aivan yksin. Onko se edes mahdollista

Ap

Vierailija
32/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin chatGTP:lta huvikseni mitä ravintolaa se suosittelisi Jyväskylässä. Vastauksen ravintoiloista yksikään ei sijaitse Jyväskylässä. Siitä voit päätellä, miten luotettava se on. 

Minä sain monta suositusta ja kaikki oli Jyväskylässä. 

Tottakai sait, kun minä ensin opetin sille, että sen listaamat ravintolat eivät ole Jyväskylässä. ChatGTP oppii asioita käyttäjiltään. 

Ei opi. Ei voi opettaa.

Vierailija
33/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirry Grokiin. Elon viilaa siitä täysillä teille pikkunasseille sovitettua tekoälyä.

Vahvasti painottuu sinne teko-puoleen, mutta ei sitten ole sitä sun woke-peikkoa kiusana.

Entäs jos olen konservatiivi ja vasemmistolainen?

Vierailija
34/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun tarkastaa linkit jotka se antaa. Olen huomannut maksullisen version aika luotettavaksi.

Vierailija
35/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni chat gpt pärjää hyvin matemaattisissa kysymyksissä (kyselin siltä yhtä omaan veroprosenttiini ja vähennyksiin liittyvää asiaa ja se laski sen ihan oikein ja selitti todella selkeästi ja hyvin asian). 

Täällä sanotaan, että mielenterveyskysymyksissä ja hyvinvointiasioissa ei pitäisi tekoälyyn luottaa, mutta oman kokemukseni mukaan olen kyllä saanut siltä hyvän avun mielessä pyörineisiin asioihin. On ihan oikeasti varteen otettava vaihtoehto keskustelukumppanina, kun olen kertonut sille työpaikkani hankaluuksista, pohtinut eri vaihtoehtoja, pyytänyt ohjeita seuraavaan tapaamiseen jne. Osaa nostaa esiin uusia näkökulmia ja ohjeistaa selkeästi ja hyvin. 

Sen sijaan tällaisia "suosittele ravintolaa / kirjaa / elokuvaa" -tyyppisiin kysymyksiin se ei osaa vastata kovin hyvin. Tekoälyä ei kannata käyttää kuin googlea, sen toimintamekanismi on ihan erilainen.

Kun tekoälyltä jotakin kysyy, niin olennaista on promptata se oikein eli ohjeistaa. Itse aloitan aina roolittamalla chatgpt:n ensin: "Olet koulutukseltasi psykologi, työnohjaaja ja ratkaisukeskeinen terapeutti. Olet erikoistunut erityisesti terveydenhuoltoalan työpaikkoihin. Sinulla on 20 vuoden kokemus työnohjauksesta hoitajien työyhteisössä." ja sitten vasta rupean esittämään kysymyksiä.

Vierailija
36/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole silloin täällä kitisemässä jostain wokesta, jota et osaa edes määritellä kun kysytään.

Kaikki paitsi Grok käy.

Vierailija
37/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole silloin täällä kitisemässä jostain wokesta, jota et osaa edes määritellä kun kysytään.

Kaikki paitsi Grok käy.

Sattumoisin olen valkoinen hetero mies joka haluaa katsoa elokuvaa mihin samaistua. En aio katsoa elokuvia missä on pää osissa nainen esim. Viimeisin jurassik park. Kyse siis ei ole wokesta vaan viihde tarjonnasta mitä keskustelin chatgpt kanssa ja sain sen myöntämään että hollywood tekee tappiota.

Vierailija
38/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin chatGTP:lta huvikseni mitä ravintolaa se suosittelisi Jyväskylässä. Vastauksen ravintoiloista yksikään ei sijaitse Jyväskylässä. Siitä voit päätellä, miten luotettava se on. 

Itse sain seuraavanlaisen vastauksen

Tässä on lista 10 suositeltavasta ravintolasta Jyväskylässä:

Pöllöwaari

Osoite: Vapaudenkatu 36, 40100 Jyväskylä

Perinteikäs ravintola, joka tarjoaa suomalaista ja pohjoismaista ruokaa modernilla twistillä.

