Ei tule meistä paria: Mies haluaa että mennään korpeen sähköttömälle mökille, jossa vesikin saadaan vain kaivosta!
Miesystävä ällistyi, kun en suostunut lähtemään. Argumentoi pitkään, että kyllä hänen äitinsä ja veljen vaimokin ihan hyvin siellä pärjäävät (se on miehen suvun mökki, käyvät vuorotellen). Käskin hänen ottaa sitten mielummin äitinsä tai kälynsä mukaan, ei minua.
Sähkötön mökki? Ilman juoksevaa vettä? Ei voi olla normaalia enää nykyään!
Kommentit (213)
Minä menisin. Olisi ihanaa.
Mutta ei kai se parisuhdetta poissulje jos kaikkea ei tee yhdessä. Minun exäni ja nykyinen on kauttaaikojen harrastaneet asioita joista minä en niin välitä. Metsästystä, autojuttuja, fine diningia kerran kuussa jne
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia mökkien oikeasti kuuluisi olla, eikä mitään helkutin puolikokoisia omakotitaloja.
En todellakaan haluaisi mökiksi jotain alkeellista 70 tai 80-luvun vain kesäisin käytössä olevaa työleiriä / tönöä. Pitää olla samat mukavuudet kuin omakotitalossakin ja mielellään alle 10 vuotta vanha
M50+
Vierailija kirjoitti:
Minä menisin. Olisi ihanaa.
Mutta ei kai se parisuhdetta poissulje jos kaikkea ei tee yhdessä. Minun exäni ja nykyinen on kauttaaikojen harrastaneet asioita joista minä en niin välitä. Metsästystä, autojuttuja, fine diningia kerran kuussa jne
Mökkeily on vähän eri asia, kuin esim. käydä pelaamassa pari kertaa viikossa tennistä.
Mökkeilystä pitävät usein haluavat olla siellä mökillä mahdollisimman paljon. Minua taas ei saisi vedettömälle ja sähköttömälle mökille, niin menisi aika jännäksi yhteisen vapaa-ajan viettäminen.
Vierailija kirjoitti:
Hienohelma oot! Mikä ihanampaa ku alkeellinen mökki? Ihanan tunnelmainen pimeällä. Ainoa varjo on ulkohuussi.
Metalliämpäri sisälle. Sinne pyllistätte virtsat ja ulosteet jätökset. Aamulla putsaatte yhdessä. Pääsette ehkä moodiin. Hmm. Grrrrr...
Kaverin mökki oli saaressa ilman sähköä.
Jääkaappi ja liesi toimi kaasulla. Takka ja sauna lämpesi puilla. Vesi saunalle nousi järvestä bensakäyttöisellä pumpulla.
Juomavesi tuotiin mukana tai haettiin lähteeltä. Ulkohuussi oli käymälänä. Puhelimelle oli mukana powerbank ja radio toimi pattereilla.
Tuli käytyä tuolla ihan vapaaehtoisesti useina kesinä. Ihana rauha ja maisema. Sähköttömyys ei kesällä haitannut.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin mökki oli saaressa ilman sähköä.
Jääkaappi ja liesi toimi kaasulla. Takka ja sauna lämpesi puilla. Vesi saunalle nousi järvestä bensakäyttöisellä pumpulla.
Juomavesi tuotiin mukana tai haettiin lähteeltä. Ulkohuussi oli käymälänä. Puhelimelle oli mukana powerbank ja radio toimi pattereilla.
Tuli käytyä tuolla ihan vapaaehtoisesti useina kesinä. Ihana rauha ja maisema. Sähköttömyys ei kesällä haitannut.
Meillä just sama, mutta vesi kannetaan järvestä ämpärillä.
Ihan parasta. Voisinko mennä miehesi kanssa sinne? Kyllä hän varmaan helposti jonkun toisen löytää, jos sinä et halua.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on nimenomaan jutun juju ettei mökillä ole nykyajan mukavuuksia. Silloin tilalle tulee muita mukavuuksia ja ihan erilaista rentoutumista.
Ei mun ainakaan tule mieleenkään mökillä katsoa tv:tä tai avata tietokonetta tai tuijottaa puhelinta.
Mulle mökkeilyn idea on olla luonnossa. Nukkua pitkään, keittää pannukahvit ja mennä uimaan, kalaan, marjaan/ sieneen, laittaa rantaan nuotio ja paistaa siinä vaikka lättyjä ja ihailla merimaisemaa.
Sitten saunoa ja uida pitkään, ottaa pari hyvää olutta. Hyppiä pellehyppyjä laiturilta. Mitä tahansa, kunhan se on aivan muuta kuin tekisin kotona tai missään muualla kaupunkikohteissa.
Ja ei ne vesien kantamiset ja saunan lämmittämiset nyt niin kova homma ole. Toinen tekee toisen jutun ja toinen toisen, 20 minuuttia ja hommat on tehty.
Mutta yks tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Mä taas missään tapauksessa en halua luksusmökille vahtaamaan jotain netflixiä, koska miksi!? Sen voi tehdä kotonakin.
Ja noita aktiviteetteja ei voi mitenkään tehdä mökillä jossa on sähköt ja juokseva vesi? Sellaisella mökillä on ihan pakko vaan vahdata netflixiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä se on nimenomaan jutun juju ettei mökillä ole nykyajan mukavuuksia. Silloin tilalle tulee muita mukavuuksia ja ihan erilaista rentoutumista.
Ei mun ainakaan tule mieleenkään mökillä katsoa tv:tä tai avata tietokonetta tai tuijottaa puhelinta.
Mulle mökkeilyn idea on olla luonnossa. Nukkua pitkään, keittää pannukahvit ja mennä uimaan, kalaan, marjaan/ sieneen, laittaa rantaan nuotio ja paistaa siinä vaikka lättyjä ja ihailla merimaisemaa.
Sitten saunoa ja uida pitkään, ottaa pari hyvää olutta. Hyppiä pellehyppyjä laiturilta. Mitä tahansa, kunhan se on aivan muuta kuin tekisin kotona tai missään muualla kaupunkikohteissa.
Ja ei ne vesien kantamiset ja saunan lämmittämiset nyt niin kova homma ole. Toinen tekee toisen jutun ja toinen toisen, 20 minuuttia ja hommat on tehty.
Mutta yks tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Mä taas missään tapauksessa en halua luksusmökille vahtaamaan jotain netflixiä, koska miksi!? Sen voi tehdä kotonakin.
Ja noita aktiviteetteja ei voi mitenkään tehdä mökillä jossa on sähköt ja juokseva vesi? Sellaisella mökillä on ihan pakko vaan vahdata netflixiä?
Tuohan kertoo vaan sen, että nämä sähköttömän mökin ihailijat on täysin nettiaddikteja. Heidän pitää painua sähköttömään mökkiin keskelle korpea päästäkseen laitteistaan eroon. Hyvä että tiedostavat sen, mutta ikävä että luulevat muilla olevan sama ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli 40 vuotta sähkötön mökki käsikaivolla. Rakastin sitä ja vietimme siellä runsaasti aikaa ensin kaverien kesken, sitten perheen kanssa kun sellainen tuli kuvioihin. Viisi vuotta sitten sähköistettiin mökki ja hankittiin kaivoon pumppu. Kertaakaan en ole käynyt kääntämässä pääsulakkeesta virtoja pois koska ilman sähköjä olisi jotenkin kivempaa.
Ei ole yhtä oikeaa tapaa mökkeillä. Vai onko tärkeintä inttäminen?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole yhtä oikeaa tapaa mökkeillä. Vai onko tärkeintä inttäminen?
Olet autisti/mt-palstalla joten tärkeintä on jankkaus
Vierailija kirjoitti:
Hienohelma oot! Mikä ihanampaa ku alkeellinen mökki? Ihanan tunnelmainen pimeällä. Ainoa varjo on ulkohuussi.
Muuhun aikaan kuusta ihan ok, mutta kuukautiset haluan potea vesiklosetin läheisyydessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen verran sähköä pitäisi saada, että saa puhelimen ladattua. Se tosin hoituu jo sillä, että on tie perille ja autosta saa. Jos sauna on, ja kaivovesi puhdasta, ok. Juomaveden nyt voi ostaa kaupastakin.
Voisin lähteä, pariksi viikoksi kerrallaan korkeintaan.
Tekemään mitä? Katsomaan kun mies leikkii reviirinomistaja-rölliä? Tap tap hieno show, ei kiinnosta.
Mä voisin lukea tai tehdä käsitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut on cityihmisiä ja toiset taas ei..
Suomessa ei ole cityihmisiä.
Ne cityt puuttuu täältä täysin.
Kyllä mä olen tavannut jo 90-luvulla suomalaisia, jotka eivät olleet koskaan poistuneet Helsingistä muualle kuin ulkomaille. Tai ilmeisesti olivat menneet Seutulaan Vantaan puolelle lähteäkseen ulkomaille, mutta missään muualla Suomessa eivät olleet käyneet eivätkä aikoneetkaan.
Vierailija kirjoitti:
Saaristossa mökit on usein tuollaisia. Ja saaristo on ihan parasta!
Minulla on saarimökki Saaristomerellä, porakaivo ja aurinkopaneelit sekä kaasuliesi ja -jääkaappi, niillä pärjää siellä talvellakin. Jos sähkö ja juokseva vesi on kovin tärkeää niin muutamalla tonnilla saa kerrostalokolmion jostain Pieksämäeltä, sieltä ihanan rentouttavasta ympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran sähköä pitäisi saada, että saa puhelimen ladattua. Se tosin hoituu jo sillä, että on tie perille ja autosta saa. Jos sauna on, ja kaivovesi puhdasta, ok. Juomaveden nyt voi ostaa kaupastakin.
Voisin lähteä, pariksi viikoksi kerrallaan korkeintaan.
Me laitoimme aurinkopaneelit. Saatiin näin lataaminen ja jääkaappi
Olen vähitellen sähköistänyt saareni aurinkopaneeleilla. Olen väsännyt myös juoksevan lämpimän veden keittiöön. Keittohommat hoituvat kaasulla. Tämä siksi, että ymmärrän lasteni perheiden tarpeet. Pienten lasten perheiden arkea tulee helpottaa.
Jos käymme vaimon kanssa kahdestaan mökillä, ei hitaus haittaa. Aina silloin tällöin joku varoke on lauennut, eikä akuissa ole virtaa. Kyllä minä sen vesiämpärin keittiöön kannan ja puusaunan lämmitän. Itse asiassa tekeminen on aika mukavaa vaihtelua sille ainaiselle kännykkään tuijottamiselle
Minä kasvoin maaseudulla, ja rakastan meidän mökkiä, jossa ei ole sähköjä eikä juoksevaa vettä.