Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?

Vierailija
29.08.2025 |

Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.

Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää. 

Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte? 

Kommentit (295)

Vierailija
41/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä laskutetaan todellisen kulutuksen mukaan 3 kk välein. Viimeisin lasku oli 72 €/3 kk/2 hlö. 

Maksatteko lainkaan vesiennakkoa, eli vesimaksua joka kuukausi sen lisäksi? 

Laskutetaan todellisen kulutuksen mukaan eli vesiennakkoa ei makseta.

Vierailija
42/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä mittarit lukeneelta huoltoyhtiöltä ne mittarilukemat. Ja veden kuutiohinta kylmä vs kuuma.Minä sain pari vuotta sitten suunnilleen samansuuruisen tasauslaskun ja ensin järkytyin pahasti ja luulin että oli ollut joku virhe jossain mutta kyllä se silloin ihan omaa syytä oli ja omassa kulutuksessa se ongelma oli. Olin käyttänyt vettä ihan huoletta enkä miettinyt kulutusta yhtään, saatoin ottaa tosi pitkiä suihkuja kahdestikin päivässä ja kuumaa vettä meni paljon. Kun sain laskun ja lukemat aloin heti huomioida veden käyttöä ja seuraava lasku olikin vain 80e ja sitä seuraava taisi olla 70e, mitkä on ihan realistiset huomioiden että ennakko on 18e, tasaus lisää n.6e/kk  eli voisin ihan yhtä hyvin maksaa ennakkoa sen 24e mikä on yksinasuvalta aika normi. Huomioiden sen että sinun ennakkomaksusikin on jo 25e niin tuo 400e ei käy kyllä yhtään järkeen ellei se veden kuutiohinta siellä missä asut ole jotenkin ihan järjetön. mutta ei normaalilta kyllä kuulosta mitenkään. Käytät vettä jo nyt niin säästeliäästi että kyllä ihmettelen tuota summaa. kannattaa varmaan selvitellä asiaa että onko jossakin tapahtunut jokin virhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuluu n. 15 kuutiota vettä per kk eli n. 500l/pv. Kyseessä 2 henkilön talous.

Jossain oli, että normaali kulutus on 120l /pv/hlö.

Monessa paikassa taas että keskikulutus on n. 150l/hlö/pv. Vettä sairaalloisesti pihistelevät ihmiste kuten esim. vanhempani teitysti laskevat tuota keskiarvoa. Meillä pestään pyykkiä käytännössä päivittäin, tiskataan käsin 1-2 krt/pv, käydään suihkussa päivittäin ja pestään koiraa välillä. Lattiat pestään pari kertaa viikossa, vetta juodaan parisen litraa/hlö/pv.

Vierailija
44/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuoto jossain. Minä omasta mielestäni hölvään vettä, hanat huutaa, pesukoneet pyörii ja suihkut on pitkiä, mutta vesilaskut silti pikkiriikkiä.

Lasku riippuu tietenkin veden kulutuksen lisäksi veden hinnasta.

Vierailija
45/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen normaalikulutus ja normaali hinta? Vaihtelee eri puolilla maata ja jopa eri taloyhtiöissä! Eri paikkakunnilla on eri hinnastot vedelle ja jopa joissain taloissa.

Siis jokainen taloyhtiö itse määrittää perimiensä vesimaksujen määrät. Pitäisi kaiken järjen mukaan vastata niitä kuluja, jotka taloyhtiölle veden toimittamisesta tulee, käytännössä vesihuoltotoimijalta ostetun veden määrää ja lämmityskustannuksia lämpimän osalta. 

AP:n pitää tosiaankin selvittää a) mitä vesi talossa maksaa ja b) minkä verran hän sitä kuluttaa. Eikö vesimittarin lukemaa näe itse? 

Vanhat mittarit voivat ajan oloon alkaa näyttää väärin, mutta se virhe on järkiään niin päin, että mittari näyttää liian vähäisiä lukemia. 

Lasku tuli siis huoltofirmalta, joka nyt muutenkin on epämääräinen, ollut muissakin asioissa epäluotettava. Mittarit on uusia ihan vastikään asennettuja etäluettavia digimittareita, ei mekaanisia. Niitä ei itse pääse lukemaan eikä seuraamaan omaa vedenkäyttöä. En ole varma ottaako huolto/taloyhtiö välistä myös vedessä, vai tuleeko se vesilaitoksen hinnaston mukaan, summista päätellen siinä on jotain lisää päällä. Ilmeisesti sekin on nykyään ihan laillista ja tavallista. Ap

Vierailija
46/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaikki hanat tiukkaan kiinni, ja katso pyötiikö vesimitari silti..

Vierailija
47/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä jouduin opetelemasn käymään suihkussa kerran viikossa. Kasvot pesin muutoin vain kosteuspyyhkeellä. Tiskit tiskasin vadissa. Vessan vedin vain ison hädän jälkeen etc. Näin pysyin tuossa kuukausittaisessa vesilaskussa ilman tasausta. Joku homma kusee pahasti, kun näin tarkkaan piti vettä käyttää. Tein tämän siis testimielessä. Kannattaa tarkastaa kylmän ja kuuman veden hinta. Mun taloyhtiössä se oli posketon. Muutin pois maalle. Nyt on oma kaivo ja saan lotrata niin paljon kuin tahdon.

Ihmettelen kovasti kenen käytön mukaan tuo kuukausittainen määrä on laskettu? Kun ainakaan täällä ihan normaali elämä ja päivittäinen hygienia ei siihen mahdu. Vai onko se niin, että nykyaikana ei pitäisi enää käydä suihkussa kerran päivässä? Hiukset pesen pari kertaa viikossa. Ap

Elän ihan normaalisti, en säästele vettä enkä toisaalta vietä tuntikaupalla suihkussa. Maksan ennakkoa 27 e/kk (324 e/v) ja tasauslaskussa tulee palautusta 50-100 e/v. Naapurilla kuin ap:lla eli elää omasta mielestään vettä säästäen, maksaa kuitenkin vedestä kaksi kertaa sen, mitä minä maksan.

Vierailija
48/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kerro nyt, paljonko vettä on laskun mukaan kulunut vuoden (tai mikä sitten onkin tasausjakson pituus) aikana. Ei me muut pystytä muuten arvioimaan mitenkään, onko lasku normaali, sillä veden hinta vaihtelee eri paikkakunnalla ja taloyhtiöissä.

Paitti että veden hinta ei riipu taloyhtiöstä. Ei sillä voi lain mukaan voittoa tehdä! Huoltokulut tulee sisältyä vastikkeisiin eikä veden hintaan! Ennakkomaksut sitten ihan erikseen ja voivat vaihdellakin. Tasauslaskut tultava vuoden välein.

Vierailija
49/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä mittarit lukeneelta huoltoyhtiöltä ne mittarilukemat. Ja veden kuutiohinta kylmä vs kuuma.Minä sain pari vuotta sitten suunnilleen samansuuruisen tasauslaskun ja ensin järkytyin pahasti ja luulin että oli ollut joku virhe jossain mutta kyllä se silloin ihan omaa syytä oli ja omassa kulutuksessa se ongelma oli. Olin käyttänyt vettä ihan huoletta enkä miettinyt kulutusta yhtään, saatoin ottaa tosi pitkiä suihkuja kahdestikin päivässä ja kuumaa vettä meni paljon. Kun sain laskun ja lukemat aloin heti huomioida veden käyttöä ja seuraava lasku olikin vain 80e ja sitä seuraava taisi olla 70e, mitkä on ihan realistiset huomioiden että ennakko on 18e, tasaus lisää n.6e/kk  eli voisin ihan yhtä hyvin maksaa ennakkoa sen 24e mikä on yksinasuvalta aika normi. Huomioiden sen että sinun ennakkomaksusikin on jo 25e niin tuo 400e ei käy kyllä yhtään järkeen ellei se veden kuutiohinta siellä missä asut ole jotenkin ihan järjetön. mutta ei normaalil

Ainiin tähän vielä lisäys että tosiaan oletin että tuo tasauslaksu 400e oli vuodelta. Vuodessa paljon mutta jos nyt puhuttiinkin eri pituisesta ajasta niin voi olla eri asia. Miltä ajalta tuo 400e oli siis kertynyt?

Vierailija
50/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siinä tasauslaskussa kerrottu, montako kuutiota kylmää ja lämmintä vettä on kulunut? Tämä on olennainen tieto.

Vesilaitos toimittaa kylmää vettä. Taloyhtiö laskuttaa lämpimästä vedestä selvästi korkeamman hinnan, koska myös veden lämmitys maksaa.

Vierailija
51/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etäluettavat mittarit tunnistaa vuodon, jos ei ole pysähtynyt tunniksi 24h aikana.

Vierailija
52/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat siihen vesiyhtiöösi yhteyttä ja pyydät  niiltä lisätietoja vedenkulutuksestasi. Voisi olla vaikka joku virhe laskutukssessa.

Me käytetään mielestäni vettä erityisemmin säästelemättä, mutta tasauslaskussa tulee aina himan rahaa tilille.

Vierailija
53/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt sieltä huollosta, missä sun mittari on, jos et itse tiedä. Etäluettavatkin mittarit voi lukea myös paikan päällä.

Vierailija
54/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, kerro nyt, paljonko vettä on laskun mukaan kulunut vuoden (tai mikä sitten onkin tasausjakson pituus) aikana. Ei me muut pystytä muuten arvioimaan mitenkään, onko lasku normaali, sillä veden hinta vaihtelee eri paikkakunnalla ja taloyhtiöissä.

Paitti että veden hinta ei riipu taloyhtiöstä. Ei sillä voi lain mukaan voittoa tehdä! Huoltokulut tulee sisältyä vastikkeisiin eikä veden hintaan! Ennakkomaksut sitten ihan erikseen ja voivat vaihdellakin. Tasauslaskut tultava vuoden välein.

Kyllä lämpimän veden kuutiohinta vaihtelee taloyhtiöiden välillä.

Vierailija
55/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä siis pystyy seuraamaan etäluettavia vesimittareita? Niitä pitäisi pystyä jokaisen itse seuraamaan mielestäni.

Vierailija
56/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi! Ja on ihan laillistakin. Tsekkaa Juli Living, tai Joo. Niillä on ihan omat vesihinnastot. 

Vierailija
57/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan vesimaksua 22 e/kk (asun siis yksin) ja saan joka joulukuu n. 100 e takaisin, aina saanut enkä siis ole koskaan joutunut maksamaan lisää. Pyykkiä pesen 1-2 kertaa viikossa, suihkussa joka toinen päivä (alle 5 min/kerta paitsi sillon kun sheivaan menee tietty pidempään) ja tiskaan kerran päivässä.

Vierailija
58/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen normaalikulutus ja normaali hinta? Vaihtelee eri puolilla maata ja jopa eri taloyhtiöissä! Eri paikkakunnilla on eri hinnastot vedelle ja jopa joissain taloissa.

Siis jokainen taloyhtiö itse määrittää perimiensä vesimaksujen määrät. Pitäisi kaiken järjen mukaan vastata niitä kuluja, jotka taloyhtiölle veden toimittamisesta tulee, käytännössä vesihuoltotoimijalta ostetun veden määrää ja lämmityskustannuksia lämpimän osalta. 

AP:n pitää tosiaankin selvittää a) mitä vesi talossa maksaa ja b) minkä verran hän sitä kuluttaa. Eikö vesimittarin lukemaa näe itse? 

Vanhat mittarit voivat ajan oloon alkaa näyttää väärin, mutta se virhe on järkiään niin päin, että mitta

Voi ei, ei kyllä hyvältä kuulosta järjestely jossa mittarit on jotain etäluettavia digimittareita joista ei voi edes omaa kulutusta seurata. Olisiko lukemat voineet mennä sekaisin esim jonkun toisen asukkaan asunnon lukemien kanssa tms? Tai digimittareissa joku ongelma. Pystyisitkö hommaamaan kämppään omaa vesimittaria? Toinen vanhemmistani hankki ainakin suihkussa käymistä varten oman mittarin kun oli epäselvyyttä taloyhtiön kanssa ja seurasi sillä suihkussa kuluvan veden lukemia ja oli kätevä käyttää. En tiedä voisiko itse mitata jotenkin myös kodinkoneiden veden käytön. Mutta 400e on jo niin tuntuva summa että ihan en selivttämättä alkaisi heti maksaa.

Vierailija
59/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä siis pystyy seuraamaan etäluettavia vesimittareita? Niitä pitäisi pystyä jokaisen itse seuraamaan mielestäni.

Katsot näytöstä että mitä lukuja siellä on. 

Vierailija
60/295 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö siinä tasauslaskussa kerrottu, montako kuutiota kylmää ja lämmintä vettä on kulunut? Tämä on olennainen tieto.

Vesilaitos toimittaa kylmää vettä. Taloyhtiö laskuttaa lämpimästä vedestä selvästi korkeamman hinnan, koska myös veden lämmitys maksaa.

Kyllä siinä tietenkin oli kaikki määrät eriteltynä ja kylmä ja kuuma vesi erikseen. Vuoden laskusta kyse. Ihmettelen siis todella molempia veden määrää ja korkeaa hintaa, minusta ei vastaa sitä miten olen elänyt. Ap