Lounasravintola Henriks

Osoite: Kauppakatu 27, 40100 Jyväskylä

Henriks on tunnettu erinomaisesta lounaastaan ja viihtyisästä ilmapiiristään.

Ravintola Kumpu

Osoite: Kumpulantie 1, 40900 Jyväskylä

Kumpu on tunnettu sesongin mukaan vaihtuvista raaka-aineistaan ja modernista suomalaisesta keittiöstään.

Ravintola Gusto

Osoite: Kauppakatu 5, 40100 Jyväskylä

Italialaisen keittiön ystäville, tarjolla tuoreita pastoja ja pizzoja sekä laaja valikoima viinejä.

Taikuri

Osoite: Kauppakatu 16, 40100 Jyväskylä

Viihtyisä, moderni ravintola, jossa tarjoillaan herkullisia annoksia sesongin raaka-aineista.

Löyly

Osoite: Puistokatu 8, 40100 Jyväskylä

Kokkien luomuksia perinteisten suomalaisruokien pohjalta. Ravintola tunnetaan erityisesti kalapainotteisista annoksistaan.

Ravintola Nasinneula

Osoite: Kyllikinkatu 7, 40720 Jyväskylä

Nasinneula tarjoaa erinomaisia pihvejä ja rentoa ruokailua keskellä kaupungin vilinää.

Kauppahalli

Osoite: Hannikaisenkatu 28, 40100 Jyväskylä

Kauppahallin ravintolat tarjoavat monipuolista ruokaa, mm. kotiruokaa, lähellä tuotettuja raaka-aineita ja paikallisia erikoisuuksia.

Ravintola Kaks Kuppia

Osoite: Väinönkatu 11, 40100 Jyväskylä

Kaks Kuppia on tunnettu herkullisista kasvis- ja vegaaniruoistaan sekä rento ilmapiiristään.

Pizzeria San Marco

Osoite: Vapaudenkatu 53, 40100 Jyväskylä

Hyvin arvostettu pizzeria, jossa tarjotaan perinteisiä italialaisia pizzoja ja pastoja.

Näistä löytyy monenlaista makua, joten riippuen siitä, mitä etsit (perinteistä suomalaista, kansainvälistä tai erikoisruokavalioita), löydät varmasti mieluisan paikan!

Vierailija
39/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain monta suositusta ja kaikki oli Jyväskylässä. 

Tottakai sait, kun minä ensin opetin sille, että sen listaamat ravintolat eivät ole Jyväskylässä. ChatGTP oppii asioita käyttäjiltään. 

No ei todellakaan opi. Lopeta sekoilu. 

Pystyt kyllä löytämään tietoa siitä miten ChatGPT:n opettaminen tapahtuu, mutta ehkei sitä kannata siltä kysyä, ottaen huomioon miten usein ja suuria virheitä sen uusinkin versio tekee.  

Vierailija
40/47 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkuperäinen kommentoija ei vaikuta valitettavasti osaavan kirjoittaa edes suunnilleen kieliopin mukaisesti, joten mietin mitenköhän tuo promptauskaan sujuu. "hollywoodin tulis kohdentaa rikkaimalle ja isoimmalle kuluttaja ryhmälle eikä marginaalille".

Eiköhän se nyt ole aika selvää, että Hollywoodin elokuvatuotannot (jos sitä nyt sitten tarkoitettiin) on kohdennettu maksukykyiselle yleisölle. Rikkain kuluttajaryhmä ei missään tapauksessa ole isoin, ja oikeasti rikkailla on varmaan kotonaan elokuvateatterit. Jos elää kuplassa kuvitellen, että vain oikeiston kannattajat ovat maksukykyistä kohdeyleisöä, niin voipi silläkin tavalla taloudellinen tuotto jäädä niukanlaiseksi.

Itse asiassa, nyt kun asiaa ajattelen, niin tällainen ajatteluhan saattaa hyvinkin selittää "talousosaajista" koostuvan nykyhallituksen kädenjälkeä. Velkaa ja työttömyyttä on saatu aikaiseksi, ja hyvin vähän mitään muuta.

Mutta joo, tekoäly on noin keskimäärin netinkäyttäjien tuottaman tiedon summa. Epäluotettava, kuten me kaikki.