Tarvitseeko 3-vuotias oikeasti päiväkotia mihinkään? Jos tilanne on se, ettei ole pakko viedä töiden tms takia?
Seurakunnan päiväkerhossa käy kerran viikossa pari tuntia kerrallaan ja viihtyy. Nyt harkinnassa 3-4 vuotiaiden temppujumppailun aloitus lisäksi, sekin kerran viikossa. Näiden lisäksi tavataan tuttuja perheitä vaihtelevasti. Ulkoillaan paljon metsässä, käydään leikkipuistoissa (sekä sisä- että ulkopaikoissa), luetaan tosi paljon kirjoja ja piirrellään / maalaillaan ja askarrellaan. Mua ei haittaisi olla vielä vaikka pari vuottakin tällä systeemillä kotona, mutta miten on, tarvitseeko lapsi oikeasti päiväkotia johonkin? Jääkö jostain oleellisesta paitsi?
Kommentit (525)
Jos et halua lastasi nee ke rien keskelle niin vastaus on, että ei tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
En ollut koskaan päiväkodissa, se näkyy elämässäni vieläkin. Olin asunut aluella, jossa oli vähän lapsia. Olin ujo kouluun mennessä, suurella osalla lapsista oli jo kavereita luokassa päiväkotiajoilta ja ujona sekä uutena joukkoon tulo oli vaikeaa. Minulla on vain kaksi lapsuusajan ystävää, hekin asuvat kaukana ja nähdään kerran parissa vuodessa. Toivon edelleen, viisikymppisenä, että olisin ollut päiväkodissa.
Ehkä sen sijaan, että vielä noin 45 vuoden jälkeen toivot sitä, voisit yrittää jotain muita keinoja parantaa elämääsi noin viisikymppisenä.
Ap, kun haluat ja voit hoitaa lapsesi kotona ja tarjota siinä samalla hänelle monipuolisesti tekemistä ja sosiaalista kanssakäymistä muiden lapsien kanssa, niin sanoisin, ettei lapsesi tarvitse lisäksi päivähoitoa.
Hoidin kolme lastani kotona. Kävimme paljon yhdessä retkillä luontoon, eri leikkipuistoihin ja he kävivät seurakunnan kerhossa muutamana päivänä viikossa. Mekin kävimme perhekerhoissa ja lapsilla oli liikunnallisia ja muita harrastuksia. Emme laittaneet lapsiamme päiväkotiin, mutta kahdella heistä esikoulu sijaitsi päiväkodin yhteydessä.
Lapsi kannattaa huomioida näissä päätöksissä yksilöinä. Meillä oli suorastaan ylisosiaalinen ekstrovertti lapsi, joka nauttii seurasta ja kaipaa sitä paljon, todella ujo introvertti lapsi, joka taas tarvitsee omaa rauhaa ja näiden kahden yhdistelmä eli lapsi, joka nauttii kaverien seurasta, mutta kaipaa myös omaa tilaa. Kun lisätään allergiat ja puheen kanssa olleet haasteet, oli tärkeää, että pystyimme voittamaan ne rauhassa kotona ennen esikoulun alkua.
Vierailija kirjoitti: Lapselle tuo on hyvä paikka oppia jo nuoresta lähtien sosiaalisointia.
Hahah,salli mun nauraa. Jos tarkoitat sosialisoinnilla kyynärpäätaktiikkaa, alistamista ja kaikenlaista muuta röyhkeyttä sekä kiusaamista, niin ne "sosialisoinnit" siellä kyllä opitaan. Tämä näkyy hyvin koulussa.
Äidin helmoissa kasvavasta kasvaa tasapainoinen ja vahva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkään ikäinen lapsi ei TARVITSE päiväkotia mihinkään. Päiväkoti on vain välttämätön paha, jos lasta ei voi hoitaa kotona.
Lopeta jo, olet lapseton jonne.
Mikä sinulla on hätänä, Veeti? Eikö sun pitäisi olla koulussa tähän aikaan päivästä?
Pidän koulussa juuri ruokataukoa. T. 2 lasta, äiti.
Jaa, että 14-vuotias poika onkin 2 lapsen äiti. Kaikkea sinä höpöläinen keksitkin. KUKAAN oikea äiti ei ole niin sekaisin, että kuvittelisi päiväkodin olevan lapselle välttämätön.
On isovanhempia, jotka vouhkaavat, että on. Johtuuko sitten siitä, että ovat vain kateellisia, kun miniä hoitaakin lapset kotona saaden tasapainoista ja iloista jälkikasvua aikaan?
Minä tuli araksi ja ujoksi hoitopaikoissa. Kyllä koti olisi ollut turvallisempi ja taannut paremman itsetunnon. Ainakaan herkille lapsille päiväkoti ei ole paras paikka.
Ei todellakaan. Joku muskari kannattaa tuohon viikko-ohjelmaan vielä lisätä, siitä on paljon hyötyä mm. puheen kehityksessä. Harrastuksia, kerhoilua ja tuttavaperheiden tapaamista. Siinä on tarpeeksi aktiviteettia.
Laki sanoo niin, että lapsen ON OLTAVA SIELLÄ siihen asti, kun KOULU alkaa ! Eivät voi olla esim kotonaan sen ajan, JOS toinen vanhempi luuhaa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ihminen ei tarvitse "varhaiskasvatusta" mihinkään. Päivähoidon tarkoitus nimenomaan on lapsista huolehtiminen keskitetysti, jotta vanhemmat voivat tehdä töitä.
T. Komerosta peruskouluun.
Kyllä tarvitsee, muita ihmisiä.
Siinä on eskari sen komeron ja peruskoulun välissä. Se on lähes kuin päiväkotia, ei kovin koulumaista, riittää ihan hyvin.
Itse olin lapsi kasarilla, silloin sanottiin vielä että kyllä huomaa ketkä on olleet kotihoidossa; NE OVAT RAUHALLISEMPIA.
Nyt kun ollaan niin pirun huolissaan lasten keskittymisestä, levottomuudesta jne; kotihoito saattaisikin olla lääke tähän. Hälyisissä pk-ryhmissä kasvaa hälyisiä ja levottomia lapsia!
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti näkee muita ihmisiä ja lapsia joiden kanssa leikkiä. Jos siellä neljän seinän sisällä ollaan vain äidin tississä kiinni, kuten vaikuttaa, olisin huolestunut. Ja myös millä rahalla sinä siellä kotona revaasi levität?
Olisin ennemmin huolestunut siitä, ettet osaa lukea tai et ainakaan ymmärrä, mitä luit.
Vierailija kirjoitti:
Minkään ikäinen lapsi ei TARVITSE päiväkotia mihinkään. Päiväkoti on vain välttämätön paha, jos lasta ei voi hoitaa kotona.
Niitä lapsia siellä piisaa joilla toinen vanhempi on kotona joko yksin tai pienemmän lapsen kanssa. Täysiä päiviä ja tietysti viitenä päivänä viikossa. Viikonloput varmaan mummulassa poissa silmistä? Miksi täytyy hankkia lapsia jos niiden kanssa ei jaksa viettää aikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ollut koskaan päiväkodissa, se näkyy elämässäni vieläkin. Olin asunut aluella, jossa oli vähän lapsia. Olin ujo kouluun mennessä, suurella osalla lapsista oli jo kavereita luokassa päiväkotiajoilta ja ujona sekä uutena joukkoon tulo oli vaikeaa. Minulla on vain kaksi lapsuusajan ystävää, hekin asuvat kaukana ja nähdään kerran parissa vuodessa. Toivon edelleen, viisikymppisenä, että olisin ollut päiväkodissa.
Ehkä sen sijaan, että vielä noin 45 vuoden jälkeen toivot sitä, voisit yrittää jotain muita keinoja parantaa elämääsi noin viisikymppisenä.
Sinä joka valitat elämäsi suunnan johtuvan päiväkodin puutteesta - ehkä se ei johdu siitä ollenkaan. Itsekin ajattelin introverttiuden ja ulkopuolisuuden tunteen johtuvan siitä, etten ollut päiväkodissa. Etten ollut "oppinut" sosiaaliseksi. Sittemmin on tässä selvinnyt että minulla on autistisia piirteitä, ja ne on synnynnäisiä. Siitä ne luonteenpiirteeni johtuvat. Ja luultavasti olisin vielä pahemmin vinksallaan, jos olisi ollut päiväkotiin pakko mennä, kun en vaan ole sosiaalinen luonteeltani.
Mietipä omalta kohdaltasi. Joudutko tsemppaamaan sosiaalisissa tilanteissa, miten tulee käyttäytyä, mitä kuuluu sanoa? Kyllä se tähän ikään mennessä (minäkin olen vm. -75) olisi pitänyt jo oppia. Normaali lapsi oppii puolessa vuodessa miten kavereiden kanssa ollaan, ei sitä kuulu koko ikää opetella. Jos et viisikymppiseksi mennessä ole oppinut saamaan kavereita ja olemaan yhteyksissä, niin vika on ihan omassa päässä. Sanon suoraan kun olen itse samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksikään ihminen ei tarvitse "varhaiskasvatusta" mihinkään. Päivähoidon tarkoitus nimenomaan on lapsista huolehtiminen keskitetysti, jotta vanhemmat voivat tehdä töitä.
Siinä on eskari sen komeron ja peruskoulun välissä. Se on lähes kuin päiväkotia, ei kovin koulumaista, riittää ihan hyvin.
Itse olin lapsi kasarilla, silloin sanottiin vielä että kyllä huomaa ketkä on olleet kotihoidossa; NE OVAT RAUHALLISEMPIA.
Nyt kun ollaan niin pirun huolissaan lasten keskittymisestä, levottomuudesta jne; kotihoito saattaisikin olla lääke tähän. Hälyisissä pk-ryhmissä kasvaa hälyisiä ja levottomia lapsia!
Lapseni (leikki-ikäinen) kokeili pari viikkoa päiväkotielämää. Lopputuloksena 6 tunnin päivien jälkeen erittäin väsynyt ja stressaantunut lapsi. Meteli oli korvia huumaava kun hain lasta, eikä lapsimäärä näyttänyt vähentyneen yhtään aamuun verraten. Uskomatonta miten joku voi kuvitella tuon olevan lapsen parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte! Lapsuus on niin lyhyt aika, joten ihana jos sen voi viettää kotona vanhemman kanssa sinne esikouluun asti, edes 3-4vuotiaaksi ja sittenkin jos pakko, niin mielellään se 4-6h päivässä. Siten kun alkaa koulut niin joka päivä on mentävä, satoi tai paistoi. Ihanaa jos lapsi saa rauhassa kasvaa. Ja oli hoidossa tai ei, niin paljon syliä, aikaa lapsille ja kivoja pieniä ylläreitä jne :)
Kunpa olisikin ollut niin. Valitettavasti lapsen isä ei ollut valmis jäämään hoitovapaalle minun jälkeeni. Minusta kohtuutonta vaatia, että äidin KUULUISI olla kotona jonkun 5 vuotta putkeen!?
Sama täällä. Mies luisti.
Jomman kumman vanhemman pitäisi älytä joustaa. Sehän on panostus OMAAN lapseen. Eikö hänen kuuluisi olla prioriteetti?
5 vuotta putkeen? Miten se voi kuulostaa paljolta? Missä mittakaavassa? Se on kärpäsen kakka ihmisen elämässä tai jonkun työelämässä, mutta se on lapsen lapsuus. Ainutkertainen lapsuus. Viisi vuotta on oikeasti tosi lyhyt aika. Yhtäkkiä ne on teinejä, ja sitä huomaa kaipaavansa sitä aikaa kun lapset oli pieniä ja kiipesi kainaloon ja elämä oli helpompaa.
Kohtuutonta? Että hoitaa OMAA lastaan viisi vuotta? Mä en enää yhtään ymmärrä, miksi ihmiset edes hankkii lapsia. Viikonloppuseuraksi?
Kotikasvatus voi olla nykyisin joillekin jopa eduksi. Rauhallisemmassa ympäristössä lapsen keskittymiskyky asioihin voi kehittyä paremmaksi. Lisäksi yksin viihtyvällä lapselle pakkososiaalisuus voi olla pahimmillaan ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Lapselle tuo on hyvä paikka oppia jo nuoresta lähtien sosiaalisointia.
Hahah,salli mun nauraa. Jos tarkoitat sosialisoinnilla kyynärpäätaktiikkaa, alistamista ja kaikenlaista muuta röyhkeyttä sekä kiusaamista, niin ne "sosialisoinnit" siellä kyllä opitaan. Tämä näkyy hyvin koulussa.
Äidin helmoissa kasvavasta kasvaa tasapainoinen ja vahva.
Meinaat, että siellä pullantuoksuisen äidin helmoissa kasvanut pärjää noiden muiden joukossa? Osaa pitää puoliaan, kun äiti on hiekoittanut tien? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä lapsia siellä piisaa joilla toinen vanhempi on kotona joko yksin tai pienemmän lapsen kanssa. Täysiä päiviä ja tietysti viitenä päivänä viikossa. Viikonloput varmaan mummulassa poissa silmistä? Miksi täytyy hankkia lapsia jos niiden kanssa ei jaksa viettää aikaa?
Sano sitä. Työt vaan priorisoidaan aina lasten kanssa vietetyn ajan edelle. Höh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt isät tehkää asioille jotain ja hakekaa lapsenne pois siitä hirveästä paikasta! Ei pidä asettaa uraa lasten hyvinvoinnin edelle.
Sama täällä. Mies luisti.