Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

6lk englannin opetus

Vierailija
31.08.2025 |

Lapsella vaihtui enkun ope joka puhuu kaiken vain englanniksi tunnilla. Lapsi ei ymmärrä mitään, esim tehtäviä mitä pitää tehdä ja miten. Muut luokalla parempia ja ymmärtävät ok.

Laitoin opettajalle viestiä asiasta ja pyysin selostusta myös suomeksi lyhyesti englanninkielisen jälkeen  mutta kuulemma se ei käy. 

Me vanhemmat osaamme englantia hyvin, molemmat käytämme sitä työkielenä ja olen asunut 15 v ulkomailla itse. En kuitenkaan osaa opettaa lasta niin että ymmärtää. Meillä ei ole Tik tok tms käytössä kuten muulla jotka ovat sieltä oppineet englannin. Tuntuu että oletusarvo on että kaikki lapset käyttävät englantia vapaa- ajalla ja osaavat englantia joten opetuksen lähtötaso on jo korkeampi kuin esim ruotsinkielessä joka alkoi juuri.

Onko vinkkejä tai kokemusta asiasta? 

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä kielineroja. Itse asuin 18 vuotta ulkomailla jossa käytin vain sen maan kieltä töissä ja vapaa- ajalla. Kyllä siihen vuosia meni ennenkuin pystyin romaaneja lukemaan ko kielellä. Toki selailu onnistui mutta täydellinen ymmärtäminen ei. 

Tämä kommenttina siuhen että täällä ihmetellään miksi lapsi joka on opiskellut vierasta kieltä muutaman tunnin vko 3 vuotta ei lue Harry pottereita englanniksi.

Tältä palstalta ei kyllä kannata kysyä mitään 

Lapset oppii kieliä ihan eri tavalla kuin aikuiset.

t kielten opettaja

Minä en oppinut eikä oma lapsi opi. Siksi tarvitsee opetusra myös suomeksi.

Sinä olet provo. 

Asenteesi paljastaa.

Vierailija
82/85 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa täällä kielineroja. Itse asuin 18 vuotta ulkomailla jossa käytin vain sen maan kieltä töissä ja vapaa- ajalla. Kyllä siihen vuosia meni ennenkuin pystyin romaaneja lukemaan ko kielellä. Toki selailu onnistui mutta täydellinen ymmärtäminen ei. 

Tässähän on kysymys ihan siitä, kuinka paljon harjoittelee kirjojen lukemista. Minä luin lukiossa lyhyen saksan (3 vuotta) ja suoritin yliopistossa kaksi muiden alojen opiskelijoille tarkoitettua saksan kurssia (yhteensä 6 op). Lähdin sitten vaihto-opiskelijaksi Itävaltaan. Alle puolen vuoden siellä oleskelun jälkeen luin Thomas Mannin Buddenbrookit saksaksi ja ymmärsin käytännössä kaiken. Mutta ei luetun ymmärtämiseni olisi taatusti kehittynyt tuolle tasolle, jos en olisi sitä ennen jo lukenut yli kymmentä helpompaa kirjaa saksaksi.

En ole mikään kielinero, vaikka kielioppi onkin minulle aina ollut helppoa. Sanojen oppimiseksi saan tehdä tosissani töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on kirjastoissa satutunteja englanniksi ihan ilmaiseksi.

Kirjastoon voi myös suorittaa lukudiplomin. Mun lapset kävi joka lauantai kirjastossa, englanniksi luettiin lapsesta asto ja nuo diplomit tehtiin puoleksi englanniksi ekalta asti.

Mökkikunnassa kävivät englannin kerhossa kerran viikossa ja kun olivat 8 ja 11, meillä oli englanninkielinen vaihto-oppilas vuoden.

yläkoulun kävivätkin sitten englanninkielisellä linjalla.

Vierailija
84/85 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten meistä kukaan oppii ylipäätään mitään kieltä? No kuuntelemalla. Ei vauvat osaa mitään kieltä, mutta 2-vuotias puhuu lauseita. 

Vierailija
85/85 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten meistä kukaan oppii ylipäätään mitään kieltä? No kuuntelemalla. Ei vauvat osaa mitään kieltä, mutta 2-vuotias puhuu lauseita. 

Itse opin vieraan kielen aikuisena näin. Koulussa en oppinut mitään kielten tunneilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän