Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmiset eivät osta taidetta?

Vierailija
04.09.2025 |

Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta. 

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan. 

Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011466954.html

Kommentit (550)

Vierailija
501/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan taidetta. Oon aivan tavan mediaanipalkkainen toimihenkilö, muttta mielummin pistän muutaman satasen kiinni kivaan taideteokseen kuin ostan tusina-Lokin.

Aika nopeasti sen huomaa ihmisten sisustuksesta, mistä niiden kanssa voi puhua. Paremmin viihtyy sellaisten kanssa, joilla on kotona seinillä muutakin kuin maalarinvalkoista ja kirjahylly.

Satasilla ei saa mitään oikeaa taidetta, puhutaan minimissään muutamasta tonnista per teos. Hyvin tyypillinen hinta on joku 7500 euroa öljyvärimaalauksesta. Sitten jos on edes vähänkin jo nimeä niin minimissään 15 tonnia per teos. Oikean taiteen ostaminen ja tukeminen on vain rikkaiden huvia.

Vierailija
502/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siinä käsityksessä, että suomalaiset eivät osta taidetta, koska monen mielestä ne, mitä taiteena myydään, eivät ole suomalaisten silmissä mitään taidetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan taidetta, luen itseni keräilijäksi (minulla on varmaan lähemmäs 100 erilaista teosta "varastossa", seinillä tällä hetkellä parisenkymmentä teosta). Suurin osa on graffitimaailmasta tuttujen tekijöiden duuneja, muttei varsinaisesti perinteisä graffitia. Aikalailla 50/50 ulkomaisten ja kotimaisten tekijöiden juttuja. Tällä hetkellä nimekkäimmät tekijät joiden teoksia omistan ovat Niina Mantsinen, Jani Tolin, EGS (suomi), SEEN (usa), UZI (ruotsi). En osta mitään perinteisiä maisematauluja, kun ne maksaa sisältöönsä verrattuna liikaa ja toistaa usein itseään. Kokoelman arvo liikkuu jossain 5000€ luokassa, yksittäisistä teoksista arvokkain oli ostohetkellä 600€. 

No kyllä graffititkin mielestäni aika usein ",toistaa itseään" 

"..ei varsinaisesti perinteistä graffitia". Ja siis toki toistaa siinä mielessä että useimmiten graffiti on sellaista kirjainten venyttelyä, joka ulkopuolisten silmiin on varmasti itseään toistavaa. Alan harrastajille on kuitenkin selvää, että jokaisella (varteenotettavalla) tekijällä on tunnistettava, omalaatuinen tyyli, ja kopioimista ("baittaamista") katsotaan pahalla. Nuo teokset mitä itse omistan sisältää kyllä (ainakin osa) myös kirjainpohjaisia juttuja, mutta enimmäkseen muuta "alan" kuvastoa. Harmi kun tähän ei voi liittää suoraan kuvia, tekisi mieli laittaa pari esimerkkiä. T. Toi sama

Vierailija
504/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin työttömänä taulun 50 eurolla 10 vuotta sitten  jonka arvo on yli 40 000 euroa nyt. En tiennyt signeerauksesta mitään enkä taiteilijasta ostohetkellä.  Katsoin että lahjakkaasti maalattu. Myynti suoraan Ranskaan. 

Vierailija
505/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen taas ihmetellyt miksi ihmiset eivät osta soittimia, meilläkin on kauheesti soittimia, ja joillaan ei yhtään. On outoa ettei  ihmiset ala soittamaan jotain instrumenttia. Tai osta kankaita jotta voi ommella verhoja ja  tyynynpäällisiä. On se omituista. Lankoja saa tosi halvalla ja  se on mukavaa hommaaa, ja  kiva saada omia tyynyliinoja  ja  uusia verhoja. Kankaat ei maksa paljon, joskus saa 5 e ( 30 mk)  edullisia, euroissa halpaa mutta markoissa tosi kallista,  Uudet verhot  tekee  ihanan tunnelman kotiin. Samoin  voi alkaa soittoharrastuksen.  Meidän perheessä on varmasti 30 eri soitinta, ollaan  kovia harrastamaan.  

Näin harrastajamuusikkona täytyy kommentoida, että ymmärrettävästi useimmilla kynnys ostaa soittimia on varmasti huomattavasti korkeampi kuin taiteen ostamiselle. Taidetta voi jokainen ihailla, mutta soittimen kanssa tilanne on vähän eri. Tai ainakin meillä soittimet ovat ensisijaisesti aktiivikäytössä olevia harrastusvälineitä, vaikka kauniita ovatkin ja käsinrakennettuina todellisia käsityötaidon mestarinäytteitä. Pianoa lukuun ottamatta ne myös säilytetään suojassa koteloissaan, koska arvokkaiden soitinten kohdalla pidän esillä säilyttämistä turhan isona vahinkoriskinä. Pelkäksi koristeeksi taas en halua hankkia, koska mielestäni soittimella on oikeus tulla soitetuksi. 

Vierailija
506/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nykyajan "taide" vaatii jotain tajuntaa laajentavia huumeita että sitä pystyy taiteeksi sanomaan

Vierailija
507/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Roiskin maalia kankaalle noin 2 minuuttia eikä kukaan suostu maksamaan siittä 10 000€. Yhyy yhyy suomalaiset ei suostu ostamaan taidetta"

Vierailija
508/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harrastanut taidetta koko ikäni, mutta seinilläni on omia teoksiania, kirpparilöytöjä, pari perittyä työtä ja kavereilta saatuja heidän tekemiä tauluja. On siellä jokunen juliste/printtikin sekä lasten valokuvia.

Minusta taideskene on ikävän elitistinen, enkä esimerkiksi oikein pidä gallerioiden ilmapiiristä. Jotenkin tuntuu, että vuosikausia on yritetty pitää yllä jotain ylemmyyden mielikuvaa ja nyt itketään, kun kansalle kelpaa ikean julisteet. En myöskään pidä siitä, että minulle kerrotaan, minkälaisesta taiteesta minun pitäisi pitää. Hesarin jutun kommentti Instagram-taiteesta oli myös vähän harkitsematon. Monelle koulutetulle ja lahjakkaalle taiteilijalle some on tarjonnut mahdollisuuden löytää yleisöä ihan eri tavalla. Sitten taideyhteisö sulkee ulkopuolelle ja töitä ei saa enää esille nirppanokkaisiin gallerioihin. Omalla työllä elämistä pidetään rahvaanomaisena ja elanto pitäisi saada apurahoista. En halua o

En periaatteessa ole eri mieltä, mutta eiköhän Instagram-taiteella tarkoitettu tässä sellaisia itseoppineita taiteilijoita, jotka tekevät sisustukseen sopivaa abstraktia taidetta suht edullisesti. Seuraan monia ns. oikeita kuvataiteilijoita instassa, eikä vaikuta siltä että sometili olisi heiltä vähentänyt näyttelyiden tai tilausteosten määrää. Voin tietysti olla väärässäkin, koska en millään tavalla kuuli taide-eliitin sisäpiiriin. 

Vierailija
509/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska taloyhtiössämme ei saa kiinnittää seinille mitään seinän rakenteiden vuoksi. Varastoon taidetta ei kannata ostaa.

Onhan maailmassa muutakin taidetta kuin tauluja, itseltäkin löytyy pari oikein hienoa veistosta. Ja ei kai taulujen ole pakko olla seinällä, vaan vaikka hyllyssä tai lattialla nojaamassa seinään. 

Vierailija
510/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtoehtona on ostaako ruokaa vai taidetta, saattaa ruoka voittaa. Harvalla suomalaisella on niin paljon ylimääräistä rahaa että voi ostella tauluja tms. luksusesineitä.

Tauluja saa muutamalla satasella, kyllä ihmisillä sen verran rahaa on. Ne rahat on sijoituksissa tuottamassa lisää rahaa eikä roikkumassa seinällä menettämässä arvoaan. Taide ei ole tuottava sijoitus, siksi sitä ei osteta. 

Ei nämä mitenkään poissulje toisiaan. Minulta ainakin löytyy sekä taidetta että sijoituksia, ja niin löytyy suurimmalta osalta lähipiiriäkin. 

Vierailija
511/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varas vei seinältä Arabian kielolautasen. Onko se nyt tulijärvessä sen kanssa. Mooses käsky älä varasta rikottu. Se oli työstä lahjaksi saatu. Tai on. Kenellä se nyt on. Onko jollain varastettua tavaraa sehän on sama kuin tuhoovihitty Mooseksen kirjassa. 

Vierailija
512/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän nää muukalaiset varastelee kultakoruja ja millään ajattelitte korvata ne . Helvettiin menijät. 

Vierailija
513/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän 24 neliön vuokrayksiöön mahdu taidetta. Ei sillä että olisi rahaakaan hankkia sitä. T:Pätkätyöstä toiseen nuori

Vierailija
514/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SEHÄN ON YKSIN MINISTEREIDEN VIKA KUN OSTOVOIMA ON NOLLISSA. 

Vierailija
515/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt teosten kokoa jonkin verran. Nykyään teen pieniä töitä sen takia, koska menevät kaupaksi helpommin. Ihmisillä on pieniä koteja. 

Ei se rahallinen arvo kuitenkaan laske, vaikka on pieni työ. Työn pitää olla laadukas. Usein ajattelen, että jos pyydän työstä tonnin, pitää siinä olla katsottavaa. 

Nykyään on tuo ihmeellinen trendi tehdä jättitöitä. Tekee tarkkaa jälkeä ja pieniä teoksia. Materiaaliakaan ei mene niin paljon. 

Olen viime aikoina innostunut pienistä teoksista. Seinät alkavat olla niin täynnä, ettei muuta oikein mahdukaan. Niistä saa myös koottua kivoja kollaaseja, mm. pinterestistä löytyy paljon kuvia sellaisista. 

Vierailija
516/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kodit halutaan pitää mahdollisimman tyhjinä. Taide näkyy. Mikään ei saa näkyä, ainoastaan valkoinen tai vaaleanharmaa seinä ja tyhjät tasot, jos nyt mitään lipastoa edes on. 

Eikö tämä tyyli ole jo vähitellen menneen talven lumia? Ainakin maailmalla suositaan jo huomattavasti runsaampia sisustuksia, grandmillenial-tyyliä ja muita vastaavia. Toisaalta skandityyli on muutenkin aika pelkistettyä, joten ehkä siihen ei sitten monen mielestä sovi taide, harmi kyllä. 

Vierailija
517/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä, että totta kai ymmärrän ettei taidetta ostella, jos raha ei meinaa riittää edes peruselämiseen. Mutta jos on varaa muuten sisustaa ja käyttää rahaa, niin miksei taide kiinnosta? Onko siinä jotenkin elitistinen leima, vai eikö taidetta näy riittävästi suosituimpien sisustusvaikuttajien tileillä?

No mikset itse osta design-huonekaluja? Pidät niiden ostamista ilmeisesti typeränä ja kehuskelet taideostoksillasi. Etkö ole aikuinen oikeustoimikelpoinen ihminen, joka tajuaa, että ihmisillä on erilaiset halut ja tarpeet. 

Aivan täysin typerä aloitus. 

Vierailija
518/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se olisi rahan hukkaan heittämistä.

raaskit ostaa ikean sohvan ja julisteen...et laatuhuonekalua ja oikeaa taidetta

Sinunko mielestä pitää istua lattialla, jos on varaa vain joko sohvaan tai tauluun? Joo, okei, kohta tulet kertomaan, että itse mieluiten istutkin lattialla.

Newsflash: Sinä =/= kaikki muut. 

Vierailija
519/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan taidetta. Oon aivan tavan mediaanipalkkainen toimihenkilö, muttta mielummin pistän muutaman satasen kiinni kivaan taideteokseen kuin ostan tusina-Lokin.

Aika nopeasti sen huomaa ihmisten sisustuksesta, mistä niiden kanssa voi puhua. Paremmin viihtyy sellaisten kanssa, joilla on kotona seinillä muutakin kuin maalarinvalkoista ja kirjahylly.

Minulla on aina lämmin ja kiva tunne, jos ihan minkävärinen kirjahylly tahansa pullistelee kirjoista. Sellaisen ihmisen kanssa itse varmaan viihtyisin.

Ehkä he eivät viihdy sinun kanssasi. Minulla on kaksi isoa kirjahyllyä. Ärsyttää kaikki kaltaisesti vieraat, jotka tulevat tuijottelemaan sitä, eivätkä halua keskustella mistään muusta. 

Vierailija
520/550 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kodit halutaan pitää mahdollisimman tyhjinä. Taide näkyy. Mikään ei saa näkyä, ainoastaan valkoinen tai vaaleanharmaa seinä ja tyhjät tasot, jos nyt mitään lipastoa edes on. 

Eikö tämä tyyli ole jo vähitellen menneen talven lumia? Ainakin maailmalla suositaan jo huomattavasti runsaampia sisustuksia, grandmillenial-tyyliä ja muita vastaavia. Toisaalta skandityyli on muutenkin aika pelkistettyä, joten ehkä siihen ei sitten monen mielestä sovi taide, harmi kyllä. 

Ahaa, pitää mennä trendien mukaan, vai? Muutaman vuoden päästä sinä valitat niistä ihmisistä jotka hankkivat runsaan sisustuksen, kun eihän se enää ole muotia!!