Rekry-Pirjo neuvoo Ylellä miten kukatahansa voi saada nykyisessa työmarkkinatilanteessa töitä ja vieläpä helposti
Työpaikat ovat nyt kiven alla: näin voit hakea työtä, joka ei ole avoimessa haussa
Rekry-Pirjo kehottaa liittymään Linkediniin ja kontaktoimaan ihmisiä siellä. Omaa osaamistaan kannattaa esitellä tarinoiden muodossa. Ihmisiä kiinnostavat tarinat ja henkilökohtainen kokemus. Loppuun voi lisätä kysymyksen, joka saa ihmiset osallistumaan keskusteluun. Siten julkaisu saa enemmän näkyvyyttä. Itsensä brändääminen somessa vie aikaa ja vaatii säännöllistä julkaisemista.
Rekry-Pirjon myös muistuttaa että työnhaku on maraton eikä mikään pikajuoksu. On toki mahdollista, että joku on voinut saada yksittäisellä ensimmäisellä postauksella töitä, mutta työnhaussa kannattaa olla malttia ja kärsivällisyyttä, että jaksaa pidempään.
Sosiaalisen median lisäksi Rekry-Pirjo suosittelee ottamaan yhteyttä suoraan työpaikkoihin puhelimitse tai käymällä itse paikan päällä kysymässä töitä. Yksi perinteinen vaihtoehto on myös lähettää juuri kyseistä työpaikkaa varten räätälöity työhakemus ja ansioluettelo sähköpostitse. Silloin mukaan kannattaa liittää video, jossa esittelee lyhyesti itsensä ja osaamisensa.
Myös työelämässä luodut verkostot ja suhteet voivat auttaa uuden työn saamisessa. Tämä tuli ilmi, kun kysyimme Ylen verkkosivuilla kokemuksia piilotyöpaikan löytämisestä. Ja töitä onkin yleensä helpompaa saada omien kontaktiensa ja tuttujensa kautta.
Sen vuoksi paras vinkki on tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja moitteettomasti silloin kun töitä on jotta saisi mahdollisimman hyvän maineen. Siitä jää positiivinen kuva myöhemmin, ja se yleensä maksaa itsensä jossain vaiheessa takaisin.
Kommentit (212)
Vain HR-tädeillä on aikaa lueskella tuiki tuntemattomien ihmisten tarinoita Linkedinissä. :D
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?
Sinänsä relevantti kysymys, mutta rekry-Pirjo puhuttelee tässä yksittäistä työnhakijaa - vaikkapa sinua. Ei tässä ole perspektiivi nyt kansantaloudessa. Jos tuollaista anagrammia käyttäisi toisin päin, niin "miten sinä et saa töitä, kun sinulle on 20 000 työpaikkaa avoinna?". Markkinoita on helppoa ja halpaa syyttää, mutta olosuhteita kun ei voi valita. Häviäjät löytävät yleensä syyn markkinoista. Paska myyjä sanoo poikkeuksetta syyksi huonoille myyntituloksilleen, että markkinat ei osta ja tuote on huono. Kummasti silti joku toinen sitä myy. Samaa tavaraa ja samaan markkinaan. Näin se on työnhaussakin. Olkoot kuinka paljon työpaikkoja ja työnhakijoita tahansa, niin jotkut ne paikat silti nappaavat.
Vierailija kirjoitti:
Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?
Rekrypirjo on kuin matemaatikko joka todistaa että ratkaisu on olemassa ainakin yhdessä tapauksessa ja sitten olettaa että se on sillä perusteella olemassa kaikissa.
Oikeasti tuossa pitäisi kuitenkin vielä todistaa että ratkaisu on olemassa kaikissa tapauksissa mitä noissa tarinoissa ei koskaan tehdä.
Ei noilla ole mitään uutta ja mullistavaa kerrottavaa, kaikki tietää jo entuudestaan nuo työnhakukeinot, ja ne on todettu tehottomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinänsä relevantti kysymys, mutta rekry-Pirjo puhuttelee tässä yksittäistä työnhakijaa - vaikkapa sinua. Ei tässä ole perspektiivi nyt kansantaloudessa. Jos tuollaista anagrammia käyttäisi toisin päin, niin "miten sinä et saa töitä, kun sinulle on 20 000 työpaikkaa avoinna?". Markkinoita on helppoa ja halpaa syyttää, mutta olosuhteita kun ei voi valita. Häviäjät löytävät yleensä syyn markkinoista. Paska myyjä sanoo poikkeuksetta syyksi huonoille myyntituloksilleen, että markkinat ei osta ja tuote on huono. Kummasti silti joku toinen sitä myy. Samaa tavaraa ja samaan markkinaan. Näin se on työnhaussakin. Olkoot kuinka paljon työpaikkoja ja työnhakijoita tahansa, niin jotkut ne paikat silti nappaavat.
Voittaahan se joku useimmiten lotossakin, miten voi olla mahdollista että juuri sinä et voittanut...
Onhan meillä yli 2 ja puol miljoonaa työssäkäyvää. Miten voi olla mahdollista ettet saisi töitä?
Vai, että ihan brändätä itsensä. Pitäkää tunkkinne. Olen duunari enkä jaksa tätä tämän päivän h*lvetin pelleilyä. Onneksi en ole työtön. Ihme touhua.
Vierailija kirjoitti:
Rekry-Pirjo kehottaa liittymään Linkediniin ja kontaktoimaan ihmisiä siellä. Omaa osaamistaan kannattaa esitellä tarinoiden muodossa.
Jo tokkiinsa. Meillä vähäarvoista matalapalkkatyötä tekevillähän on vaikka ja mitä tarinoita laittaa sinne Linkedniin.
Myös korkeasti kouluttautuneet akateemiset huippuosaajat ovat työttöminä. Heille nuo ohjeet ainakin toimivat.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne ole samat 20 000 paikkaa auki joka päivä, vaan koko ajan niitä täytetään ja uusia aukeaa tilalle. Samoin työttömien joukosta osa työllistyy joka päivä, ja uusia potkut saaneita tulee tilalle.
Vaikka olisi yksi paikka auki joka hetki, kaikki työttömät voisivat saada töitä jos aina aukeaisi uusi paikka kun se yksi täytetään. Eli lukuja ei voi suoraan verrata toisiinsa.
Entäs kun olen introvertti eikä mulla ole koskaan ollut kavereita, töissäkin ollessa vain kahvitaukojuttuja oli, ei sen kummempaa, ei ole mitään verkostoja. Enkä kyllä rupea tekemään itsestäni mitään "tuotetta", kuvottava ajatuskin!
Ei 80-luvullakaan, täystyöllisyyden aikaan, työntekijät olleet mitään "tuotteita", vaan ihmisiä!
Ikäänkuin rekryfirmoilla / vuokratyöfirmoilla olisi enää minkäänlaista uskottavuutta olemattomien työpaikkojen ilmoittelun jälkeen...
Vierailija kirjoitti:
Rekry-Pirjo kehottaa liittymään Linkediniin ja kontaktoimaan ihmisiä siellä. Omaa osaamistaan kannattaa esitellä tarinoiden muodossa.
Jo tokkiinsa. Meillä vähäarvoista matalapalkkatyötä tekevillähän on vaikka ja mitä tarinoita laittaa sinne Linkedniin.
Mitähän tarinoita sairauden takia työttömäksi jäänyt laitoshuoltaja sinne voisi laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nää rekrypirjot neuvoo ja kouluttaa muita työnhaussa ja verkostoutuu toisten samanlaisten kanssa keskenään. Oikeaa tuottavaa työtä ei ole koskaan tehty. Leikitään ja pidetään reipasta ja positiivista asennetta yllä hattaratyöpaikoissa. Osa opettajistakin opettaa ja kouluttaa ihmisiä työelämään, vaikka ei ole itse tehnyt päivääkään kun opettajan hommia. Tietysti motivointi voi olla arvokasta, jos siinä onnistutaan. Tämä Linked in Rekry Pirjo ei siinä onnistu. Ne jotka Linked inin kautta saa töitä, on siellä jo.
Joo tämä. Ovatko nämä rekrykonsultit koskaan itse tehneet oikeita töitä? Vai vetäneet välistä muiden töiden kustannuksella koko elämänsä?
Nämähän ovat itse itsensä työllistäneitä tai kaverin firmaan menneitä taikatemppujen tekijöitä. Koko rekryala on suuri kupla ja puhallus.
