Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen menossa leikkaukseen, jonka jälkeen on n 30 cm pitkä haava, kotiutus seuraavana päivänä

Vierailija
31.08.2025 |

Mutta vasta viiden päivän päästä kotiutuksesta voin käydä apteekissa ostamassa mitä tarvitaan. Pärjäänköhän kotona haavan kanssa yksin ja rahaa ei ole ennen 15. Päivää.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sama kuin suunnitellussa sektiosta. Sen jälkeen piti tosin vielä samana päivänä virtsakatetrin kanssa vaihtaa itselleen lakanat ja hakea ruuat jostain toiselta puolelta osastoa. Ja sitten hoitaa tietysti se vauvakin vielä samalla.

Kyllä juuri näin sektion kanssa toimitaan, mahdollisimman nopeasti liikkeelle ja ylös jottei tule tulppia ym ja kotiin elämään normaalia elämää jossa joutuu vaihtamaan lakanoita ja hoitamaan vauvaa. Ehkä yhteiskunnan olisi pitänyt järjestää kotihoito, sairaalasänky ja vauvan hoito jonkun mielestä. Rahaa ja resursseja on, ja mitä passiivisemmaksi ihmiset saadaan sen parempi.

Vierailija
42/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin nyt läpi kaikki lääkkeet mitä täältä löytyy. Löytyi liuskallinen (10 kpl) pitkävaikutteista tramalia 100 mg. Muistelen että jäi käyttämättä kun niin huonosti sopi minulle, eli teki pahoinvointia. Selkäkipuun kirjoitettu. Lisäksi ibutabsia n 15 kplja sitä panadolia. Voltaren tablettejakin, mutta niistä päivämäärät ovat menneet jo kauan sitten. Näillä pärjään varmaankin sen 5 päivää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sama kuin suunnitellussa sektiosta. Sen jälkeen piti tosin vielä samana päivänä virtsakatetrin kanssa vaihtaa itselleen lakanat ja hakea ruuat jostain toiselta puolelta osastoa. Ja sitten hoitaa tietysti se vauvakin vielä samalla.

Missä mies oli?

Töissä.

Aika 1/5 jos ei vaivaudu paikalle (oletettavasti) oman lapsen synnytykseen.

Oli hän mukana sektiossa. Yöksi ei saa jäädä jos ei saa perhehuonetta.

Vierailija
44/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä mies oli?

Töissä.

Aika 1/5 jos ei vaivaudu paikalle (oletettavasti) oman lapsen synnytykseen.

Ehkä mies oli synnytyksessä läsnä muttei sen jälkeen koko alkaa. Sektion jälkeen en kyllä itsekään olisi kaivannut ketään lähelle. 

Vierailija
45/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin nyt läpi kaikki lääkkeet mitä täältä löytyy. Löytyi liuskallinen (10 kpl) pitkävaikutteista tramalia 100 mg. Muistelen että jäi käyttämättä kun niin huonosti sopi minulle, eli teki pahoinvointia. Selkäkipuun kirjoitettu. Lisäksi ibutabsia n 15 kplja sitä panadolia. Voltaren tablettejakin, mutta niistä päivämäärät ovat menneet jo kauan sitten. Näillä pärjään varmaankin sen 5 päivää.

No ennenkuin vedät tramalia tai voltarenia niin kannattaa varmaan kysyä ohjeet sieltä leikkausosastolta. Huhhuh taas.

Vierailija
46/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat yhteyttä sossuun ja selitä, että kiireellinen tapaus niin eiköhän ne sieltä hoida.

Toimeentulotuenkin voi saada 24h sisällä kiireellisenä. Pitää vain olla tarpeeksi hyvä syy ja todiste siitä miksi sen tarvitsee kiireellisenä.

Vierailija
47/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksa luottokortilla. 

Ap kertoi olevansa velkajärjestelyssä. Joten luottoa ei varmaankaan saa. Mutta apteekkari saattaa antaa maksuaikaa,kannattaa kysyä!

Vierailija
48/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ennenkuin vedät tramalia tai voltarenia niin kannattaa varmaan kysyä ohjeet sieltä leikkausosastolta. Huhhuh taas.

Tramal on yleisesti käytetty lääke leikkauskipuun.

eri

Vierailija
49/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Otat yhteyttä sossuun ja selitä, että kiireellinen tapaus niin eiköhän ne sieltä hoida. Toimeentulotuenkin voi saada 24h sisällä kiireellisenä. Pitää vain olla tarpeeksi hyvä syy ja todiste siitä miksi sen tarvitsee kiireellisenä.

Ei ole mitään sossua.

Vierailija
50/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaikki valmiiksi itsellesi kotona. Ruokaa jääkaappiin, peset astiat ja siivoat. Peset vaatteet ja muut tekstiilit. Puhtaita pyyhkeitä tarvitset.

Ensin on olo heikko leikkauksen jälkeen ja liikuntarajoitteita on. Itse en käynyt kaupassa ollenkaan varmaan ensimmäisen viikon aikana. Sen jälkeen menin autolla ja mulla oli vetokärry mukana. 

Ota huomioon, että jaksaminen on rajoitettua leikkauksen jälkeen. 

Vierailija
51/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voidaan kotiuttaa seuraavana päivänä tuollaisen haavan jälkeen?!

Siksi, koska haava ei ole sairaalahoidon indikaatio. Potilaan on hyvä päästä omaan mikrobiympäristöönsä ja kotiinsa toipumaan eikä jäädä sairaalaan pyörimään haavansa kanssa ja altistumaan bakteereille ym.

Nämä kotiuttamiset liittyvät tutkittuun näyttöön eli tieteeseen. Ei haavan pituuteen ja maallikon ahdistumiseen. Sairaalasta kotiudutaan toipilaana, ei terveenä. 

AP, pyydä lääkkeet osastolta.

Miksi pitää olla sairaalassa jos crp on yli 200 eikä halua.antibioottitippaa?

Vierailija
52/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään potkitaan pellolle heti kun pystyy kävelemään ja vatsa toimii.

Paremmin sitä kotona kyllä kuntoutuukin.

-se päiväkirurginen tekonivelpotilas

Lisäksi sairaalabakteerin et kotoa saa. Kyllä kotiin kannattaa mennä heti kun pystyy mutta ei ne taatusti ulos heitä sairaalasta jos sanoo ettei pärjää.

Itellä oli vatsan alueen tähystysleikkauksen jälkeen kyllä mies kotona mutta sanoin että olis turvalliaempi olo jos saan olla yön sairaalassa. Ja sain olla.

Vierailija
53/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä kirkon diakoniatoimistosta apua.Missä päin asut?

Vierailija
54/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Otat yhteyttä sossuun ja selitä, että kiireellinen tapaus niin eiköhän ne sieltä hoida. Toimeentulotuenkin voi saada 24h sisällä kiireellisenä. Pitää vain olla tarpeeksi hyvä syy ja todiste siitä miksi sen tarvitsee kiireellisenä.

Ei ole mitään sossua.

Sossu, aikuisten sosiaalihuolto auttaa selvittämään mistä kaikkialta tuossa tilanteessa voi hakea apua, sekä se kunnan sosiaalihuolto voi hyväksyä toimeentulotuen ulkopuolella olevat tukimaksut. Sossu voi myös selvittää, miten saada Kelasta se toimeentulotukipäätös kiireisenä.

Vierailija
55/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu leikkauksesta mitä tarvitsee. Mulla oli haavateipit arven päällä, eikä niitä tarvinnut ollenkaan vaihtaa. Sain kyllä muutamia mukaan sairaalasta. Kipujakaan ei juuri ollut, joten kipulääkettä en tarvinnut. 

Vierailija
56/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Panadol ja Burana ei kelakorvauksen jälkeen maksa kuin muutaman euron, kyllä sen jostakin raapii kasaan. 

Molemmista on saatavana vielä halvempiakin versioita.  Kipulääkettä tarvitset joka tapauksessa.  nim. 10 kertaa leikattu

Vierailija
57/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tramal on yleisesti käytetty lääke leikkauskipuun.

eri

Mulla on kolmen eri ison leikkauksen jälkeen ollut kipulääkkeenä nimenomaan Tramal. Ihan hyvä lääke. 

Vierailija
58/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä asiaa aivan järkyttyneenä läheltä olen voinut seurata. Naapurini oli suuressa lonkkaleikkauksessa ( eikä pelkästään se iso haava). Kotiin heti seuraavana päivänä ja henkilö asuu yksin. Minulla oli mahdollista: menin aamusta heti auttamaan ja siihen liittyi hyvin paljon asioita, kun henkilö ei edes alushousuja suihkun jälkeen itse kykene pukemaan, niin miten voi onnistua monet monituiset asiat muutenkaan. Se on minulle käsittämätöntä kun henkilö ollaan kotiuttamaan välittömästi tässäkin tilanteessa ja tunnettua on aivan yleisesti ettei sitä apua niin vain sinne kotiin saa ja oteta. Ulos vain, pärjää miten pärjäät. Puhun kokemuksesta, ei perustu luulemiseen. 

Vierailija
59/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät että kotihoito käy kerran pari kattomassa sua. 

Vierailija
60/64 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sektiossa minut kotioutettiin vauvan kanssa ison haavan kanssa ( t viilto ei normaali sektiohaava) seuraavana päivänä. Kiellettiin  nostaminen jne, olen yh. Vähän vaikeaa oli.