Millaiset kestovaipat vastasyntyneelle?
Lapsimessuilla käynnin jälkeen alkoi kiinnostamaan tuo kestovaippojen hankinta, ihan jo sen takia että vaippamäärä mitä kaksi vauvaa tarvitsee tulee olemaan valtava...
Kertokaa nyt kokeneemmat millaisia ominaisuuksia pidätte parhaina?
Kuinka monta vaippaa/vauva tulisi olla?
Minkä merkkisiä/laisia?
jne.
Itse sain pari esitettä kestovaippa yhdistykseltä (?), joiden lukemisen jälkeen olo oli vain sekavampi, liikaa eri vaihtoehtoja joita ei sen kummemmin selitety.
Kommentit (3)
Alussa riittää mainioisti harso + kuoret (villa- tai keinokuitu, villahousut ehkä vastasyntyneelle mukavampi).
Harson olen taitellut origamitaitokseen: http://www.kestovaippainfo.fi/perustietoa/vinkit.php?action=show_text&s…
Myöhemmin vaippa tarvitsee enemmän imua.
Itse ostin huutonetistä setin TSI-vaippoja ja Kushies-vaippoja, joita käytän kuorien kanssa. Kuoria olen ostanut käytettynä ja uutena.
Kannattaa ehkä omistaa muutamat uudet kuoret , pitävät minusta paremmin ja toimivat esim unien aikana varmemmin.
Prismassa on ihan hyviä ja edullisia kuoria myytävänä. Maksavat muistaakseni 9,90eur. Ovat aika reilua kokoa, joten riittävät hyvin selänkin puolelle. Ja niissä on hyvät vuotosuojat.
Ostin myös iso palan fleeceä, josta leikkasin kuivaliinoja, joka on ihanan pehmeä peppua vasten ja pitää pepun kuivana. Siitä on myös helpompi huudella suurimmat kakat pois.
Aika halvallakin pääsee, jos kaiken ei tarvitse olla uutta. Kokeilemalla varmasti löytyy se omin ratkaisu.
Lapsuudenkotoani löytyi vielä meidän vanhoja harsoja + taittovaippoja, jotka ovat hyvin imukykyyn pestyjä ;-)
All-in-one vaippoja en ole kokeillut.
Toivottavasti löydät sopivan vaihtoehdon!
kestovaippasuo on alkuun ihan valtava, mutta pian siinä ui ihan sujuvasti ;-) Paljon hyviä vinkkejä saa kestovaippainfon (www.kestovaippainfo.fi) sivuilta ja tietokannoista.
Itse tykkäsin ihan pienellä harso+PUL-kuori-yhdistelmästä. Edullinen ja nopeasti kuivuva ratkaisu. Me käytettiin ihan äitiyspakkauksen harsoja, itse päärmättyjä harsoja ja Imse Vimsen kuorta. Harsoja taisi olla parikymmentä ja kuoria kaksi-kolme. Kuortahan ei tarvitse pestä joka käytön jälkeen, vain jos on selvästi likainen. Tuolla yhdistelmällä pärjättiin ensimmäiset puoli vuotta, sitten hankin PUL-taskuvaippoja, joihin laitoin sisään noita samaisia harsoja imuksi ja froteelärpäkkeitä tuomaan lisätehoa. Ja samaisilla taskuilla vaipatetaan edelleen kohta 2-vuotiasta muksua. Tosin vaippakaappiin on sittemmin kertynyt kaikenlaisia ratkaisuja, mutta näin toimisin uudelleenkin, jos vaipatettavia tulisi lisää :-)
-Tintti
Meillä oli pojalla vastasyntyneenä ja ihan pienenä käytössä Vekkuli-kuoret (ei taida saada enää uusina, mutta huutonetistä tms. löytyy aika edullisesti) ja niiden kanssa ihan pelkät imut. Vekkuleissa on tasku imuille. Kätevä ja helppo systeemi, kuoria tarvitsee vain muutamat ja sitten imuja enemmän.