Olisiko bmi hyvä olla lähempänä normaalipainon alarajaa?
Just laskin bmi:n ja se on 23,3. Taulukon mukaan 18-25 on normaalilukema. Aika lähellä siis ylärajaa. En ole kovin lihaksikas, liikuntaa harrastan kohtalaisesti; pyöräilen ja lenkkeilen. Vatsarasvaa kyllä on, kun olen omenavartaloinen ja kaikki kertyy yläkroppaan. Viiden kilon painonpudotuksella bmi olisi 21.
Kommentit (42)
Ruumiinrakenne vaikuttaa tosi paljon. Ollaan siskon kanssa saman pituisia, mut toinen on 1/4 kapeampi joka paikasta.
Moni asia vaikuttaa: ikä, vyötärönympärys, rasvaprosentti, sukupuoli, lihaksikkuus, ruumiinrakenne, painohistoria, syömiskäyttäytyminen, mahdolliset sairaudet Itse olen lähempänä ylärajaa, mutta olen tavanomaista lihaksikkaampi. Ennen voimailuharrastusta olin puolestaan alarajalla ja hyvävointinen niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä mihin?
Terveydelle.
Onko rasvaprosentti normaali? Entä vyötärönympärys? Jos ovat hyvissä rajoissa, terveyden kannalta ei ole väliä mihin kohtaan normaalipainoa paino asettuu.
Rasvaprosenttia en tiedä, v.y on pikkuisen päälle 80, olisikohan joku 81-82cm. Olen sellainen tasapaksu, ei ole selkeää vyötäröä ja lantionkaarta
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu osin myös iästä. 40 v iän jälkeen itse asiassa alhaisin kuolleisuus on ihmisillä, jotka ei ole normaalipainossa ollenkaan, vaan lievän ylipainon BMI 25-30 alueella. Olen myös itse nyt 51-vuotiaana huomannut, että näytän ihan kamalaltakin niissä nuoruuden painoissa. Painoin silloin noin 50 kg ja olen 165 cm pitkä. Nyt kun kerran laihdutin siihen, näytin kuihtuneelta lampaankinttuiselta vanhukselta. Kyllä nyt tämä nykyinen 67 kg näyttää paljon paremmalta.
Näin se on. Kahlasin yhden tähän päätyneen tutkimuksen joskus aikanaan, ja siitä oli suljettu pois vakavan sairauden takia laihtuneet.
Iäkkäämmälle on parempi keskittyä lihasmassan ja liikkuvuuden säilyttämiseen kuin maksimoida painonpudotus.
Nuorena voi olla lähempänä alarajaa. Mutta ikääntyneillä on tutkitusti todistettu, että paino voi olla yli 25 painoindeksin. Pieni ylipaino suojaa vanhemmiten sairauksilta esim. osteoporoosi ja säilyttää paremmin lihakset. Ikääntyneellä painoindeksi voi olla 24-28.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena voi olla lähempänä alarajaa. Mutta ikääntyneillä on tutkitusti todistettu, että paino voi olla yli 25 painoindeksin. Pieni ylipaino suojaa vanhemmiten sairauksilta esim. osteoporoosi ja säilyttää paremmin lihakset. Ikääntyneellä painoindeksi voi olla 24-28.
Aloitin lenkkeilyn sillä ajatuksella että sekin suojaa osteoporoosilta. En nyt ihan ikääntynyt vielä ole mutta tukevasti keski-iässä kumminkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä mihin?
Terveydelle.
Riippuu iästä. Normaalipaino on aina terveellinen, mutta varsinkin keski-iässä ja sen jälkeen pienet ylikilot ovat jopa terveellisempiä kuin alipaino. Mutta siis yhtäkaikki, jos olet normaalipainon sisällä, niin olet terveellisissä rajoissa.
Mä en ole mikään asiantuntija, mutta olen aina järkeillyt tuon keski-iän ylipaino jutun niin, että siinä se terveellisyys ei tule siitä läskistä, vaan että se pieni ylipaino tarkoittaa, että sulla on myös vähän enemmän lihasta kuin sillä saman pituisella ruipelommalla ihmisellä. Todennäköisesti se keski-ikäinen, joka on normaalipainon sisällä, mutta joka harrastaa lihaskuntoa kehittävää liikuntaa, on terveempi kuin se vähän ylipainoinen. Keski-iässä ei siis kannata tavoitella varsinaisesti ylipainoa terveellisyyden nimessä, vaan niitä lihaksia.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu lihasten määrästä aika pitkälti. Treenaamattomalle 19 on varmastikin terveempi kuin 24.
Treenattu rasvaton voi oikein hyvin olla 19. Naisen lihas on vain hitusen painavampaa kuin naisen läski. Painoeroa ei käytännössä tule ollenkaan. Painavat on AINA lihavia. Lihas koostuu silloin osittain läskistä.
En tajua bmi asioita yhtään. Nyt jo merkittävä ylipaino 30.3 painoindeksi ja olen mielestäni ihan hoikahko, vyötärö 70cm. Lantio ja rinta leveät, muuten ihan hoikahko. Toki vähän rasvaa reisissä ja käsissäkin. Vyötärölle ei tule edes ituessa makkaroita. Joskus kun painoindeksi oli 26 niin oli anorektiikon näköinen, kylkiluut paisroi paitojen läpi ja ihan hirveän näköinen, en kyllä mitään syönytkään. Sanoisin siis että yläpää tai reilusti yli hyvä riippuen kropan mallista. Itse pitkä ja melko sporttinen niin yli 30 painoindeksi mulle täydellinen.
Yli 65-vuotiaiden ei pitäisi laihduttaa liikaa:
"Nuoremman aikuisen normaali painoindeksin alue on 18,5 25, mutta ikääntyneillä se on 23 29."
"Jos ylipainoinen ikääntynyt laihduttaa, kannattaa lopettaa viimeistään painoindeksin 26 27 tuntumassa. Missään tapauksessa ei tule pyrkiä painoindeksin 23 alle. Siitä on terveydelle paljon todennäköisemmin haittaa kuin hyötyä."
Viivat eivät onnistu. Siis 18,5 ja 25 välillä ja 23 ja 29 välillä ja 26 ja 27 tuntumassa.
Kunhan pysyttelee niiden rajojen välillä, eikös siinä norlmaalipainossa ole ole lähes10 kiloa varaa olla.
Niinkuin moni on varmaan jo kertonut, niin vyötärön ja niskan ympärys ovat mittoja, jotka ovat tärkeitä.
Maharasva on vaarallista, jos pyllykset ja jalat on paksut, niin se ei haittaa.
Terveyden kannalta tuo on hyvä, kauneusihanteet on asia erikseen.
Mutta BMI on hyvin karkea työkalu ja toimii lähinnä suurten ihmisjoukkojen painonkehityksen seurannassa. Esim rasva% ja keskivartalolihavuus ovat paljon parempia yksittäisen henkilön kohdalla. Esim. BMI 23 voi olla hyvinkin hoikka, timmi urheilijavartalo tai korkean rasvaprosentin omenavartalo.
Kyllä se tarkoittaa myös vähän läskiä.
En tiedä mikä tämän hlön painoindeksi on mut pudottanut painoa 139> 96kg ja oli jo 139kg kohtuu hoikka mut 96 kiloisena osittian jopa liian laiha leecies_journey tiktokissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin lenkkeilyn sillä ajatuksella että sekin suojaa osteoporoosilta. En nyt ihan ikääntynyt vielä ole mutta tukevasti keski-iässä kumminkin
Raskas painoharjoittelu suojaa luita lenkkiä paremmin. Ja HKH.
Sellainen paino jota pystyy ylläpitämään. Ja lihaksia. Ne on tärkein vanhuuden turva, ei ylipaino.
Vierailija kirjoitti:
Terveyden kannalta tuo on hyvä, kauneusihanteet on asia erikseen.
Mutta BMI on hyvin karkea työkalu ja toimii lähinnä suurten ihmisjoukkojen painonkehityksen seurannassa. Esim rasva% ja keskivartalolihavuus ovat paljon parempia yksittäisen henkilön kohdalla. Esim. BMI 23 voi olla hyvinkin hoikka, timmi urheilijavartalo tai korkean rasvaprosentin omenavartalo.
Niin totta, monella 60 kiloisella on paljon läskinpi vatsa kuin mulla 100kg. Jotkut tosi pieniä luustoltaan ja esim vatsan luut on 20cm lähempänä toisiaan kuin toisella yhtä vähärasvaisella. Eli helposti joku yhtä vähä rasvainen voi painaa puolta vähemmän kuin siro ihminen. 23 painoindeksinen voi olla erittäin huonokuntoinen läski kun taas 35 painoindeksinen huippu-urheilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu osin myös iästä. 40 v iän jälkeen itse asiassa alhaisin kuolleisuus on ihmisillä, jotka ei ole normaalipainossa ollenkaan, vaan lievän ylipainon BMI 25-30 alueella. Olen myös itse nyt 51-vuotiaana huomannut, että näytän ihan kamalaltakin niissä nuoruuden painoissa. Painoin silloin noin 50 kg ja olen 165 cm pitkä. Nyt kun kerran laihdutin siihen, näytin kuihtuneelta lampaankinttuiselta vanhukselta. Kyllä nyt tämä nykyinen 67 kg näyttää paljon paremmalta.
Näin se on. Kahlasin yhden tähän päätyneen tutkimuksen joskus aikanaan, ja siitä oli suljettu pois vakavan sairauden takia laihtuneet.
Iäkkäämmälle on parempi keskittyä lihasmassan ja liikkuvuuden säilyttämiseen kuin maksimoida painonpudotus.
Hyvä tarkennus :) Kun itselle tuli heti mieleen just syöpäpotilaat jne
Ja iäkkäämmille tosiaan tuo lihaskunnon, liikkuvuuden ja tasapainon harjoittaminen on huomattavasti tärkeämpää, kuin vatsamakkaroista murehtiminen.