Miksi ihmiset eivät osta taidetta?
Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta.
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan.
Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?
Kommentit (476)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaihtoehtona on ostaako ruokaa vai taidetta, saattaa ruoka voittaa. Harvalla suomalaisella on niin paljon ylimääräistä rahaa että voi ostella tauluja tms. luksusesineitä.
Tauluja saa muutamalla satasella, kyllä ihmisillä sen verran rahaa on. Ne rahat on sijoituksissa tuottamassa lisää rahaa eikä roikkumassa seinällä menettämässä arvoaan. Taide ei ole tuottava sijoitus, siksi sitä ei osteta.
En myy taulujani muutamalla satasella. Ensinnäkin paljon työtä. Ja kustannuksia. Mielummin pidän taulut omassa varastossa odottamassa arvonnousua, kuin myyn ale-hintaan.
Taidehistorian rahallisesti arvokkaimmat työt ovat monesti pieniä. Mona Lisa ja Van Coghin työt esimerkiksi. Ihminen mittasuhteineen ei ole vuosisatojen kuluessa suuresti muuttunut. Ei tarvitse ylimitoittaa taidettakaan.
Miksi ostaisin jonku kuvakaappauksen Teemu Mäen kissantappovideosta missä se on just masturboimassa kituvalle raadolle.
Tuokin on muuten demari... sattumaa?
Otsikko on virheellinen. Kyllä taidetta myydään, Taiko ja taidelainaamot. Mitä olen jutellut galleristien kanssa, niin on myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostaisin jonku kuvakaappauksen Teemu Mäen kissantappovideosta missä se on just masturboimassa kituvalle raadolle.
Sehän on Kiasman omistuksessa. Vasemmisto(radikalismi) ja taide sopivat yhteen. Taide on vanhojen arvojen murtamista.
Arvaan että siksi kun nyt on pienet ikäluokat aikuisuuden aktiivi-iässä, ja me ollaan jo saatu vanhemmilta sukulaisilta taidetta niin paljon ettei tila enää riitä.
Ehkä sitä "mummonmökkitaidetta" ei kuitenkaan haluta esitellä telkkarin sisustusohjelmissa, ja siksi ne on piilossa sen aikaa kun kamerat käy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on Kiasman omistuksessa. Vasemmisto(radikalismi) ja taide sopivat yhteen. Taide on vanhojen arvojen murtamista.
Video on, mutta siitä teetettyt taulut ovat oma formaattinsa.
Vierailija kirjoitti:
Arvaan että siksi kun nyt on pienet ikäluokat aikuisuuden aktiivi-iässä, ja me ollaan jo saatu vanhemmilta sukulaisilta taidetta niin paljon ettei tila enää riitä.
Ehkä sitä "mummonmökkitaidetta" ei kuitenkaan haluta esitellä telkkarin sisustusohjelmissa, ja siksi ne on piilossa sen aikaa kun kamerat käy?
Taide, arkkitehtuuri ja muoti kulkevat käsi kädessä. Jos ei niin mieti teoksen alkuperää, niin sitten perintötaide on hyvä.
Jos haluaa ostaa nykytaidetta ja tukea / tietää tämän ajan uusia virtauksia, niin sitten nykytaidetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä voi ostaa, katsella? Kuulostaa siltä, että Mäellä on rahapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä voi ostaa, katsella? Kuulostaa siltä, että Mäellä on rahapula.
Ei sillä, että olisin kiinnostunut ostamaan. Suomessa on ehkä 5 nykytaiteilijaa, joiden töistä pystyy sanomaan, että arvo tulee nousemaan. Puhutaan tonneista.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo monta vuotta halunnut ostaa tauluja. Jotain abstraktia taidetta. Rahakaan ei olisi ongelma. Ongelma on se ettei niitä voi vaan mennä kaupasta ostamaan. Inhoan kaikkea shoppailua ja tilaan kaiken mahdollisen.
Instassa olen nähnyt joitain mielenkiintoisia taidetilejä, mutta hankala on saada selkoa, mistä taidetta voi ostaa. Yhdelläkin oli kesän aikana joku yksi näyttely jossain pöpelikössä. Ja viisi klikkausta saa tehdä, että saa selvää, missä myyntiä on ja milloin ja onko kaikkea nähtävää edes kaupan.
Monet taidenäyttelyt on myyntinäyttelyjä. Niissä on taide kaupan. Osalla taiteilijoista on nettikauppa, jossa esim akvarellit myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taide, arkkitehtuuri ja muoti kulkevat käsi kädessä. Jos ei niin mieti teoksen alkuperää, niin sitten perintötaide on hyvä.
Jos haluaa ostaa nykytaidetta ja tukea / tietää tämän ajan uusia virtauksia, niin sitten nykytaidetta.
Perintötaiteeseen on tunneside. Tarkkaan joutuu itselleen ja pahimmassa tapauksessa myös muulle suvulle perustelemaan, jos niistä luopuu.
Kyllä niihin lasipalatseihin sopii hyvin veistokset. Hyvän pienehkön veistoksen saa reilulla 3000 eurolla.
Minulla on taidetta seinillä. Ei arvotaidetta, mutta kuitenkin öljyvärimaalauksia ym
Olen miettinyt teosten kokoa jonkin verran. Nykyään teen pieniä töitä sen takia, koska menevät kaupaksi helpommin. Ihmisillä on pieniä koteja.
Ei se rahallinen arvo kuitenkaan laske, vaikka on pieni työ. Työn pitää olla laadukas. Usein ajattelen, että jos pyydän työstä tonnin, pitää siinä olla katsottavaa.
Nykyään on tuo ihmeellinen trendi tehdä jättitöitä. Tekee tarkkaa jälkeä ja pieniä teoksia. Materiaaliakaan ei mene niin paljon.