Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kortisonilääke siis syynä Peltosen itsemurhaan?

Vierailija
04.09.2025 |

Kummallista, ettei lääkettä lopetettu välittömästi kun masennusta ja itsetuhoisuutta alkoi ilmenemään? Määrättiin vain mielialalääkkeet. 

Kommentit (291)

Vierailija
241/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilasvahinkovalitus ei voi menestyä.

Tämä on vaan kulmä totuus. Mielipiteeni perustuu tosiseikkoihin ja miehen logiikkaan.

Pelkkää rahan hukkaa jos omaiset alkaa tapella asiasta esim. tuomioistuimissa.

Ei ehkä, mutta minusta oli hyvä tuoda tämä juttu julki. Jos tämä edes hieman herättelisi lääkärikuntaa ja potilaiden asema hieman paranisi. 

Vierailija
242/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhan tekijä on ainoa joka tietää sen perimmäisen syyn teolleen. Muut esittävät vain spekulointeja, jotka usein ovat vielä värittyneitä koska aina ei haluta nähdä oikeita syitä. 

Ei kai se muiden vika ole, jos tekijä ei ole todellista syytä kertonut. On ihmisen oma asia jos jättää asioita kertomatta tai valehtelee.

Miksi tätä on alapeukutettu? Tottahan tuo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.

Ei mielialalääke kumoa kortisonin vaikutusta.

Eihän tuo sitä tarkoita, vaan sitä, että koska kortisoni vaikuttaa mielialaan ja potilas alkoi olla itsetuhoinen niin eikö sitä kortisonia olisi voinut lopettaa joksikin aikaa.

Ja kärsiä sitten infernaalisista kivuista jotka nekin aiheuttavat itsetuhoisuutta? Kuten jossain artikkelissa lääkäri sanoi, pitää taiteilla haittojen ja hyötyjen välissä. Se on joskus todella vaikeaa.

Vierailija
244/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuota ihmisraukkaa kiusattiin vielä Venlafaxinin aloituksella? Olisi tarvinnut vahvan rauhoittavan selvitäkseen noista sivuvaikutuksista. Venlafaxin piristää ja sen aloittaminen yleensä lisää pahaa oloa. Kyllä vahvasti ahdistuneen on mahdollista syödä kuukausiakin bentsoja putkeen. Niistä vieroitetaan sitten, kun akuutti kriisi on ohi. Tärkeintä olisi saada tilanne rauhoitettua eikä heittää lisää vettä myllyyn. 

Eemeli kärsi lääkkeen sivuvaikutuksista eikä ollut mielisairas. Siksikin tuntuu oudolta, että tuohon kaikkeen sekoitettiin vielä piristävä masennuslääke. 

Jutussahan sanottiin, että hänellä oli vahva lääkitys unettomuuteen ja ahdistukseen, ja rauhottavia määrättiin myöhemmin lisääkin.

Unettomuuteen varmaan ketipinor ja ahdistukseen joku laiha opamox silloin tällöin. Noista ei kunnon tiloissa oleva ihminen paljoa kostu. Rauhottavakin varmaan haluttiin ajaa alas tuolla mielialalääkkeellä. Tämä maa on niin bentsovastainen, että potilas laitetetaan enemmin hautaan, kun määrätään toista purkkia rauhoittavaa. Oli tilanne mikä hyvänsä. 

Vierailija
245/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli myös minimal change teini-ikäisenä ja siihen vahva kortisonilääkitys, josta sivuoireina keskivartalon turvotusta, "raskausarpia", akne, Cushingin syndroma ("kuukasvot"), mustelmaherkkyys ja mielialojen heilahtelu. Koulukaverit hylkivät kuin minulla olisi ollut joku lepra, opettajat kyyläsivät oireita. Jos siihen aikaan olisi ollut tietoa koulusurmista samalla tavalla kuin nykyään, niin olisin varmaan räjäyttänyt koko lukion, niin paljon sitä vihasin.

Lääkärit eivät sanallakaan maininneet kortisonilääkityksen vaikutuksesta mielialaan tai esim. osteoporoosin mahdollisuudesta, mikä minulla ilmeisesti nyt kuusikymppisenä on. Nyt osaan kuitenkin jo olla kiitollinen, että vahva lääkitys auttoi ja sitä kesti loppujen lopuksi vain noin puoli vuotta. Tauti ei myöskään ole uusiutunut.

Mitä ihmettä? Eikö julkisuuteen ole kerrottu, että minimal change on loppueläm

Täällä tuo ensimmäinen lainattu minimal change -potilas. Mulla se loppui murrosikään, hormonimuutokset jotenkin paransivat taudin eikä se tosiaan ole uusinut. Olen nyt 46, munuaiskokeissa näkyy, että joskus on jotakin ollut, mutta paikallaan ovat ja toimivat. Raskauden aikana olin riskiseurannassa ja perinnöllisyyslääkärillä, mulla on kaksi lähisukulaista (isoäiti ja setä) kuollut siihen, mutta molemmat olivat aikuisena sairastuneita. Ainakaan sedällä kortisoni ei auttanut. Tuo Prednisolon siis meillä molemmilla käytössä. Periytyvyys ei koskaan selvinnyt, mun lapseni (aikuinen) on toistaiseksi terve.

Vierailija
246/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä olisi voinut väliaikaisesti keskeyttää, että oltaisiin saatu mielialalääkitys kuntoon.

Eihän tuo sitä tarkoita, vaan sitä, että koska kortisoni vaikuttaa mielialaan ja potilas alkoi olla itsetuhoinen niin eikö sitä kortisonia olisi voinut lopettaa joksikin aikaa.

Ja kärsiä sitten infernaalisista kivuista jotka nekin aiheuttavat itsetuhoisuutta? Kuten jossain artikkelissa lääkäri sanoi, pitää taiteilla haittojen ja hyötyjen välissä. Se on joskus todella vaikeaa.

Ohis, minimal change on itsessään kivuton. En tiedä, kuinka sairaalabakteerin aiheuttama infektio vaikuttaa kipukokemukseen.

Vierailija
247/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on tehnyt diagnoosin, että juuri tuo aiheutti itsemurhan? Tyttöystävä antanut haastattelun ja sanonut, että tuosta johtui ja nyt siitä on tehty oikein juttua valtakunnan uutisiin saakka. Onko hänellä pätevyys tehdä tuollaisia päätelmiä ja diagnooseja?

Vierailija
248/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kortisoli on myös stressihormoni, mitä erittyy paljon stressaavassa tilanteessa tai pitkäkestoisessa stressissä.

Vaikutus lienee silloinkin aika sama, eli sairastuttaa ihmisen.

Vierailija
249/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena niin stressaantunut ja ahdistunut että minulle tuli turvonneet kuukasvot muutamaksi vuodeksi vaikken edes käyttänyt kortisonia tai muita lääkkeitä. Ja olin todella hoikka silloin, eli ei johtunut mistään lihomisesta.

Vierailija
250/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, minimal change on itsessään kivuton. En tiedä, kuinka sairaalabakteerin aiheuttama infektio vaikuttaa kipukokemukseen.

Luin artikkelin, mutta ymmärsin että hänellä oli todella kovia kipuja tuon taudin lisäksi. Vai sotkenko johonkin toiseen?

Vierailija
251/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on kortisoni.

Auttoi tosi paljon nivelreuman alkuvaiheissa.

Vierailija
252/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka on tehnyt diagnoosin, että juuri tuo aiheutti itsemurhan? Tyttöystävä antanut haastattelun ja sanonut, että tuosta johtui ja nyt siitä on tehty oikein juttua valtakunnan uutisiin saakka. Onko hänellä pätevyys tehdä tuollaisia päätelmiä ja diagnooseja?

Käsitin asian niin, että hänellä on ollut alttiutta itsetuhoisuuteen ja lääkkeet antoivat viimeisen sykäyksen.

Vierailija
253/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina etsitään syyllinen, vaikka asiat eivät ikinä niin yksiselitteisiä. Kansanedustajilla on pääsy yksityislääkärille ja -sairaaloihin milloin ja missä vaan. Myös julkisella terveydenhuollossa hoitajat ja lääkärit tekevät parhaansa. Eikö voi myös myöntää, että aina ihmistä ei pysty auttamaan. 

Vierailija
254/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et itse epäilisi lääkitystä syyksi, jos tasainen ja rauhallinen läheinen muuttuu taikaiskusta itsetuhoiseksi ja sekavaksi aloitettuaan tietyn lääkityksen? Ajattelet vain, että jännä sattuma miten päivämäärät täsmäävät?

Vierailija
255/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et itse epäilisi lääkitystä syyksi, jos tasainen ja rauhallinen läheinen muuttuu taikaiskusta itsetuhoiseksi ja sekavaksi aloitettuaan tietyn lääkityksen? Ajattelet vain, että jännä sattuma miten päivämäärät täsmäävät?

Tähän siis lisänä, että mielialan vaihtelu ja impulsiivisuus on muutenkin tiedetty kortisonin sivuvaikutus pienellä osalla käyttäjistä. Minimal changeen käytetään hoitona poikkeuksellisen isoja kortisoniannoksia, paljon isompia kuin astmassa ja muissa perussairauksissa joista palstalaisilla on ehkä kokemusta. Jos sen lisäksi on yksilöllinen herkkyys lääkkeelle, niin itsetuhoisuus ei ole yhtään mahdoton seuraus.

Vierailija
256/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta tilastani johtuen en voinut lukea kuin muutaman ekan sivun ja maikkarin artikkelin. Rauha kuolleen sielulle<3

En voi kuitenkaan olla sanomatta tätä:

Vaatii näemmä aina jonkun silmäätekevän ja tärkeämmän ihmisen kuoleman ennen kuin näistä aiheista edes huolestutaan mediakentällä/kansallisella tasolla. Täällä on tuhansia ja tuhansia samankaltaisia kohtaloita, joiden kohtelu ja kohtalo ei kiinnosta ketään kissanviiksen vertaa! Ja joo, kyllähän kiinnostaa montaakin terveydenhuoltoalalla mutta minkäs tekevät kun tuulimyllyjen lavat paiskoo poskiaan. Huono työnjako, resurssit, prioriteetit jne.

Siltä kantilta ajatellen sanon, että ehkä näin piti sitten tapahtua, jotta muutos tulisi (en enää elättele toivoa) pitäkää hatuistanne kiinni rakkaat!:(

Vierailija
257/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin syntipukki on  hoitovirhe.   Mitä se olisi ollut ilman kyseistä lääkettä?

Vierailija
258/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa

Vierailija
259/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kerran on minulla kortisoni ollut astman pahenemisvaiheessa. Ei mitään sivuvaikutuksia. Varmaankin tuolla ihmisellä on ollut vahvempi lääke ja pitempään. Yritän sanoa, että ei pidä nyt ajatella kortisonin olevan paholaisen keksintöä.

Vierailija
260/291 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin isoa annosta ei saa lopettaa kuin seinään. Itse sekosin jo 40mg annostuksella . Luulin että kumppani yrittää tappaa minut ja huusin kuin syötävä sen lisäksi en nukkunut enkä pystynyt puhumaan kun ahdisti ja oli muutenkin harhaluuloja ja olin vainoharhainen. Ihan hirveää enkä toista kertaa ota . Vaikka joudun käyttämään kortisonia inhalaationa joka päivä, mutta tabletti muodossa en sitä enään ota .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi