Tarvitseeko 3-vuotias oikeasti päiväkotia mihinkään? Jos tilanne on se, ettei ole pakko viedä töiden tms takia?
Seurakunnan päiväkerhossa käy kerran viikossa pari tuntia kerrallaan ja viihtyy. Nyt harkinnassa 3-4 vuotiaiden temppujumppailun aloitus lisäksi, sekin kerran viikossa. Näiden lisäksi tavataan tuttuja perheitä vaihtelevasti. Ulkoillaan paljon metsässä, käydään leikkipuistoissa (sekä sisä- että ulkopaikoissa), luetaan tosi paljon kirjoja ja piirrellään / maalaillaan ja askarrellaan. Mua ei haittaisi olla vielä vaikka pari vuottakin tällä systeemillä kotona, mutta miten on, tarvitseeko lapsi oikeasti päiväkotia johonkin? Jääkö jostain oleellisesta paitsi?
Kommentit (521)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse päivähoitoa, jos vanhemmat muuten huolehtivat siitä, että saa sosiaalisia kontakteja ym.
Kun olin nuoremman kanssa äitiyslomalla, mun kolmevuotiaani kävi juurikin seurakunnan kerhossa ja jumppatunnilla, lisäksi käytiin perhekerhossa tai avoimessa päviäkodissa ehkä kerran kerran viikkoon ja nähtiin leikkipuistoissa ym. muita äitejä ja lapsia.
Kaikilla ei ole noita käytössään. Yhtä paljon tekemistä saa tarhassa, kuin teidän menoista koostui.
Kerhossa saa enemmän laadukasta varhaiskasvatusta, yleensä kerhot on 2-3 tuntia kerrallaan. Koko se aika käytetään kehittävään tekemiseen ja loppuaika vapaata leikkiä oman ikäryhmän kanssa. Päiväkodissa varhaiskasvatus sijoittuu aamu 9 ja 10 väliin, kaikki muu aika menee 15-21 lapsen pukemispuuhiin kun lähdetään ulos, vessakäyntei
Juuri näin. Päiväkodissa ei juuri muuta tehdä kuin syödään, nukutaan, puetaan ja ulkoillaan. Samaa voi tarjota kotona ja säästää lasta jatkuvalta kiireeltä ja korvia huumaavalta melulta. Jos vanhemmilla on mahdollisuus itse hoitaa lasta, se on erittäin hyvä vaihtoehto.
Käy tekee pari vuoroa keikkaa päikyssä ja mieti sit tarviiko sitä. Melkein arvaan vastauksen.
terveisin entinen varhaiskasvatuksen hoitaja
Omat lapseni (1- ja 3-vuotiaat) käyvät päiväkodissa ja arvostan varhaiskasvatushenkilöstön työtä korkealle. Ainakin meidän paikallisessa päiväkodissa heillä on laaja näkemys lapsista ja ovat omistautuneet työlleen. Saamme säännöllisesti palautetta lasten kehityksestä. Pidän erityisesti siitä miten nykyään opetetaan kaveritaitoja pienestä pitäen. Lapset pääsevät myös tutustumaan tuleviin luokkakavereihinsa jo ennen koulun alkamista ja ovat näin paremmassa asemassa verrattuna suoraan äidin helmoista kouluun vietyihin.
Myös työuran kannalta päiväkodin käyttö on hyvä juttu, että ei sitten tarvitse myöhemmin esittää uhriutunutta äitiä kun eläke on niin pieni ja uudelleentyöllistyminen perin vaikeaa.
Kerhoissa ja päiväkodissa oppii olemaan toisten lasten kanssa, saa kavereita. Jos ei ole taitoa olla toisten kanssa, on edessä kylmät tuulet, kun koulu alkaa. Ja aikuisenakin voi olla vaikeuksia sopeutua työelämään ja antamaan sijaa toistenkin mielipiteille ja ajatuksille.
