Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?
Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.
Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää.
Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte?
Kommentit (295)
Mulle on kerran käynyt niin että meidän laskuun oli vahingossa luettu naapurin vesimittari. Kannattaa tarkistaa että laskussa olevat vesikuutiot on sun eikä naapurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä siis pystyy seuraamaan etäluettavia vesimittareita? Niitä pitäisi pystyä jokaisen itse seuraamaan mielestäni.
Katsot näytöstä että mitä lukuja siellä on.
Mutta missä se näyttö oikein on? Kylppärissä ei ole mitään ainakaan täällä. Senhän pitäisi olla jonkun luukun takana eikös vaan. Voiko ne olla nykyään keskitetysti jossain taloyhtiön teknisessä tilassa/huoltotilassa eikä asunnossa lainkaan?
Mistä voi ostaa ja asentaa oman vesimittarin, jos epäilee taloyhtiön kulutuslukuja? Mihin sen voi asentaa?
Itsehän sitä vettä tuhlaat. Hyvä vaan että nykypäivänä on huoneistokohtaiset vesimittarit että naiset ei pääse enää maksattamaan niitä tunnin suohkujaan koko taloyhtiöllä vaan nainen joutuu itse maksamaan oman tuhlauksensa
Pikku kylässä kylmä vesi 10e/kuutio lämmin vesi 18e/kuutio. Onko ihme, että maksaa.
Et ilmeisesti osaa lukea vesilaskua, kun et voi tänne sitä kulutusta kertoa?
Siinä laskussa on yleensä eritelty kylmän ja kuuman veden kulutus, joka ilmoitetaan kuutioina (m3).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä siis pystyy seuraamaan etäluettavia vesimittareita? Niitä pitäisi pystyä jokaisen itse seuraamaan mielestäni.
Katsot näytöstä että mitä lukuja siellä on.
Mutta missä se näyttö oikein on? Kylppärissä ei ole mitään ainakaan täällä. Senhän pitäisi olla jonkun luukun takana eikös vaan. Voiko ne olla nykyään keskitetysti jossain taloyhtiön teknisessä tilassa/huoltotilassa eikä asunnossa lainkaan?
Siellä missä mittarikin, kysy huoltoyhtiöstä
Kysin kerran vastaavassa tilanteessa voidaanko mittari lukea niin, että tulen mukaan. Kuulema voi tilata huoltomiehen lukemaan yksin minun mittarin hintaan 265€ alv.o%.
Luulen, että joku tekee kusettamalla nyt voittoa tällä asialla. Vinkkiä hesarille?
Vierailija kirjoitti:
Onko mahdollista, että taloyhtiössänne laskutetaan liian vähän ja miksi tasauslasku on sitten suuri? Käsittääkseni yhden henkilön taloudessa vesimaksu on 300-500 euroa/vuosi riippuen tietysti mitä vesikuutio teidän alueellanne maksaa. Eli keskimäärin yksi henkilö kuluttaa vuodessa 44-56 m3 vettä. Katso tasauslaskusta, mihin määrään se oikein perustuu.Ja toivon mukaan vain yhden henkilön käyttö?
Jos teillä ei ole asuntokohtaista vesimittaria, niin siinä voi käydä aina vähän huonosti säästeliäälle veden käyttäjälle joutumalla maksamaan muiden tuhlauksista. (meillä oli taloyhtiössä psyykkisesti sairastunut asukas, joka oli koko päivän suihkussa kuukausitolkulla ja kuitenkin vesilaskut jaettiin kaikkien kesken) Onko teillä yhteisiä vesipisteitä, joista kastellaan vettä kukille ja pestään autona yms? Nekin saattavat hellekesinä olla melkoisia vesisyöppöjä. Jos siis nekin tasataan asukkaiden kesken?
Määrää on paljon kyselty ja se vastaa nimenomaan tuota keskikulutuksen määrää, 44-56m3. Ihmettelen todella onko tämä nykyään normaali hinta vedestä? Eli noin yhteensä noin päälle 600€ vuodessa vedestä? Ap
Muutin vuosi sitten tähän asuntoon. En tykkää vesijohtoveden mausta eikä kloori kuulu mielestä ihmisen elimistöön, joten olen koko vuoden juonut ainoastaan lähdevettä jota roudaan läheisestä marketista viiden litran pöntöissä.
Odotan mielenkiinnolla mahdollista tasauslaskua.
Vierailija kirjoitti:
Itsehän sitä vettä tuhlaat. Hyvä vaan että nykypäivänä on huoneistokohtaiset vesimittarit että naiset ei pääse enää maksattamaan niitä tunnin suohkujaan koko taloyhtiöllä vaan nainen joutuu itse maksamaan oman tuhlauksensa
Osaatko sinä lukea?
Meillä Lahdessa Lahti Aqua tarjoaa asiakkailleen "Minun Aquani" -nimisen verkkopalvelun, josta voi tarkastella kiinteistön käyttöpaikkatietoja, vedenkulutusta sekä laskuja. Tämä palvelu helpottaa kulutusseurantaa, esimerkiksi mahdollisten vuotojen havaitseminen nopeutuu, ja laskut perustuvat kulutukseen, ei arvioihin. Luulisi muuallakin olevan joku vastaava systeemi.
Jos työpaikallasi on suihku,käy ennen töitä ja töitten jälkeen suihkussa,voit huolella lutraten käyttää vettä virman piikkiin!
Vierailija kirjoitti:
Meillä Lahdessa Lahti Aqua tarjoaa asiakkailleen "Minun Aquani" -nimisen verkkopalvelun, josta voi tarkastella kiinteistön käyttöpaikkatietoja, vedenkulutusta sekä laskuja. Tämä palvelu helpottaa kulutusseurantaa, esimerkiksi mahdollisten vuotojen havaitseminen nopeutuu, ja laskut perustuvat kulutukseen, ei arvioihin. Luulisi muuallakin olevan joku vastaava systeemi.
Olisi kyllä kätevää, jos pystyisi reaaliajassa itse seuraamaan. Ja ekan sivun linkin mukaan mekaaniset mittarit ovat luotettavampia ja harvemmin näyttävät väärin kuin digi, ylläri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko sinä lukea?
Turha odottaa lukutaitoa naisvihaajaincelperceliltä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on kerran käynyt niin että meidän laskuun oli vahingossa luettu naapurin vesimittari. Kannattaa tarkistaa että laskussa olevat vesikuutiot on sun eikä naapurin.
Mistä se sitten selvisi?
Ainakin sähköyhtin sivuille voi kirjautua ja sieltä näkee livetä sähkön kulutuksen, ja paljonko on laskua tulossa..
Onko mahdollista, että taloyhtiössänne laskutetaan liian vähän ja miksi tasauslasku on sitten suuri? Käsittääkseni yhden henkilön taloudessa vesimaksu on 300-500 euroa/vuosi riippuen tietysti mitä vesikuutio teidän alueellanne maksaa. Eli keskimäärin yksi henkilö kuluttaa vuodessa 44-56 m3 vettä. Katso tasauslaskusta, mihin määrään se oikein perustuu.Ja toivon mukaan vain yhden henkilön käyttö?
Jos teillä ei ole asuntokohtaista vesimittaria, niin siinä voi käydä aina vähän huonosti säästeliäälle veden käyttäjälle joutumalla maksamaan muiden tuhlauksista. (meillä oli taloyhtiössä psyykkisesti sairastunut asukas, joka oli koko päivän suihkussa kuukausitolkulla ja kuitenkin vesilaskut jaettiin kaikkien kesken) Onko teillä yhteisiä vesipisteitä, joista kastellaan vettä kukille ja pestään autona yms? Nekin saattavat hellekesinä olla melkoisia vesisyöppöjä. Jos siis nekin tasataan asukkaiden kesken?