Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rekrytoija valittaa työhakemusten huonosta laadusta.

Vierailija
02.09.2025 |

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011407667.html

"Viime vuosina nuorten lähettämien työhakemusten laatu on Nikkarin mukaan kuitenkin suorastaan romahtanut.

Se menee alaspäin kuin lehmän häntä.

Joitain hänen saamiaan yhteydenottoja voi tuskin kutsua työhakemuksiksi:

Hei, olisiko teillä mitään siivoustöitä huittisissa? Asun täällä ja tällä hetkellä ei ole töitä. Olen myöskin joskus aikaisemmin tehnyt siivousalan töitä.

Usein Nikkari pyytää vapaamuotoisia hakemuksia suoraan sähköpostilla. Mahdollisuutta säväyttää avoimen ilmaisun kautta ei joskus osata hyödyntää:

Hei, olisin halukas kuulemaan lisätietoja työpaikasta. Mahdollisista työpisteistä, työajasta ja palkasta. Mukavaa kesän alkua.

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en usko että kaikki on ollut tuollaisia "saanks, mä töitä, koska, mulla ei oo" Hakemuksia, vaan murto osa noita. Kyllä nuoret osaa laittaa pilkut ja pisteet kohdalleen ja tehdä perushakemuksen. Jutussa parjataan turhaan nuoria hakijoita. 

Vierailija
102/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin haukutaan suomalaisnuoret. Sen jälkeen tämä täti palkkaa pelkästään ulkomaalaisia riistohinnalla. Oksettaisi olla Hesarissa töissä kirjoittamassa tälläistä propagandapaskaa.

Itse mietin samaa, toimituksen roolia siis. Ammattitaitoinen toimittaja olisi varmaan perehtynyt asiaan hieman enemmän, eikä vain papukaijamaisesti toistanut rekrytoijan humblebrag-tyylistä valitusta "nuorison huonoista hakemuksista", kun suurella todennäköisyydellä nuo kyseiset työtiedustelut eivät edes olleet tarkoitettu varisnaisiksi hakemuksiksi. Rekrytoija olisi tosiaan voinut vastata että onko niitä töitä vai ei, ja kehottaa nuorta laittamaan oikea hakemus.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä siivoojan pitäisi olla jokin runoilijan/kirjailijan tasoinen verbaalinen lahjakkuus?

Olis edes hakemus jota ymmärtää lukea. Ei toi jutun henkilö vaatinut täydellistä Suomen kielen osaamista tai runoilijaa/kirjailijaa vaan että hakemus on selkeä jossa lukee edes perustiedot kuka on, mitä on aikaisemmin tehnyt yms perusjuttuja. Et ole koskaan tehnyt CV:tä) ansioluetteloa? Siihen ei riitä että kirjoittaa: voinks saada teiltä töitä koska mulla ei oo? Oon ahkera jne... Eikä mitään nimiä tai muuta muita yhteystietoja. 

Ymmärrettäviä toiveita, mutta onko sillä lopulta niin väliä, kuka sen siivouksen tekee? Siivoustyö on sellainen, että siihen voisi valita ihan vaikka ensimmäisen, joka kyselee töitä, ja siihen työhön riittää se, että saapuu paikalle ja ymmärtää edes auttavasti suo

Usko pois, että on väliä todellakin kuka sen tekee. Usko pois, että tätäkääm työtä ei voi tehdä "kuka tahansa". Olen tavallinen rivityöläinen siivousalalla, mutta joutunut perehdyttämään omien töiden ohella, jos joninmoista porukkaa ja voin todeta, että kaikki eivät tähänkään kykene. Ajattelin myös itse joskus niin, että tätä työtä voi tehdä kuka tahansa, mutta kyllä kaikenlaisia uusavuttomia uunoja löytyy. 

Vierailija
104/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä siivoojan pitäisi olla jokin runoilijan/kirjailijan tasoinen verbaalinen lahjakkuus?

Älkää unohtako, että pitää olla myös hyvännäköinen ja puhelias. Silloinkin, kun työ on enimmäkseen yksintyöskentelyä. Maahanmuuttajille ei näitä vaatimuksia tietenkään ole, riistettäväksi kelpaa lähes kuka tahansa. Hulluksi on mennyt työelämä!

Ei vaadita edes alkeellista Suomen kielentaitoa vaikka kuinka monta vuotta olis ollut täällä maassa. Siivouksenlaatu laskenut, kaikki pitää opettaa kädestä pitäen ja siltikin saa korjata työnjälkiä. Vakkari suomalainen siivooja saa kaikki syyt niskoille ja lisää töitä muiden töiden lisäksi. Olen yrittänyt sanoa huonosta Englannin kielentaidostani mutta siihen suhtaudutaan halveksivasti koska "kaikkihan englantia osaa"! Niin koulu engl

Voin niin samaistua tähän. Olen ollut nyt 4 vuotta siivousalalla ja joka sana, jonka kirjoitit on totta. Olen aivan täynnä tätä. Uusi paikka haussa.

Vierailija
105/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ongelma kun rekrytoinnistakin tehtiin elitismiammatti, josta työnantajat maksavat.

Ennen mentiin töihin, ja päästiin käymään toimistolla esittäytymässä, tai jopa soitettiin kotoa.

Vierailija
106/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulema vaan käveltiin töihin ovesta sisään ja se oli siinä! Heti voi aloittaa työt, hih hih:)

Vierailija
107/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millä tavalla hänelle on aiemmin sitten niitä työhakemuksia laitettu?

Itse aikoinaan ensimmäiseen kesätyöhön juurikin siivoojaksi mennessäni hoidin työn hakemisen näin: soitin siihen numeroon jonka olin yhdeltä kaverin isosiskolta saanut (hän oli ollut aiemmin siellä kesätöissä) ja kysyin, onko töitä. Sen jälkeen kävin jollain toimistolla haastattelussa, ja kesäloman alettua aloitin työt. 

Tämä siis vuonna 2009 Helsingissä. 

Vierailija
108/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ongelma kun rekrytoinnistakin tehtiin elitismiammatti, josta työnantajat maksavat.

Ennen mentiin töihin, ja päästiin käymään toimistolla esittäytymässä, tai jopa soitettiin kotoa.

Joo ja jos hakee tuollaista suorittavaa työtä tyyliin siivous, niin mitä muuta sun pitäisikään sanoa kuin "oisko teillä töitä?"? Tuossahan oli kerrottu, että henkilöllä ei ole töitä joten etsii niitä, ja hänellä on aiempaa kokemusta samanlaisesta työstä.

Vierailija
109/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis millä tavalla hänelle on aiemmin sitten niitä työhakemuksia laitettu?

Itse aikoinaan ensimmäiseen kesätyöhön juurikin siivoojaksi mennessäni hoidin työn hakemisen näin: soitin siihen numeroon jonka olin yhdeltä kaverin isosiskolta saanut (hän oli ollut aiemmin siellä kesätöissä) ja kysyin, onko töitä. Sen jälkeen kävin jollain toimistolla haastattelussa, ja kesäloman alettua aloitin työt. 

Tämä siis vuonna 2009 Helsingissä. 

Ennen vanhaan (vielä 2000-l. alussa) oli puhelinluettelot ja sieltä kun selasi siivousfirmoja niin sen kun vaan soitti firmaan niin puhelimessa sitten sovittiin, että heti voi aloittaa työt. Ja ei kun vaan töihin heti seuraavana päivänä!

Vierailija
110/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan nuo aivan ala-arvoisia hakemuksia. Mutta missä nuoret niitä oppisi tekemään, kun ei koulussakaan opeteta. Itse kävin juuri viime keväänä oman nuoren kanssa melkein joka hakemuksen kohdalla läpi, että mitä siinä pitää olla, korjasin, kommentoin ja ehdotin parannuksia. Erittäin hyviä hakemuksia lähetti, mutta käytännössä kukaan työnantaja ei viitsinyt vaivautua vastamaan mitään näihin kesätyöhakemuksiin. Onneksi sai kesätöitä muuta kautta. Mutta kyllä on työnantajillakin peiliin katsomisen paikka. Vaaditaan kaiken maailman videopelleilyä yms. Aivan turhaan!

Vierailija
111/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis edes hakemus jota ymmärtää lukea. Ei toi jutun henkilö vaatinut täydellistä Suomen kielen osaamista tai runoilijaa/kirjailijaa vaan että hakemus on selkeä jossa lukee edes perustiedot kuka on, mitä on aikaisemmin tehnyt yms perusjuttuja. Et ole koskaan tehnyt CV:tä) ansioluetteloa? Siihen ei riitä että kirjoittaa: voinks saada teiltä töitä koska mulla ei oo? Oon ahkera jne... Eikä mitään nimiä tai muuta muita yhteystietoja. 

Ymmärrettäviä toiveita, mutta onko sillä lopulta niin väliä, kuka sen siivouksen tekee? Siivoustyö on sellainen, että siihen voisi valita ihan vaikka ensimmäisen, joka kyselee töitä, ja siihen työhön riittää se, että saapuu paikalle ja ymmärtää edes auttavasti suo

Öh onhan sillä väliä.....Meidän toimiston lattian pilasi eräs siivooja tuossa toissa kesänä vuosihuollossa. Ei selkeästi ollut mitään tietämystä lattiamateriaaleista ja aineista ja siitä, miten vahvan liuoksen tekee. Pinta kärsi pahasti ja vahan oli levittänyt päin peetä ja pinnassa oli ilmakuplia. Näin tämän heti, koska olen itsekin ennen ollut peruspesuja tekemässä, nykyään toisissa hommissa, kun meni hermot. Ja ulko'maalaisilla työntekijöillä on usein paha tapa esittää, että esim ymmärsi annetut ohjeet, vaikka todellisuudessa on ihan pihalla. Nyt on osaava vakkari siivooja talossa ja sen huomaa.

Vierailija
112/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kokemusta kerry jos työnantajat eivät päästä heitä töihin. Niin yksinkertaista. Sitten valittavat "työkokemuksen huonosta laadusta" rekrytointi päädyssä....mitä luulivat että käy?

Vierailija
113/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

103/111: minäkin olen joutunut 15 vuoden siivoojana ollessa ties mitä uunoja opastamaan aina kielitaidottomista muuten vain uusavuttomiin (kantiksia seassa). On joukkoon mahtunut myös niitäkin joille riittää että sanoo mitä tekee ja antaa siivousvälineen ja ovat ahkeria ja omatoimisia. Sekaan on kyl mahtunut myös näitä että oma työ kärsii kun joutuu kivirekeä perässä kuskaamaan ja lähes kädestä pitäen neuvomaan ihan yksinkertaisimmissakin asioissa eikä oma aloitteisuutta ollenkaan. 

Vierailija
114/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulema vaan käveltiin töihin ovesta sisään ja se oli siinä! Heti voi aloittaa työt, hih hih:)

Nykyään katsottais kun hullua ja kutsuttais vartija paikalle. 

Vierailija
115/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noita rekrytoijia näytä säväyttävän huolellisesti tehdytkään hakemukset.

Itse olen hakenut töitä 2.5 vuotta tuloksetta. Jokaisen hakemuksen ja hakemuksen yhteydessä lähetettävän cv:n olen laatinut juuri kyseistä paikkaa silmällä pitäen erikseen ja kielellisen ilmaisun tarkastanut vielä tekoälyllä, ettei sinne jää vahingossa pienintäkään kirjoitusvirhettä.

Työkokemusta alasta 20 vuotta. Yhteen haastatteluun olen päässyt ja siitäkin aikaa melkein 2 vuotta.

Alkaa itselläkin tulla nyt kärsivällisyys vastaan ja pelkään, että pian alan lähettää tuollaisia jutun kaltaisia "hakemuksia" täyttääkseni hakuvelvollisuuden, koska eipä tämä hakeminen enää motivoi millään tavalla.

Vierailija
116/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä oo ainoa duunariala jossa vaaditaan vaikka mitä temppuja että edes sais kutsun haastatteluun. 

Vierailija
117/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkästään tuon perusteella että on auto käytössä ainakin toi 21 vuotias nuori kyl olis päässyt haastatteluun, monet kohteet automatkan päässä jos siis kyseessä esim keikkasiivoojan työt. 

Vierailija
118/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä siivoojat ei edes osaa kuin muutaman sanan suomea. Hommansa kyllä osaavat.

Vierailija
119/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En yhtään ihmettele ettei kukaan jaksa panostaa, kun firmat eivät edes vastaa työhakemuksiin.

En yhtään ihmettele, ettei rekrytoijat vastaa hakemuksiin, kun hakemus on tyyliin "onks töitä"

Vierailija
120/191 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään katsottais kun hullua ja kutsuttais vartija paikalle. 

Jep, mutta edelleen tänä päivänäkin miesvaltaisilla aloilla soitellaan suoraan yrittäjälle, olisiko hänellä töitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä