Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?

Vierailija
29.08.2025 |

Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.

Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää. 

Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte? 

Kommentit (295)

Vierailija
241/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko huoneistossa mittari vai onko mittari jossain muualla?

Tuo vesilasku kuullostaa suurelta yhdelle henkilölle.

Tuttavallani oli myös suuret vesilaskut, vaikka kuinka niukasti yritti vettä käyttää. Huoneistossa ei esim.ollut pyykki-ja tiskikonetta.

Pyysi lopulta vuokranantajaa tarkistamaan mittarin eli yksinkertaisesti katsottiin kylpyhuoneesta olevan mittarin lukema, laskettiin vettä astioihin ja tarkistettiin määrä ja katsottiin täsmääkö mittarin kanssa. Ei täsmännyt. Mittari näytti huomattavasti todellisuutta enemmän. En muista enää määrää, mutta oli siis huomattava.

Mittari vaihdettiin ja laskut pieneni.

Vierailija
242/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen kertaan on tämä asia jo kerrottu, mutta vielä tiivistelmä:

1. Paljonko vettä kuluu mittarin mukaan? Pyydät mittarilukemat laskutusajalta. Vastaako kulutusta?

2. Mikä on veden kuutiohinta, eli  onko vesi kovin kallista? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomallasi käytöllä pitäisi tulla tasauslaskussa rahaa takaisin. Siellä tosiaan voi olla vuotoa, vikaa mittarissa tai jopa Mittarit kytketty väärin ja maksat jonkun toisen laskua.

Parhaiten selviäisi, jos pystyt olemaan asunnosta pois vaikka viikon ja sitten huolto selvittämään, paljonko vettä asuntosi kuluttaa ollessaan tyhjänä. 

Jos vika selviää, pyydä hyvitystä ja vesimaksun palautusta koko ajalta. 

Meillä vessanpöntön vesi ei mennyt mittarin kautta. Joku täällä säästi siinäkin vedessä. 

Vierailija
244/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverto vedenkulutus on n. 5 kuutiota kuukaudessa.

Omakotitaloissa vähemmän, kerrostaloissa enemmän. Mutta siis n. 60 kuutiota vuodessa per henkilö.

Lasku sitten riippuu kuutiohinnoista.

Vierailija
245/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ap pyytää tarkat mittarilukemat. Jos niissä on suuria poikkeamia johonkin suuntaan, syy on joko veden hinnan nousu tai vesivuoto jossakin."

En usko, että AP:lle on mitään hyötyä mittarilukemista, koska AP ei osaa katsoa vesilaskusta, kuinka monesta kylmä-, lämmin- ja jätevesikuutiosta on veloitettu, ja mikä niiden yksikköhinta on.

Parempi ratkaisu olisi, jos AP:lla olisi joku omainen tai tuttu, joka voisi katsoa vesilaskua ja osaisi laskea veloitetut vuorokausikulutukset.

Ap todellakin kuulostaa niin imbesilliltä että kuuluisi holhoukseen.

Vierailija
246/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitaloissa vähemmän, kerrostaloissa enemmän. Mutta siis n. 60 kuutiota vuodessa per henkilö.

Lasku sitten riippuu kuutiohinnoista.

Mulla kuluu nykyisin tuo n. 5 - 6 kuutiota kuukaudessa. Laskua tulee tasauksen kanssa n. 45 e/kk. (Hinnat 4 e ja 12 e/kuutio)

Tuolla summalla voi käydä kerran viikossa suihkussa, pestä pyykkiä kerran viikossa. Loppu menee tiskaukseen, vessanvetoon, käsien, hampaiden  ja naaman pesuun, siivoukseen, kokkailuun ja juomiseen, bideesuihkuun.

Vierailija
247/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lasku siihen verrattuna että käyt suihkussa joka päivä. Käyn kerran viikossa ja vesilasku vuosittain nyt noin 540 e. Vettä kuluu kuutisen kuutiota kuukaudessa.

Aiemmin kävin suihkussa joka päivä ja joka toinen ilta saunassa, lasku oli tähtitieteellinen. Euroiksi muutettuina vastaisi n. 100 e/kk.

Vierailija
248/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen itse lukeman joka kuun viimeinen päivä ja laitan lukeman nettiin. Aika vakio kuukausikulutus plus miinus jotain on ollut. Kesällä vähän enemmän, kun kastellaan puutarhaa.

Vierailija
249/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän vesilaitos infoaa, että se on 150 litraa per päivä henkilöltä omakotitalossa. Ja 120 litraa yhteisöasumisessa. Tuo ero taitaa tulla puutarhan kastelusta.

Vierailija
250/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
251/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni lasku siihen verrattuna että käyt suihkussa joka päivä. Käyn kerran viikossa ja vesilasku vuosittain nyt noin 540 e. Vettä kuluu kuutisen kuutiota kuukaudessa.

Aiemmin kävin suihkussa joka päivä ja joka toinen ilta saunassa, lasku oli tähtitieteellinen. Euroiksi muutettuina vastaisi n. 100 e/kk.

Herranjestas sentään. Eikö nykyaikana normaaliin vedenkulutukseen mene se, että päivittäin suihkussa pesee itsensä, edes sen 5 minuuttia? Eipä ihmekään, että ihmiset nykyään haisee julkisilla paikoilla niin pahalle. 

Vierailija
252/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Paljonko vettä kuluu mittarin mukaan? Pyydät mittarilukemat laskutusajalta. Vastaako kulutusta?

Tietenkin laskulla on kaikki määrät ja hinnat, vesi on kallista. Etenkin kuuman veden hinta järkytti. Sitä oli todella paljon vähemmän kuin kylmää vettä laskulla, mutta silti kokonaissumma oli korkeampi. 

Olen tänne ketjuun ainakin pariin kertaan laittanut vesimäärät, mutta nimitellään imbesilliksi, idiootiksi, trolliksi ja holhoukseen kuuluvaksi.

Samoin olen jo kertaalleen kertonut sen, että vesimittari ei joko ole asunnossa, vaan rappukäytävän teknisessä tilassa, tai se on eteisen koteloidussa kaapissa, johon minulla ei ole työkalua sen avaamiseen. En siis itse pääse sitä tarkistamaan täsmääkö laskun määrät mittariin ja voiko mittari olla väärässä? Onko teistä tämmöinen nimittely ja herjaaminen ihan rakentavaa käytöstä? Eikö saisi kysellä missä hintaluokassa muiden vesilaskut kulkee suunnilleen, niin tietää, onko vika omissa kulutustottumuksissa, vai mittarissa? Ap

Vierailija
253/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 2 hengen talous ja lotrataan vedellä paljon. Vesilaskun maksetaan 40e/kk ja tasauslaskut olleet 400-500e/kk. Toi sun lasku kuulostaa tosi paljolta, jollet pitkissä kuumissa suihkuissa käy päivittäin. 

Vierailija
254/295 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 2 hengen talous ja lotrataan vedellä paljon. Vesilaskun maksetaan 40e/kk ja tasauslaskut olleet 400-500e/kk. Toi sun lasku kuulostaa tosi paljolta, jollet pitkissä kuumissa suihkuissa käy päivittäin. 

Ja tasauslasku siis per vuosi 400-500e ei kk sentään.

Vierailija
255/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin laskulla on kaikki määrät ja hinnat, vesi on kallista. Etenkin kuuman veden hinta järkytti. Sitä oli todella paljon vähemmän kuin kylmää vettä laskulla, mutta silti kokonaissumma oli korkeampi. 

Olen tänne ketjuun ainakin pariin kertaan laittanut vesimäärät, mutta nimitellään imbesilliksi, idiootiksi, trolliksi ja holhoukseen kuuluvaksi.

Samoin olen jo kertaalleen kertonut sen, että vesimittari ei joko ole asunnossa, vaan rappukäytävän teknisessä tilassa, tai se on eteisen koteloidussa kaapissa, johon minulla ei ole työkalua sen avaamiseen. En siis itse pääse sitä tarkistamaan täsmääkö

Kertaakaan et ole tässä ketjussa maininnut montako kuutiota on laskutettu ja mitkä ovat kuutiohinnat.

Keskivertokulutus yhdelle on noin 5-6 kuutiota kuukaudessa, kylmää menee 2/3 ja kuumaa 1/3. Vuodessa siis 60 - 70 kuutiota.

600 e lasku vuodessa on keskivertoa pienempi yhdelle hengelle jos käy suihkussa joka päivä.

Vierailija
256/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutetut kuutiot ja hinnat ovat aivan oleellisia tietoja voiko päätellä toimiiko mittari.

Yhtä hyödytöntä olisi kysellä paljonko teillä menee vuodessa sähkölaskuun. Joku asuu asunnossa jossa on sähkösauna ja käy joka päivä saunassa, kokkailee uunilla päivittäin, pöytäkone päällä koko päivän, maksaa 20 s kilowatista.

Sitten joku asuu saunattomassa asunnossa, kokkailee mikrolla, käyttää tablettia, ja maksaa 5 s kilowatista. 

Ei voi vertailla jos ei tiedä kulutusta ja hintoja.

Vierailija
257/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneistokohtaiset mittarit täytyy olla luettavissa huoneistossa, jotta asukkaat voivat itse seurata vedenkulutusta, mutta ap ei ole edes löytänyt mittaria eikä osannut kysyä missä se sijaitsee.

Vierailija
258/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä lukkojen takana on LVI-kytkennät joista et vesimittareita näe.

Vierailija
259/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huoneistokohtaiset mittarit täytyy olla luettavissa huoneistossa, jotta asukkaat voivat itse seurata vedenkulutusta, mutta ap ei ole edes löytänyt mittaria eikä osannut kysyä missä se sijaitsee.

No eivät kyllä kerrostaloissa usein ole. En ole koskaan asunut kämpässä, jossa olisi ollut vesimittari.

Vierailija
260/295 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän vesilaitos infoaa, että se on 150 litraa per päivä henkilöltä omakotitalossa. Ja 120 litraa yhteisöasumisessa. Tuo ero taitaa tulla puutarhan kastelusta.

Asun rivarissa, kuluu 6 kuutiota kuussa, eli 200 litraa päivässä, en kastele puutarhaa. Käyn suihkussa 1-2 kertaa viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä