Minkä auton ostaisin?
En tiedä autoista mitään joten annoin tekoälylle seuraavan komennon: . Tarkoitus olisi hankkia auto, koska päivittäin tulee 110 kilometriä. Diesel, bensiini vai sähkö? Mikä olisi kokonaiskustannuksiltaan edullisin vaihtoehto. Olen katsellut Skoda Octavia 2.0 TDI 150 Ambition DSG Automaatti dieselautoa, Mazda Mazda6 Sedan 2,0 Skyactiv-G Optimum AT - bensiiniautoa ja Tesla Model 3 Rear-Wheel Drive- sähköautoa. myös hybridi kiinnostaisi, mutta ei taida olla valikoimaa. Sähköauton ongelma on lataus, asun kerrostalossa eikä siellä ole latauspaikkaa. Eli lataus pitäisi hoitaa kauppakeskuksissa tai työpaikalla. Nyt mietin mitä tekoäly osaa sanoa kustannuksista...
Tekoäly laski todella pitkään, lähes 2 minuuttia, haki kulutuksia, sähkönhintoja, huoltohintoja jne. Tässä vastaus, kun oletus on että ajokilometrimäärä on 35000 vuodessa.
Mazda6 2.0 bensa
Energia: ~4 460 €
Verot: ~205 €
Huollot: ~500 €
n. 5 170 €/v
Skoda Octavia 2.0 TDI diesel
Energia: ~3 080 €
Verot: ~490 €
Huollot: ~600 €
n. 4 170 €/v
Tesla Model 3 RWD sähkö
AC-lataus: energia ~1 340 €
kokonaiskulut ~1 740 €/v
DC-lataus: energia ~1 960 €
kokonaiskulut ~2 360 €/v
Kaikkien autojen hinta on n 40000€. Bensiiniauto on siis selkeästi kallein ja sähköauto on edullisin, myös pitkiä siivuja ajaville.
Tekoäly siis osaa kyllä aika hyvin laskea eri asioita. Tuo on tehty chatGPT:llä.
Kommentit (113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslassa runsaasti vikoja joten ei todellakaan tule noin halvaksi.
Näinkö kyliltä kuulit?
Oletko tampio kuullut Googlesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat Teslan kannattaa ostaa myös kuulosuojaimet samalla,on meinaa todella kova rengasmelu kyseisessä mallissa.
Ei ole Highlandissä.
Kyllä on.
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teslassa runsaasti vikoja joten ei todellakaan tule noin halvaksi.
Näinkö kyliltä kuulit?
Oletko tampio kuullut Googlesta?
Googletit toisten kyliltä kuulemisia. Sehän tekeekin sinusta asiantuntijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat Teslan kannattaa ostaa myös kuulosuojaimet samalla,on meinaa todella kova rengasmelu kyseisessä mallissa.
Ei ole Highlandissä.
Kyllä on.
Ei ole.
ON TODELLA MELUISA AUTO.
40k e sitoutettuna autoon ei ole järkevää. Samalla rahalla lyhentää merkittävästi asuntolainaa ja remontoi, ja se on parempi investointi.
Minä ajan muutaman tuhannen euron japanilaisella. Öljyt voi vaihtaa itse ja jarrupalat yms. Kulkee eteenpäin niin kauan kunnes koria on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Highlandissä.
Kyllä on.
Ei ole.
ON TODELLA MELUISA AUTO.
Highland ei ole. Tesla oli meluisa auto ennen Highlandia, etenkin pre-21 facelift autot.Hinglandissa parannettiin äänieristystä huomattavasti, sekä myös kova alusta mukavammaksi.
Taas olet vain googletellut, jotkut meistä ovat kuitenkin ajelleetkin näillä autoilla.
Vierailija kirjoitti:
40k e sitoutettuna autoon ei ole järkevää. Samalla rahalla lyhentää merkittävästi asuntolainaa ja remontoi, ja se on parempi investointi.
Minä ajan muutaman tuhannen euron japanilaisella. Öljyt voi vaihtaa itse ja jarrupalat yms. Kulkee eteenpäin niin kauan kunnes koria on jäljellä.
Jos ei ole asuntolainaa eikä remontointitarvetta? Minä ainakin investoin 40k ajomukavuuteeni koska ajelen vuodessa 50t ja haluan nyt keski-ikäisenä tehdä sen mukavalla nykyaikaisella autolla enkä tonnin rotteloilla joihin ajelin viime vuosiin asti.
.ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-100 Skoda 10s Tesla 6s
Miksi vertaillaan täysin eri suorituskyvyn autoja.
Koska tuo on normaali-ihmiselle täysen merkityksetön detalji.
Paitsi ettei ole koska jokainen normaali ihminen tekee kiihdytyksiä ja ohituksia liikenteessä.
Kukaan ei tarvitse nopeammin kiihtyvää autoa, oma 10 sekuntia riittää ihan hyvin. Turvallisia ohituksia ei ole olemassakaan, aamuisin töihin ajaessa samat tyypit ajavat suoli pitkällä kiireellä töihin. Kun lähtee vähän aikaisemmin, ehtii ihan helposti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-100 Skoda 10s Tesla 6s
Paitsi ettei ole koska jokainen normaali ihminen tekee kiihdytyksiä ja ohituksia liikenteessä.
Kukaan ei tarvitse nopeammin kiihtyvää autoa, oma 10 sekuntia riittää ihan hyvin. Turvallisia ohituksia ei ole olemassakaan, aamuisin töihin ajaessa samat tyypit ajavat suoli pitkällä kiireellä töihin. Kun lähtee vähän aikaisemmin, ehtii ihan helposti
640 kilotavua riittää kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-100 Skoda 10s Tesla 6s
Kaikki eivät ole lippisjonneja.
Keskenkasvuisia pikkupoikia 50-vuotiaan ruumiissa. Ei antanut äiti tarpeeksi kuria moisille.
Itse ajanut nyt kesällä työmatkat Lexus ls400,se on jännä että 30 vuotta vanha auto hakkaa ajomukavuusessa ja hiljaisuudessa toisen autoni Tesla model 3 performancen mennentullen,tottakai se kuluttaa paljon bensaa mutta ei se haittaa kun ajan sillä kumminkin niin vähän vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ajanut nyt kesällä työmatkat Lexus ls400,se on jännä että 30 vuotta vanha auto hakkaa ajomukavuusessa ja hiljaisuudessa toisen autoni Tesla model 3 performancen mennentullen,tottakai se kuluttaa paljon bensaa mutta ei se haittaa kun ajan sillä kumminkin niin vähän vuodessa.
Semmoinen satu tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole asuntolainaa eikä remontointitarvetta? Minä ainakin investoin 40k ajomukavuuteeni koska ajelen vuodessa 50t ja haluan nyt keski-ikäisenä tehdä sen mukavalla nykyaikaisella autolla enkä tonnin rotteloilla joihin ajelin viime vuosiin asti.
.ohis
Mikäs siinä jos haluaa investoida mukavuuteen 40 tonttua, mutta ketjun aiheena oli rahan säästäminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Highlandissä.
Kyllä on.
Ei ole.
ON TODELLA MELUISA AUTO.
Highland ei ole. Tesla oli meluisa auto ennen Highlandia, etenkin pre-21 facelift autot.Hinglandissa parannettiin äänieristystä huomattavasti, sekä myös kova alusta mukavammaksi.
Taas olet vain googletellut, jotkut meistä ovat kuitenkin ajelleetkin näillä autoilla.
Se on meluisa auto,olen ajanut ja oli meluisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.ohis
Mikäs siinä jos haluaa investoida mukavuuteen 40 tonttua, mutta ketjun aiheena oli rahan säästäminen.
Jos ketjun aihe on absoluuttinen rahan säästämäinen autoilussa niin siitähän seuraa vain yksi lopputulema: APn kannattaa kävellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole Highlandissä.
Kyllä on.
Ei ole.
ON TODELLA MELUISA AUTO.
Se on meluisa auto,olen ajanut ja oli meluisa.
Et ole ajanut Highlandilla, ja tuskin millään Teslalla. Teppo vain jankkaamassa taas omia harhojaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-100 Skoda 10s Tesla 6s
Tästä kommentista paistaa läpi että olet nuori. Ohitukset tehdään aina ennakoiden ja turvallisesti oma auto tuntien.
Ei vaan olen keski-ikäinen ja ajanut elämäni aikana kaikenlaisilla autoilla. Sinä et taas ymmärrä että kun ohitustilanne kestää vähemmän aikaa liikenne sujuu paremmin ja turvallisemmin.
Edes ohitustilanteessa maksiminopeutta ei saa ylittää. Se ei sujuvuutta lisää yhtään kun muutaman valopää ohittelee loputtomasti ja sitten ruuhkauttaa liikenteen lopulta jonojen kasvaessa kun kiihdyttelijät jäävät lopulta liian pitkän jonon jatkeeksi. Autoihin pitää tulevaisuudessa asentaa musta laatikko joka tallentaa kaikki ylinopeudet. Niistä automaattisesti sakko jos tarkastetaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
0-100 Skoda 10s Tesla 6s
Tästä kommentista paistaa läpi että olet nuori. Ohitukset tehdään aina ennakoiden ja turvallisesti oma auto tuntien.
Ei vaan olen keski-ikäinen ja ajanut elämäni aikana kaikenlaisilla autoilla. Sinä et taas ymmärrä että kun ohitustilanne kestää vähemmän aikaa liikenne sujuu paremmin ja turvallisemmin.
Edes ohitustilanteessa maks
Mistä ne jonot johtuvat? Siksi että siellä rekan takana lonnii 2-3 laiskalla dieselillä varustettua pelokassa Ä M M Ä Ä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmoinen satu tällä kertaa.
Paitsi että on täysin totta,sain Lexuksen vihdoin museorekisteriin kesän alussa,on ollut minulla reilu kymmenen vuotta jo.Tykään kyllä Teslastakin paljon mutta matka ajossa Lexus on vaan parempi ja mukavampi.
t. tientukko