Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osta taidetta?

Vierailija
04.09.2025 |

Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta. 

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan. 

Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011466954.html

Kommentit (447)

Vierailija
421/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kotimaisesta taiteesta on abstrakteja maalausroiskeita, joiden tekemiseen tarvitaan vain tukirahaa, ei taitoa.

Tänä päivänä, mikäli tekijällä on osaamista hän on yleensä kaupallisella puolella mainostoimistossa. Ne joilla taidot eivät riitä, ovat kuvataiteilijoita.

Hyvin erilaiset ammatit ja taidot vaaditaan näissä menestymiseen. 

Vierailija
422/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kotimaisesta taiteesta on abstrakteja maalausroiskeita, joiden tekemiseen tarvitaan vain tukirahaa, ei taitoa.

Tänä päivänä, mikäli tekijällä on osaamista hän on yleensä kaupallisella puolella mainostoimistossa. Ne joilla taidot eivät riitä, ovat kuvataiteilijoita.

Ja kommentistasi päätellen, et ole käynyt taidenäyttelyissä kovin ahkerasti. Hyvin vähän näkee nykyään mitään abstrakteja maalausroiskeita. 

Ihan riittävästi olen käynyt. Nykytilan voimme käydä tarkastamassa yhdessä vaikka taiko.artista tai muusta taidevälityspalvelusta.

Ymmärrän, että hiertää kun oma leipä on kyseessä, mutta tämä näkökulma oli tosiaan minun, taiteen ostajan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain automaalaamossa laittaa tyhjiä kankaita seinän viereen, sitten keskelle huonetta muutaman avonaisen maalipurkin, virittää romuttamolta hankitut turvatyynyt purkkien alle ja räjäyttää ne suojasta, siinä on sitten miljoonien eurojen arvoista taidetta kankaalla :D

Vierailija
424/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kommentistasi päätellen, et ole käynyt taidenäyttelyissä kovin ahkerasti. Hyvin vähän näkee nykyään mitään abstrakteja maalausroiskeita. 

Ihan riittävästi olen käynyt. Nykytilan voimme käydä tarkastamassa yhdessä vaikka taiko.artista tai muusta taidevälityspalvelusta.

Ymmärrän, että hiertää kun oma leipä on kyseessä, mutta tämä näkökulma oli tosiaan minun, taiteen ostajan.

Kävitkö tarkistamassa tilanteen silmät kiinni puristettuina? Vai miksi intät moista soopaa?

Vierailija
425/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain automaalaamossa laittaa tyhjiä kankaita seinän viereen, sitten keskelle huonetta muutaman avonaisen maalipurkin, virittää romuttamolta hankitut turvatyynyt purkkien alle ja räjäyttää ne suojasta, siinä on sitten miljoonien eurojen arvoista taidetta kankaalla :D

Siitä vaan sitten, jos kuvittelet, että onnistuu noin helposti.

Vierailija
426/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, tunnen useammakin keskiluokkaisen pariskunnan, jossa itseään suuressa arvossa pitävä miesosapuoli on maalannut kodin seinille abstraktia taidetta. Yleensä nämä ovat tosi isoja öljyväritöitä, joissa on palettiveitsellä työstettyjä vinoja nelikulmioita sinapinkeltaisen ja harmaan eri sävyissä.

Vierailija
427/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osaa taidetta. En tiedä mikä olisi hyvä taideteos ostaa tai mistä sellaisen ostaisin. Ja kallistakin se on.

No käypäs sinäkin tutustumassa siihen Taiko verkkokauppaan. Sieltä löydät suomalaisten, koulutettujen taiteilijoitten teoksia moneen makuun, ja monenlaiselle kukkarolle. Paikallisesta taiteilijaseuran taidelainaamosta voit lainata teoksen kotiisi kuukausimaksulla, ja riittävän pitkään lainattuasi voit halutessasi lunastaa teoksen omaksesi. 

Kävin katsomassa tätä taiko-kauppaa ja huhhuh. Ei pystynyt hakemaan taidetta tyylilajin tai edes taiteilijan mukaan, mutta värin tai koon mukaan kyllä. Ei jatkoon.

Pystyy sieltä hakemaan taiteilijan nimellä ihan helposti. Klikkaat sitä suurennuslasia, niinkuin millä tahansa sivulla ja kirjoitat taiteilijan nimen..

Voit hakea esim. tekniikan mukaan, eli veistos, maalaus, grafiikka jne. Ja materiaalin mukaan, eli puu, keramiikka, tekstiili, lasi jne. 

Tyylilajin mukaan voi periaatteessa hakea, mutta minusta se ei ole mielekästä, koska rajaaminen on aika vaikeaa.

Vierailija
428/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ainakin parikymmentä taulua kotona seinällä. En tarvitse enempää. Tauluni ovat suomalaisilta, venäläisiltä ja virolaisilta mestareilta viime vuosituhannelta!

Vierailija
429/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ainakin parikymmentä taulua kotona seinällä. En tarvitse enempää. Tauluni ovat suomalaisilta, venäläisiltä ja virolaisilta mestareilta viime vuosituhannelta!

Tämä on myös yksi syy, miksi taidetta on vaikea myydä. Se on kestävää. Meillä on nopeasti pienenevä väestö, eikä elintaso ole noussut vuosikymmeniin. Se tarkoittaa sitä, että pieniin asuntoihin riittävä määrä taideteoksia siirtyy ihan pelkästään perintöinä eteenpäin. Uusille ostoksille on tilaa vain, jos hankkiutuu vanhasta eroon tai jos kovin vaurastuu ja muuttaa sillä lailla hulppeaan asuntoon, että seinätilaa tulee paljon lisää. Tosin seinätila ei ole hulppeiden asuntojen juttu tällä hetkellä, lasipinta on se juttu. 

Vierailija
430/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu mies möi minulle aidon Van Goghin 50€ ;).

Taidetta tuntematon ostelee väärennöksiä mutta haitanneeko tuo jos ei sitä tiedä väärennökseksi.

PS: Taidetta on monenmoista. Taideesine voi olla vaikka joku vanha punaiseksi maalattu kylvinkone. tai sohvapöydästä tehty trukkilava.

Vierailija
431/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano mieluummin 

Teos

Työ

Maalaus

Piissi

kuin taulu. 

Piissi? Tarkoititko "maksuhäiriötöherrys" tai "elämänkouluroiske"? Tai vaikkapa "toimeentulotuki-joujou"? Vähän nyt aiheutit myötähäpeää kun graffitit yrität ylentää taiteeksi.

Vierailija
432/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano mieluummin 

Teos

Työ

Maalaus

Piissi

kuin taulu. 

Piissi? Tarkoititko "maksuhäiriötöherrys" tai "elämänkouluroiske"? Tai vaikkapa "toimeentulotuki-joujou"? Vähän nyt aiheutit myötähäpeää kun graffitit yrität ylentää taiteeksi.

Taas oppi uutta, en nimittäin tiennyt että piissi tarkoittaa graffitia. Edellisen kanssa osittain samaa mieltä, mutta on siellä joukossa laatuakin. Vaikka joku Salla Ikonen on sen verran taitava, että uskaltaisin kutsua taiteilijaksi. Kertokaa toki oikeat taiteilijat, jos olette eri mieltä. 

Vierailija
433/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan taidetta, luen itseni keräilijäksi (minulla on varmaan lähemmäs 100 erilaista teosta "varastossa", seinillä tällä hetkellä parisenkymmentä teosta). Suurin osa on graffitimaailmasta tuttujen tekijöiden duuneja, muttei varsinaisesti perinteisä graffitia. Aikalailla 50/50 ulkomaisten ja kotimaisten tekijöiden juttuja. Tällä hetkellä nimekkäimmät tekijät joiden teoksia omistan ovat Niina Mantsinen, Jani Tolin, EGS (suomi), SEEN (usa), UZI (ruotsi). En osta mitään perinteisiä maisematauluja, kun ne maksaa sisältöönsä verrattuna liikaa ja toistaa usein itseään. Kokoelman arvo liikkuu jossain 5000€ luokassa, yksittäisistä teoksista arvokkain oli ostohetkellä 600€. 

Vierailija
434/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea löytää taidetta, josta tykkäisi pitkään ja joka ei maksaisi kymppitonneja. Tarkoitan siis Suomesta. Ulkomaiden kauppoja kyllä netissä. Mutta että voisi mennä kivijalkakauppaan ja valita aitoa taidetta, niin ei sellaista ole. Gallerioissa on hyvin pieni valikoima ja yleensä yhdeltä tekijältä.

Ja jotta taide pitäisi arvonsa, pitää olla ostajana paljon asiantuntemusta.

Vierailija
435/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniikki taide on kallista verrattuna siihen, mitä sillä saa. Jos haluaa seinälleen lähinnä vaan kivan kuvan, niin tarjonta on todella suurta massatuotetuissa canvastauluissa, ja niistäkin löytyy ainakin omalla kohdalla enemmän mieleisiä kuin seinille mahtuu. En siis vain arvota maalattua taulua niin korkealle, että olisin valmis maksamaan sellaisesta tietokoneen verran.

Totta kai siis työ ja materiaalit maksaa. Mutta samasta syystä ostan vaikka pussilakanat tehdastuotettuna, enkä jonkun käsin painamina ja ompelemina. 

Vierailija
436/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks pitäis ????? Ei kaikilla nyt ole varaa sellaiseen !!!!!!!! Niitä voi tehdä itsekin. 

Vierailija
437/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koti täynnä taidetta. Edullisestikin saa, mm. kirpputoreilta ja opiskelijatöinä. Rakastan taidetta!

Vierailija
438/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei vain ole makuun sopivaa taidetta tarjolla. Itse haluaisin sellaisen alastomana keikistelevän lihavan miehen kuvan seinälleni.

Vierailija
439/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopivan taiteen löytäminen vaatii vähän vaivaa ja ehkä pikkasen rahaakin. Design-huonekalun saa tilattua parilla klikkauksella.

Niin ja sitä omaa makuakin pitäisi olla.

Vierailija
440/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin ostaa esim. Volgan lautturit, sen oikein ison taulun, mutta kun ei ole varaa, vaikka olisin tehnyt töitä pää märkänä sieltä asti, kun tuon taulun maalaaminen aikoinaan aloitettiin. Tai sitten se olisi pitänyt ostaa taiteilijalta itseltään silloin kun hän vielä eli ja maalaus ei ollut juuri minkään arvoinen. Taiteessa teoksen arvo nousee vasta taiteilijan kuoltua. Volgan lautturit on jossain museon seinällä ja arvo tähtitieteellinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kahdeksan