Miksi ihmiset eivät osta taidetta?
Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta.
Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan.
Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?
Kommentit (550)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo monta vuotta halunnut ostaa tauluja. Jotain abstraktia taidetta. Rahakaan ei olisi ongelma. Ongelma on se ettei niitä voi vaan mennä kaupasta ostamaan. Inhoan kaikkea shoppailua ja tilaan kaiken mahdollisen.
Instassa olen nähnyt joitain mielenkiintoisia taidetilejä, mutta hankala on saada selkoa, mistä taidetta voi ostaa. Yhdelläkin oli kesän aikana joku yksi näyttely jossain pöpelikössä. Ja viisi klikkausta saa tehdä, että saa selvää, missä myyntiä on ja milloin ja onko kaikkea nähtävää edes kaupan.
Monet taidenäyttelyt on myyntinäyttelyjä. Niissä on taide kaupan. Osalla taiteilijoista on nettikauppa, jossa esim akvarellit myynnissä.
"mutta hankala on saada selkoa, mistä taidetta voi ostaa."
Etkö ole koskaan törmännyt taidetta myyviin sivustoihin? Huutokauppakamarit myy netissä ympäri maailman. Catawiki esim myy kaikenikäistä ja kaikennäköistä taidetta.
Suomalaista taidetta tämän päivän tekijöiltä voi ostaa netissä sivuilta Taiko.fi. Tuhansia ja tuhansia ammattitaiteilijoiden teoksia, kuvataidetta, veistoksia. Siellä on "kaikki" suomalaiset ammattitaiteilijat.
Eli kyllä tilaamalla onnistuu.
Taidetta ostetaan sitten kun taiteen ostaminen on muotia. Kun joka sisustuslehdessä on öljyvärimaalauksia seinällä, niin johan alkavat käydä kaupaksi. Tällä hetkellä siellä on noita haaleita painokuvia vain.
Isäni oli taidemaalari, niin omilla seinillä on aina ollut öljyvärimaalauksia. En kuitenkaan ole lisää ostanut.
Ostan mieluummin ruokaa ja muita perustarpeita. Ei todellakaan ole varaa mihinkään taiteeseen.
Vierailija kirjoitti: uudisasunnoissa ei edes ole tilaa kirjahyllyille eikä taiteelle: yksi seinä on ikkuna-parvekeseinä toisesta mennään eteiseen, kolmas seinä on keittiö, neljännestä seinästä on oviaukko makuuhuoneeseen. Ikean sohva laitetaan keskelle olohuonetta, televisio ripustetaan ainoalle vapaalle seinälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Aika nopeasti sen huomaa ihmisten sisustuksesta, mistä niiden kanssa voi puhua. Paremmin viihtyy sellaisten kanssa, joilla on kotona seinillä muutakin kuin maalarinvalkoista ja kirjahylly".
Aika ylimielinen suhtautuminen kanssaihmisiin.
Ja tässä nyt väheksytään kirjahyllyjä! Kyllä sieltä yleensä löytää ihan hyviä puheenaiheita.
Tämä! Hyvin harvalla nykyisin edes on koko kirjahyllyä!
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten junttien tekemät töherrykset eivät kiinnosta.
No mutta! Nythän puhuttiinkin taiteesta, ei suomalaisten eikä edes ulkomaalaisten junttien tekemistä töherryksistä. Suomalaisissakin on paljon hyviä taiteilijoita, sekä nimekkäitä, vähemmän tunnettuja ja ite-taiteilijoia.
Meillä on muutama Frans Toikkasen taulu ja pari rankslaiselta katutaitaiteilijalta ostettua taulua. Seinäpinta-alaa loppujen lopuksi asunnossamme kovin vähän, koska ikkunat ovat niin isot, joten juuri muita tauluja ei mahdu. Muuten tykkään taiteesta, ja käyn sitä mielelläni näyttelyissä ja museoissa ihailemassa.
Vierailija kirjoitti:
Jossain automaalaamossa laittaa tyhjiä kankaita seinän viereen, sitten keskelle huonetta muutaman avonaisen maalipurkin, virittää romuttamolta hankitut turvatyynyt purkkien alle ja räjäyttää ne suojasta, siinä on sitten miljoonien eurojen arvoista taidetta kankaalla :D
Olet osittain oikeassa. Noinkin voi kokeellista taidetta tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisi rahan hukkaan heittämistä.
raaskit ostaa ikean sohvan ja julisteen...et laatuhuonekalua ja oikeaa taidetta
Ei yhtään mitään ikean kalusteita ole minulla
Kaveri osti kultaa kun kurssi oli halvempi, nyt arvo on tuplaantunut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se olisi rahan hukkaan heittämistä.
raaskit ostaa ikean sohvan ja julisteen...et laatuhuonekalua ja oikeaa taidetta
Ei yhtään mitään ikean kalusteita ole minulla
Meillä on sekä ikeaa että arvokalusteita. Julisteita ei ole, öljyvärimaalauksia kyllä, ei erityisen nimekkäitä mutta kuitenkin.
Miksipä ei myös ikeaa. Kaiken ei tarvitse olla kallista, koteihin tarvitaan ihan myös käyttötavaraa.
Ja kaikilla ei myöskään ole varaa muuhun. Snobbailu ja elitismi ei ole tyylikästä, muista se seuraavalla kerralla kun paheksut jonkun julisteita seinillä.
Öööh, miksi ostaa nyt helposti särkyvää ja hankalasti kuljetettavaa taidetta, jos tuleekin sota? Mielummin rahat evakkokassaan.
Sisareni on vuosien ajan pitänyt seinämme taiteella varustettuna. Työhuoneessa on iso akvarelli, eteisessä öljyvärimaalaus ja olohuoneessa muutama grafiikanvedos. Lisäksi seiniltä löytyy tekstiilitaidetta, yhden paikallisen kotitarvetaiteilijan töitä jne.
Näistä mitään en ole ostanut, vaan saanut lahjoina, palkkana, korvauksena. Enepää ei vain mahdu. Käyn toki mielelläni gallerioissa ja taidenäyttelyissä. Jos ostaisin lisää, joutuisin luopumaan jostain vanhasta. Toistaiseksi sopivaa uutta ei ole tullut vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostan taidetta. Oon aivan tavan mediaanipalkkainen toimihenkilö, muttta mielummin pistän muutaman satasen kiinni kivaan taideteokseen kuin ostan tusina-Lokin.
Aika nopeasti sen huomaa ihmisten sisustuksesta, mistä niiden kanssa voi puhua. Paremmin viihtyy sellaisten kanssa, joilla on kotona seinillä muutakin kuin maalarinvalkoista ja kirjahylly.
Minulla on aina lämmin ja kiva tunne, jos ihan minkävärinen kirjahylly tahansa pullistelee kirjoista. Sellaisen ihmisen kanssa itse varmaan viihtyisin.
Ostaisin arvotaidetta, jos ymmärtäisin siitä jotain. En ole koskaan opiskellut taidehistoriaa tai mitään taiteisiin liittyvää. Ostan nettihuutokaupoista maalauksia ja veistoksia, jotka miellyttävät minua joka tapauksessa, vaikka ne eivät olisi asiantuntijoiden mielestä minkään arvoisia. Hinnat ovat kymppejä, eivät edes satasia.
Kuopiossa lapset luoneet taidetta esineistä joka heidän mielestään ei kiinnosta aikuisia. Heti ensimmäisenä tuolla videolla on vanha kunnon kasari Casio digitaalirannekello. Olen 50v mies ja mulla on tuommoinen, mutta musta ranteessa useimpina aikoina :D
En tykkää kuin patsaista. Ja patsaat Apollon ja Venus irtosivat 99% halvemmalla puutarhakaupasta kuin kuvanveistäjältä.
Siksi kun se räkäläiskä kehyksissä maksaa tonnin.
Meille ei tarvi ostaa kun lapsemme ovat tehneet kotiimme paljon taidetta heti melkein kun kynä käsissä pysyy. Semmoisia sotkutauluja joita monet myy tuhansilla euroilla, niin meillä taidetta syntyi lastemme niitä tehdessä ja nyt heidän jälkeensä lastenlapset tekevät yht hienoja sotkuja kuin ns taiteilijat. Eihän itseään taitelijoiksi kutsuvien tekele sotkuistakaan mitään saa selvää.
Meistä jokainen osaa sotkea värejä keskenään ja tehdä sotkuja...
Vierailija kirjoitti:
Siksi kun se räkäläiskä kehyksissä maksaa tonnin.
Muutenko ripustaisit räkäläiskän seinällesi? Hinta vaan hirvittää? 😂
Miksi sun käsitys taiteesta on joku kaikkein sairain esimerkki mitä ikinä keksit? Eikö mitään muuta tullut mieleen? Ja mitä se kertoo sinusta että tuollainen tuli mieleen sanasta "taide"?