Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teillä avokeittiö? Mitä haittaa tai hyötyä?

Vierailija
30.08.2025 |

Miksi kyllä tai ei avokeittiölle?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt 3. talo jossa avokeittiö. Ihan ehdoton meille! 

1. talossa oh-keittiö oli 56m2, pitkänomainen tila jossa tilava keittiö ja iso ruokapöytä

2. talossamme keittiö oli 2 porrasta olohuonetta alempana. 36m2, U-keittiö 6x3,5 m ja iso saareke, 6 hengen ruokapöytä saarekkeen toisella puolella. Olohuoneessa lisäksi 14 hengen pöytä

Nykyisessä pikkutalossa keittiö -oh-ruokailuhuone on L muodossa 54m2. Keittiössä kaapistot 3 seinällä 5x3,5m ja saareke keskellä. 2- puoleinen takka erottaa olohuoneesta ja ruokailutilasta missä jälleen 14 hengen pöytä.

Ei ole rasvaa kuin liesituulettimessa. Liesituuletin pitää ääntä mutta sitä käytän km 10-15 minuuttia jos ruskistan jotain. Kodinkoneet hiljaiset

Vierailija
22/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hellahuoneiden paluu. 

Se aika, jolloin kokonainen perhe asui, söi, nukkui ja oleskeli yhdessä ainoassa huoneessa, ei ole vain menneisyyttä, vaan myös tulevaisuutta.

Aikanaan oli todella tärkeää, että yksiöissäkin oli riittävän kokoinen, erillinen ja ovella suljettava keittiö, juuri sen takia, että ei asuttaisi hellahuoneessa, vaan ihan oikeassa asunnossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli juuri edellisessä asunnossa avokeittiö. Plussaa, että vie vähemmän neliöitä ja voi vaikuttaa asunnon hintaan, niin ettei tule niin kalliiksi.

Muuten en keksi kuin pelkkää miinusta: kaikki sotku näkyy olohuoneeseen, hajut tulevat muihin tiloihin ja rasvainen pöly, jota yleensä löytyy vain keittiökaappien päältä, oli myös saarekkeella ja olohuoneen puolellakin, liesituulettimesta huolimatta. Kodinkoneiden on oltava hiljaisia, etenkin tiskikoneen. Minulla oli avokeittiossä lisäksi vihonviimeiset allas- ja oviratkaisut, eli mattamustat vetimettömät ovet, joissa näkyi kaikki sormenjäljet sekä iso neliskanttinen allas saarekkeessa, joka vaati ahkeraa puhdistamista suunnattavalla vesisuihkulla. Monta kertaa päivässä. Ei ole ikävä. 

Nykyisessä keittiössä on kulmaus, jonka takana sotku pysyy katseilta piilossa. Keittiössä on myös kaksi reilun kokoista teräsallasta, jossa on pyöristys kohti viemäriä ja vaaleat puuove

Avokeittiö ei tuo yhtään neliöitä enempää. 

Vierailija
24/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin paljon tykkään. Meillä tilaratkaisu, jossa yhdellä sivustalla keittiö (seinät keittiössä kolmella sivulla), toisella sivustalla erkkerissä iso ruokapöytä ja kolmannella sivustalla olohuone. Olohuoneesta keittiöön päin on takkauuni, jonka takka avautuu olohuoneen suuntaan ja korkea kokonaisuus peittää näkyvistä keittiön.

Avoin tila on kätevä, kun liikutellaan astioita ja ruokaa pöytään ja takaisin. Lähisukulaisella oli erillinen keittiö ja oli ihan raivostuttavaa, kun ruokapöytä oli olohuoneen toisella puolella ihan kauimmaisena keittiöstä. Niin kätevä olisi ollut puhkaista keittiön seinä ja saatu ruokapöytä suoraan keittiön viereen! Siellä keittiössä sitten emäntä tuhraa yksin kun muut seurustelee.

Minua ei häiritse, että hyvän ruuan ja leivonnaisten tuoksu leviää. Ei meillä ole mitään käryä. Jos kokee, että rasva leviää ilmassa pitkin huushollia, on vika liesituulettimessa. Meillä on niin tehokas, ettei voi edes käyttää kuin ykkösteholla.

Vierailija
25/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse suunnittelisin pohjan, niin tekisin keittiöstä liukuovella erotettavan osan olohuonetta ja ruokapöytä olisi samassa tilassa kuin olohuone, keittiön vieressä. Tuolla tavalla saisi avokeittiön hyödyt, mutta tarvittaessa liukuovella voisi sulkea keittiön jos laittaa käryävää ruokaa tai jos keittiö on sotkuinen.

Vierailija
26/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hellahuoneiden paluu. 

Se aika, jolloin kokonainen perhe asui, söi, nukkui ja oleskeli yhdessä ainoassa huoneessa, ei ole vain menneisyyttä, vaan myös tulevaisuutta.

Aikanaan oli todella tärkeää, että yksiöissäkin oli riittävän kokoinen, erillinen ja ovella suljettava keittiö, juuri sen takia, että ei asuttaisi hellahuoneessa, vaan ihan oikeassa asunnossa. 

Eikä tuosta mennyt kauan, kun hellahuone oli suuri häpeän aihe. Tuotako nykygrynderit haluavat? Köyhät olkoot hellahuoneissaan, muille lisää huoneita.

Vierailija
27/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusien talojen olohuoneen seinään upotettu "avo"keittiö on paitsi epäkäytännöllinen myös halvan näköinen ja ruma.

Vierailija
28/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nykyään erillinen keittiö, edellisessä oli avokeittiö. Edellinen oli kyllä neliöiltään pienempikin, mutta tykkään erilliskeittiöstä. Sieltä ei koneiden mekkala kuuluu niin hyvin, sotkut pysyy paremmin hallinnassa ja tykkään, kun voi hakeutua halutessaan omaan rauhaansa olkkariin tai keittiöön, jos muut on toisessa tilassa. 

Meillä ei ole niin usein mitään ruokavieraita, että kokin jumittuminen keittiöön muiden seurustelun ajaksi olisi mikään iso ongelma. Omat lapset tulee kyllä ihan keittiöönkin höpöttämään, jos heillä on asiaa ruoanlaiton yhteydessä. Ja niin tekee osa vieraistakin. 

Vierailija
29/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin paljon tykkään. Meillä tilaratkaisu, jossa yhdellä sivustalla keittiö (seinät keittiössä kolmella sivulla), toisella sivustalla erkkerissä iso ruokapöytä ja kolmannella sivustalla olohuone. Olohuoneesta keittiöön päin on takkauuni, jonka takka avautuu olohuoneen suuntaan ja korkea kokonaisuus peittää näkyvistä keittiön.

Avoin tila on kätevä, kun liikutellaan astioita ja ruokaa pöytään ja takaisin. Lähisukulaisella oli erillinen keittiö ja oli ihan raivostuttavaa, kun ruokapöytä oli olohuoneen toisella puolella ihan kauimmaisena keittiöstä. Niin kätevä olisi ollut puhkaista keittiön seinä ja saatu ruokapöytä suoraan keittiön viereen! Siellä keittiössä sitten emäntä tuhraa yksin kun muut seurustelee.

Minua ei häiritse, että hyvän ruuan ja leivonnaisten tuoksu leviää. Ei meillä ole mitään käryä. Jos kokee, että rasva leviää ilmassa pitkin huushollia, on vika liesituulettimessa. Meillä on niin tehokas, et

On erittäin huonoa vierastarjottavien suunnittelua, että emäntä tekee vielä ruokia vieraiden saavuttua. Ilmeisesti moni avokeittiöhullu onkin itse ruoanlaittotaidoton, koska tarvitsee vieraitaan apuun ruoanlaitossa. Ruokapöydän sijoittaminen epäergonomisesti on yleensä vain huono huonekalujen sijoittelukyky.

