Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmeen into on nykyään rakentaa nettiyhteyksiä valokuitukaapeleita pitkin koteihin - eikö se ole jo vanhentunutta tekniikkaa?

Vierailija
04.09.2025 |

Tai ainakin vanhenemassa kovaa vauhtia. Ok, nopeuttahan siitä toki on mutta langattomat tekniikat ovat mukavuudeltaan ylivoimaisia ja nopeudeltaan ja luotettavuudeltaan aivan riittäviä. Ja paranee koko ajan. Eikä tarvitse tulla asuinaluille koneiden kanssa avaamaan katuja ja mylläämään istutuksia piloille.

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vain 10  megan taloyhtiönetti, ja hyvin riittää, kun yhteys on vakaa koko ajan ja lyhyt vasteaika. 5G voisi ehkä toimiakin, mutta 4G:n kanssa olisi yhtä tappelua varsinkin suosittuun suoratoistonkatseluaikaan, vaikka olisi kuinka 100 megan netti.

Normaali resoluutiolla vaatii ainakin 20 megaisen liittymän. Helppo tarkistaa operaattorilta tai suoratoistopalveluiden sivuilta. Että menehän muualle valehtelemaan.

Vierailija
82/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin 2400 baudin modeemilla 90 luvun alussa ja nopeutta piti saada aina vaan lisää kunnes noin 10-15 vuotta sitten 1000 mbit/s yhteyden hankittuani huomasin että tässä ei ole enää järkeä. Minä en enää pelaa netissä nykyisiä huonoja pelejä. Minä en imuroi bittorrentteja. En enää edes katso elokuvia ja sarjoja. Striimauspalveluihin riittää joka tapauksessa noin 25 mbit/s per henkilö.

Jos tekee mitään IT hommaa kotona niin se gigankin linkki tuntuu välillä hitaalta.

Kuitu pesee. Kun aina vaan enemmän väkeä siirtyy 5G:hen niin sekin tukehtuu.

T. "liki puoli vuosisataa nörttielämää takana"

Ei taida kannattaa rakentaa ja rahastaa koko korttelia kun siellä asuu yksi it työntekijä. Mene työpaikalle tekemään töitäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei sellaista kuitua tule. Tällä on jonkin sortin laitapuolenkulkijaa yrittäny käydä myymässä niitä mutta ne potkaistaan veke

Vierailija
84/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun it-töissä mitään nopeata nettiä tarvita.

Vierailija
85/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sun langaton signaalisikin on jossain vaiheessa kuidussa.

Mutta se langaton kulkee paremmin mukana kuin päästä päähän valokuitu.

Minulla on kumpikin. Kiinteä ja langaton. Etunsa kummassakin.

Vierailija
86/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ei sellaista kuitua tule. Tällä on jonkin sortin laitapuolenkulkijaa yrittäny käydä myymässä niitä mutta ne potkaistaan veke

Jaa, vai että työtään tekevät myyjät ovat laitapuolen kulkijoita?

Vierailija
87/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin ap. Langattomat yhtyedet kehittyy koko ajan paremmiksi ja paremmiksi. Kaivaminen on hölmöläisen hommaa. 

Vierailija
88/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomannut saman. Nopeita yhteyksiä tarvitaan pelaamiseen lähinnä. Ei työkäytössä.

Vierailija
89/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhe olikin siitä että se tulisi KOTIIN kuidulla. Eikö?

Vierailija
90/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä se valokuitu nappaa sen signaalin? Ei kai vaan lähimmältä tukiasemalta LOL

Yhtä huijaus kuin tuulivoimalat joihin syötetään virtaa jotta lavat näyttää pyörivän tai maa han muutto kun halpatyövoimalle elätetään koko perhe ja palkka maksetaan verovaroista palkkatukena. Että kato nyt kun hyödyllistä ja tärkeää.

Vaikea uskoa että joku on oikeasti noin tyhmä.

Tänne on pesiytynyt näitä yhden asian sönköttäjiä jotka faktoista piittaamatta aina vaan hourivat lempiaihettaan. Argumentilla, joka on samassa ketjussa jo debunkattu N kertaa.

Saattaa olla sama henkilö useassa eri ketjussa. En voi uskoa että typeryys olisi noin yleistä suomalaisissa.

Vierailija
91/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin 2400 baudin modeemilla 90 luvun alussa ja nopeutta piti saada aina vaan lisää kunnes noin 10-15 vuotta sitten 1000 mbit/s yhteyden hankittuani huomasin että tässä ei ole enää järkeä. Minä en enää pelaa netissä nykyisiä huonoja pelejä. Minä en imuroi bittorrentteja. En enää edes katso elokuvia ja sarjoja. Striimauspalveluihin riittää joka tapauksessa noin 25 mbit/s per henkilö.

Jos tekee mitään IT hommaa kotona niin se gigankin linkki tuntuu välillä hitaalta.

Kuitu pesee. Kun aina vaan enemmän väkeä siirtyy 5G:hen niin sekin tukehtuu.

T. "liki puoli vuosisataa nörttielämää takana"

Ei taida kannattaa rakentaa ja rahastaa koko korttelia kun siellä asuu yksi it työntekijä. Mene työpaikalle tekemään töitäsi.

