Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö mielestäsi vieraiden maksaa mökin kuluja?

Vierailija
01.09.2025 |

Eikö riitä, että vieraat osallistuu ruokiin ja ehkä vähän hommiinkin, mutta eivät rahallisesti. Ihmettelen vaan kun eräässä face ryhmässä kysyttiin tällaista  "Olemme puolisoni kanssa uusiopari ja asumme vielä eri paikkakunnilla molemmat omistusasunnoissa. Molemmilla on aikuiset lapset edellisistä liitoista. 

Puolisollani on mökki, jossa vietämme lomia ja viikonloppuja. Lisäksi puolisoni lapset käyttävät mökkiä. Omat lapseni käyvät kylässä paristi vuodessa. 

Miten jakaisitte mökin käyttökulut ( sähkö , lämmitys, vakuutukset, kiinteistöverot)?"

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistaja maksaa kulut. Kyllä lakkaa vieraat käymästä, jos heitä aletaan laskuttaa

Vierailija
2/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tässä mietitään miten hän jakaa miehensä kanssa kuluja? Kun mökki on miehen ja miehen lapsetkin sitä käyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä mietitään miten hän jakaa miehensä kanssa kuluja? Kun mökki on miehen ja miehen lapsetkin sitä käyttää.

He on kuitekin vain omissa kodeissaan asuva seurusteleva pari. Tuskin tasaavat asumisensa kuluja 

Vierailija
4/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän tuossa kysyjä (nainen?) on enemmänkin vieraana kuin kuluja jakavana omistajana. Puolison mökki, jota hänen lapsensa saavat vapaasti käyttää.

Toki olisi ok, että maksavat juoksevia kuluja puoliksi. Siis lähinnä ruoat, polttopuut, grillihiilet tms. silloin, kun nainen ja hänen lapsensa ovat kylässä.

Vierailija
5/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoan mökillä mun aikuisille lapsille ruuatkin. Tekemiseen osallistuvat pienimuotoisesti halutessaan. Käyvät parina viikonloppuna kesässä

Vierailija
6/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöljä ajatuskin, että laskuttaisin mun miesystävältä mitään kuluja vaikka vieteään mun (ja veljeni) omistamalla paljon aikaa. Ruuat ostetaan ja hommat tehdään yhdessä

Vierailija
7/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo von minun elämäntilanteeni. Molemmilla omia lapsia ja mökki on minun. Erotus on se, että olemme naimisissa.

Käytännössä mies maksaa myös remppakuluja. Jos ei maksaisi, emme ikinä rakentaisi tai remontoisi mitään. Ei minun rahani riittäisi tämän ylläpitoon, ja mies itse haluaa tulla myös tänne ja pitää tämän viihtyisänä. 

Vierailija
8/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo von minun elämäntilanteeni. Molemmilla omia lapsia ja mökki on minun. Erotus on se, että olemme naimisissa.

Käytännössä mies maksaa myös remppakuluja. Jos ei maksaisi, emme ikinä rakentaisi tai remontoisi mitään. Ei minun rahani riittäisi tämän ylläpitoon, ja mies itse haluaa tulla myös tänne ja pitää tämän viihtyisänä. 

Asutte eri paikkakkunilla omissa asunnoissa?

Vierailija
9/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa, ei asuta. Yhdessä ollaan. Mutta muuten.

Vierailija
10/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjoan mökillä mun aikuisille lapsille ruuatkin. Tekemiseen osallistuvat pienimuotoisesti halutessaan. Käyvät parina viikonloppuna kesässä

No tottakai. Näinhän tekee varmasti jokainen.

Vierailija
11/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten liittyy tähän mökkiasiaan?

Vierailija
12/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen asetelma oli omissa asunnoissa asuva pari

Vierailija
13/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyllä tullut mieleen laskuttaa. Sama tilanne, aikuiset lapset omat kodit. Ollaan 20 vuotta miesystävän kanssa kuljettu mun mökillä enkä ole koskaan pyytänyt mitään maksua, sen paremmin kummankaan lapsilta kuin muiltakaan ihan lähisukulaisilta (veljen tai siskon lapsilta) saati mieheltä. Ei se oikeastaan kuluja lisää muuta kuin sähkölaskua ja hyvähän se on että on käyttöä.

Vierailija
14/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan vierailun luonteesta. Vanhempani omistaa sisaruksensa kanssa mökin, jonka perivät vanhemmiltaan. Sitä käyttää itsenäisesti (aikatauluista toki sopien) sekä minä sisaruksineni että kaikki serkkuni. Omistajatahot sumplivat kulut keskenään, mutta jokainen käyttäjä tuo itse mukaan kulutustavaran mitä tarvitsevat (bensa agregaattiin, ruuat, grillausvermeet yms.). 

Itse kysyn myös aina, onko jotain mitä mökillä pitäisi tehdä ja hoidan siten myös aina jotain kunnossapitotöitä. Pidän tätä "käyttövastikkeena", koska enhän minä siellä kenenkään vieraana ole, kun itsekseni siellä käyn.

Vierailija
15/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyllä tullut mieleen laskuttaa. Sama tilanne, aikuiset lapset omat kodit. Ollaan 20 vuotta miesystävän kanssa kuljettu mun mökillä enkä ole koskaan pyytänyt mitään maksua, sen paremmin kummankaan lapsilta kuin muiltakaan ihan lähisukulaisilta (veljen tai siskon lapsilta) saati mieheltä. Ei se oikeastaan kuluja lisää muuta kuin sähkölaskua ja hyvähän se on että on käyttöä.

Niinpä. Tietysti voisi olettaa, että miesystävä vähän puuhailee siellä mökillä, ettei aivan passattavana makaa.

Vierailija
16/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vieraiden ei tartte mökkikuluja maksaa, ainoastaan ruuvat, juomat, halot, vessapaperit, kertikset yms. Ja tietty tarjoo myös isäntäväelle kiitoksena että on kutsuttu. Luonnollisesti myös askareisiin tarttee osallistua eikä vaan pelkästään rötköttää laiturilla;)

Vierailija
17/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistaja maksaa kulut. Kyllä lakkaa vieraat käymästä, jos heitä aletaan laskuttaa

Näin meillä tehdään eli mielellään tarjotaan perusasiat (on toki kohteliasta tuoda jotain mukana), mutta emme hyväksy yhtäkkiä paikalle pelmahtavia vieraita, jotka olettavat, että ruokaa, juomaa ja petivaatteita on varattu yllätysvieraiden varalle. Sitäpaitsi emme vaimon kanssa ole aina mökillä lomalla vaan myös etätöissä. Ryhdy siinä sitten pitämään seuraa kutsumattomille vieraille kun Teams -kokousta pukkaa iltakuuteen tai raportti pitää saada valmiiksi huomiseksi.

Vierailija
18/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen asetelma oli omissa asunnoissa asuva pari

Joo. Mutta mitä väliä sillä on mökin kulujen jakamisen kannalta, asuuko pariskunta yhdessä vai erillään?

Tai siis jos seurustelisin sellaisen miehen kanssa, joka alkaisi laskuttaa mökkikäynneistä, niin todennäköisesti en haluaisi asua hänen kanssaan saman katon alla.

Vierailija
19/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vierailta laskuteta mitään. Puolisosi voi viettää aikaa ihan yksinkin mökillään. 

Vierailija
20/45 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa tilanteessa kannattaa laittaa mökki Airbnb:hen niin ei tuu paha mieli.