Olisiko bmi hyvä olla lähempänä normaalipainon alarajaa?
Just laskin bmi:n ja se on 23,3. Taulukon mukaan 18-25 on normaalilukema. Aika lähellä siis ylärajaa. En ole kovin lihaksikas, liikuntaa harrastan kohtalaisesti; pyöräilen ja lenkkeilen. Vatsarasvaa kyllä on, kun olen omenavartaloinen ja kaikki kertyy yläkroppaan. Viiden kilon painonpudotuksella bmi olisi 21.
Kommentit (42)
Se riippuu täysin sinusta itsestäsi. Mä olen normaalipainossa siellä ylärajan lähellä, ja mielestäni minulle sopii tämä paremmin kuin alhaisempi paino. Joku toinen näyttäisi näissä samoissa mitoissa pyöreämmältä.
Riippuu lihasten määrästä aika pitkälti. Treenaamattomalle 19 on varmastikin terveempi kuin 24.
Mieluiten alarajan alle. Jos olet nainen siis.
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu täysin sinusta itsestäsi. Mä olen normaalipainossa siellä ylärajan lähellä, ja mielestäni minulle sopii tämä paremmin kuin alhaisempi paino. Joku toinen näyttäisi näissä samoissa mitoissa pyöreämmältä.
just näin. Itse olen aikuisiällä ollut hoikimmillani kun juoksin maratoneja, ja silloin painoindeksi oli suunnilleen normaalipainoisen puolivälissä. Omasta mielestäni olin silloin vähän liiankin ruipelo ja lihasta ei ollut yläkropassa ollenkaan.
Nyt painotavoite on normaalipainoisen yläraja. Vaikea kuvitella että menisin sen alle varsinkin kun lihasmassaa on tullut lisää.
Olen leveärakenteinen eli minulla on leveä lantio ja hartiat sekä isot rinnat. Kun olin BMI:n alarajalla näytin liian laihalta enkä pitänyt kun luut törrötti liikaa. Nyt 10kg painavampana näytän mielestäni kauniimmalta ja paino jakautuu tasaisemmin. Eli ruumiinrakenne vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä mihin?
Terveydelle.
Joo, kunhan on isot rinnat ja pullea perce. Jos taas on pikkupoikamainen, niin ei.
Varmaan jos olet tavoitteellinen kestävyysjuoksija niin bmi on hyvä olla lähellä alarajaa noin niinkuin tulosten kannalta,muuten on hyvä kun se on alle 25.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä mihin?
Terveydelle.
Riippuu iästä. Normaalipaino on aina terveellinen, mutta varsinkin keski-iässä ja sen jälkeen pienet ylikilot ovat jopa terveellisempiä kuin alipaino. Mutta siis yhtäkaikki, jos olet normaalipainon sisällä, niin olet terveellisissä rajoissa.
Eiköhän se ole ihan yksilön oma asia. Itselle tärkeää on se, missä paino pysyy vaivatta, eikä jokaista suupalaa tarvitse harkita. Normaalipainon puolella olen ja kokemusta on myös siellä alarajalla ja vähän allekin olemisesta. Tässä painossa koen itseni terveeksi ja elämä on hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jos olet tavoitteellinen kestävyysjuoksija niin bmi on hyvä olla lähellä alarajaa noin niinkuin tulosten kannalta,muuten on hyvä kun se on alle 25.
Ei minulla sen kummempaa tavoitetta ole kuin että säilyisi jonkunlainen yleiskunto.
Riippuu pituudesta ja monista muista asioista. Muutamalla kilolla sinne tänne ei ole terveydellistä merkitystä.
Minusta 20 on hyvä painoindeksi. Itselläni on tuo enkä ole laiha tai lihakseton. Aika hurjaa, että voisin painaa 15 kg enemmän ja olisin silti vielä normaalipainoinen!
Näissä on niin paljon merkitystä painohistorialla, treenaamisella ja sillä, kuinka vaikeaa missäkin painossa on pysyä.
Jos bmi 24,9 on saavutettu ylipainon jälkeen, henkilöllä on paljon lihaksia ja paino pysyy tuossa, mutta ruokamäärän vähentäminen aiheuttaisi kovaa nälkää, niin sitten se on henkilölle sopiva paino.
Joku toinen on voinut olla koko ikänsä bmi 19 ilman liikuntaa tai edes oman painon pohtimista, silloin bmi 19 on varmasti henkilölle sopiva.
Eli mitään yleispätevää ei voi sanoa. Normaalipaino on aina ihan hyvä paino.
Olen bmi 24,5 enkä todellakaan halua tiputtaa painoa tästä yhtään. Treenaan kovasti salilla, joten olen lihaksikas. Bmi yksinään ei kerro yhtään mitään kehonkoostumuksesta (normalipainon sisällä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä mihin?
Terveydelle.
Onko rasvaprosentti normaali? Entä vyötärönympärys? Jos ovat hyvissä rajoissa, terveyden kannalta ei ole väliä mihin kohtaan normaalipainoa paino asettuu.
Mulla se on keskellä. Onhan tuossa ala ja ylärajoissa iso vaihteluväli, liki 20kg