Vierailija kirjoitti:
Kerhoissa ja päiväkodissa oppii olemaan toisten lasten kanssa, saa kavereita. Jos ei ole taitoa olla toisten kanssa, on edessä kylmät tuulet, kun koulu alkaa. Ja aikuisenakin voi olla vaikeuksia sopeutua työelämään ja antamaan sijaa toistenkin mielipiteille ja ajatuksille.
Kerhotoiminta on n. tuhatkertaisesti parempaa kuin päiväkotitoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ihminen ei tarvitse "varhaiskasvatusta" mihinkään. Päivähoidon tarkoitus nimenomaan on lapsista huolehtiminen keskitetysti, jotta vanhemmat voivat tehdä töitä.
No onhan se kielellinen kehitys ihan eri luokkaa tarhassa tai kotona oleminen. Varsinkin maahanmuuttajataustaisille tulisi olla jopa pakollinen tarhan kielikylpy. Törkeetä et ruotsinkielisille on ruotsinkieliset tarhat ja koulut.
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni (1- ja 3-vuotiaat) käyvät päiväkodissa ja arvostan varhaiskasvatushenkilöstön työtä korkealle. Ainakin meidän paikallisessa päiväkodissa heillä on laaja näkemys lapsista ja ovat omistautuneet työlleen. Saamme säännöllisesti palautetta lasten kehityksestä. Pidän erityisesti siitä miten nykyään opetetaan kaveritaitoja pienestä pitäen. Lapset pääsevät myös tutustumaan tuleviin luokkakavereihinsa jo ennen koulun alkamista ja ovat näin paremmassa asemassa verrattuna suoraan äidin helmoista kouluun vietyihin.
Myös työuran kannalta päiväkodin käyttö on hyvä juttu, että ei sitten tarvitse myöhemmin esittää uhriutunutta äitiä kun eläke on niin pieni ja uudelleentyöllistyminen perin vaikeaa.

joka ikinen yli 50v nainen työpaikallani (7) sanoi että ole mahdollissimman pitkään äitiysvapailla koska sitä aikaa et saa takaisin. Lapset on vain kerran pieniä etkä tule koskaan kokemaan sitä enää. Heitä kaduttaa että menivät 6-12kk kohdalla takaisin töihin eivätkä viettäneet lapsien kanssa enemmän aikaa kun olivat ihan pieniä vielä. Kukaan ei ole katunut sitä että eläkkeet in pieniä hitto miksi katuisi kun ehkä 1% elää edes niin pitkään että eläkkeelle pääsee :D
Nythän on monissa maissa uutena linjana, että naiset pois työelämästä kotiin hoitamaan lapsia ja vanhuksia. Ilmeisesti oikeisto tällaisia perinteisiä arvoja ajaa. Saadaan työttömyystilastotkin paremmiksi.
Voi johtaa siihen, että naisten joukko jakautuu kahtia. Korkeastikoulutetut tutkijat, poliitikot ja yritysjohtajat (naiset) jäävät työelämään miesten kanssa. Matalapalkkaiset ja vähemmän koulutetut jää kotiin. Naisethan on kautta aikojen nähty vaan työvoimareservinä.
Halpatyöt hoitaa maa hanmuuttajat pilkkapalkalla.
Pidä ehdottomasti kotona jos vaan voit! Itse olin sen kolme vuotta kokonaan lapseni kanssa, sen jälkeen hän on ollut päiväkodissa 60-80% ajalla. En ikinä olisi vienyt häntä sinne, jos ei olisi ollut pakko palata töihin. No olisihan sitä voinut vaikka irtisanoutuakin, niin ei olisi tarvinnut mennä, mutta en uskaltanut. Onneksi sentään saa tehdä lyhyempää työviikkoa. En tajua miksi lähes kaikissa tuntemissani lapsiperheissä taapero on päiväkodissa, vaikka mamma on vauvan kanssa kotona :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joka ikinen yli 50v nainen työpaikallani (7) sanoi että ole mahdollissimman pitkään äitiysvapailla koska sitä aikaa et saa takaisi
Itse olen vasta 46, mutta jälkeenpäin harmitti, että pidettiin nuorempaa niin kauan kotona. Olisi niillekin palkkarahoille ollut myöhemmin käyttöä, kun talosta paljastui kosteusvahinko. Lisäksi olin tosi kiukkuinen viimeisen kotona olo vuoden. Ajattelin, että velvollisuuteni on olla lapsen kanssa kotona, mutta muita äitikavereita ei ollut kuin kerran viikossa MML:n kahvilassa ja lapsikin kiukutteli paljon, ehkä tylsyyttään? En tiedä, mitä voitin sillä, että lapsi meni päiväkotiin vasta 2,5-vuotiaana.
3v ei tarvitse päiväkotia. Itse voi järjestää mukavaa, kehittävää toimintaa kotona, ketä siel nyt sitten lasta hoitaa.harrastuksia mikä häntä kiinnostaa.jne
Itse olen hoitanut lapseni kotona käyty muskarissa, lasten tanssissa.paljon vein eri museoihin lastwntapahtumiin, konsertteihin.elokuviin jne aloitti pianotunnit 5v musaopistossa, jne
Eskain kävi ja upeasti on pärjännyt, nyt jo aikuinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
joka ikinen yli 50v nainen työpaikallani (7) sanoi että ole mahdollissimman pitkään äitiysvapailla koska sitä aikaa et saa takaisi
Entäs ne isät? Ei itsellä ainakaan pää kestä olla vaan kotona 3 vuotta :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ihminen ei tarvitse "varhaiskasvatusta" mihinkään. Päivähoidon tarkoitus nimenomaan on lapsista huolehtiminen keskitetysti, jotta vanhemmat voivat tehdä töitä.
No onhan se kielellinen kehitys ihan eri luokkaa tarhassa tai kotona oleminen. Varsinkin maahanmuuttajataustaisille tulisi olla jopa pakollinen tarhan kielikylpy. Törkeetä et ruotsinkielisille on ruotsinkieliset tarhat ja koulut.
Kielelliseen kehitykseen vaikuttaa eniten se luetaanko kotona kirjoja lapselle. Sanavarasto kehittyy myös ihan ulkoilemalla ja sanoittamalla asioita luonnosta. Taitaa olla kasvava joukko lapsia, jotka eivät ymmärrä mitä tarkoittaa termit niitty, runko, neulanen, varpu, jne. Ikätasoista kielenkehitystä saa kerhossa, säästyy päiväkodin väsyttävältä ilmapiiriltä. Kotona saa elää oman rytmin mukaan ja luovuutta voi kehittää monin eri keinoin ja _omaan tahtiin_. 
Vierailija kirjoitti:
Tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse päivähoitoa, jos vanhemmat muuten huolehtivat siitä, että saa sosiaalisia kontakteja ym.
Kun olin nuoremman kanssa äitiyslomalla, mun kolmevuotiaani kävi juurikin seurakunnan kerhossa ja jumppatunnilla, lisäksi käytiin perhekerhossa tai avoimessa päviäkodissa ehkä kerran kerran viikkoon ja nähtiin leikkipuistoissa ym. muita äitejä ja lapsia.
Kaikilla ei ole noita käytössään. Yhtä paljon tekemistä saa tarhassa, kuin teidän menoista koostui.
Kerhossa saa enemmän laadukasta varhaiskasvatusta, yleensä kerhot on 2-3 tuntia kerrallaan. Koko se aika käytetään kehittävään tekemiseen ja loppuaika vapaata leikkiä oman ikäryhmän kanssa. Päiväkodissa varhaiskasvatus sijoittuu aamu 9 ja 10 väliin, kaikki muu aika menee 15-21 lapsen pukemispuuhiin kun lähdetään ulos, vessakäyntei
Ja jatkuva räkätauti yms. Tautipesiä.
Liittyykö keskustelu jotenkin siihen, että työttömien sakkomaksuihin tarvittavat rahat otetaan jatkossa ehkä päiväkodeista ja kouluista.