Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät osta taidetta?

Vierailija
04.09.2025 |

Hesarissa oli osuva kolumni siitä, ettei suomalaisten sisustusohjelmien kodeissa näy juurikaan taidetta. Kalliisiin design-kalusteisiin satsataan kyllä, joten ei pitäisi olla kiinni rahasta. 

Samaa olen itsekin ihmetellyt. Olen itse kasvanut taiteen ympäröimänä, sitä on ollut niin isovanhemmilla, lapsuudenkodissa kuin nyt aikuisena omassakin kodissa. Ostan mieluummin laadukkaita mutta merkittömiä huonekaluja, ja käytän sen sijaan enemmän rahaa vaikka johonkin isompaan öljyvärimaalaukseen. Tässä suhteessa olen kuitenkin outolintu ainakin omassa tuttavapiirissä. Vieraat kyllä ihailevat teoksia meillä käydessään, mutta harvemman kotoa kuitenkaan löytyy taidetta, vaikka sisustukseen muuten panostetaan. 

Mikä on sinun syysi olla ostamatta taidetta?

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011466954.html

Kommentit (447)

Vierailija
441/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa..en ymmärrä taiteesta, enkä haluakaan jos yksi taulu maksaa remontin verran. Mielummin satsaan muuhun elämykseen, kuten matkailuun.

Vierailija
442/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisin ostaa esim. Volgan lautturit, sen oikein ison taulun, mutta kun ei ole varaa, vaikka olisin tehnyt töitä pää märkänä sieltä asti, kun tuon taulun maalaaminen aikoinaan aloitettiin. Tai sitten se olisi pitänyt ostaa taiteilijalta itseltään silloin kun hän vielä eli ja maalaus ei ollut juuri minkään arvoinen. Taiteessa teoksen arvo nousee vasta taiteilijan kuoltua. Volgan lautturit on jossain museon seinällä ja arvo tähtitieteellinen. 

No eikö melkein saman tekisi Volvon laturi, ei varmaan romuttamolla paljon maksa jos sellaisen haluaa taide-esineeksi olohuoneen vitriiniin, tai voihan siitä ottaa pelkän kuvankin ja tulostaa sen tauluksi seinälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole oikeasti tunnettu tai arvostettu taiteilija, niin on iso kynnys maksaa satoja tai tuhansia euroja yhdestä maalauksesta. Ellei maalaustyyli satu sitten olemaan erityisen hieno/omintakeinen omaan silmään.

Vierailija
444/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostan taidetta, luen itseni keräilijäksi (minulla on varmaan lähemmäs 100 erilaista teosta "varastossa", seinillä tällä hetkellä parisenkymmentä teosta). Suurin osa on graffitimaailmasta tuttujen tekijöiden duuneja, muttei varsinaisesti perinteisä graffitia. Aikalailla 50/50 ulkomaisten ja kotimaisten tekijöiden juttuja. Tällä hetkellä nimekkäimmät tekijät joiden teoksia omistan ovat Niina Mantsinen, Jani Tolin, EGS (suomi), SEEN (usa), UZI (ruotsi). En osta mitään perinteisiä maisematauluja, kun ne maksaa sisältöönsä verrattuna liikaa ja toistaa usein itseään. Kokoelman arvo liikkuu jossain 5000€ luokassa, yksittäisistä teoksista arvokkain oli ostohetkellä 600€. 

No kyllä graffititkin mielestäni aika usein ",toistaa itseään" 

Vierailija
445/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta. Maalaan itse. Kiva harrastus. Jotain päätynyt seinällekin asti.

Vierailija
446/447 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taid on ollut jo 20 vuotta paskaa laidasta laitaan. Ja eihän sitä edes saa enää julkaista jos se ottaa johokin kantaa, tekee pilkkaa, kritisoi tai naureskelee. Koska jokuhan siitä pahoittaisi heti mielensä mielisairaassa somessa. Kyllä se oli länsimaiden lento nyt tässä. Kiina ja Intia vie sata nolla. Venäjä ei vie. Kohta hajoaa.

Vierailija
447/447 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ainakin parikymmentä taulua kotona seinällä. En tarvitse enempää. Tauluni ovat suomalaisilta, venäläisiltä ja virolaisilta mestareilta viime vuosituhannelta!

Tämä on myös yksi syy, miksi taidetta on vaikea myydä. Se on kestävää. Meillä on nopeasti pienenevä väestö, eikä elintaso ole noussut vuosikymmeniin. Se tarkoittaa sitä, että pieniin asuntoihin riittävä määrä taideteoksia siirtyy ihan pelkästään perintöinä eteenpäin. Uusille ostoksille on tilaa vain, jos hankkiutuu vanhasta eroon tai jos kovin vaurastuu ja muuttaa sillä lailla hulppeaan asuntoon, että seinätilaa tulee paljon lisää. Tosin seinätila ei ole hulppeiden asuntojen juttu tällä hetkellä, lasipinta on se juttu. 

Tämä on totta. Meilläkin on jo seinät täynnä taidetta ja lisää tekisi mieli hankkia. Jossain vaiheessa sitä on tulossa vielä perinnöksi niin paljon, että riittäisi ainakin kolmeen tai neljään keskivertoasuntoon. Vähemmän arvokkaita voisi kai viedä enemmänkin mökille, mutta jossain vaiheessa seinäpinta-ala alkaa väkisinkin loppua. Missään varastossa en haluaisi rakkaita teoksia säilöä, mutta se toisaalta mahdollistaisi vaihtuvan näyttelyn kotona. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi