SYY Miksi et muista lapsen saanutta perhettä tai äitiä mitenkään?
Seurannut lähipiirissä, äiti saanut keskosen, ja kukaan alueen ihmisistä tai ystävistä ei ole muistanut oikein mitenkään. Omaan someen syölletään kukkakimppuja sun muuta kallista. Ystävälle ei saada vietyä esim 10€ kimppua K-kaupasta. Tiedän että tämä perhe on päinvastoin muistanut heitä ja auttanut näitä muita ihmisiä. Pistää vihaksi😠
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Voin rehellisesti kertoa!
Itsellä on myös lapsiarkea, ruuhkavuosielämää (molemmat perheen aikuiset täysipäiväisesti töissä), harrastuksia, turnauksia (muista osallistua kahvitukseen), lasten läksyjen tarkistamista, ruoanlaittoa, lasten hammaslääkäreitä, neuvoloita ja ties mitä.. siis normaalien työpäivien päälle! Ystäväni sai viidennen lapsen ja tottakai onnittelin häntä! Mutta en ole (vielä) ehtinyt hänen luokseen katsomaan vauvaa. Hän on kuvia lähettänyt ja olen niitä hänelle ääneen puhelimessa ihastellut.
Tässä vaihessa, kun lapsia on siellä ja täällä ja jokainen saa niitä lisää niin yksinkertaisesti ei ehdi starttaan autoa tukkaputkella ja juosta kukkakaupassa ja ties missä vauvaliikkeissä. Onneksi ystävälleni (tietääkseni??) on riittänyt ihan soittaminen ja onnittelu!
Enpä tiedä onko tässä ylikansoitetussa maailmassa *viidennestä* lapsesta hirveästi aihetta onnitella...
Minusta olisi erittäin outoa, jos oven taakse ilmaantuisi tavaroita ja ruokia.
Mihin ne muuten kerrostalossa pitäisi jättää, kun rappuun ei pääse? Alaovelle?
Itse olin synnytysteni jälkeen niin kipeä, että en olisi jaksanut yhtään ylimääräisiä kävijöitä. Jopa lähimpien vierailu oli kuormittavaa, kun alapää retaleina kivuissani makasin sohvalla.
Vierailija kirjoitti:
Tällä alueella asuu noin 2000 ihmistä eikä minulla ole mitään käsitystä siitä, mitä heille tapahtuu. Ilmoitetaanko nuo vauvojen syntymiset millä foorumilla ja miten sinne kirjataan, että nyt kävin muistamassa, jos ap tietää, että tuota keskosvauvan äitiä ei ole kukaan muistanut?
Kun pari vuotta sitten sain vauvan, ei mikään ollut niin turhauttavaa kuin kukkakimput ja itsetehdyt kortit, joita tungin roskiin samantien, kun niiden tuoja oli lähtenyt. Halusin keskittyä vauvaan ja läheisimpiini, en naapureihin ja kavereihin, jotka tulivat meille keittämään itse itselleen kahvit. 'Istu sinä siellä sohvalla, kyllä minä itse kahvit keitän ja astiat pesen, ettei sinulle ole vaivaa' - ja sitten kaivetiin kaikki kaapit ja etsittiin tavaroita ja ihasteltiin, että ai, sinulla on tämä teekannu...
Sinä ja sinunkaltaisesi tyytymättömät ihmiset ovat syy siihyen, että jotkut jättävät omat tuttunsa ilman huomiota, kunnäille syntyy lapsi. Ei uskalleta ottaa yhteyttä, kun on kuultu näitä tarinoita, että huomionosoitukset ja lahjat ovat turvia ja vääriä ja vieraistak on vaivaa. Laitan tähän vielä, että älkää viekö kukkia, kun vastansyntyneen perheessä voi olla allergiaa tms. Vauvanvaate tai vauvan kodin lähellä olevan ruokakaupan pieni lahjakortti on parempi tuominen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei välttämättä ole enää varaa muistaa kaikkien tuttavien eikä sukulaistenkaan merkkipäiviä ja muita saavutuksia/tapahtumia tai ottaa kutsustakaan osaa ihmisten erilaisten elämäntapahtumien juhlimiseen.
Varaa? Sulla ei ole varaa laittaa Whatsappilla onnea ja lähettää vaikka lapsesi tekemää korttia? Onpas vähissä varat. Me on viety oven taa esim kahvipakettia, vaipat, pienet kukat. Varaa tähän on mennyt max 20€
Me asumme omakotitalossa ja todella meillekin on tuotu oven taakse kaikenlaista tavaraa, jonka siirrän samantien roskiin. Mikä ihme saa porukan tuomaan pyytämättä tavaraa pihaamme? Ei vastasyntyneen vauvan kanssa olisi aikaa siivota kuistinedustaa tuulen ja naapurin kissojen riepottelemista kukista ja pak
Kuulostat hyvin sairaalta juttujesi kanssa.
Todella suhteellisuudentajutonta ja häijyä haukkua toista 'sairaaksi' vain siksi, että hän näkee asian toisin kuin sinä ja reagoi siihen omalla tavallaan. Häpeäisit jo.
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi keskosen saaneelle pitäisi viedä kukkia?
Koska häellä on huoli ja murhe pienokaisen selviytymisestä. Miksi et halua tukea ystävää/sukulaista siinä tilanteessa? En silti veisi kukkia vaan muun pienen muistamisen. Sumessa on kallista olla sairaalahoidossa. Ihan vain vinkiksi kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin omassa lähipiirissä kokoajan joku raskaana ja vauvoja tulee sinne sun tänne, ei ole itselle niin merkittävä asia että jaksaisin hypettää. Toki kylään menen kun kutsutaan ja vien jotain mennessäni.
No, lesta-alueella niin
Vierailija kirjoitti:
Täältä olen oppinut, että vauvaperheet tulee jättää rauhaan ja heitä ei saa missään olosuhteissa häiritä, kun halutaan olla vauvakuplassa useampi kuukausi keskenään perheen kesken. Vien sitten muistamisia ja onnitteluja, kun minut kutsutaan kylään vauvaa katsomaan.
Kun tarpeeksi moni ajattelee näin, niin joku tuore äiti voi jäädä päivisin täysin yksin ja ilman kontaktia muihin ihmisiin. Pelottaa ajatella niitä tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet toivovat, että synnytyksen jälkeen saisi olla rauhassa oman perheen kesken, ja ettei kukaan tulisi yllättäen käymään. Onnittelutekstarin laitan, mutta en lähde mitään kukkia tai lahjoja toimittamaan jos ei olla pyydetty/sovittu. Jos kutsutaan vauvaa katsomaan niin tietysti jotain rotinoita vien.
Kukkalähetti osaa toimittaa onnittelukortit ja kukat oven taakse siten että on muistettu läheistä perhettä, mutta ilman että sinun täytyy mennä kylään. Sama juttu ruokien kanssa. Oven taakse voi jättää. Ei vaan haluta muistaa. Hienompi kuvailla omaa Chanelia ja mennä mökkireissuille, kuin muistaa läheisiä
Ei kukkia tai paketteja oven taakse. 80-luvulla voi tehdä niin, mutta nykyisin ei. Sehän on kutsu varkaille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä olen oppinut, että vauvaperheet tulee jättää rauhaan ja heitä ei saa missään olosuhteissa häiritä, kun halutaan olla vauvakuplassa useampi kuukausi keskenään perheen kesken. Vien sitten muistamisia ja onnitteluja, kun minut kutsutaan kylään vauvaa katsomaan.
Kun tarpeeksi moni ajattelee näin, niin joku tuore äiti voi jäädä päivisin täysin yksin ja ilman kontaktia muihin ihmisiin. Pelottaa ajatella niitä tilanteita.
Elämä on valintoja täynnä. Ihan oma valintansa jos ei jaksa/halua etsiä kontakteja samassa elämäntilanteessa olevista vaan odottaa että kaikki palvelut aina seuraneidistä alkaen passataan kotiovelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin synnytysteni jälkeen niin kipeä, että en olisi jaksanut yhtään ylimääräisiä kävijöitä. Jopa lähimpien vierailu oli kuormittavaa, kun alapää retaleina kivuissani makasin sohvalla.
Luulisi, että silloin vieras voi kanniskella itkevää vauvaa tai hoitaa keittiössä odottavat tiskit tai vaikka imuroida jonkun huoneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulisi, että silloin vieras voi kanniskella itkevää vauvaa tai hoitaa keittiössä odottavat tiskit tai vaikka imuroida jonkun huoneen.
Eli ilmainen piika.
Jos mua ei ole kutsuttu niin en todellakaan mene häiritsemään toisten perheitä. Kun kutsu tulee niin silloin ne muistamiset voi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ei sovi mennä toisten luokse ilman kutsua, ennen oli ihan normaalia että piipahdettiin tervehtimään uutta tulokasta ja vietiin muistamisia. Mutta nykyään kuuluu pesiä oman perheen kesken eikä vauvaa haluta näyttää edes isovanhemmille, etenkään anopille. Lähisuvussa useampi tällainen tapaus. Eli voi johtua ihan siitä etteivät uskalla mennä tuosta vain vaan odottavat kutsua.
Hohhoijaa. Miksi pitää vääntää jotain negatiivista siitä, että perhe haluaa olla vaikka sen pari viikkoa ihan hissukseen keskenään? Ihan jo kaikenmaailman tautien takia! Itsellä sektiosta toipuminen ja imetyshaasteet oli ihan yhtä h elvettiä, niin en tosiaan kaivannut muita ihmisiä lähelleni kuin mieheni ja terveydenhuollon ammattilaiset. En omaa äitiäni, en anoppia, en siskojani, en ketään... Ja tosiaan sitten kun se kutsu käy voi tuoda niitä muistamisiä ja keitetään kahvit ja tarjotaan pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä teki nämä asiat ihan mieheni. En tosiaan kaivannut mitään äitiä, anoppia tms. kanniskelemaan vauvaa ja kolppaamaan kaappejamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku yh?
En mene kutsumatta enkä todellakaan vie mitään laatikkoruokaa tai kukkapuskaa pyytämättä kenenkään oven taakse, rappuun pyörimään (jos sinne edes pääsee sisään?). Johan ne hulluina pitäisivät. En ole siltikään mikään mölli vaan iloitsen kyllä läheisteni perheuutisista. Vien pienen lahjan, kun kutsutaan kylään. Lahjabudjettikin on mulla vain 10-15e, sillä ei sidottua kukkakimppua edes saa. Kissanristiäisiä on joka viikonlopulle, kun on paljon sukua ja ystäviä. Joskus täytyy ihan vaan skipatakin.
Kun oma lapseni syntyi niin voi sitä vierailujen määrää! Oli ihan mukavaa se muistaminen mutta kun omaa ja miehen sukua tuli käymään ilmoittamatta niin välillä harmitti todella. Työkaverit ja muut kaverit kävi myös, tuli vaatteita ja leluja vauvalle, kukkia ja rahaakin. Kivaa mutta voisiko ilmoittaa edes tulostaan??
Vierailija kirjoitti:
Kun oma lapseni syntyi niin voi sitä vierailujen määrää! Oli ihan mukavaa se muistaminen mutta kun omaa ja miehen sukua tuli käymään ilmoittamatta niin välillä harmitti todella. Työkaverit ja muut kaverit kävi myös, tuli vaatteita ja leluja vauvalle, kukkia ja rahaakin. Kivaa mutta voisiko ilmoittaa edes tulostaan??
On oikeasti aika karmivaa, että joku ajattelee sen olevan ok tulla ILMOITTAMATTA yllätysvisiitille vastasyntyneen kotiin! Siis m i t ä!? Ainoa, joka näki vauvan heti oli anoppini, joka oli esikoisen kanssa sen aikaa, kun oltiin synnärillä. Hänkin ihan omasta halustaan antoi meille tilaa sen pari viikkoa (mies jäi isyysvapaalle heti 3 viikoksi), mutta sanoi kyllä, että voi olla avuksi tarvittaessa esim. esikoisen kanssa tms. Ei siis tosiaan tuppauduta kutsumatta kenenkään luo etenkään tuollaisessa tilanteessa.
MItäs luulet, että lahjoille ja kukille käy, jos ne Helsingissä jättää lojumaan jonkun oven taakse? Häviävät siitä nopeammin kuin ehdit 'onneksi olkoon' sanoa.