Rekry-Pirjo neuvoo Ylellä miten kukatahansa voi saada nykyisessa työmarkkinatilanteessa töitä ja vieläpä helposti
Työpaikat ovat nyt kiven alla: näin voit hakea työtä, joka ei ole avoimessa haussa
Rekry-Pirjo kehottaa liittymään Linkediniin ja kontaktoimaan ihmisiä siellä. Omaa osaamistaan kannattaa esitellä tarinoiden muodossa. Ihmisiä kiinnostavat tarinat ja henkilökohtainen kokemus. Loppuun voi lisätä kysymyksen, joka saa ihmiset osallistumaan keskusteluun. Siten julkaisu saa enemmän näkyvyyttä. Itsensä brändääminen somessa vie aikaa ja vaatii säännöllistä julkaisemista.
Rekry-Pirjon myös muistuttaa että työnhaku on maraton eikä mikään pikajuoksu. On toki mahdollista, että joku on voinut saada yksittäisellä ensimmäisellä postauksella töitä, mutta työnhaussa kannattaa olla malttia ja kärsivällisyyttä, että jaksaa pidempään.
Sosiaalisen median lisäksi Rekry-Pirjo suosittelee ottamaan yhteyttä suoraan työpaikkoihin puhelimitse tai käymällä itse paikan päällä kysymässä töitä. Yksi perinteinen vaihtoehto on myös lähettää juuri kyseistä työpaikkaa varten räätälöity työhakemus ja ansioluettelo sähköpostitse. Silloin mukaan kannattaa liittää video, jossa esittelee lyhyesti itsensä ja osaamisensa.
Myös työelämässä luodut verkostot ja suhteet voivat auttaa uuden työn saamisessa. Tämä tuli ilmi, kun kysyimme Ylen verkkosivuilla kokemuksia piilotyöpaikan löytämisestä. Ja töitä onkin yleensä helpompaa saada omien kontaktiensa ja tuttujensa kautta.
Sen vuoksi paras vinkki on tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja moitteettomasti silloin kun töitä on jotta saisi mahdollisimman hyvän maineen. Siitä jää positiivinen kuva myöhemmin, ja se yleensä maksaa itsensä jossain vaiheessa takaisin.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10-vuotta työttömänä olleen varastomiehen Linked in profiili on ihan yliluonnollisen tehokas työpaikkamgneetti.
Se ei vaan osaa. Pitää kommentoida muiden julkaisuja ja osoittaa omaa osaamista.
.
.
/sarkasmivaroitus.
Päiväkänniryhmien perustaminen LinkedIniin voisi luoda ihan uudenlaiset puitteet verkostoitumiselle.
Repesin tuolle parhaalle vessapesijälleXD ei jumalauta että siinäkin pitää osata huipputaitoja että osaa pestä pönttöjä ja siivota vessaa!!! :D
Vierailija kirjoitti:
Vai, että ihan brändätä itsensä. Pitäkää tunkkinne. Olen duunari enkä jaksa tätä tämän päivän h*lvetin pelleilyä. Onneksi en ole työtön. Ihme touhua.
Tässäpä Pirkka tehdasduunari, olen tehnyt monenlaisia tehdastöitä, tuotteen komponenttien valmistuksesta pakkaukseen ja monenlaista muuta sillä välillä. Olen kiinnostunut elektroniikkatuotteiden kokoonpanotyöstä. Palkatkaa minut, voin aloittaa vaikka heti.
Maailma on tehty somepersoonia varten.
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?
Ei työpaikkojen määrä ole mitenkään vakio. Ja Suomessakin on reilusti enemmän avoimia työpaikkoja kuin tuo 20 000. Nyt on tosin se kurja tilanne että niitä työnhakijoita on paljon, joten lähellekään kaikki paikat eivät tule julkisesti hakuun vaan täytetään hiljaisesti. Ja vaikka ei olisi suhteita, eikä olisi mikään some-expertti voi työtä kuitenkin saada.
Minä olin muutaman kuukauden työttömänä, ja paikkoihin oli järkeään 100 - 400 hakijaa niin silti nappasi kun oli sinnikäs. Satakunta hakemusta, vähän päälle 10 % johti haastatteluihin, ja muutaman kerran ihan palkintosijoille kunnes natsasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?
Ei työpaikkojen määrä ole mitenkään vakio. Ja Suomessakin on reilusti enemmän avoimia työpaikkoja kuin tuo 20 000. Nyt on tosin se kurja tilanne että niitä työnhakijoita on paljon, joten lähellekään kaikki paikat eivät tule julkisesti hakuun vaan täytetään hiljaisesti. Ja vaikka ei olisi suhteita, eikä olisi mikään some-expertti voi työtä kuitenkin saada.
Minä olin muutaman kuukauden työttömänä, ja paikkoihin oli järkeään 100 - 400 hakijaa niin silti nappasi kun oli sinnikäs. Satakunta hakemusta, vähän päälle 10 % johti haastatteluihin, ja muutaman kerran ihan palkintosijoille kunnes natsasi.
Suurin osa teistä pälliäisistä ei selvästikään osaa laskea saati sitten ymmärrä isoja lukuja ollenkaan. 500 tuhatta työtöntä ja vajaatyöllistettyä ei millään mittarilla sovi 20 tai edes 50 tuhanteen avoimeen työpaikkaan. Ja ei, niitä ei ilmesty tässä taloustilanteessa tyhjästä lisää vaan jokainen avautunut paikka lisää myös yhden työttömän lisää joka on vaihtamassa paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Prässätään jätepuristimella 100 ihmistä tiukkaan nippuun. Sen jälkeen ne mahtuu yhteen työpaikkaan.
Eihän tuo ole kuin 25 hakijaa per avoin paikka. Jaetaan vaan silleen että jokainen tekee noin yhden päivän kuussa töitä niin kaikki on nimellisesti työllistettyjä vaikkei valtio tuosta pelleilystä mitään hyödykään.
Vierailija kirjoitti:
Nää rekrypirjot neuvoo ja kouluttaa muita työnhaussa ja verkostoutuu toisten samanlaisten kanssa keskenään. Oikeaa tuottavaa työtä ei ole koskaan tehty. Leikitään ja pidetään reipasta ja positiivista asennetta yllä hattaratyöpaikoissa. Osa opettajistakin opettaa ja kouluttaa ihmisiä työelämään, vaikka ei ole itse tehnyt päivääkään kun opettajan hommia. Tietysti motivointi voi olla arvokasta, jos siinä onnistutaan. Tämä Linked in Rekry Pirjo ei siinä onnistu. Ne jotka Linked inin kautta saa töitä, on siellä jo.
Tämä. Elävät omassa kuplassaan "itsensä kehtittämisen" ja muun hölympölyn parissa. Esimerkiksi suorittavaa, fyysistä työtä ei ole heidän hattaralandiassaan olemassa ollenkaan.
Olen pari ylempääkin tutkintoa tehnyt, muita tutkintojakin ihan riittävästi. En ole koskaan ollut Linkkarissa enkä mene.
Joskus ehkä parikymppisenä jaksoi vielä sössöttää haasteiden nälästä ja muusta hevonpaskasta, nykyinen nälkä tyydyttyy vaikkapa näkkärillä. Juu ei, ei enää koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää rekrypirjot neuvoo ja kouluttaa muita työnhaussa ja verkostoutuu toisten samanlaisten kanssa keskenään. Oikeaa tuottavaa työtä ei ole koskaan tehty. Leikitään ja pidetään reipasta ja positiivista asennetta yllä hattaratyöpaikoissa. Osa opettajistakin opettaa ja kouluttaa ihmisiä työelämään, vaikka ei ole itse tehnyt päivääkään kun opettajan hommia. Tietysti motivointi voi olla arvokasta, jos siinä onnistutaan. Tämä Linked in Rekry Pirjo ei siinä onnistu. Ne jotka Linked inin kautta saa töitä, on siellä jo.
Tämä. Elävät omassa kuplassaan "itsensä kehtittämisen" ja muun hölympölyn parissa. Esimerkiksi suorittavaa, fyysistä työtä ei ole heidän hattaralandiassaan olemassa ollenkaan.
On, mutta fyysisen työn raskaus kumoutuu kun pidetään HR-osaston suunnittelema pakollinen tykypäivä kerran puolessa vuodessa.
Rekrypirjolle tiedoksi: Moni yritys ja kauppa ovat poistaneet rekry sivuilta Avoin Hakemus- linkin juuri sen vuoksi, koska niihin tuli aivan älyttömästi hakemuksia. Osa haki ihan vakavalla mielellä, toiset taas että tuli se 4 hakemusta/kk täyteen. Nyt on työmarkkinat ihan sekaisin ja nämä rekryfirmat sotkee tilastoja entisestään. Jos olette huomanneet, vuoden aikana on tullut useita uusia "työnvälitysfirmoja", millä ei ole kontakteja yrityksiin. Kunhan vaan keräävät nimiä listoilleen. Ja sitä paitsi, LinkedIn on uusi face.
Vierailija kirjoitti:
Entäs Rivo-Reetan vinkit työllistymiseen?
Kyllä riitta sulle vinkin näyttää...
YÖKÖTTÄÄ ajatus jostain somebrändin luomisesta. Huomaa, että nämä rekrypirjot eivät ole koskaan tehneet matalapalkkaista suorittavaa perusduunia. Heille työ on vain pöhinää ja käsien heiluttelua.
Tismalleen samat vinkit oli myös työvoimatoimistolla, eli pitäisi lähettää viestiä vieraille ihmisille ja kerjätä työtä liikkeissä ja virastoissa. Ei vaan onnistu, olen nähnyt kun joku kysyi kaupassa sanoi on täysi ja käski katsoa avoimet työpaikat netin kautta. Ja tällä palstalla joku kertoi oli soitettu vartija kun meni työhön johonkin paikan päällä, ilman hakua.
Työtä ei noilla vinkeillä saa, vaikka yrittää. Itse olen lähes onnekas kun tulee vastaus ei valita kiitos hakemuksesta. Jotkut ei saa edes vastausta.
Onko Linkedin vielä olemassa? Miksi?
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta on ne varmaan parempia kuin näiden rekrypirjojen.
Vierailija kirjoitti:
Onko Linkedin vielä olemassa? Miksi?
Pitää olla joku paikka näiden rekrypöhisijöiden rinkirunkkaukselle ja muulle itsebrändäämiselle.
Hevon. p. askaa. Vain pieni osa edes tuntee Linkedlnin menestyjiä.