Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarvitseeko 3-vuotias oikeasti päiväkotia mihinkään? Jos tilanne on se, ettei ole pakko viedä töiden tms takia?

Vierailija
04.09.2025 |

Seurakunnan päiväkerhossa käy kerran viikossa pari tuntia kerrallaan ja viihtyy. Nyt harkinnassa 3-4 vuotiaiden temppujumppailun aloitus lisäksi, sekin kerran viikossa. Näiden lisäksi tavataan tuttuja perheitä vaihtelevasti. Ulkoillaan paljon metsässä, käydään leikkipuistoissa (sekä sisä- että ulkopaikoissa), luetaan tosi paljon kirjoja ja piirrellään / maalaillaan ja askarrellaan. Mua ei haittaisi olla vielä vaikka pari vuottakin tällä systeemillä kotona, mutta miten on, tarvitseeko lapsi oikeasti päiväkotia johonkin? Jääkö jostain oleellisesta paitsi?

Kommentit (499)

Vierailija
461/499 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me vietin lapset 4.Nyt myöhemmin jokainen lapsi vei lapsensa 2 .

Ovat nyt 9-16v.ovat taitavia, sosiaalisia. Iloisia ja oikeita kavereita kymmeniä, kuten meidänkin lapsila.

Aikuistuessa jä vain oikeasti yksi kaveri kymmenestä, koska muuttavat rakastuvat. 

Vietiin alta,3v.

Vierailija
462/499 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma tenava ei aikanaan ollut missään päiväkodissa tai kerhossa ja kyllä se varmaan virhe oli. Vaikeuksia oli koulussa. Muiden seurassa hän olisi perheen ainoana lapsena varmaankin saanut enempi eväitä kasvupolulleen aikuiseksi ja tottunut muihin ja siihen, että ohjataan. Ehkä hänen elämästään olisi tullut helpompaa, jos oltaisiin laitettu hänet johonkin ryhmään oppimaan. Itseäni on kaduttanut, ettei hän saanut meidän huonon valintamme parempia eväitä, vaikkei sille mitään jälkikäteen enää mahdakaan. Rankkojen nuoruusvuosien jälkeen hänestä kasvoi kumminkin lopulta vastuullinen aikuinen.

No miksi et vienyt kerhoon? Ap:n tapauksessa lapsi saa kokemuksia ryhmätoiminnasta sekä kerhosta että harrastuksesta. Ei lapsen kanssa kotona olo tarkoita että sinne seinien sisälle täytyy lukkiutua! Herran jestas...

No eikö se ole sama viedä sinne varhaiskasvatukseen kuin että täyttää kalenterin kerhoilla ja harrastuksilla? Päiväkodissa kuitenkin on kaikenmaailman muskari ja jumppa opetusta muutenkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/499 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi tarvii ja eläkkeesi pienenee uskomattoman paljon , jos olet kotona

Vierailija
464/499 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin säännöllinen ruokailu ryhmässä on hyvin arvokasta. 

729

Vierailija
465/499 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvi.

Vierailija
466/499 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodin ajatushan oli siinä, että sinne temmeltämään ja askartelemaan minkä kerkeää kun vanhemmat ovat töissä, joten jos ei tarvitse jättää lasta töiden tai muun takia päiväksi yksin, niin tarvettahan teoreettisesti ei ole.

Mutta on toinenkin puoli; Kun laps saa tehdä ja ihmetellä muiden n. ikäisensä kanssa, se on hyvää lapsen kehitykselle. Joten tässä määrin, sanoisin ainakin itse, että se olisi hyvä.

Itse tuon ikäisenä olin päiväkodissa kun vanhemmat olivat töissä. Ja näin vanhempana oivallan asian päälle tietenkin enemmän.

Vierailija
467/499 |
24.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan päiväkodista. Jos on aktiiviset vanhemmat, jotka touhuaa paljon eri asioita lapsen kanssa ja tapaa muita lapsia niin onhan se lapsi ainakin paremmassa turvassa kuin joissain päiväkodeissa. Kyllä se vanhemman läsnäolo on aina tärkeämpi ja parempi pohja tulevaisuuden täyspäiselle lapselle kuin olla oman onnensa nojassa jossain vieraassa lapsilaumassa paikassa, jossa sijaiset vaihtuu päivittäin eikä hoitajia ole ikinä tarpeeksi.

