Lapseni ei tunnu hahmottavan, että hän ei ikuisesti asu mun kanssa
Ikää 18 eikä minkäänlaista viittausta itsenäistymisestä. Äiti vie, hakee, hoitaa, huolehtii ja järjestää. (Ja alkaa olla aika loppu)
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Esim Italiassa monet asuvat vanhempiensa kanssa 30-vuotiaaksi. Se johtuu yleensä siitä, että vuokrat on kalliita ja asuntoja on yleensäkin vaikea saada yhden hengen budjetilla. Siellä harrastetaan myös kimppa-asumista ystävien kanssa.
Italialaiset eivät varmaankaan edes viihtyisi minikopperoissa yksin kuten ihmiset täällä Suomessa.
Mulla oli työkaveri, jonka tytöt muutti Helsinkiin opiskelemaan, iskä ajois 1000 km lähes joka viikonloppu auttamaan tavallisissa asioissa, kuten verhojen ripustamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään muuttaisi minnekään, jos saisi ilmaiseksi asua ja syötyä, kuski olisi aina paikalla ja puhtaat vaatteet saa kaapista! Sun tehtävä EI ole paapoa lasta, vaan VALMISTAA itsenäiseen elämään!
Ei yleensä mene noin. Yleensä lapsi itse haluaa omilleen, vaikka kotona saisi palvelua.
Itse en halunnut muuttaa pois sen takia, kun ei ollut kumppania ja yksinäisyys ahdisti. Muutin vasta 25-vuotiaana kotoa pois. Vanhemmat ei ikinä tehnyt asiasta mitään numeroa, mutta mä hoidin kotitöitä ja kävin töissäkin. Oli sitten lopulta pakko lähteä omaan kotiin.
Miksi oli pakko lopulta lähteä omaan kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim Italiassa monet asuvat vanhempiensa kanssa 30-vuotiaaksi. Se johtuu yleensä siitä, että vuokrat on kalliita ja asuntoja on yleensäkin vaikea saada yhden hengen budjetilla. Siellä harrastetaan myös kimppa-asumista ystävien kanssa.
Italialaiset eivät varmaankaan edes viihtyisi minikopperoissa yksin kuten ihmiset täällä Suomessa.
Italiassa asuvat lapsuudenkodissa 50-vuotiaiksi asti. Siinä ei paljon omaa perhettä perusteta.
Vierailija kirjoitti:
18 on kovin nuori vielä. Nauti nyt vielä, kun saat olla hänen kanssaan. Aikuistuminen voi tulla yllättävänkin nopeasti.
Nauttia voi muttei passata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi äiti vie, hakee, hoitaa, huolehtii ja järjestää? Älä sitä lasta siitä syytä.
Koska muuten lapsi ei tee mitään.
Ap
Ihanaa. Ja kukahan hänestä on tuollaisen kasvattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alat nyt opettaa tarpeelliset kotityöt vähitellen, kuten vaikka kaupassa käyntiä ja ruuanlaittoa, pyykkäystä jne.
Hän osaa kyllä tehdä, kunhan äiti käskee tekemään.
Ap
Eli on aloitekyvytön nössö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään muuttaisi minnekään, jos saisi ilmaiseksi asua ja syötyä, kuski olisi aina paikalla ja puhtaat vaatteet saa kaapista! Sun tehtävä EI ole paapoa lasta, vaan VALMISTAA itsenäiseen elämään!
Ei yleensä mene noin. Yleensä lapsi itse haluaa omilleen, vaikka kotona saisi palvelua.
Itse en halunnut muuttaa pois sen takia, kun ei ollut kumppania ja yksinäisyys ahdisti. Muutin vasta 25-vuotiaana kotoa pois. Vanhemmat ei ikinä tehnyt asiasta mitään numeroa, mutta mä hoidin kotitöitä ja kävin töissäkin. Oli sitten lopulta pakko lähteä omaan kotiin.
Miksi oli pakko lopulta lähteä omaan kotiin?
25v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi äiti vie, hakee, hoitaa, huolehtii ja järjestää? Älä sitä lasta siitä syytä.
Koska muuten lapsi ei tee mitään.
Ap
Ihanaa. Ja kukahan hänestä on tuollaisen kasvattanut.
Varmaan isän vika, kun hän ei ole juuri osallistunut.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa asuvat lapsuudenkodissa 50-vuotiaiksi asti. Siinä ei paljon omaa perhettä perusteta.
Nimenomaan miehet asuu mamman luon vielä keski-iässä, koska mammat passaa poikiaan. Nuoret italialaisnaiset taas eivät halua näitä passuuttavia mammanpoikia aviomiehikseen.
Meillä vähän sama ilmoö. Poika 21, ylioppilas, vielä 2 vuotta. Mutta, meillä iso omakotitalo, ahtautta ei saa millään. Tykää meidän kanssa matkustaa ja isä kuskaa milloin mihinkään. Hän on selline stressava luonteltaan uusissa tilanteissä. Tekee kyllä kotitöitä jnp, mutta sano itsekin että ei ole valmis itsenäistymään ja tulevaisuus pelottaa. Kai se sitten tulee, kun menee töihin loppujen lopuksi. Kieltämättä mekin meitimme asiaa vähän väliä että olemmekö tehneet elämäänsä liian mukavaksi...
Itse muutin toisena opiskeluvuonna ja 20 vuotiaana. En kokenut, että se olisi myöhään.
En ymmärrä miksi pitäisi heti heittää pihalle, kun nuori täyttää 18v? Toki asioita pitää vähitellen oppia tekemään, mutta kuten moni on sanonut niin irtiotto voi tapahtua hyvinkin nopeasti.
Aikoinaan aloin itse liikkumaan kodin ulkopuolella 14-vuotiaasta lähtien ja kun huomasin ettei vanhempiani paljoa kiinnostanut niin liikuin ties missä. Vanhempani eivät kannustaneet mihinkään eivätkä ohjanneet, mutta tekivät selväksi ettei takaisin ole tulemista, kun olen lähtenyt. Muutin heti kun täytin 18 parinsadan kilometrin päähän silloisen poikaystävän luokse, koska en osannut hankkia asuntoa eikä minulla ollut rahaakaan. Lopputuloksena oli 15 vuotta kestänyt väkivaltainen parisuhde, josta erosin lasten ollessa kouluikäisiä. Lopulta kävi hyvin, mutta jos kotoa olisi edes vähän tuettu en olisi ensinnäkään päätynyt väkivaltaiseen suhteeseen tai olisin eronnut lasten isästä paljon aikaisemmin, jos joku olisi auttanut.
Omat lapseni saavat asua kotona niin pitkään kuin tarvitsee, mutta en aio katsoa mitään juhlimista tai muuta sekoilua täällä. Olen valmis tukemaan heitä, etteivät he joudu huonoihin parisuhteisiin tai tekemään liikaa kompromisseja oman hyvinvointinsa kustannuksella.
Onko 18v vielä opiskelija, eikä ole varaa muuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Annatko pilluakin sille :)
Oletpa epäkohtelias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun minäkin äipän kanssa, olen liki 60 ja äippä 85.
Olet asunut koko elämäsi äipän kansa? Miten sinun käy sitten kun hän kuolee?
En. Asuin vuosikymmeniä ihan toisaalla. Tällä asumiskierroksella roolit ovat vaihtuneet sitten 70-luvun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun minäkin äipän kanssa, olen liki 60 ja äippä 85.
Olet asunut koko elämäsi äipän kansa? Miten sinun käy sitten kun hän kuolee?
En. Asuin vuosikymmeniä ihan toisaalla. Tällä asumiskierroksella roolit ovat vaihtuneet sitten 70-luvun.
Näinhän se menee kun vanhemmat vanhenee , tarvivat apuja. Hyvä kun pystyit muuttamaan.
Lapsi suuttuu jos äiti ei tule hakemaan koulusta?
Saattaahan lähteä toiselle paikkakunnalle vaikka opiskelemaan, silloin itsenäistyy pakosta.