6lk englannin opetus
Lapsella vaihtui enkun ope joka puhuu kaiken vain englanniksi tunnilla. Lapsi ei ymmärrä mitään, esim tehtäviä mitä pitää tehdä ja miten. Muut luokalla parempia ja ymmärtävät ok.
Laitoin opettajalle viestiä asiasta ja pyysin selostusta myös suomeksi lyhyesti englanninkielisen jälkeen mutta kuulemma se ei käy.
Me vanhemmat osaamme englantia hyvin, molemmat käytämme sitä työkielenä ja olen asunut 15 v ulkomailla itse. En kuitenkaan osaa opettaa lasta niin että ymmärtää. Meillä ei ole Tik tok tms käytössä kuten muulla jotka ovat sieltä oppineet englannin. Tuntuu että oletusarvo on että kaikki lapset käyttävät englantia vapaa- ajalla ja osaavat englantia joten opetuksen lähtötaso on jo korkeampi kuin esim ruotsinkielessä joka alkoi juuri.
Onko vinkkejä tai kokemusta asiasta?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Tukipetuskaan ei tässä auta kun sitä ei pidä oma opettaja kun ongelmana on nimenomaan puhutun kielen ymmärtäminen.
Englantia lapsi ei kuule kuin koulussa, muuraman kerran kk katsotaan joku elokuva.
Teette todellisen karhunpalveluksen lapselle, kun ette anna hänen kuunnella enemmän englantia. Ei sitä ole pakko kuunnella tiktokista, vaan voitte esim. liittyä äänikirjapalveluun ja kuunnella lastenkirjoja englanniksi.
Minulla muuten alkoi englanti kolmannella luokalla vuonna 1974, ja jo silloin englannin opettajamme puhui alusta alkaen lähes koko ajan pelkkää englantia. Kielioppiasiat hän selitti suomeksi.
Opetan itse enkkua lukiossa (20+ vuotta kokemusta) ja sielläkin välillä varmistan että onhan kaikki ymmärtäneet tiivistämällä nopeasti ohjeet suomeksi. Kieliopin opetan aina suomeksi.
Anteeksi mutta mitä mä just luin? Te osaatte itse englantia mutta ette ole sitä sitten lapselle puhuneet pienestä? Niin ne oppi kielen todella hyvin. Meillä on aina puhuttu suomen lisäksi englantia, ja lapsilla se on toinen äidinkieli.
Ap jatkaa vielä että kyllä koulussa pitäisi oppia se mitä vaaditaan. Eikä niin että oletetaan että lapset osaavat enkkua jo valmiiksi kuten monet osaavat kun käyttävät tik tokkia ja you tubea jo päiväkodissa.
No sehän onkin opittu, kun kerroit että kaikki muut osaa. Vain sinä et ole huolehtinut lapsesi osaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukipetuskaan ei tässä auta kun sitä ei pidä oma opettaja kun ongelmana on nimenomaan puhutun kielen ymmärtäminen.
Englantia lapsi ei kuule kuin koulussa, muuraman kerran kk katsotaan joku elokuva.
No sitten vaan reippaasti kuuntelemaan sitä englantia perheen arjessa. Ei ole kovin vaikeaa nyky-Suomessa!
Missä? Ei kyllä meilläpäin törmää englantiin juurikaan. Telkkaria yms ei ehditä katsoa.
Et oo ikinä esimerkiksi kirjastosta tai Yle Areenasta ja MTV Katsomosta tai Youtubesta kuullut?
Mun lapsi luki A1-kielenä kiinaa ja hänkin onnistui kuulemaan sitä vapaa-ajallaan ihan niin paljon kuin halusi.
Englantia ja ranskaa mun lapset oppi vaihto-oppilailtamme.
Niin, meillä on tunnin nettiaika päivässä. Lapsi tekee ja editoi omia videoita tai seuraa suomitubea.
Tv ohjelmia ei seuraa tai katso suoratoistoja. Ei ole kiinnostusta, askartelee, lukee tai piirtää tunnin nettiajan lisäksi.
Käytättekö oppimateriaaleihin tod.näk. kuuluvia sovelluksia (kuten esim. SanomaPron Arttu-sovellus, Otavalla omansa jne.), jolla voi kuunnella oppikirjan sanoja ja tekstikappaleita ja siis treenata kuuntelua(kin)?
Itse lähtisin näillä kuvaamillasi niukoilla vapaa-ajan kielialtistuksissa veivaamaan oppikirjan materiaaleja (sanat, tekstikappaleet, kielitietosivut) ihan hurjasti. Ja kotona, totta kai, kannattaa heitellä vähän enkkufraaseja ym. siellä täällä.
Ilon kautta kaiken tulee kuitenkin tapahtua! Jos ottaa päähän, ei tietenkään opi mitään.
T. Kieltenope
Vierailija kirjoitti:
Käytättekö oppimateriaaleihin tod.näk. kuuluvia sovelluksia (kuten esim. SanomaPron Arttu-sovellus, Otavalla omansa jne.), jolla voi kuunnella oppikirjan sanoja ja tekstikappaleita ja siis treenata kuuntelua(kin)?
Itse lähtisin näillä kuvaamillasi niukoilla vapaa-ajan kielialtistuksissa veivaamaan oppikirjan materiaaleja (sanat, tekstikappaleet, kielitietosivut) ihan hurjasti. Ja kotona, totta kai, kannattaa heitellä vähän enkkufraaseja ym. siellä täällä.
Ilon kautta kaiken tulee kuitenkin tapahtua! Jos ottaa päähän, ei tietenkään opi mitään.
T. Kieltenope
Tai jos on päällä en ymmärrä mitään, en ymmärrä mitään -mantra tai koti on nihkeä asenteiltaan.
Tiedoksi vaan että seiskalla suurin osa osaa jo pitää hienoja esitelmiä ja kirjoittaa kunnollisia esseitä englanniksi, tehdä ryhmätyöprojekteja ine. joten jos ette nyt kuro kuilua kiinni, se tulee olemaan vuosi vuodelta vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mutta mitä mä just luin? Te osaatte itse englantia mutta ette ole sitä sitten lapselle puhuneet pienestä? Niin ne oppi kielen todella hyvin. Meillä on aina puhuttu suomen lisäksi englantia, ja lapsilla se on toinen äidinkieli.
Miksi ihmeessä puhuisimme muuta kuin äidinkieltä lapselle? En ole koskaan kuullutkaan enkä kyllä törmännyt vastaavaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä että kyllä koulussa pitäisi oppia se mitä vaaditaan. Eikä niin että oletetaan että lapset osaavat enkkua jo valmiiksi kuten monet osaavat kun käyttävät tik tokkia ja you tubea jo päiväkodissa.
No sehän onkin opittu, kun kerroit että kaikki muut osaa. Vain sinä et ole huolehtinut lapsesi osaamisesta.
Älyluuri käteen jo päiväkodissa jotta oppii englantia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä puhuisimme muuta kuin äidinkieltä lapselle? En ole koskaan kuullutkaan enkä kyllä törmännyt vastaavaan.
No esimerkiksi siksi, että se sun lapsesi oppisi kieliä...
Miksi sä AP et ole itse puhunut lapsillesi englantia? Lapset oppii jo hyvin pienestä kielen ja mitä aikaisemmin sen aloittaa sen nopeammin he oppivat. Ei sitä tarvitse opettaa, vaan puhua ihan samalla tavalla kuin suomea.
Vierailija kirjoitti:
Tiedoksi vaan että seiskalla suurin osa osaa jo pitää hienoja esitelmiä ja kirjoittaa kunnollisia esseitä englanniksi, tehdä ryhmätyöprojekteja ine. joten jos ette nyt kuro kuilua kiinni, se tulee olemaan vuosi vuodelta vaikeampaa.
En tunne ketään perhettä kenen lapsi olisi yläasteella mutta vaikea uskoa. Lapsen luokalla suurin osa ei osaa tehdä esitelmiä edes suomeksi. Oma lapsi on niiden teossa luokan parhaimmistoa. Eikö ne ensin pidä opetalla tekemään suomeksi?
En tunne ketään perhettä kenen lapsi olisi yläasteella mutta vaikea uskoa. Lapsen luokalla suurin osa ei osaa tehdä esitelmiä edes suomeksi. Oma lapsi on niiden teossa luokan parhaimmistoa. Eikö ne ensin pidä opetalla tekemään suomeksi?
No minä tunnen ja paljon, kun satun opettamaan sitä englantia myös seiskoille.
Taidat olla provo. Menee niin omituiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä menee omituiseksi? Oma lapsi on helsinkiläisessä koulussa tavallisella luokalla ja suurin osa esitelmistä mitä nämä enkussa hyvät tekevät suomeksi ovat muutaman lauseen juttuja. Omalla lapsella lähdeviitteineen laajoja töitä monista lähteistä.
Ehkä nämä enkussa hyvät osaavat tehdä ne englanniksi mutta eivät suomeksi?
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisessa koulussa tällaista tapahtuu? Meille lukioon tulee nuoria jotka eivät osaa edes be-verbiä taivuttaa saati että olisivat koskaan kirjoittaneet minkäänlaista tai -pituista kirjoitelmaa englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisessa koulussa tällaista tapahtuu? Meille lukioon tulee nuoria jotka eivät osaa edes be-verbiä taivuttaa saati että olisivat koskaan kirjoittaneet minkäänlaista tai -pituista kirjoitelmaa englanniksi.
Ihan tavallisissa yläkouluissa Helsingissä ja Vantaalla. Verbeistä on kokeet joka viikko seiskoilla, että oppivat taivuttamaan myös be-verbin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä menee omituiseksi? Oma lapsi on helsinkiläisessä koulussa tavallisella luokalla ja suurin osa esitelmistä mitä nämä enkussa hyvät tekevät suomeksi ovat muutaman lauseen juttuja. Omalla lapsella lähdeviitteineen laajoja töitä monista lähteistä.
Ehkä nämä enkussa hyvät osaavat tehdä ne englanniksi mutta eivät suomeksi?
Oletko ap??? Väität siis vakavalla naamalla, että lapsesi ei Helsingissä kuule englantia missään?
Onhan tuo nyt hiukan outoa ettei muka voi sanoa tehtäviä myös suomeksi. Tarkoitus kai kuitenkin on että kaikki oppivat jotain, eikä se että heikoimmat putoavat kokonaan kärryiltä. Itse vaatisin vielä opettajalta perusteluita sille miksei muka voi sanoa suomeksi.
Jos vanhemmat osaavat englantia, nyt vain lukemaan lapsen kanssa englanninkielisiä kirjoja tai keskustelua helpoista aiheista. Meillä nyt seiskaluokkalaisella on jo useana vuotena ollut myös kokeessa kuulunymmärtämisen tehtäviä, esitelmiä ja muutenkin kyllä opetus perustuu menneitä vuosia enemmän myös puhumiseen ja kuunteluun.