Vierailija
468/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodin ajatushan oli siinä, että sinne temmeltämään ja askartelemaan minkä kerkeää kun vanhemmat ovat töissä, joten jos ei tarvitse jättää lasta töiden tai muun takia päiväksi yksin, niin tarvettahan teoreettisesti ei ole.

Mutta on toinenkin puoli; Kun laps saa tehdä ja ihmetellä muiden n. ikäisensä kanssa, se on hyvää lapsen kehitykselle. Joten tässä määrin, sanoisin ainakin itse, että se olisi hyvä.

Itse tuon ikäisenä olin päiväkodissa kun vanhemmat olivat töissä. Ja näin vanhempana oivallan asian päälle tietenkin enemmän.

Päiväkodit olivat ennen ihan hyviäkin paikkoja. Varhaiskasvatusuudistus pilasi kaiken. Nykymuotoiseen päiväkotiin viemistä välttäisin viimeiseen asti.

Vierailija
469/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksikään ihminen ei tarvitse "varhaiskasvatusta" mihinkään. Päivähoidon tarkoitus nimenomaan on lapsista huolehtiminen keskitetysti, jotta vanhemmat voivat tehdä töitä.

T. Komerosta peruskouluun. 

Kyllä tarvitsee, muita ihmisiä.

MMMBBÄÄ, kontakteja muihin ihmisiin saa muuallakin kuin päiväkodissa. Mutta mielikuvituksettomalla lampaalla ei sellainen tietysti tule mieleenkään.

Kuten?

Vierailija
470/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi tarvii ja eläkkeesi pienenee uskomattoman paljon , jos olet kotona

Totta. Ole kolme vuotta kotona, kyllä eläkkeessä huomaa.

Vierailija
471/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja kaksi veljeäni oltiin kotona kouluikäisiksi asti.  Veljistä tuli täyspäiväisiä juoppoja. Toinen ei ole ollut koskaan työelämässä muutamaa päivätoiminta kuukautta lukuun ottamatta. Toinen oli pari vuotta.  Itse olen mt-kuntoutuja.

Vierailija
472/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa maassa koulu aloitetaan kolmevuotiaana.  Suomessa ollaan vaipat persiissä ja tutti suussa mamman helmoissa.

Vierailija
473/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin minusta on julmaa, että lapsi pitää viedä päiväkotiin, vaikka molemmat vanhemmat olisi kotona. Ihan neuvostoliittolanen järjestelmä.

Pari kertaa viikossa voisi viedä jonnekin kerhoon sosiaalistisoitumaan, ellei perheessä ole sisaruksia.

Mitenkähän meistä vanhoista tuli ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä, jotka nosti sodan jälkeisen Suomen työllään hyvinvointivaltioksi, vaikka usein äiti oli kotona ja lapset hänen kanssaan.

Usassas oikein murhattiin ihminen, jonka mielestä olisi ollut ok hoitaa lapsia itse, mutta se tuntuu ainakin vasemmitolle olevan jotain orjuuttakin pahempaa (ja hesarilaisilla). Itsekin olisin mielelläni jäänyt kotiin edes muutamaksi vuodeksi sen hoitoonvienti ja työssäkäyntirumban tilalle.

Meitä on niin moneksi

Vierailija
474/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin minusta on julmaa, että lapsi pitää viedä päiväkotiin, vaikka molemmat vanhemmat olisi kotona. Ihan neuvostoliittolanen järjestelmä.

Pari kertaa viikossa voisi viedä jonnekin kerhoon sosiaalistisoitumaan, ellei perheessä ole sisaruksia.

Mitenkähän meistä vanhoista tuli ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä, jotka nosti sodan jälkeisen Suomen työllään hyvinvointivaltioksi, vaikka usein äiti oli kotona ja lapset hänen kanssaan.

Usassas oikein murhattiin ihminen, jonka mielestä olisi ollut ok hoitaa lapsia itse, mutta se tuntuu ainakin vasemmitolle olevan jotain orjuuttakin pahempaa (ja hesarilaisilla). Itsekin olisin mielelläni jäänyt kotiin edes muutamaksi vuodeksi sen hoitoonvienti ja työssäkäyntirumban tilalle.

Meitä on niin moneksi

Lapsethan olivat omilla teillään, kun "äidit oli kotona".  Tapaturmissa menehtyi satoja lapsia vuosittain.

Vierailija
475/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta minäkin tutustuin omin päin iIsalmen juna-ase,alla olleisiin matkustajajunan höyryvetureihin oma-alotteisesti n. 3-4 vuotiaana. Kunnes ilkeä vanha asema-setä harjan kanssa pelotti pikkuisen asemalta pois huutamalla mene tiehesi täältä senkin penska. Pappa juoksi kovaa peloissaan takaisin kotipihaansa heh.

Vierailija
476/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, vaan jos on  koko päivätyö vanhemmilla. Mutta miksi tehdä lapsia jos vie ne päiväkotiin, tekosyy on mennä töihin, ja muut kasvattaa lapset.  Itse olin  kotona  kaikkien kanssa kunnes  nuorin meni kouluun ja silloinkin tein vain puolipäivää, että olin kotona kun lapset tulivat koulusta. En kehdannut viedä päiväkotiin vaikka joku sanoikin että ne voi viedä vaikket olisi töissä, hullua!!!! Ei voi viedä, jos on yhtän  järke päässä. Onneksi silloin ei ollut  pakollista  esikoulua.

Nyt lapseni on aikuisia ja minä hoidan heidän lapet kun ovat alle kouluikäsiä. Joten  me ei käytetä vierasta työvoimaa siihen että hoitavat meidän lapset ja lastenlapset. Harmi vaan että lapsenlapset  joutuivat käymään esikoulua, itselläni on ope tausta, joten   olisin ohjannut heitä paremmin kuin yksikään lastenhoitaja. Mutta teen sen siltilti kotona, ja lapset ovatkin priimuksia koulussa että esikoulussa. Huippulapsia.

Vierailija
477/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi vastuun ja taakan kasvatuksesta voi aina siirtää muille Suomen kaltaisessa sosialistisessa mätäpaiseessa.

Vierailija
478/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omien kolmen lapsen perusteella sanoisin, että kolmevuotias ei vielä tarvi, mutta siitä vuosi tai kaksi eteenpäin, niin ehdottomasti kyllä on hyötyä. Meillä se viimeinen vuosi ennen eskaria oli jo sellainen kaikilla lapsilla, että niitä kavereita ja päiväkodin touhuja kaivattin ja ikävöitiin esim lomilla tai sairaana ollessa. Eli oli mieluisa paikka ja siellä viihdyttiin. Jollekin 4-5 vuotiaalle voi käydä aika pitkäksi kotona tai kaipaa koko ajan ohjelmaa, vaikka toki lapsissa on eroja.

Selvästi oli myös meillä erittäin paljon hyötyä just kaikenlaisessa muiden kanssa yhdessä toimimisessa. Eli lapset oppi toimimaan ryhmässä, tekemään juttuja toisten kanssa, huomioimaan muut, odottamaan vuoroaan ja myös pyytämään apua, huomiota ja tilaa, kun sitä tarvitsisivat.

Vierailija
479/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tartte lapsi sitä hoitoa. Päiväkodeissakin kiusataan ja paljon. On sellaisia hoitajiakin, jotka suosii toisia lapsia ja sitten piilokiusaa niitä ei suosikkeja.

En vienyt hoitoon, enkä veisi nytkään jos olisi tässä alle eskari-ikäinen, varsinkaan alle 4v en veisi ja silloinkin vain osa-aikaiseen hoitoon. Etäpäivinä voisi olla kotona ja lähipäiville vaikkapa palkkaisi jonkun hoitamaan. Ei oo iso palkka, mutta lapseen panostaisin. 

Omat ihan tavallisia lapsia. Nyt 2 täysi-ikäistä. Toinen jätti lukiot ja opiskelut kesken ja muutti ulkomaille töihin, keskimmäinen valmistuu pian ammattiin ja tekee töitä opiskelun ohella ja nuorin koululainen.

Vierailija
480/499 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona kasvatetut kyllä erottuu alakoulun ekoilla luokilla. Aika usein vaikeuksia toimia ja löytää paikkansa isommissa lapsiryhmissä. Jatkuvaa, säännöllistä ryhmässä toimimista ei opi muutaman tunnin kerhoissa. Vuodet koulussa toki korjaa useimmiten tämänkin. Eli ei mikään katastrofi kotihoitokaan, mutta hyvä tiedostaa asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi neljä