Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?

Vierailija
29.08.2025 |

Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.

Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää. 

Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte? 

Kommentit (295)

Vierailija
81/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun firman vesilasku on kuukaudessa 850€

Onko se paljon vai vähän, veden hintaa tai kulutettua määrää en kerro.

Vierailija
82/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä Lahdessa Lahti Aqua tarjoaa asiakkailleen "Minun Aquani" -nimisen verkkopalvelun, josta voi tarkastella kiinteistön käyttöpaikkatietoja, vedenkulutusta sekä laskuja. Tämä palvelu helpottaa kulutusseurantaa, esimerkiksi mahdollisten vuotojen havaitseminen nopeutuu, ja laskut perustuvat kulutukseen, ei arvioihin. Luulisi muuallakin olevan joku vastaava systeemi.

Ei toimi kerrostaloissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tuolla summalla on merkitystä kun et sitä kuitenkaan itse maksa vaan siirrät sen laskun kelaan tai sossuun veronmaksajien maksettavaksi

Vierailija
84/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylvetät hevosia ammatiksesi?

Vierailija
85/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko 25 euroa kulutusta pelkästään vai onko siinä myös perusmaksu, sehän  voi olla toista kymppiä.

Vierailija
86/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs tuolla summalla on merkitystä kun et sitä kuitenkaan itse maksa vaan siirrät sen laskun kelaan tai sossuun veronmaksajien maksettavaksi

Kerro nyt ihmeessä, miten vesilaskun voi siirtää Kelan ja sossun maksettavaksi. Monia voi kiinnostaa. 

Vierailija
87/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo tasauslasku on vuoden tai sitä lyhyemmältä ajalta, niin aika paljolta kuullostaa.

Tietty kun kuluttamaasi vesimäärää eikä veden hintaa kerrota, eikä sitä onko kylmä vesi, lämmin vesi, jätevesi hinnoiteltu erikseen vai onko yksi kaiken sisältävä hinta, vaikea faktana sanoa.

Kerrostalossa jonkun keskiverron mukaan yksi ihminen käyttää 150 litraa/vrk eli 4,5m3/kk

Jos laskee veden hinnan vaikka kympillä kuutio, niin se tekisi 45€/kk.

Vierailija
88/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrää on paljon kyselty ja se vastaa nimenomaan tuota keskikulutuksen määrää, 44-56m3. Ihmettelen todella onko tämä nykyään normaali hinta vedestä? Eli noin yhteensä noin päälle 600€ vuodessa vedestä? Ap 

Riippuu siitä, kuinka paljon sinulla kuluu lämmintä vettä ja kuinka paljon siitä veloitetaan? Me emme voi tietää, onko vesilaskussasi peritty normaali hinta vedestä, kun et ole sitä hintaa kertonut.

Vierailija
89/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko 25 euroa kulutusta pelkästään vai onko siinä myös perusmaksu, sehän  voi olla toista kymppiä.

Mikä on PERUSMAKSU vedestä? Siis onko sillekin nykyään siirtomaksu, kuten sähkölle? 

Vierailija
90/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt yhden hengen taloudessa mielestäni kohtuullisen suuruinen 29/kk vesilasku, ensin se oli vesimittareiden asennuksen jälkeen  puolet enemmän eikä se ihan helpolla vähentynyt. Pesulla käyn kyllä edelleen joka päivä, mutta suihkussa käynnit olen nyt jättänyt kahteen kertaan viikossa, hiukset pesen n. 3 kertaa viikossa, peseytyessäni en juoksuta vettä turhaan saippuoinnin ja shampoon levityksen aikana ja otan aina nopean suihkun. Tiskaan käsin lämpimällä vedellä enkä huuhtele juoksevalla vedellä ja huuhteluvesikin on kylmä.  Pesen rintsikat käsin eli kerran viikossa käsipyykkiä ämpärissä, osa huuhteluvedestäkin on kylmää. Pyykinpesukone on uusi vettä sekä energiaa säästävä ja pesen kuukaudessa yleensä 4 koneellista, kesällä voi tulla muutama koneellinen enemmän. Syön paljon kasviksia, joiden huuhteluun menee tietysti vähän vettäkin ja koska valmistan itse ruokani, niin päivittäin menee myös ruuan laittoon vettä. Muovijätteisiin meniviä pakkauksia en enää ole huuhdellut. Wc:n kyllä vedän joka käynnin jälkeen ja se on suosituskin, pytty on uusi vettä säästävä, vaihdettu putkiremontin (sukitus) yhteydessä. Mielestäni jo tekemistänikin säästötoimenpiteistä asumismukavuus on jo kärsinyt. Veden hinta on ihan liian korkea enkä ihan luota noihin vesimittareihinkaan, saisivat olla puhelimen kautta etäluettavia ( meillä ovat rappukäytävässä hankalasti irroitettavan kattolevyn alla).

Vierailija
91/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylvetät hevosia ammatiksesi?

En kerro. Saako sulta vastauksen, vai huviksesko länkytät?

Vierailija
92/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrää on paljon kyselty ja se vastaa nimenomaan tuota keskikulutuksen määrää, 44-56m3. Ihmettelen todella onko tämä nykyään normaali hinta vedestä? Eli noin yhteensä noin päälle 600€ vuodessa vedestä? Ap 

Riippuu siitä, kuinka paljon sinulla kuluu lämmintä vettä ja kuinka paljon siitä veloitetaan? Me emme voi tietää, onko vesilaskussasi peritty normaali hinta vedestä, kun et ole sitä hintaa kertonut.

Lämmintä vettä on määrällisesti todella paljon vähemmän laskulla kuin kylmää, silti summa on kylmän veden kokonaiskulutusta korkeampi, eli taloyhtiö veloittaa siitä tosi paljon. Ap

Vierailija
93/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuluu n. 15 kuutiota vettä per kk eli n. 500l/pv. Kyseessä 2 henkilön talous.

Jossain oli, että normaali kulutus on 120l /pv/hlö.

Joo, 120-150 l/pv/hlö. Mutta vaihtelut on suuria. Jotkut kuluttaa jopa yli 300 l. Lämpimän veden osuus on kai noin kolmasosa. Sehän on paljon kalliimpaa.

Vierailija
94/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen kulutus ei ole normaalia. Oma kulutus (yksinasuva+kissa+puutarhan kasvit) on ollut 40 kuutiota vuodessa jo pari vuotta. Enkä sen kummemmin pihistele. Vesilasku joku parikymppiä kuussa ja tasauslasku jotain hiluja puoleen tai toiseen.

Vierailija
95/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä siis pystyy seuraamaan etäluettavia vesimittareita? Niitä pitäisi pystyä jokaisen itse seuraamaan mielestäni.

Katsot näytöstä että mitä lukuja siellä on. 

Mutta missä se näyttö oikein on? Kylppärissä ei ole mitään ainakaan täällä. Senhän pitäisi olla jonkun luukun takana eikös vaan. Voiko ne olla nykyään keskitetysti jossain taloyhtiön teknisessä tilassa/huoltotilassa eikä asunnossa lainkaan?

Tämä on ongelma. Huoneistokohtaisten mittarien tulisi olla huoneistossa, eikä jossakin talo/huoltoyhtiön lukitussa tilassa. Siinä pysyy jokainen kärryillä, kuinka paljon vettä kuluu tai ajoissa huomaa, jos mittari juoksee, vaikka vettä ei käytä. 

Vierailija
96/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kylmää paljon niin voisiko vessa vuotaa tai sitten koneet on asennettu väärin, vuotavat viemäriin käytettäessä.

Vierailija
97/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on nyt yhden hengen taloudessa mielestäni kohtuullisen suuruinen 29/kk vesilasku, ensin se oli vesimittareiden asennuksen jälkeen  puolet enemmän eikä se ihan helpolla vähentynyt. Pesulla käyn kyllä edelleen joka päivä, mutta suihkussa käynnit olen nyt jättänyt kahteen kertaan viikossa, hiukset pesen n. 3 kertaa viikossa, peseytyessäni en juoksuta vettä turhaan saippuoinnin ja shampoon levityksen aikana ja otan aina nopean suihkun. Tiskaan käsin lämpimällä vedellä enkä huuhtele juoksevalla vedellä ja huuhteluvesikin on kylmä.  Pesen rintsikat käsin eli kerran viikossa käsipyykkiä ämpärissä, osa huuhteluvedestäkin on kylmää. Pyykinpesukone on uusi vettä sekä energiaa säästävä ja pesen kuukaudessa yleensä 4 koneellista, kesällä voi tulla muutama koneellinen enemmän. Syön paljon kasviksia, joiden huuhteluun menee tietysti vähän vettäkin ja koska valmistan itse ruokani, niin päivittäin menee myös ruuan laittoon vettä. Mu

Just tämä. Voit käydä suihkussa korkeintaan kaksi kertaa viikossa, pitää miettiä mitä ruokaa laittaa, kun huuhteluun menee vettä. Elämisen laatu kärsii ja tästä maksat lähes 30€ kuussa.

Mittarit on rappukäytävässä jonkun luukun takana, jonka vain huolto saa avata, eli et pysty itse seuraamaan kulutusta. 

Elämisen laatu ei ole kaksinen, elämä on kuin pula-ajalla. 

Vierailija
98/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity AP:n tilanteeseen mitenkään, mutta muinaisuudessa me muutettiin uuteen rivariyhtiöön, jossa oli kyllä huoneistokohtaiset vesimittarit, mutta rakennusyhtiö oli laittanut yhtiöjärjestykseen että vedestä maksetaan kiinteää hintaa osakemäärän mukaan. Joskus vuoden tai parin päästä muutettiin yhtiöjärjestystä niin, että jokainen maksaa vedestä todellisen kulutuksen mukaan vesimittarien lukimien perusteella.

Koko yhtiön veden kulutus tippui vuositasolla laakista reilun kolmanneksen. Aika paljon vaikutti tietoisuus siitä, että jokainen maksaa itse oman vetensä.

Vierailija
99/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämmintä vettä on määrällisesti todella paljon vähemmän laskulla kuin kylmää, silti summa on kylmän veden kokonaiskulutusta korkeampi, eli taloyhtiö veloittaa siitä tosi paljon. Ap

Ja paljonko ne kuutiohinnat on kylmälle ja kuumalle vedelle. Meillä 4€ ja 9€/m3.

Säästeliäästi käytämme myös me vettä (omasta mielestämme), mutta silti aina tulee tasauslasku. Ennakkomaksu on 20€/kk/hlö. Olen itse tarkastanut, että mittarit toimivat. 10 litraa kun valittaa, niin 10 litraa näyttää myös mittari.

Vierailija
100/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarkistin yhdestä laskusta hinnat kun ihmettelin sen suuruutta. Kylmä vesi oli noin kuusi euroa kuutio ja lämminvesi oli yli yhdeksän euroa kuutio, vesi maksu oli 15 euroa hengeltä, ottivat reilusti välistä, tuo 15 euroa riitä mihinkään kun ihminen käyttää keskimäärin kuution vuorokaudessa