SYY Miksi et muista lapsen saanutta perhettä tai äitiä mitenkään?
Seurannut lähipiirissä, äiti saanut keskosen, ja kukaan alueen ihmisistä tai ystävistä ei ole muistanut oikein mitenkään. Omaan someen syölletään kukkakimppuja sun muuta kallista. Ystävälle ei saada vietyä esim 10€ kimppua K-kaupasta. Tiedän että tämä perhe on päinvastoin muistanut heitä ja auttanut näitä muita ihmisiä. Pistää vihaksi😠
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet toivovat, että synnytyksen jälkeen saisi olla rauhassa oman perheen kesken, ja ettei kukaan tulisi yllättäen käymään. Onnittelutekstarin laitan, mutta en lähde mitään kukkia tai lahjoja toimittamaan jos ei olla pyydetty/sovittu. Jos kutsutaan vauvaa katsomaan niin tietysti jotain rotinoita vien.
Kukkalähetti osaa toimittaa onnittelukortit ja kukat oven taakse siten että on muistettu läheistä perhettä, mutta ilman että sinun täytyy mennä kylään. Sama juttu ruokien kanssa. Oven taakse voi jättää. Ei vaan haluta muistaa. Hienompi kuvailla omaa Chanelia ja mennä mökkireissuille, kuin muistaa läheisiä
Niin, pakko se on myöntää, ettei ole ikinä tullut muodostettua tämmöistä tapaa, että lähettäisi läheisille lähetin välityksellä kukkia tai ruokaa. Tuntuisi tosi oudolta ja hyvin muodolliselta. Ehkä se on sinulle luonteva tapa, mutta itselleni ei. Ei ole minullekaan kukaan ikinä lähettänyt kukkia koko 46-vuotiaan elämäni aikana. Ystävät ja perheenjäsenet laittavat minulle tekstareita ja whatsapp-viestejä, ja toisinpäin. Käytännön apua, kuten ruokaa, ei tuputeta sopimatta. Jotkut eivät sellaisesta tykkäisi ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 90-luvulla perhe saattoi laittaa Hesariin ilmoituksen, että meille syntyi vauva ja siitä tiesi, että aha, nyt sopii onnitella ja viedä kukkia. Nyt vauvaperheet eivät halua vierailuja erilaisten tautien pelossa ja etenkin keskosperheissä ollaan syystäkin hyvin tarkkoja siitä, kuka saa lapsen tavata ja millaisin suojavarustein. Olisi aika itsekästä mennä tartuttamaan vauvaperheeseen syysflunssaa vain siksi, että haluaa nähdä vastustuskyvyttömän vauvan.
Sinulla sisälukutaito aivan hukassa. Miksi sinun sinne pitää mennä? Miksi et lähetä kukkia, tai jotain muuta muistamista oven taa? Näin täällä päin (Helsinki) olen itse toiminut.
Mitä hlvettiä..Miksi ihmeessä kukaan tekee jotain noin typerää, että lähettelee muistamisia lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti läheiset ja parhaat ystävät muistavat sentään. Se on tärkeintä.
Yhdeltä ystäväperheeltä tuli kukkaset 🥺
Kaksi ystäväperhettä tarjosi apua tekstiviestillä. Heistä tulee kummeja.
Täälläkin yksi kirjoittaja kertoo viskaavansa kukat ja kortit mäkeen, joten eipä paljoa kiinnostele arvailla, mahtavatko viemiset päätyä roska-astian täytteeksi vaiko ei. Selvempää olla viemättä mitään ja tuppaantumatta muutenkaan.
Koska en ole missään tekemisissä lapsia saaneiden lajitoverioletettujen kanssa. Sanon ystävyyssuhteen irti välittömästi, kun testi näyttää plussaa. Sosiaalinen amputaatio on tuossa tilanteessa ainoa vaihtoehto: jättäähän rottakin uppoavan laivan.
N32
Miks helvetissä pitäis? Ei se perheen ulkopuolisille niin ihmeellinen eikä merkittävä asia ole että siitä pitäis joku tekopyhä numero tehdä että siellä osattu levittää haaransa ja porsia. Ei mokomasta tarvitse millekään jalustalle nostaa, lahjoa ja paapoa. Korkeintaan jälkeläisen isä/isovanhemmat ym. sukulaiset voivat niin tehdä halutessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kutsuta, niin en mene viemään edes kukkia. Kurja herättää koko yön valvonutta tuoretta äitiä siksi, että minä haluan tuoda marketin halpiskimpun muistamisena.
Miksi sinun pitää herättää? Et osaa laittaa tekstarit perheen isälle, tai vain jättää kimppua tai korttiasi oven taa? Iloinen yllätys ja tuki perheelle: kun löytävät.
Tämä selittää asian. Et ole suomenkielinen, etkä ymmärrä meidän tapoja. Suomalaisessa kulttuurissa muodolliset lahjat ja kukkalähetykset eivät ole kovinkaan tärkeitä, eikä niitä yleensä lähetellä lähipiirin kesken. Kukkalähetykset on yleensä kaukaisempia ihmisiä varten, eli jotain etäistä sukulaista tai vaikka asiakasta voi muistaa kukkalähetyksellä. Harvemmin siskoa tai hyvää ystävää! Olisi itse asiassa tosi kummallista mielestäni.
Tärkeämpää on onnitella ja iloita sitten, kun nähdään kasvitusten. Aloite tähän tulee nuorelta perheeltä, koska suomalaiselle on tärkeää olla tuppautumatta ja häiritsemättä. Tämäkin voi tietysti mennä liiallisuuksiin, jolloin se ei enää ole kohteliasta. Veteen piirrettyjä viivoja.
Ihmisillä ei välttämättä ole enää varaa muistaa kaikkien tuttavien eikä sukulaistenkaan merkkipäiviä ja muita saavutuksia/tapahtumia tai ottaa kutsustakaan osaa ihmisten erilaisten elämäntapahtumien juhlimiseen.
En kyllä näe henkilökohtaisesti tälle mitään syytä, miksi minun pitäisi muistaa nyt jotain muuta kuin lähisukulaista? Ahneiksi on ihmiset menneet, jos tällaista vaaditaan.
Miksi tavallisesta lapsensaannista pitäisi tehdä numero, vaikkakin kyseessä nyt keskonen? Onnittelut riittää.
Mun lähipiirissä ei ole ollut kuin pari vauvan saanutta perhettä. Heitä muistin kortilla. SYY siihen miksi en muista jotakuta kortilla tai muuten on se, että emme vain ole tarpeeksi läheisissä väleissä. Esim jos ei ole kutsuttu häihin tai muuten niin omassa elämässä on niin paljon kaikkea touhuttavaa, ettei hyvänpäivän tutut muistu mieleeni. En loukkaannu jos ei kutsuta, ihmiset joihin ei pidä yhteyttä ei vaan pysy mielessä.
Narsistit täälä syyllistää ja tivaa muilta vastauksia. Vaikkei näille tuntemattomille edes tarvitsisi vastata 🤣
Ai miksi? Maailmassa syntyy vauvoja joka sekunti, miksi mua pitäisi kiinnostaa jos joku on saanut kersan? Ei siinä ole mitään ihmeellistä. Kun itse sain lapseni, olisin pitänyt outona jos joku olisi alkanut jotain kukkia roudaamaan. Mitäniillä edes tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kutsuta, niin en mene viemään edes kukkia. Kurja herättää koko yön valvonutta tuoretta äitiä siksi, että minä haluan tuoda marketin halpiskimpun muistamisena.
Miksi sinun pitää herättää? Et osaa laittaa tekstarit perheen isälle, tai vain jättää kimppua tai korttiasi oven taa? Iloinen yllätys ja tuki perheelle: kun löytävät.
Tämä selittää asian. Et ole suomenkielinen, etkä ymmärrä meidän tapoja. Suomalaisessa kulttuurissa muodolliset lahjat ja kukkalähetykset eivät ole kovinkaan tärkeitä, eikä niitä yleensä lähetellä lähipiirin kesken. Kukkalähetykset on yleensä kaukaisempia ihmisiä varten, eli jotain etäistä sukulaista tai vaikka asiakasta voi muistaa kukkalähetyksellä. Harvemmin siskoa tai hyvää ystävää! Olisi itse asiassa tosi kummallista mielestäni.
Tärkeäm
Apua mikä provo. Suomalaisessa kulttuurissa on tapana onnitella sekä viedä vähintään se kortti.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ei välttämättä ole enää varaa muistaa kaikkien tuttavien eikä sukulaistenkaan merkkipäiviä ja muita saavutuksia/tapahtumia tai ottaa kutsustakaan osaa ihmisten erilaisten elämäntapahtumien juhlimiseen.
Varaa? Sulla ei ole varaa laittaa Whatsappilla onnea ja lähettää vaikka lapsesi tekemää korttia? Onpas vähissä varat. Me on viety oven taa esim kahvipakettia, vaipat, pienet kukat. Varaa tähän on mennyt max 20€
Voin rehellisesti kertoa!
Itsellä on myös lapsiarkea, ruuhkavuosielämää (molemmat perheen aikuiset täysipäiväisesti töissä), harrastuksia, turnauksia (muista osallistua kahvitukseen), lasten läksyjen tarkistamista, ruoanlaittoa, lasten hammaslääkäreitä, neuvoloita ja ties mitä.. siis normaalien työpäivien päälle! Ystäväni sai viidennen lapsen ja tottakai onnittelin häntä! Mutta en ole (vielä) ehtinyt hänen luokseen katsomaan vauvaa. Hän on kuvia lähettänyt ja olen niitä hänelle ääneen puhelimessa ihastellut.
Tässä vaihessa, kun lapsia on siellä ja täällä ja jokainen saa niitä lisää niin yksinkertaisesti ei ehdi starttaan autoa tukkaputkella ja juosta kukkakaupassa ja ties missä vauvaliikkeissä. Onneksi ystävälleni (tietääkseni??) on riittänyt ihan soittaminen ja onnittelu!
Ei liity ihan suoraan tähän; mutta tosi lähelle. Mulla hyvä kaveri: nainen, joka oli raskausaikana yhteyksissä lähes päivittäin. Kesällä vähensi yhteydenpitoa, ja nyt kun saimme tosiaan myös lapsen, katosi kuin maan alle. Somessa ei käy enää katsomassa tarinoita, ei ole kysynyt kuulumisia, ei onnittele, saatikaan että lähettäisi mitään kukkia. Ja me hullut mietimme häntä jopa kummiksi tälle lapselle. Onneksi käytös muuttui vähän ennen kastejuhlaa. Olisi ollut kamala tilanne että pyydetään tälläistä ns hyvää ystävää, joka tekee katoamistemput.
Ei ole suomalaisessa kulttuurissa tapana viedä korttia kuin lähisukulaisille. Itsehän olet juuri todistanut tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet toivovat, että synnytyksen jälkeen saisi olla rauhassa oman perheen kesken, ja ettei kukaan tulisi yllättäen käymään. Onnittelutekstarin laitan, mutta en lähde mitään kukkia tai lahjoja toimittamaan jos ei olla pyydetty/sovittu. Jos kutsutaan vauvaa katsomaan niin tietysti jotain rotinoita vien.
Kukkalähetti osaa toimittaa onnittelukortit ja kukat oven taakse siten että on muistettu läheistä perhettä, mutta ilman että sinun täytyy mennä kylään. Sama juttu ruokien kanssa. Oven taakse voi jättää. Ei vaan haluta muistaa. Hienompi kuvailla omaa Chanelia ja mennä mökkireissuille, kuin muistaa läheisiä
Oven taakse voi todella jättää ruokia, siinä ne ovat hyvinkin koko päivän ellei naapurin koira matkalla hissiin käy maistelemassa. Sama kukkien kanssa. Jos ei odota lähetystä, ei avaa ovea eikä ragoi ovikellon soittoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi ei tekstaria perheen isälle, että hänkin on väsynyt ja nukkuu, kun voi. Isät on nykyisin muutaman viikon kotona vauvakuplassa, miksi siis isä pitäisi herättää. Oven taakse jätetyt kukat ja kortit on kerrostalossa vapaata riistaa.