Kommutoi itse siellä räntäsateessa si, me nautitaan etätoistä täällä aurinkorannalla.

Sulle on jo monesti kerrottu että sen yhden vedetyn kuidun kapa riittää hyvin taloyhtiön kaikkiin huoneistoihin. Kaikki hyötyvät.

Vierailija
92/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomannut saman. Nopeita yhteyksiä tarvitaan pelaamiseen lähinnä. Ei työkäytössä.

Jaa. Mulla taas on etäyhteyksiä avoinna koko ajan ja lataisel 4 gigan paketteja monta kertaa päivässä. Alkais ahdistaa jos kovin hyytyisi vielä kun kaistaa pitää riittää muillekin. 

Vierailija
93/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riippuu, mikä kenellekin on riittävä nopeus. miksi maksaisit valokuidusta, jos langaton yhteys on sinulle riittävä?

Vierailija
94/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin 1 gigan netti ja sen verran paljon käyttöä ettei vähemmällä pärjää. Ei mitään mahdollisuuksia pärjätä pelkän langattoman varassa, kokeiltu on. Varmaan jos laitteita on 1-2 ja käyttö viihdepainotteista tai selailua jne, niin sitten riittää. 

Vierailija
95/101 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ekaa sivua enempää.

Mutta korjataampa ap väitteitä vähän. Valokuitu ei ole vanhentunut teknologia,  itseasiassa se on ainoa teknologia joka ei tule koskaan vanhenemaan. Kuitu pysyy aina samana mutta muuntimet kuidun kummassakin päädyssä kehittyy kokoajan. Kuluttaja liittymissä käytetään yhtä valon aalonpituutta lähettämiseen ja toista vastaanottamiseen. Yhdessä kuidussa voi siis kulkea aika penteleesti dataa kunhan käytetään eri valon aalonpituuksia.. myös data käsittelyyn saadaan kokoajan parannuksia. Joskus yksittäisellä valon aalonpituudella saatiin vain 100Mbps yhteys nykyään kuluttaja liittymissä saadaan jo 10Gbps yhteyksi. Ja maailman nopein yhteys yhtä valonaalonpituutta kykenee tänäpäivänä jo 1,6Tbps..

Joten ei todellakaan vanhentunut tekniikka. 

Ja faktana myös että mikään ei voi kulkea nopeammin kuin valo. Joten senkin pitäisi jo kertoa kaikille ettei kyseessä voi olla tekniikka joka vanhenee.

Matti meikäläiset eivät kyllä tarvitse kuitu yhteyksiä. Mutta tietokone pelaajille, yhteydestä on paljon hyötyä, pienestä latenssista johtuen. Ja vaikka mobiili 5G yhteyksille luvataan pieniä latensseja, ei niillä koskaan voida päästä pienempiin kuin kuidulla. Koska 5G yhteydet muunnetaan myös kuituun (toivottavasti suoraan mastostosta, mutta ei aina). Ja harvemmin oikeasti planeetat ja kuu on sellaisessa asennossa että lupaukset pitäisivät langattomassa verkossa.

Vierailija
96/101 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni riittänyt pelaamiseen 300mbps 5G mobiilinetti ihan hyvin (25€/kk). Asun noin 3km päässä Lahden keskustassa eikä yhteys hidastu edes illalla kun ihmiset alkavat toden teolla käyttämään nettiä.

Taloyhtiössä ilmainen 15mbps yhteys, mutta kallis laite pitäisi ostaa tarjoajalta, ja jos haluaa esim 300mbps yhteyden kuidun kautta se maksaa enemmän kuin 5g mobiilinettini. 1gigan yhteys maksaisi jo 50€/kk. 

Vierailija
97/101 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta mobiilinetissä on se, että sen voi sijoittaa mihin tahansa missä on pistoke. Nykyisessä talyhtiössä on netti mikä tulee sen antennipistokkeen kautta, elikkä reitisin on pakko sijoittaa sen viereen koska piuha olisi niin lyhyt... reititin itsessään maksaisi vähintään 350€. 

Nykyinen 5G modeemi maksoi minulle 85€ ja siihen voi laittaa minkä tahansa operaattorin simin, eli kilpailutus onnistuu toisin kuin noissa taloyhtiöiden nettiliittymissä. 

Vierailija
98/101 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelaamisessakaan tarvitse mitään gigan valokuitua. Oma 300mbps riittänyt paremmin kuin hyvin CS2 pelaamiseen. 

Vierailija
99/101 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö montako kertaa viikossa kiroilen tuota langatonta kuraverkkoa, kun pätkii ja tökkii tiettyihin kellonaikoihin koko ajan? Siinä kahdeksan ja kymmenen välillä illalla yhteys on kuin puurossa uisi.

Valitettavasti tässä taloyhtiössä ei ole valokuitua ja aina kun sitä yhtiökokouksessa ehdotan, niin mummot torppaavat idean, sillä eihän sitä mihinkään tarvitse.

Halvatun kiva pelata verkkopelejä kavereiden kanssa, kun jatkuvasti jumittaa 5G.

Vierailija
100/101 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta se langaton kulkee paremmin mukana kuin päästä päähän valokuitu.

Kaikki ne kulkee pääosin valokuitua pitkin ellet sitten ihan kotiverkossa toimi