Siellä siis tosi coolit nuoret aikuiset jotka ei ole koskaan tehneet oikeaa työtä keksii asiakkaille vailla tieteellistä pohjaa olevia huuhaatemppuja, joilla etsitään narsistista tyylitietoista itsensä markkinoija-someturhaketta, eikun siis hyvää työntekijää ja yhteistyökykyistä rautaista ammattilaista. Asiakas maksaa tästä maltaita ja rekrykonsultti vilkuttaa iloisesti.
Miksei vain voitaisi palata aikaan, kun työnhaku oli normaalia ja jättää tämä nykyajan naurettava sirkus touhu? Miten brändään itseäni siivoojana? Tituleeraan hakemuksessa itseäni parhaana vessanpesijänä?(entinen pomo kutsui minua siten :D) Miten hienolta se näyttäisi cv:ssä!
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko rekrypirtsi ettei me sitä tiedetä. Mutta kun niitä töitä ei verkostoista huolimatta OLE.
Kyllä tuo rekry-Pirjo luultavasti tietää mistä kiikastaa. Toisessa jutussahan kerrottiin miten surkeita hakemuksia työnantajat saavat, eli kyllä sinulla on hieman skarpattavaa sillä saralla. Pelkkä "moi mää oon tepa oisko sulla mulle töitä ei mitään kovin aikaisin aamulla alkavaa kun mää nukun aika pitkään oon tosi taitava pelaan pelejä vastaa tähän tai snäppiiin tepa" ei välttämättä riitä.
Vierailija kirjoitti:
10-vuotta työttömänä olleen varastomiehen Linked in profiili on ihan yliluonnollisen tehokas työpaikkamgneetti.
Se ei vaan osaa. Pitää kommentoida muiden julkaisuja ja osoittaa omaa osaamista.
.
.
/sarkasmivaroitus.
Näitä pirjoja riittää ihan liiankin kanssa, itsestään selvyyksiä kertoo omana ideana. Jospa pirjo antaisi työnsä nuoremmalle osaajalle, ja siirtyisi mummo kerhoon.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vain voitaisi palata aikaan, kun työnhaku oli normaalia ja jättää tämä nykyajan naurettava sirkus touhu? Miten brändään itseäni siivoojana? Tituleeraan hakemuksessa itseäni parhaana vessanpesijänä?(entinen pomo kutsui minua siten :D) Miten hienolta se näyttäisi cv:ssä!
Kyllä. Ongelma on rekrybusiness eli nämä ulkopuoliset konsultit, koska siivoojalta eikä monelta muultakaan tarvita mainioita markkinointitaitoja ja kauniilta näyttäviä videoita. Sellainen tyyppi kuuluu markkinointialalle tekemään markkinointia.
90%:saa tapauksista työnantaja ei hyödy mitään työntekijöiden itsensä markkinoimisen taidoista. Päin vastoin, sellaisen arvostaminen ohjaa valitsemaan vääriä ihmisiä - paitsi markkinointitehtävien kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko rekrypirtsi ettei me sitä tiedetä. Mutta kun niitä töitä ei verkostoista huolimatta OLE.
Kyllä tuo rekry-Pirjo luultavasti tietää mistä kiikastaa. Toisessa jutussahan kerrottiin miten surkeita hakemuksia työnantajat saavat, eli kyllä sinulla on hieman skarpattavaa sillä saralla. Pelkkä "moi mää oon tepa oisko sulla mulle töitä ei mitään kovin aikaisin aamulla alkavaa kun mää nukun aika pitkään oon tosi taitava pelaan pelejä vastaa tähän tai snäppiiin tepa" ei välttämättä riitä.
Murto osan hakemukset ovat tuota luokkaa mutta edelleen suurinosa osaa tehdä perushakemuksen ilman mitään videokamera yms showpelleilyä. Eli eiköhän noita hyviä hakemuksia ole MUTTAKUN EI OLE PALKANMAKSAJIA EIKÄ NIITÄ KOKOAIKA TÖITÄ!!
Tämä koko työnhaku pakko, aktivointi toimet sekä muu rumba ja sirkus kuten videohaastattelut ja piilotyöpaikat ovat muutenkin vasemmiston ja demareiden ajamaa hömpötystä työttömien kiusaksi.