Saisinko ohjeita miten pääsen lentokentältä ulos?
Lennän ensimmäisen kerran elämäni aikana joten älkää haukkuko tyhmäksi. Yritän seurata kylttejä mutta mistä saan matkalaukut ja sen kärryn mukaani? Tarkastavatko passini monta kertaa?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lähdet koneesta, seuraat koneessasi olleita matkustajia kuin koira. Sillä tavoin päädyt matkatavaroiden noutopisteelle. Kuin vahingossa.
Voit myös seurata kylttejä: "Baggage" "Exit"
Tosin osa matkustajista voi olla vaihtamassa toiselle lennolle. He sitten seuraavat kylttejä, joissa lukee esim. "connecting flights". Ei kannata seurata heitä, jos exit osoittaa eri suuntaan.
Minulla on välissä vaihtolento joten joudunko noutamaan matkalaukkuni uudestaan vai menevätkö suoraan seuraavaan koneeseen?
Sitäpä me ei voida tietää. Kannattaa kysyä tiskiltä kun jätät sitä laukkua.
Vierailija kirjoitti:
heti kun tulet lentokoneesta käytävälle, niin kysy keneltä vaan että missä se Lounge on.
Siitä eteenpäin homma etenee kuin itsestään
En taida Loungeen ehtiä kun pitää ehtiä jatkolennolle.
Vaihto lennolla huolehdit vain käsimatkatavat itse seuraavaan koneeseen. Ruumassa kulkevat laukut hoitaa henkilökunta.
Vierailija kirjoitti:
Kerro lentoemännälle, että et osaa yksin srlviytyä. Pyydä apua.
Jos et saa apua, seuraa muita.
Kiitos <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lähdet koneesta, seuraat koneessasi olleita matkustajia kuin koira. Sillä tavoin päädyt matkatavaroiden noutopisteelle. Kuin vahingossa.
Tosin osa matkustajista voi olla vaihtamassa toiselle lennolle. He sitten seuraavat kylttejä, joissa lukee esim. "connecting flights". Ei kannata seurata heitä, jos exit osoittaa eri suuntaan.
Minulla on välissä vaihtolento joten joudunko noutamaan matkalaukkuni uudestaan vai menevätkö suoraan seuraavaan koneeseen?
Sitäpä me ei voida tietää. Kannattaa kysyä tiskiltä kun jätät sitä laukkua.
Kiitos selvittelen asiaa. <3 <3
Vierailija kirjoitti:
Vaihto lennolla huolehdit vain käsimatkatavat itse seuraavaan koneeseen. Ruumassa kulkevat laukut hoitaa henkilökunta.
No ei välttämättä. Vai tiedätkö onko ap:n lennot edes samalla lipulla? Tai mitä kautta hän lentää? Jollain kentillä täytyy tullimääräysten takia siirtää itse laukut paikasta a paikkaan b.
Mihin lennät ja millä lentoyhtiöllä? Esim passin kysyminen riippuu siitä.EU vai EU:n ulkopuolelle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinun avustajasi hoitaa ne.
Luitko aloitusta vai etkö ole matkustanut aiemmin?
Hmm, aika hurjan reissun teet ihan ekakertalaisena. Ehkä olisit voinut harjoitella esim. kotimaan lennolla. Nythän joudut istumaan koneessa varmaan vuorokauden ja vaihdon kanssa voi tulla kiire isolla lentokentällä. Mutta lykkyä pyttyyn, kysymällä yleensä saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä siirtyy, mutta joskus ei siirry. Nykyään varmaan selviää lipuista (kun itellä oli tilanne, että laukku piti ite siirtää vaihdolla oli lähtömaassa vielä ihan tiskiasiointi, niin virkailija siinä ohjeisti).
Mikä kenttä? Esim Kajaani ja Helsinki-Vantaa poikkeavat toisistaan jonkin verran...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei välttämättä. Vai tiedätkö onko ap:n lennot edes samalla lipulla? Tai mitä kautta hän lentää? Jollain kentillä täytyy tullimääräysten takia siirtää itse laukut paikasta a paikkaan b.
Miten tietää pitääkö laukut siirtää itse vai menevätkö suoraan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heti kun tulet lentokoneesta käytävälle, niin kysy keneltä vaan että missä se Lounge on.
Siitä eteenpäin homma etenee kuin itsestään
En taida Loungeen ehtiä kun pitää ehtiä jatkolennolle.
Riippuu vaihdon pituudesta, joskus joutunu 6h odottaa jatkolentoa (lento oli myöhässä, niin myöhästyin alkuperäseltä jatkolennolta ja jouduin odottaa seuraavaa).
Joo, seuraa exit ja baggage claim-kylttejä, sinne ne muutkin on menossa. Siellä tulee sitten vastaan matkatavarahihna.
Pakko myöntää, että mietin ihan samoja kysymyksiä muutama vuosi sitten, kun ensimmäisen kerran kahteenkymmeneen vuoteen lensin enkä muistanut edellisistä kerroista oikein mitään. Kaikki on kuitenkin tehty ihan selkeästi, niin, että kuka tahansa selviää ja löytää perille. Tarkoitus ei ole laittaa matkustajia palikkatestiin, vaan tehdä asioista mahdollisimman sujuvaa. Toki eri maissa sujuvuudesta voi olla montaa mieltä, mutta perusasiat nyt on varmaankin näin.
Aina voit myös kysäistä virkailijalta, jos oot epävarma mistään. Kyllä ne opastaa.
PS. Lentokentistä löytyy myös pohjapiirroksia. Eli jos tuntuu että pitää tällä tasolla perehtyä asioihin, niin ei muuta kun googlailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei aina. Puhun kokemuksesta, riippuu reiteistä, yhtiöistä ja lipputyypeistä.
Vierailija kirjoitti:
Hmm, aika hurjan reissun teet ihan ekakertalaisena. Ehkä olisit voinut harjoitella esim. kotimaan lennolla. Nythän joudut istumaan koneessa varmaan vuorokauden ja vaihdon kanssa voi tulla kiire isolla lentokentällä. Mutta lykkyä pyttyyn, kysymällä yleensä saa apua.
Tulee tähän mukaan myös yksi kotimaan lento kun lennän ensin Rovaniemeltä Hki-Vantaalle ja sieltä Aasiaan vaihdon kautta Australiaan. Olen odottanut matkaa niin pitkään mutta kiitos! <3<3
Kyllä siellä kentällä on kyltit, ja henkilökuntaa, jolta voi kysyä noita asioita. Ja voi myös multa matkustajilta kysyä. Suu vain rohkeasti auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinun avustajasi hoitaa ne.
Mikä avustaja? Matkustan yksin.
Ei kyllä kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mihin lennät ja millä lentoyhtiöllä? Esim passin kysyminen riippuu siitä.EU vai EU:n ulkopuolelle?
Rovaniemeltä ensin Hki-Vantaalle ja sieltä vaihdon kautta Australiaan Finskillä ja Japan Airlinesilla. Eun ulkopuolelle.
Kerro lentoemännälle, että et osaa yksin srlviytyä. Pyydä apua.
Jos et saa apua, seuraa muita.