Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi italiassa punaviiniä juodaan kuin vettä tai maitoa?

Vierailija
03.09.2025 |

Ruoka juomana, jano juoma jne.. ei mahda olla terveellistä!

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eij ole jano juoma puna viini !!!!!

Vierailija
82/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskusuunnassahan tuo viinin lipitys on Italiassakin.

2010 55.8l per capita ja 2024 26,3l per capita

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa joskus kun menette etelään kauppaan ostaako ne paikalliset sitä janojuomaksi. Naurettava väite. Siellä hyllyissä ne pullot pölyyntyy.

Vierailija
84/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-Euroopassa juodaan viiniä monista historiallisista, maantieteellisistä ja kulttuurisista syistä, jotka ovat johtaneet viinintuotannon ja -kulttuurin kehittymiseen alueella. Perinteisesti viini on ollut tärkeä osa ruokakulttuuria, ja tietyillä alueilla viininviljely on kehittynyt paikallisten olosuhteiden ansiosta. 

Historialliset ja maantieteelliset tekijät 

Maanviljelyn ja ilmaston merkitys:

Monilla Keski-Euroopan alueilla on suotuisa ilmasto ja maaperä viininviljelyyn, mikä on tehnyt viinin tuotannosta ja kulutuksesta perinteisen osan paikallista elämää.

Vanhat perinteet:

Viinin valmistus- ja juomiskulttuuri on juurtunut syvälle monien Keski-Euroopan maiden historiaan, ja se on ollut olennainen osa kulttuuria jo vuosisatojen ajan.

Kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät

Ruokakulttuuri:

Viini yhdistetään usein ruokaan, ja sen nauttiminen aterian yhteydessä on yleinen tapa monissa Keski-Euroopan maissa. 

Yhteisöllisyys:

Viinin juominen on sosiaalinen tapahtuma, joka liittyy läheisesti yhteisöllisyyteen, juhliin ja yhdessäoloihin. 

Paikallinen identiteetti:

Tietyissä Keski-Euroopan maissa viininjuominen on tärkeä osa alueellista identiteettiä ja paikallista kulttuuria, minkä vuoksi se on niin yleistä. 

Näiden tekijöiden yhdistelmä on tehnyt viinistä keskeisen juoman monissa Keski-Euroopan kulttuureissa. 

Vierailija
85/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinitiloilta ainakin minun tutut hakevat ruokaviininsä Italiassa.

Vierailija
86/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskusuunnassahan tuo viinin lipitys on Italiassakin.

2010 55.8l per capita ja 2024 26,3l per capita

Eli joku 35 pullollista vuodessa, puoli pulloa viikossa. 

Vierailija
87/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa Cantina Socialesta damejeaniin tai kanisteriin. Yhä pullottavat itse kotona. Meilläkin on korkituslaite cantinassa:)

Vierailija
88/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viini on Italiassa ruokajuoma, eivät juo sitä pullokaupalla päivässä, vaan sivistyneesti.

Viininkulutus eli alkoholin kulutus on laskenut kautta maailman. Jos juo enemmän kuin yhden lasillisen päivittäin kyllä se ihan alkoholismia on joka maassa.

https://www.decanter.com/wine-news/global-wine-consumption-falls-to-six…

https://www.theguardian.com/food/2025/apr/15/global-wine-sales-fall-low…

Vierailija
89/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se ainakin terveellisempää kuin lehmän hormoneilla kyllästetty maito tai myrkyillä kylläsetty hanavesi.

"myrkyillä kyllästetty hanavesi", joo joo ja älä unohda håmåkaasua.

https://www.politifact.com/article/2011/oct/07/fluoride-used-nazis-paci…

Vierailija
90/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ovatko sitten koko ajan humalassa/ pienessä? Itse jos juon lasinkin punaviiniä, niin olen sen jälkeen jo pikku nousuhumalassa, mitä seuraa pian lasku, ellei juo lisää. Epämiellyttävä ajatus, että joka päivä joisin edes lasillisen.

Vierailija
91/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa Cantina Socialesta damejeaniin tai kanisteriin. Yhä pullottavat itse kotona. Meilläkin on korkituslaite cantinassa:)

Joka maassa on juopponsa. Tehtiinhän suomessakin viime lamassa kotiviiniä. Ei sitä janojuomaksi tehty.

Vierailija
92/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen löysi etelässä halvan viinin. Ihan ensimmäinen kerta.

Vierailija
93/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka maassa on juopponsa. Tehtiinhän suomessakin viime lamassa kotiviiniä. Ei sitä janojuomaksi tehty.

En nyt vertaisi kotiviinilitkua italialaiseen viiniin🤣

Nuo cantinoiden viinit pyörii 83-90 pisteen välillä...

Juu ei, ruuan kanssa nautitaan se lasillinen

Vierailija
94/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä juon kaikki juomat samalla tavalla. Onko teillä muilla erilaiset juomistavat esim. vedelle ja mehulle? 

En edes keksi kuin yhden tavan juoda, neste suuhun ja nielaisu.

Vierailija
95/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä juon kaikki juomat samalla tavalla. Onko teillä muilla erilaiset juomistavat esim. vedelle ja mehulle? 

En edes keksi kuin yhden tavan juoda, neste suuhun ja nielaisu.

No itse ainakin juon eri juomia eri tahtiin, eli siinä mielessä juomistavat ovat erilaisia. Vettä tai limpparia saatan juoda hyvinkin nopeasti, kahvia ja teetä hitaammin ja alkoholijuomaa kaikkein hitaimmin, siemaillen.

Vierailija
96/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt maitoa janoonsa juo.

Varmaan 80% suomalaista.

Vierailija
97/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholismia ei määritä juodun alkoholin määrä, vaan pakonomainen tarve sitä juoda. Ei tee yhtään enempää alkoholistiksi dokaa se Leijonaleka perjantaina, kuin dokaa viinilasi aterialla. Mutta jos ei pysty olemaan ilman, alkaa olla jo alkoholiongelma.

Vierailija
98/107 |
05.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt maitoa janoonsa juo.

Varmaan 80% suomalaista.

Sen näköistä on porukkakin, vrt. Välimeren maat.

Vierailija
99/107 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholismia ei määritä juodun alkoholin määrä, vaan pakonomainen tarve sitä juoda. Ei tee yhtään enempää alkoholistiksi dokaa se Leijonaleka perjantaina, kuin dokaa viinilasi aterialla. Mutta jos ei pysty olemaan ilman, alkaa olla jo alkoholiongelma.

Ei nyt ihan niinkään. Alkoholismi on lääketiedettä, ei mitään mutua. Diagnoosiin tarvitaan paljon enemmän kuin himo (ei pysty) nauttia lasillinen päivällisellä.

Asiat siis asioina. Läpällä voi haukkua naapurin Penaa juopoksi, mutta alkoholismi-termin kanssa pitää olla varovainen.

Idioottikin oli aikoinaan lääketiedettä, mutta nimenomaaan huonon kielenkäytön seurauksena termi lienee jo muutettu.

Pysykäämme siis asiassa.

Vierailija
100/107 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juomakelpoista vettä ei aina ole ollut saatavilla, ja viinin alkoholipitoisuus tappaa pöpöt, siis pysyt hengissä...

Samat systeemit on ollut pohjoisempanakin, mietoa olutta juotiin kun ei ollut puhdasta vettä.

M59

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi