Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rekry-Pirjo neuvoo Ylellä miten kukatahansa voi saada nykyisessa työmarkkinatilanteessa töitä ja vieläpä helposti

Vierailija
03.09.2025 |

Työpaikat ovat nyt kiven alla: näin voit hakea työtä, joka ei ole avoimessa haussa

Rekry-Pirjo kehottaa liittymään Linkediniin ja kontaktoimaan ihmisiä siellä. Omaa osaamistaan kannattaa esitellä tarinoiden muodossa. Ihmisiä kiinnostavat tarinat ja henkilökohtainen kokemus. Loppuun voi lisätä kysymyksen, joka saa ihmiset osallistumaan keskusteluun. Siten julkaisu saa enemmän näkyvyyttä. Itsensä brändääminen somessa vie aikaa ja vaatii säännöllistä julkaisemista.

Rekry-Pirjon myös muistuttaa että työnhaku on maraton eikä mikään pikajuoksu. On toki mahdollista, että joku on voinut saada yksittäisellä ensimmäisellä postauksella töitä, mutta työnhaussa kannattaa olla malttia ja kärsivällisyyttä, että jaksaa pidempään.

Sosiaalisen median lisäksi Rekry-Pirjo suosittelee ottamaan yhteyttä suoraan työpaikkoihin puhelimitse tai käymällä itse paikan päällä kysymässä töitä. Yksi perinteinen vaihtoehto on myös lähettää juuri kyseistä työpaikkaa varten räätälöity työhakemus ja ansioluettelo sähköpostitse. Silloin mukaan kannattaa liittää video, jossa esittelee lyhyesti itsensä ja osaamisensa.

Myös työelämässä luodut verkostot ja suhteet voivat auttaa uuden työn saamisessa. Tämä tuli ilmi, kun kysyimme Ylen verkkosivuilla kokemuksia piilotyöpaikan löytämisestä. Ja töitä onkin yleensä helpompaa saada omien kontaktiensa ja tuttujensa kautta.

Sen vuoksi paras vinkki on tehdä työnsä mahdollisimman hyvin ja moitteettomasti silloin kun töitä on jotta saisi mahdollisimman hyvän maineen. Siitä jää positiivinen kuva myöhemmin, ja se yleensä maksaa itsensä jossain vaiheessa takaisin.

https://yle.fi/a/74-20179638

Kommentit (212)

Vierailija
21/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?

Kuten tuossa artikkelissa sanottiin niin olemalla ahkera ja luomalla suhteita. Esimerkiksi lähettämällä työhakemuksia ja esittelyvideoita, olemalla aktiivinen somessa, soittamalla yrityksiin sekä laittamalla kengät jalkaan ja kiertämällä yrityksestä yritykseen kyselemässä.

Hain 200 työpaikkaa joista yksikään ei ollut avoimessa haussa, vaan kontaktoin suoraan yrityksiin ja yrittäjiin. Vasta 201s hakemus tuotti tulosta- sain 10h/vko siivoustyötä pimeästi.

Vierailija
22/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 100% varma, että suorittavaa työtä ei haeta somepostauksin tai edes LinkedInissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähänkin turhaan piti Ylen verovaroja tuhlata, pitääköhän noi kaikkia ihmisiä aivan tolloina? 

Vierailija
24/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saadaan puolimiljoonaa työtöntä kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? Onko rekry pirjolla tähän vastausta?

Asenteesi jo kertoo,että pysy kotona äläkä vaivaa työnantajia.

Vierailija
25/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten tuossa artikkelissa sanottiin niin olemalla ahkera ja luomalla suhteita. Esimerkiksi lähettämällä työhakemuksia ja esittelyvideoita, olemalla aktiivinen somessa, soittamalla yrityksiin sekä laittamalla kengät jalkaan ja kiertämällä yrityksestä yritykseen kyselemässä.

Hain 200 työpaikkaa joista yksikään ei ollut avoimessa haussa, vaan kontaktoin suoraan yrityksiin ja yrittäjiin. Vasta 201s hakemus tuotti tulosta- sain 10h/vko siivoustyötä pimeästi.

Joo kannatti olla avoin ja aktiivinen kun alamaiselle järjestyi noinkin kivasti töitä:D

Vierailija
26/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10-vuotta työttömänä olleen varastomiehen Linked in profiili on ihan yliluonnollisen tehokas työpaikkamgneetti.

Laita kengät jalkaan ja mene sinne varaston kulmille notkumaan.

T: rekry pirjo

Vierailija
27/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro oi viisas vastaus kysymykseen miten saadaan puoli miljoonaa työtöntä töihin kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? 

Vierailija
28/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytetään nyt ensin edes ne 20 000 paikkaa, ihan hyvä alku sekin.

Vierailija
29/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän toimii se vanha viisaus, että kun opetetaan ihmiset tekemään parempia hakemuksia, niin kaikille löytyy kyllä töitä. Tai ehkä työnhausta vaan tulee entistä raskaampaa.

Nuoret kuulemma lähettää nykyään sellaisia hakemuksia, joissa kysellään "olisko mulle töitä teillä? Oon joskus siivonnut ja voisin sitä tehdä". HR-ihmiset ovat näistä valittaneet. Itse kuitenkin ymmärrän nuoria ja olen sitä mieltä, että rekrytoimista pitäisi korjata yksinkertaisempaan suuntaan.

Yrityksille pitäisi riittää yksinkertainen lyhyt hakemus, jossa kertoo millaista työtä etsii ja liitteenä tavallinen CV. Haastattelussa voi jutella hakijan kanssa siitä työstä eikä odottaa mitään megalomaanista viihdytystä ja sirkustemppuja hakijalta.

Itse olen lopettanut töiden hakemisen kokonaan enkä ole LinkedInissäkään. Menen töihin silloin kun työnantaja soittaa ja pyytää. 

Vierailija
30/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että se on vain asenteessa vika kun työttömiä on valtavan paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Sellaisen pikku jutun kuin asenne ongelman kokoomus ratkaisee pika kurssilla kuten persujen rasse koulutus. Asenne kohdilleen niin työpaikkoja tulee siis satojatuhansia lisää. Näin helposti tämäkin homma etenee. Tai sitten ei...

Vierailija
31/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin tsiisus sanois nyt vielä että menemällä paikan päälle tai soittamalla. 

Vierailija
32/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei mainita video-CV:tä ja videohaastattelua?

Vierailija
33/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nää rekrypirjot neuvoo ja kouluttaa muita työnhaussa ja verkostoutuu toisten samanlaisten kanssa keskenään. Oikeaa tuottavaa työtä ei ole koskaan tehty. Leikitään ja pidetään reipasta ja positiivista asennetta yllä hattaratyöpaikoissa. Osa opettajistakin opettaa ja kouluttaa ihmisiä työelämään, vaikka ei ole itse tehnyt päivääkään kun opettajan hommia. Tietysti motivointi voi olla arvokasta, jos siinä onnistutaan. Tämä Linked in Rekry Pirjo ei siinä onnistu. Ne jotka Linked inin kautta saa töitä, on siellä jo. 

Joo tämä. Ovatko nämä rekrykonsultit koskaan itse tehneet oikeita töitä? Vai vetäneet välistä muiden töiden kustannuksella koko elämänsä?

Vierailija
34/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa että se on vain asenteessa vika kun työttömiä on valtavan paljon enemmän kuin avoimia työpaikkoja. Sellaisen pikku jutun kuin asenne ongelman kokoomus ratkaisee pika kurssilla kuten persujen rasse koulutus. Asenne kohdilleen niin työpaikkoja tulee siis satojatuhansia lisää. Näin helposti tämäkin homma etenee. Tai sitten ei...

Oletko miettinyt työn etsimistä Ruotsista? Esimerkiksi kyselemällä pääseekö Saabin tehtaalle tai puusavottaan kuten ennenvanhaan?

Vierailija
35/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin it-firmoissa on ovet lukossa, eikä puhelinnumeroa missään. Rekrymailitkin on poistettu liian skeidan takia.

Vierailija
36/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähänkin turhaan piti Ylen verovaroja tuhlata, pitääköhän noi kaikkia ihmisiä aivan tolloina? 

Nää Pirjot ja Ylen toimittajat tosiaan elää kyllä aikalailla verorahoilla. Vetää jotain työkkärin rahoittamia kursseja, tai yritysten rahoittamia koulutuksia tai konsultointeja, jotka ovat osakeyhtiöille verovähennettäviä. 

Vierailija
37/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro oi viisas vastaus kysymykseen miten saadaan puoli miljoonaa työtöntä töihin kahteenkymmeneentuhanteen työpaikkaan? 

Kyllä ihan riittää, että saat töitä itsellesi.

Toki Töksy, vai mikä sen nimi on nykään tarjoaa ilmaisia "palveluja". Sieltä voit aktivoitua kaikkeen "kivaan" puhaan ja saada sen 9 euron lisäksi jopa vanhentumutta lahjoitusruokaa. Ei tarvitse itse miettiä mitään; Kyllä viranomainen tietää sinua paremmin mikä on sinulle hyväksi, eikö?

T. Nekkulan kasvatti/s.

Vierailija
38/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin it-firmoissa on ovet lukossa, eikä puhelinnumeroa missään. Rekrymailitkin on poistettu liian skeidan takia.

Eikä moninkaan paikkoihin "mennä vaan". 2009 kokeilin työkkäritädin patistamana pikaruokapaikkaan kun sinne tarvitse kuulemma työvoimaa, esittäydyin päällikölle kertomalla kuka olen ja millä asialla ja muistan ikuisesti ilmeen että katso mua kuin olisin mielisairaalasta karannut ja mahdollisesti vaarallinen muille, se nöyryytys ei helposti unohtunut varsinkaan kun kesti monta päivää ujona introverttina kerätä rohkeutta ja mennä paikan päälle, en muista ottiko edes hakemusta/CV:tä.

Vierailija
39/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nää Pirjot ja Ylen toimittajat tosiaan elää kyllä aikalailla verorahoilla. Vetää jotain työkkärin rahoittamia kursseja, tai yritysten rahoittamia koulutuksia tai konsultointeja, jotka ovat osakeyhtiöille verovähennettäviä. 

Siihen päälle vielä vasemmistopropagandaa niin voi hyvänen aika ja väkisin pitää koko kansan kustantaa heidänkin palkat vaikkei Yleä katsoisi. 

Vierailija
40/212 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa ne kehotti m-porukkaa kiertämään työpaikoissa ja kyselemässä töitä henkilökohtaisesti. Tämä eräs paikka jossa olin juuri asiakkaana samaan aikaan kun joku tuli kysymään duunia ja samalla jättämään ansioluettelonsa sano että heitä on joka päivä käymässä siellä ja että ilmeisesti tämä on ohje, minkä ne saa jostain työvoimatoimiston rekrykoulutuksessa. Niin ja niitä töitä ei edelleenkään ollut.