Vierailija
30/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina ihmetellyt tätä perustetta avokeittiölle, että sitten voi seurustella muiden kanssa. Kuinka paljon teillä sitten käy vieraita? Meillä ei käy koskaan sellaisia vieraita, että mun pitäisi keittiöstä seurustella niiden kanssa. Enkä haluaisi katsella TV:tä siinä samassa tilassa, missä toinen laittaa ruokaa. Mitä me siinä seurusteltaisiin. Mä haluan katsoa TV:tä ja toinen haluaa laittaa ruokaa.

Vierailija
31/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse suunnittelisin pohjan, niin tekisin keittiöstä liukuovella erotettavan osan olohuonetta ja ruokapöytä olisi samassa tilassa kuin olohuone, keittiön vieressä. Tuolla tavalla saisi avokeittiön hyödyt, mutta tarvittaessa liukuovella voisi sulkea keittiön jos laittaa käryävää ruokaa tai jos keittiö on sotkuinen.

70-luvun elementtitaloissa tuo liukuovisysteemi oli erittäin yleinen. Omassa kaupungissani on muutama kokonainen kortteli tehty noilla piirustuksilla. Näissä asunnoissa on myös hyvät vaatehuoneratkaisut, joista saa halutessaan tehtyä ylimääräisen makuuhuoneen. Noissa keittiöissä mahtuu olemaan myös ruokapöytä pienelle perheelle, mutta moni on laittanut myös suuremman pöydän olkkariin.

Vierailija
32/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen aina ihmetellyt tätä perustetta avokeittiölle, että sitten voi seurustella muiden kanssa. Kuinka paljon teillä sitten käy vieraita? Meillä ei käy koskaan sellaisia vieraita, että mun pitäisi keittiöstä seurustella niiden kanssa. Enkä haluaisi katsella TV:tä siinä samassa tilassa, missä toinen laittaa ruokaa. Mitä me siinä seurusteltaisiin. Mä haluan katsoa TV:tä ja toinen haluaa laittaa ruokaa.

Meillä käy joka viikonloppu ainakin 1/4 lastemme perheistä. Isompi porukka (12-17) parin kk välein, samoin ystäväpariskuntia.  

Meillä aloitetaan aina aperitivot saarekkeen ääressä. Siihen on kiva kattaa kauniisti alkupalat ja juomat jolloin ruokapöydän kattausta ei tarvitse heti vaihtaa. 

Välillä on myös ruokia jotka tosiaan tehdään kaikkien läsnäollessa (esim pihvit, blinit, äyriäiset, kalaruuat, risotto...) ja tapana on että kaikki vauvasta vaariin notkuvat mukana - kaikki samanlaisia ruokaintoilijoita!

21

Vierailija
33/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkää haittaa oli. Ruoan käry levisi kaikkialle. Sotkut näkyi kaikkialle. Tiskikone metelöi. Vaikea sisustaa mieleisekseen, kun koko tila oleskelualueineen olisi kiva saada harmoniaan. Inhosin myös katsella keittiönkaappeja sohvalta, kun heti tuli askareet mieleen.

Vierailija
34/34 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä käy joka viikonloppu ainakin 1/4 lastemme perheistä. Isompi porukka (12-17) parin kk välein, samoin ystäväpariskuntia.  

Meillä aloitetaan aina aperitivot saarekkeen ääressä. Siihen on kiva kattaa kauniisti alkupalat ja juomat jolloin ruokapöydän kattausta ei tarvitse heti vaihtaa. 

Välillä on myös ruokia jotka tosiaan tehdään kaikkien läsnäollessa (esim pihvit, blinit, äyriäiset, kalaruuat, risotto...) ja tap

Justjust

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi