Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä iässä nuori tajuaa ettei ole ikuisesti nuori

Vierailija
02.09.2025 |

Tuntuu siltä, että osa ei tajua vanhenevansa. 

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tajusin noin 13-14v, alko hitokseen ahdistaa että muutaman vuoden päästä pitää itse ansaita rahansa ja olla vastuussa itsestään. Ratkaisuni oli loistava, elin vuoden ihan täysillä välittämättä oikeastaan  koulusta. Otin ysillä sitten itseä niskasta kiinni ja paransin numerot niin, että pääsin lukioon. Lukiossa ekan vuoden jälkeen sama ahdistus tuli koska oli taas vain muutama vuosi siihen, että pitäisi jotain ratkaisuja tehdä. Tein taas saman ratkaisun, jätin koulun, nyt vain onneksi pariksi kuukaudeksi. Lopulta suoritin lukion ja menin armeijaan, siellä ei ahdistanut. Sain töitä heti armeijan jälkeen ja huomasin, että kaikki oikeastaan järjestyy aina. Nykyään ei ahdista. 

M39

Vierailija
42/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "tajuta vanhenevansa"? Kuullostaa siltä, mitä laiskahtavat kertovat niiden osalta, jotka ovat liikunnallisia ja viettävät aktiivista elämää. 

Oma faija on nyt 63v ja käy edelleen "poikaporukalla" joka vuosi Alpeilla laskemassa myös takamaastoissa. Lapissa painelee lumilaudalla, kun opetteleli lautailemaan 50 vuotiaana, laskettuaan ensin koko ikänsä suksilla. Mutsin kanssa käyvät maastofillarilenkeillä (ihan ilman sähköä), melomassa jne. kesäisin aktiivisesti. 

Tietysti tietää, että ettei palaudu enää kuin 18-vuotiaana. Mutta naureskelee partaansa, miten osa (entisistä) tutuista narisee juuri tuota, ettei hän ja kaverinsa ole tajunneet olevansa jo vanhoja. Pitäisi istua kotona odottamassa hoitajaa - vaan ei tarvi, kun on kuntoa ja kykyä. 

Toivon vain, että itse olen hänen iässään vielä yhtä menevää sorttia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa "tajuta vanhenevansa"? Kuullostaa siltä, mitä laiskahtavat kertovat niiden osalta, jotka ovat liikunnallisia ja viettävät aktiivista elämää. 

Oma faija on nyt 63v ja käy edelleen "poikaporukalla" joka vuosi Alpeilla laskemassa myös takamaastoissa. Lapissa painelee lumilaudalla, kun opetteleli lautailemaan 50 vuotiaana, laskettuaan ensin koko ikänsä suksilla. Mutsin kanssa käyvät maastofillarilenkeillä (ihan ilman sähköä), melomassa jne. kesäisin aktiivisesti. 

Tietysti tietää, että ettei palaudu enää kuin 18-vuotiaana. Mutta naureskelee partaansa, miten osa (entisistä) tutuista narisee juuri tuota, ettei hän ja kaverinsa ole tajunneet olevansa jo vanhoja. Pitäisi istua kotona odottamassa hoitajaa - vaan ei tarvi, kun on kuntoa ja kykyä. 

KuuLLostaa kertoo kaiken junttiudesta.

Vierailija
44/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse "tajusin" vanhenevani kolmikymppisenä. Lähinnä nähtyäni, miten parilla pienituloisella sukulaisella tekee tiukkaa, kun jääneet pienelle eläkkeelle. Silloin tein päätöksen, etten jätä asiaa valtion armoille vaan aloitin aktiivisen säästämisen ja sijoittamisen. Nyt jo hyvällä mallilla ja tätä tahtia, jos muuttujat eivät astu peliin, eläkeikään mennessä pitäisi olla sen verran pätäkkää, että a) eläkkeelle voi jäädä 60-vuotiaana ja b) elellä 110-vuotiaaksi ihan mukavasti. Delta ikätoteutuman osalta jää sitten perintönä.

Käytännössä näkyy arjessa siten, että ajan 10-vuotta vanhalla autolla, vaikka voisin ostaa uudenkarhean käteisellä. Reissataan kerran vuoteen perheen kanssa, mutta maltilllisella budjetilla. Ruokamenot hoituu alle 600€/kk, vaikka voisi käyttää helposti tuplatkin jne. 

Vierailija
45/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Ns. läskeihin losahti ja amygladassa värähti?

Vierailija
46/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut  miehet tuntuvat tajuavan vasta  60 vuotiaina, jos katsotaan miten suhtautuvat  naisiin, siis nuoriin naisiin seuran haussa

En aja vanhalla koslalla, en syö känttyistä leipää, enkä pane kurttuisia mummoja.

Minulle kelpaa vain tuore tavara!

t: Setämies

Vierailija
47/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30-vuotiaana.

Vierailija
48/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viiskymppisenä huomasin, mutta kun lopetin ryyppäämisen niin aloin uudestaan nuortumaan, nyt kuuskymppisenä jo paljon nuorempi.  Moni kaveri ja naapuritkin ovat huomanneet.

Vierailija
49/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 45 vuoden paikkeilla.

Se on hassua, kuinka ihminen tajuaa sen yllättävän myöhään. Av osoittaa sen hyvin. Porukka haukkuu vanhoja tavalla tai toisella. Ei kannattaisi, koska perässä tulevat. 

Vierailija
50/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viiskymppisenä huomasin, mutta kun lopetin ryyppäämisen niin aloin uudestaan nuortumaan, nyt kuuskymppisenä jo paljon nuorempi.  Moni kaveri ja naapuritkin ovat huomanneet.

Et sinä valitettavasti yhtään nuorempi ole.

Vierailija
51/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus 45 vuoden paikkeilla.

Se on hassua, kuinka ihminen tajuaa sen yllättävän myöhään. Av osoittaa sen hyvin. Porukka haukkuu vanhoja tavalla tai toisella. Ei kannattaisi, koska perässä tulevat. 

Oeln huomannut, että nuorelta puuttuu käsitys, että vanhakin on ollut joskus nuori. Yhdessä ketjussa haukuttiin vanhoja naisia, kun kukaan ei heidän perään enää katso. Entä sitten? He ovat JO eläneet sen ajan, että heidän peräänsä katsottiin. Nuoret elävät NYT sitä elämää. Parin kymmenen vuoden päästä he ovat samassa tilanteessa kuin vanhat naiset nyt. 

Ihan kuin nuoret luulisivat, että vanhat ovat syntyneet vanhoina, eikä heillä ole ollut nuoruutta eikä samoja kokemuksia kuin nuorilla. Ihan kuin he itse eivät koskaan vanhenisi. 

Ei sillä että itsekään olisin asian nuorena tajunnut. Olin yllättävän vanha, kun tajusin, että prkl vuonna 1909 syntynyt isoäitini oli tehnyt nuoruudessaan raflaavia temppuja. 

Vierailija
52/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpas taas vaihteen vuoks typerä avaus.

mitä pitäis tarkoittaa että "tajuaa vanhenevansa". varmaan jossain siinä kolmenkympin tienoilla viimeistään huomaa, että nuorisokulttuuri on muuttunut täysin erilaiseksi siitä mitä se oli omassa nuoruudessa

Vierailija
53/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä pitäis tarkoittaa että "tajuaa vanhenevansa". varmaan jossain siinä kolmenkympin tienoilla viimeistään huomaa, että nuorisokulttuuri on muuttunut täysin erilaiseksi siitä mitä se oli omassa nuoruudessa

Jos luet av:ta tajuat, ettei kaikki tajua.

Vierailija
54/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos luet av:ta tajuat, ettei kaikki tajua.

kuinka niin? en näe täällä juuri laisinkaan nykyistä nuorisokulttuuria

Vierailija
55/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45

Vierailija
56/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin tajuta joskus 35+

Vierailija
57/62 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saara särmä luulee edelleen olevan hunnutettu kiihoittava 8 vuotias.

ja yrittää iskeä niitä kuten tässä videossa

Huh mikä Jabba the Hut

Menkää te jo muualle runkkaamaan ja fantasioimaan hänestä.

Hän on sujut kilojensa kanssa

Vierailija
58/62 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin aloittaja itse tajusi?

Ap tässä. En muista. Olen nyt jo vanhus nuorten mielestä, tosin terve ja hyväkuntoinen mutta 61-vuotias. Muistan hämärästi että 40-vuotis synttäreillä oli jonkinlainen vanhenemiskriisi, 50 ja 60 kun täytin ei tuntunu miltään. 

Aloituksen pointti kun eräässä suljetuss Faceryhmässä syntymäajan perusteella 30-vuotias haukkui kaikki 60-vuotiaat mummelit marjametsässä.. Tosin se mummeli joka oli hänen kanssaan eri mieltä, oli ihan sattumalta puolituttu, tuttujen lapsi, harvinainen nimi, ja muistaakseni syntynyt 1990 tai 1991. 

Vierailija
59/62 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tajusin joskus 25-26v. Hassua että sitä nuorena luulee olevansa nuori ikuisesti :D Ehkä se johtuu just siitä, että aivot kehittyy tuonne 25v saakka?

Vierailija
60/62 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tajusin vasta kun 50 vuotta alkoi häämöttää vuoden päässä. Vielä 47 vuotiaanakin luulin olevani täysin kuin 2 kymppinen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme