Itkettää kissan tilanne. En kestä jos vielä kissastakin joudun luopumaan
Kyse 8v kissasta joka todella rakas mulle. On rakas myös mun kotoa jo pois muuttaneelle aikuiselle lapselle. Itsellä on ollut vaikeaa avioeron jälkeen ja nyt itken jos vielä menetän kissan.
Kissalla eläinlääkärin mukaan astma ja keväästä asti tätä hoidettu kortisonitabletilla. Alkuu se auttoi, mutta sitten tilanne palasi samaan ja meni jopa huonompaan. Nyt koitetaan toista kortisonitablettia. Jos se ei auta, niin pitää miettiä röntgenkuvia. Luoja tietää paljonko sekin maksaa. Kyse voi olla myös kasvaimista eikä astmasta.
Joillekin kissa on turha eläin, mutta mulle tuo kissa on erittäin rakas ja itken kun kirjoitan tätä. Tiedän, että kissat elää vähemmän aikaan kuin ihmiset, mutta kyllä kissan pitäisi elää kauemman kun kahdeksan vuotta.
Jos kissa pitää lopettaa, niin ei tule auttamaan mun masentuneisuutta, ahdistusta jne.
Kommentit (38)
Olen todella pahoillani kissan tilanteesta. Toivottavasti olisi "vain" astma ja saisitte sen jollain lääkityksellä hoitotasapainoon, että kissa saisi vielä monia hyviä vuosia<3
Itse olen työtön ja opiskeluaikoina otetulla koirallani josta piti tulla harrastuskoirani onkin paha lonkkavika. Syö nivelravinnetta jos se vaikka auttaisi ettei etene nivelrikko niin nopeasti ja nyt siirryttiin vahvempiin kipulääkkeisiin. Fysioterapiaan pääsee aina kun minulla on varaa mutta ei se ihmeitä tee kun nuorella koiralla jo pahat oireet. Pistoshoitoakin kokeiltu mutta ei ollut vastetta vuoden aikana. :/
Eläinlääkäri on jo tuonut lopetuksen esille ja tiedän itsekin sen olevan varmasti pian ainoa inhimillinen vaihtoehto kun nuori koira joutuu olemaan kovilla kipulääkkeillä ja häkkilevossa.
Olen miettinyt miten paljon haluaisin kuitenkin että on koira, mutta en uskalla varmaan ottaa enää ikinä uutta pentua. Niin kallista vaikka kasvattaja reiluna hyvitti ison osan myyntihinnasta ja on ollut tukena. Ehkä jos ikinä työtilanne paranee niin voisin ottaa jonkun kodinvaihtajan joka perusterveen oloinen.
Nykyään ihan lyhyt eläinlääkärikäynti jossa vaan reseptin uusinta ja verikoe voi olla reilusti yli 200. Jos miettii että se on yli kuudesosa rahasta jota saan kuukaudessa ja että koira pitää ruokkiakin........ :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan määrää sua lopettamaan kissaa, aikuisena teet itse päätökset aina ja sä määräät. Aikuinen lapsi vastuullinen ja voi ottaa kissan, vai väärä ympäristö kissalle? Tai pidät kissan. On myös uusi koti joskus kissalle, mutta tuskin kissa kestää muutoksia elämäänsä, ellei ole parempi koti jolloin viihtyy. Huonossa melukodissa ei viihdy jossa liikaa porukkaa tai muutoksia. Kissalle on vaikea selittää muutoksia. Entä jos on asunto jossa on kissalle omaa tilaa enemmän ja sulle oma. Ilmanpuhdistaja ja tilaa siivouksen erikseen.
Minä ymmärsin tämän kommentin mielestäni hyvin ja oli surullista, että sitä jopa Ap:n taholta todella ikävällä tavalla ammuttiin alas. Oltiin jopa vihamielisiä!
Kirjoittajahan kirjoittaa todella moniulotteisesti kaikista mahdollisista vaihtoehdoista tilanteeseen.
Haluan tukea kirjoittajaa, koska hänen kimppuunsa hyökättiin
Kiitos sinulle. Olet todella ystävällinen ja henkisesti muita tukeva, se auttaa paljon. En ehtinyt lukea aloitusta kokonaan, että kissa on sairas, luin vain että aloittajalla on astma todettu tai joku sellainen. Sain sitten vihaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan määrää sua lopettamaan kissaa, aikuisena teet itse päätökset aina ja sä määräät. Aikuinen lapsi vastuullinen ja voi ottaa kissan, vai väärä ympäristö kissalle? Tai pidät kissan. On myös uusi koti joskus kissalle, mutta tuskin kissa kestää muutoksia elämäänsä, ellei ole parempi koti jolloin viihtyy. Huonossa melukodissa ei viihdy jossa liikaa porukkaa tai muutoksia. Kissalle on vaikea selittää muutoksia. Entä jos on asunto jossa on kissalle omaa tilaa enemmän ja sulle oma. Ilmanpuhdistaja ja tilaa siivouksen erikseen.
Minä ymmärsin tämän kommentin mielestäni hyvin ja oli surullista, että sitä jopa Ap:n taholta todella ikävällä tavalla ammuttiin alas. Oltiin jopa vihamielisiä!
Kirjoittajahan kirjoittaa todella moniulotteisesti kaikista mahdollisista vaihtoehdoista tilanteeseen.
Haluan tukea kirjoittajaa, koska hänen kimppuunsa hyökättiin
Kummasti vain tuo kommentti sai muiltakin ihmettelyä ja mun vastaus tuolle tyypille on saanut tykkäyksiä. Anteeksi nyt vain, mutta et ole normaali kuten ei ole tuo toinenkaan.
Ap
Kissalle voi myös piikittää kortisonia. Vaikutus kestää kuukauden.
Ei kissaa astman takia tarvitse lopettaa, mitä oikein höliset? Kai sille voi kokeilla myös inhalaattorihoitoa, jos saat kissasi opetettua sen käyttöön. Röntgenkuvatkaan ei monta kymppiä maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta mitä helvettiä sä oikein selität?!? Joo ei kukaan määrää lopettamaan kissaa, mutta normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää lopettaa kissan, jos se on liian sairas. Sekin on rakkautta, että päästään eläimen pois tuskistaan. Tämä on mun päätös, mutta
Ei luoja. Et ehtinyt lukea kunnolla koko tekstiä, mutta paskaa ehdit silti suoltaa?!?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta mitä helvettiä sä oikein selität?!? Joo ei kukaan määrää lopettamaan kissaa, mutta normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää lopettaa kissan, jos se on liian sairas. Sekin on rakkautta, että päästään eläimen pois tuskistaan. Tämä on mun päätös, mutta kyllä se silti tulee olemaan vaikeaa mulle ja lapselle. Lapsella on oma kissa, mutta tämä mun kissa on se joka on ollut lapsen elämässä pitkään ja on rakas.
Ja mitä helkuttia sä selität kissasta luopumisesta toiseen kotiin????? Mä asun kissan kanssa kahdestaan omakotitalossa ja mulla on itselläkin astma. En voisi itsekään elää jos koti olisi ihan siivoton tms. Olen sitä paitsi allerginen kissoille, mutta tälle omalle siedättynyt melkoisen hyvin.
Mulle tuli heti mieleen että onkohan teillä hometta kun kissa on sairastunut astmaan, ja nyt kun kerroit itsekin sitä sairastavasi niin voi hyvinkin olla homeesta johtuvaa oireilua. Astma ei ole tavallista eläimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tuke
Mene pois jo ääliö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi nyt vain, mutta mitä helvettiä sä oikein selität?!? Joo ei kukaan määrää lopettamaan kissaa, mutta normaalilla järjellä varustettu ihminen ymmärtää lopettaa kissan, jos se on liian sairas. Sekin on rakkautta, että päästään eläimen pois tuskistaan. Tämä on mun päätös, mutta
Ei ole hometta. Mulla on ollut astma jo ennen kuin tähän muutettiin. Mä en voisi tässä asua jos tässä olisi hometta. Olen herkkä tuollaiselle. Kyllä eläimillä on astmaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kissaa astman takia tarvitse lopettaa, mitä oikein höliset? Kai sille voi kokeilla myös inhalaattorihoitoa, jos saat kissasi opetettua sen käyttöön. Röntgenkuvatkaan ei monta kymppiä maksa.
Opettele lukemaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tuke
Olen nyt kaljalla. Kuitenkin olen mielestäni normaali. Siis, haluan kaikkea hyvää sinulle ja kissallesi oikeasti. Olen aina ollut kissa-ihminen.
On todella vaikea päätös jos ihmisen pitää päättää rakkaan lemmikin kuolemasta.
Rakkaus lemmikkiin usein puhdasta, toisin kuin rakkaus edes omiin lapsiin, jossa tapauksessa tunne ambivalentti, koska lapsiaan myös kadehtii ja vihaa (joskus).
Toivon että kissasi saa hoidon jolla toipuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tuke
Kiitos kiitoksista. En haluaisi, että ketju menisi riitelyksi, mutta minulle tuli itselle jotenkin paha mieli ja meni osittain maku Ap:hen, kun hän alkoi dissata toisen auttamaan pyrkivää viestiä noin jyrkin sanankääntein.
Mutta Ap on hyvä ihminen ja vaikeassa paikassa ja korostan edelleen, että toivon kissalle kaikkea hyvää.
Nyt käyn ostamassa kolmannen oluen...
Eihän sitä nyt heti kannata luovuttaa, vaikka eläinlääkärin keinot loppuisivat. Kasvilääkinnässä on vielä monta kokeilemisen arvoista juttua, esim. havupuu-uutejuoma, timjami. Pitää vain tarkistaa käykö ne kissalle ja miettiä missä muodossa niitä saa kissalle ujutettua. Lisäksi mieti onko huoneilma esim. liian kuiva tai auttaisiko suolahoito. Suolahuoneita on eläimillekin.
Google tai nykyään ehkä paremmin chatGPT voisi osata auttaa miettimään mitä kannattaa kokeilla. Tietysti jos ne on kasvaimia ja niitä on jo niin paljon, että ne oireilevat, niin pystyt korkeintaan hidastamaan vääjäämätöntä. Mutta keuhkojen kasvaimet on yleensä etäpesäkkeitä, joten pitäisi kai olla jossain muuallakin.
Melkoisia latvalahoja löytyi tähänkin ketjuun.
Kissa on nyt saanut tänään seitsemännen kerran uutta lääkettä. Viime yönä heräsin kaksi kertaa siihen, kun kissa yskii. Ahdistaa tämä tilanne.
Ap
On ihan normaalitutkimus röngten. Eläimen hoito ja tutkiminen maksaa. Ei nyt astman takia kissaa lopeteta.
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalitutkimus röngten. Eläimen hoito ja tutkiminen maksaa. Ei nyt astman takia kissaa lopeteta.
Voi luoja. Opetelkaa lukemaan. En ole missään kirjoittanut, että kissa lopetettaisiin astman vuoksi! Äly hoi taas!
Ap
Me ollaan käyty eläinlääkärillä joka teki pitkän uran kunnallisella puolella ja joka jatkaa nyt eläkkeellä yksityisenä. Monen kehuma eläinlääkäri.
Ap