Oletteko kokeneet vastaavaa kuolinpesässä?
Olen kuolinpesän osakas, ja toinen osakas (sisarus) on hoitanut kaiken yksinään hautajaisjärjestelyt, laskut, tilaukset ilman suostumustani tai edes kuulematta minua. Nyt en saa nähdä kuitteja, enkä tiedä mitä kuolinpesän varoilla on maksettu.
Olen yrittänyt asiallisesti pyytää erittelyä ja selkeyttä ennen perunkirjoitusta, mutta minut on leimattu riitaisaksi ja hankalaksi. Myös perunkirjoituksen hoitaja (lakimies) vaikuttaa vetäytyvän tilanteesta sen sijaan, että puolustaisi oikeuksiani.
Tuntuu, että vaikka en suostu maksamaan sokkona, en saa tukea mistään ja pelkään, että minulle vaan lykätään laskuja ilman että saan sanoa niihin mitään. Onko muilla kokemusta siitä, että toisen osakkaan vaatimuksia yritetään sivuuttaa näin täysin? Miten olette toimineet?
Kommentit (219)
Hanki oma lakimies selvittämään tilanne.
Minä hoidin kaikki aikanaan, eikä veljeni pyytänyt nähdä mitään etukäteen. Mutta näkihän hän perukirjasta, mihin rahaa oli mennyt.
Ei perukirjaan voi merkitän ihan mitä tahansa.
Perukirjaanhan ne tiedot menee. Lue siitä.
Perunkirjoituksessahan se selviää. Et laita nimeäsi perunkirjaan, ellei se ole asiallinen.
Perunkirjoituksen hoitajane kyllä tarkistaa. Ole huoleti. Vaikutat tosiaan vähän hankalalta.
helpottaisko suatieto että pankithaneivät maksa mitään laskuja joka kuuluu muulle kuin vainajalle ja kuolinpesälle. Ei sinne edes saa omia sähkölaskuja ujutettua.
terv keväällä äitinsä haudannut
Mutta mitä jos hän osti ylimääräisen pullan ja söi sen itse?
-ap
Puuh, kuulostat siskoltani. Mä en sit hoida mitään kun mulla on stressiä, älkää ottako yhteyttä! ja toisaalta joku vetää välistä, haluan kaikki kuitit ja selvitykset, HETI!
Vierailija kirjoitti:
Perukirjaan kirjataan hautaamiseen liittyvät kulut ja ne vähennetään kuolinpesän omaisuudesta. Tätä saa lain mukaan kuolinpesän osakas vaatia.
Olisiko kohtuullista miettiä, että jos sisaruksesi on joutunut hoitamaan kaiken, ehkä hän ei jaksa eritellä sinulle kuluja? Miksi et ole ollut avuksi hänelle?
Tämä tuli itselleni mieleen. Olen joutunut viime vuosina hoitamaan useamman kuolinpesän ja kaikkein hankalimpia ovat ne osakkaat, jotka eivät laita tikkua ristiin asian eteen edes pyydettäessä.
Ei sieltä kuolinpesän tililtä voi maksaa mitä tahansa laskuja, ainoastaan hautaus- ym. kuluja, vainajan erääntyneitä laskuja (sähkö- puhelin- tmv) ja ne kaikki merkataan perukirjaan. Kannattaa istua alas toisen osakkaan kanssa ja keskustella rauhallisesti kaikista järjestelyistä. Hän on varmaan surullinen, stressaantunut ja tilanne on hänellekin uusi, siksi ei jaksa tiukkaamistasi ja tuntee, että on jäänyt asioiden kanssa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Puuh, kuulostat siskoltani. Mä en sit hoida mitään kun mulla on stressiä, älkää ottako yhteyttä! ja toisaalta joku vetää välistä, haluan kaikki kuitit ja selvitykset, HETI!
Kuulostaa tutulta. Haukutaan kaikki muut osakkaat, kun ei anneta surra rauhassa. Suru väistyy yllättäen, kun kaikki hommat on jo hoidettu ja aletaan epäilemään muita kaikesta mahdollisesta.
Miksi hän on joutunut hoitamaan kaikki yksin?
No mene sinne perunkirjoitustilaisuuteen. Siellä ne liput ja laput on näytillä. Ja merkitään kuolinpesän menoihin.
asianajaja
Eihän niitä ap eikä sisar maksa vaan kuolinpesä. Ja pankit on uskomattoman tarkat kuolinpesän tileistä.
Ap on joko hölmö tai vittum ainen tai molempia. Pankki ei suostu maksamaan kuolinpesän tililtä muuta kuin kuolinpesän menoja. Ja ne näkee sitten perunkirjoituksessa.
Itse hoisin äitini kuolinpesän. Joka ikisen laskun numeroin ja laitoin kansioon talteen.
Perukirjasta ja pankin tositteesta näkyi mitkä oli kuolinpäivän varat ja mitä vähennyksiä oli tehty eli ne kuitit. Kulujen erittelyn pitäisi olla helppoa kun näyttää kuitit. Ne on pakko olla tallessa.
Kun perukirja on tehty aloittajahan voi jatkaa pesänhoitajana, juosta ja hoitaa sitä ja tätä asiaa, irtisanoa asioita, myydä asuntoa jne.
No hautajaisia ja muita hautauskuluja voi järjestää niin monen hintaisia, olisi ihan hyvä olla ymmärrys montako kahvitetaan ja tuleeko lakattu tammiarkku vai höyläämätöntä mäntyä. Kaikki se on kuitenkin pois kuolinpesän varoista eli pesän osakkaiden perinnöstä.
Ei perunkirjoittaja voi yksin sinun oikeuksia puolustaa vaan perunkirjoitus on tehtävä puolueettomasti. Oletettavasti siskosi toimii pesänilmoittajana ja esittää kuitit perunkirjoituksessa.
Perukirjaan kirjataan hautaamiseen liittyvät kulut ja ne vähennetään kuolinpesän omaisuudesta. Tätä saa lain mukaan kuolinpesän osakas vaatia.
Olisiko kohtuullista miettiä, että jos sisaruksesi on joutunut hoitamaan kaiken, ehkä hän ei jaksa eritellä sinulle kuluja? Miksi et ole ollut avuksi hänelle?