6lk englannin opetus
Lapsella vaihtui enkun ope joka puhuu kaiken vain englanniksi tunnilla. Lapsi ei ymmärrä mitään, esim tehtäviä mitä pitää tehdä ja miten. Muut luokalla parempia ja ymmärtävät ok.
Laitoin opettajalle viestiä asiasta ja pyysin selostusta myös suomeksi lyhyesti englanninkielisen jälkeen mutta kuulemma se ei käy.
Me vanhemmat osaamme englantia hyvin, molemmat käytämme sitä työkielenä ja olen asunut 15 v ulkomailla itse. En kuitenkaan osaa opettaa lasta niin että ymmärtää. Meillä ei ole Tik tok tms käytössä kuten muulla jotka ovat sieltä oppineet englannin. Tuntuu että oletusarvo on että kaikki lapset käyttävät englantia vapaa- ajalla ja osaavat englantia joten opetuksen lähtötaso on jo korkeampi kuin esim ruotsinkielessä joka alkoi juuri.
Onko vinkkejä tai kokemusta asiasta?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan että seiskalla suurin osa osaa jo pitää hienoja esitelmiä ja kirjoittaa kunnollisia esseitä englanniksi, tehdä ryhmätyöprojekteja ine. joten jos ette nyt kuro kuilua kiinni, se tulee olemaan vuosi vuodelta vaikeampaa.
Minkälaisessa koulussa tällaista tapahtuu? Meille lukioon tulee nuoria jotka eivät osaa edes be-verbiä taivuttaa saati että olisivat koskaan kirjoittaneet minkäänlaista tai -pituista kirjoitelmaa englanniksi.
Omat lapseni (3 kpl) kävivät yläkoulun Espoossa Nöykkiön koulussa, ja kyllä heillä esitelmien pito ja esseiden kirjoittaminen englanniksi oli ihan tavallista 7. luokalla.
Meillä on aina suvun lapsille puhuttu englantia toisena kielenä, niin ne oppii. Monet tekee sitä koska englanti on tärkeä osata. En ole edes kuullut, että on tuollaisia kuin AP, ei viitsi omalle lapselle puhua kieltä jota itse osaa, täysin ilmaista. Ja kyllä, lapset osaa nykyään kieliä, en tiedä missä AP asuu mutta meilläpäin nuoret osaa jo hyvin englantia eikä se ole mikään ihmetyksen aihe.
Hiukan aiheen ohi mutta kieltenopetuksen vaativuus vaihtelee valtavasti opettajasta riippuen. Meillä on esikoisella erinomaiset kieltenopet ja kuopuksella taas surkea. Katsoin tämän ketjun innoittamana ja 6-luokkalainen oli keväällä kirjoittanut a4-paperille 16 rivin aineen aiheesta "kerro viikonlopustasi". Nuorempi toki vasta aloitti kutosluokan mutta tuskin tuo tulee onnistumaan kuin parin rivin verran. Opetus etenee erittäin hitaasti, ei vaadita minun mielestäni tarpeeksi ja kuopuksen ja taidot ovat varmasti ainakin vuoden opetuksen verran jäljessä esikoista vastaavassa iässä. Heillä kuitenkin on molemmilla sama numero 9 enkussa ollut koko ajan.
Ap, vaikka lapsesi ei oli kuullut sanaakaan englantia oppituntien ulkopuolella, niin kyllä hänen pitäisi kolmen vuoden (vai onko se nykyisin viiden) englannin tuntien jälkeen ymmärtää, kun opettaja kertoo, mitä tehtävää ruvetaan tekemään.
Ilmeisesti lapsellasi on huono englannin kielen kuullun ymmärtäminen. Sitä kannattaa ruveta harjoittelemaan nyt heti. Vaikka sitten siten, että puhutte kotona joka päivä 20 min. englantia, jos ette halua lisätä netissä käytettyä aikaa.
Jos se englanti ei tunnu kutosella etenevän, suurin selitys on se, että kunta/koulu säästää ja opetuksen hoitaa luokanopettaja. Ei aineenopettaja.
Minun kuopuksellani englantia opetti alakoulussa saman koulun kielikylpyluokan (ruotsi siis) opettaja, joka ei ollut edes luokanopettaja, vaan pelkkä ylioppilas, mutta päässyt opettajaksi, koska ruotsinkielisellä puolella heistä on pulaa.
Ei osannut englantia edes välttävästi ja opetus oli senmukaista. Rasittavinta oli se, että jos oppikirjassa oli jokin virhe, hän opetti vielä sitten sen virheenkin, koska ei tunnistanut sitä virheeksi.
t. kielten ope
Meillä yläaste ikäiset ovat menneet kielikurssille ulkomaille, on helpompi opiskella sitten myös ulkomailla kun osaa kieliä ja maailma on ihan eritavalla auki. Ollaan puhuttu kotona englantia ja myös toisena kielenä Espanjaa Suomen lisäksi.
"Ap, vaikka lapsesi ei oli kuullut sanaakaan englantia"
Tarkoitin kirjoittaa:ei olisi kuullut
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta mitä mä just luin? Te osaatte itse englantia mutta ette ole sitä sitten lapselle puhuneet pienestä? Niin ne oppi kielen todella hyvin. Meillä on aina puhuttu suomen lisäksi englantia, ja lapsilla se on toinen äidinkieli.
jos olette vanhemmat molemmat suomenkielisiä, ei se, että puhutte lapsillenne teille vierasta, mutta sujuvaa kieltä tee siitä lapsen toista äidinkieltä. Hyvästä se toki on, että lapsi oppii useita kieliä aikaisemmin.
Kun olin 6 lk oli Paavo ulkoministerinä ja opin englantia telkkarista. Rileissöns pitviin auör kantriis häv divelöpped positivli sinns Helsinki miitink in naintiinsevöntifaif.
Ohis: oma lapseni on nuorempi. Itse kuitenkin vältän juttelemasta lapselleni englanniksi, koska ajattelen, hän helposti omaksuu rallienglannin tyyppisen ääntämykseni.
Sen sijaan kännyyn on saatavilla lukuisia eri sovelluksia, joilla harjoittelemme englantia pienissä pätkissä. Ihan hauskan pidon varjolla.
Lapsi on kiinnostunut.
Ja jos hän kysyy, mitä asia x on englanniksi, soitan google-kääntäjän avulla oikean ääntämyksen.
Lapseni osaa matkia google-kääntäjän ääntämystä huomattavasti minua paremmin.
Opetus tulee järjestää koulusta. Ei tarvitse vanhempien kikkailla mitään.
Omalla lapsella on 2 viikkotuntia englantia koulussa nyt 6 luokalla. Ei siinä opi esitelmiä kirjoittamaan.
Ihan sama miten sitä englantia oppii koulussa. Kielet ehtii opetella myöhemminkin. Muut aineet ovat tärkeämpiä.
Äidinkieli ja matematiikka ovat ne tärkeimmät. Monet ketkä osaavat englantia hyvin sosiaalisen median kasvattamina ovat vaikeuksissa äidinkielen tunneilla. Oppiminen vieraassa kielessä on silloin pintapuolista.
On aika epätodennäköistä, että vain teidän lapsellanne olisi näin lukuvuoden alkuviikkoina hieman outo tunne uudenlaisen opetuksen myötä. Jos hän muuten osaa hyvin sen, mitä yähän mennessä on opetettu, luultavasti kuullun ymmärtäminenkin kehittyy, kun joutuu sen kanssa vähän aikaa ponnistelemaan. Muuten en oikein saa kiinni ap:n pointtia: ettekö muutenkin auta lasta tarvittaessa kouluasioissa? - ei tämä sen ihmeellisempi juttu ole.
Englanti on maailman helpoin kieli oppia, ei siksi että se olisi kielenä itsessään jotenkin erikoisen yksinkertaista, vaan siksi että normaalissa elämässä sitä tulee vastaan niin paljon että siihen tottuu jo ilman oppituntejakin.
Naurattaa kun suomalaiset puhuvat englantia lapsilleen. Ääntäminen on sellaista ettei sanoja erota oikeiksi. Mitä ihmettä se lasta hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
On aika epätodennäköistä, että vain teidän lapsellanne olisi näin lukuvuoden alkuviikkoina hieman outo tunne uudenlaisen opetuksen myötä. Jos hän muuten osaa hyvin sen, mitä yähän mennessä on opetettu, luultavasti kuullun ymmärtäminenkin kehittyy, kun joutuu sen kanssa vähän aikaa ponnistelemaan. Muuten en oikein saa kiinni ap:n pointtia: ettekö muutenkin auta lasta tarvittaessa kouluasioissa? - ei tämä sen ihmeellisempi juttu ole.
En auta enää 6lk läksyissä. Se on lapsen koulu ei minun.
Yksi tärkein tapa oppia kieltä on altistua sille. Jos pänttää vaan sanoja kirjasta ei opi mitään kieltä sujuvasti. Opin itse katsomalla englanninkielisiä ohjelmia, voisitko kannustaa lastasi siihen?
Vierailija kirjoitti:
Meillä yläaste ikäiset ovat menneet kielikurssille ulkomaille, on helpompi opiskella sitten myös ulkomailla kun osaa kieliä ja maailma on ihan eritavalla auki. Ollaan puhuttu kotona englantia ja myös toisena kielenä Espanjaa Suomen lisäksi.
Tähän ei tule meillä olemaan varaa. Samasta syystä ulkomaan reissut ovat jääneet väliin.
Vierailija kirjoitti:
Yksi tärkein tapa oppia kieltä on altistua sille. Jos pänttää vaan sanoja kirjasta ei opi mitään kieltä sujuvasti. Opin itse katsomalla englanninkielisiä ohjelmia, voisitko kannustaa lastasi siihen?
Ei kiinnosta telkkari tällä hetkellä. Pelkkä suomitube. Toki leffassa käydään välillä.
Onhan tuo nyt hiukan outoa ettei muka voi sanoa tehtäviä myös suomeksi. Tarkoitus kai kuitenkin on että kaikki oppivat jotain, eikä se että heikoimmat putoavat kokonaan kärryiltä. Itse vaatisin vielä opettajalta perusteluita sille miksei muka voi sanoa suomeksi.
Aivan varmasti ne tehtävät laitetaan taululle, näytetään sähköisesti mikä aukeama ja sivu JA KIRJOISSA ON TEHTÄVÄNANNOT SUOMEKSI.
Tämä koko tarina on ilmiselvä provo.