Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?
Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.
Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää.
Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte?
Kommentit (295)
Miten pitkältä ajalta tasauslasku on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vaan ole VTS kämppä? Se on klassikko. Niin runsaasti epäselvyyksiä vesimaksuissa vuodesta toiseen
Olen katsonut niiden valituksia netistä. Ei niissä laskuissa mitään vikaa ole. Siellä tyypit on valittanut, että tulee 150 e tasauslasku vaikka 6 kk. No 150/6 jää ihan normi-hinta.
Mistä sinä sen tiedät? Ehkä ne ihmiset itse seuraa omaa kulutusta vesimittareista eikä se täsmää laskuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vaan ole VTS kämppä? Se on klassikko. Niin runsaasti epäselvyyksiä vesimaksuissa vuodesta toiseen
Olen katsonut niiden valituksia netistä. Ei niissä laskuissa mitään vikaa ole. Siellä tyypit on valittanut, että tulee 150 e tasauslasku vaikka 6 kk. No 150/6 jää ihan normi-hinta.
Mistä sinä sen tiedät? Ehkä ne ihmiset itse seuraa omaa kulutusta vesimittareista eikä se täsmää laskuun?
No mulla veloitettiin jo tuohon aikaan kulutuksen mukaan niin tiedä mikä on se ns. normaalikulutus, kun käyttää vettä säästeliäästi. Aina noi joille tulee tasauslasku, kitisee niitä, mutta ne ihmiset, jotka maksaa joka kuukausi, ei ihmettele laskujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa köyhillä sama ulina vesilaskuista. Myös täällä naapuritalossa, kun niille tulee tasauslaskut. Aina ne on muka järjettömiä ja liian kalliita. Ei, ihan kulutuksen mukaan ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos on maksanut jo kuukausittain vesimaksun, jonka päälle tuo tulee?
(Ei hajuakaan veden hinnasta tai käyttömääristä, ainoa "tasaus" tulee, jos on ollut kuiva syksy ja vähäluminen talvi niin pohjavesi on alhaalla )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mulla veloitettiin jo tuohon aikaan kulutuksen mukaan niin tiedä mikä on se ns. normaalikulutus, kun käyttää vettä säästeliäästi. Aina noi joille tulee tasauslasku, kitisee niitä, mutta ne ihmiset, jotka maksaa joka kuukausi, ei ihmettele laskujaan.
Mikä ihmeen normaalikulutus ja normaali hinta? Vaihtelee eri puolilla maata ja jopa eri taloyhtiöissä! Eri paikkakunnilla on eri hinnastot vedelle ja jopa joissain taloissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikassa köyhillä sama ulina vesilaskuista. Myös täällä naapuritalossa, kun niille tulee tasauslaskut. Aina ne on muka järjettömiä ja liian kalliita. Ei, ihan kulutuksen mukaan ne on.
Mahtavaa että sinulle päälle 400€ plus 25€/kk vuodessa vedestä on merkityksetön pikkusumma. Kaikille ei ole. Mene horisemaan ja ulisemaan köyhistä tuota vihapuhetta jonnekin muualle etuoikeutettu kermaperse.
Meillä kuluu n. 15 kuutiota vettä per kk eli n. 500l/pv. Kyseessä 2 henkilön talous.
Vierailija kirjoitti:
En usko.
No enpä minäkään uskonut, kunnes sain laskun. Ap
Varmasti joku on pielessä. Noin nuukalla kulutuksella sun pitäisi saada rahaa takaisin päin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuluu n. 15 kuutiota vettä per kk eli n. 500l/pv. Kyseessä 2 henkilön talous.
Jossain oli, että normaali kulutus on 120l /pv/hlö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa isolta summalta. Puhuitko vain itsestäsi, eli asunnossa ei asu muita? Sitä suuremmalla syyllä. Koeta saada vesimittarilukemat kuukausitasolla. Vesi on myös eri hintaista eri kunnissa. Muutin itse Helsingistä erääseen pikkukaupunkiin hiljattain ja täällä on kalliimpi vesi.
Vain yhden henkilön talous on. Ap
Maksatko siis 25 e per kuukausi H2Osta vuokranantajalle joka pitääkin sen itsellään eikä tilitä taloyhtiölle?
Vuoto jossain. Minä omasta mielestäni hölvään vettä, hanat huutaa, pesukoneet pyörii ja suihkut on pitkiä, mutta vesilaskut silti pikkiriikkiä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen normaalikulutus ja normaali hinta? Vaihtelee eri puolilla maata ja jopa eri taloyhtiöissä! Eri paikkakunnilla on eri hinnastot vedelle ja jopa joissain taloissa.
Siis jokainen taloyhtiö itse määrittää perimiensä vesimaksujen määrät. Pitäisi kaiken järjen mukaan vastata niitä kuluja, jotka taloyhtiölle veden toimittamisesta tulee, käytännössä vesihuoltotoimijalta ostetun veden määrää ja lämmityskustannuksia lämpimän osalta.
AP:n pitää tosiaankin selvittää a) mitä vesi talossa maksaa ja b) minkä verran hän sitä kuluttaa. Eikö vesimittarin lukemaa näe itse?
Vanhat mittarit voivat ajan oloon alkaa näyttää väärin, mutta se virhe on järkiään niin päin, että mittari näyttää liian vähäisiä lukemia.
Jos kuitenkin on piilevä vuoto vaikka jossain vesikalusteessa, niin pitäähän se tietää.
Ole läsnä seuraavassa mittarin luvussa ja katso itsekin se lukema. Tämä siis, jos et itse sitä kykene näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei sen veden hinta riipu taloyhtiöstä vaan paikallisesta vesilaitoksesta. Esim meillä 3 henkee ja veden kulutus kuukaudessa kaikkineen 24,30 euroa. Oli aika tarkka koko vuoden. 400 euroa tasausta kertoo et ennakot jotenkin missä lie...
Ap, kerro nyt, paljonko vettä on laskun mukaan kulunut vuoden (tai mikä sitten onkin tasausjakson pituus) aikana. Ei me muut pystytä muuten arvioimaan mitenkään, onko lasku normaali, sillä veden hinta vaihtelee eri paikkakunnalla ja taloyhtiöissä.