Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vika käyttäjässä, vai vesimittarissa? Jäätävä tasauslasku, millaisia laskuja muut olette saaneet?

Vierailija
29.08.2025 |

Olen kovasti koettanut elää vettä säästäen. Vaihdoin jopa hoitoaineen hiuksiin jätettävään, jotta sain suihkuja lyhennettyä eikä sen huuhtomiseen mene vettä.

Varmaan pari vuotta olen koko ajan pyrkinyt elämään säästeliäästi veden kulutuksen suhteen, eli ei pitkiä suihkuja, hanat aina pois päältä saippuoinnin, hampaiden harjauksen yms ajaksi, en valuttele mitään vesiä, astiat ja pyykit pesee nykyaikainen ns. vettä säästävä pesukone, eli niitä huljutellaan tuntikausia vesitilkassa. Pyykkiä pesen pari kertaa viikossa, astianpesukone lähtee käyntiin vasta kun se on täynnä. Vessanpytty on moderni ja ns vettä säästävä sekin. Mitään vuotoja ei pitäisi olla. Maksan joka kuukausi vesimaksua 25€ ja sain silti yli 400€ tasauslaskun. En yksinkertaisesti keksi enempää keinoja miten säästää vettä ja pitää yllä normaalia hygieniaa ja elämää. 

Millaisia vesilaskuja te muut yleensä saatte? 

Kommentit (295)

Vierailija
221/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin vuosi sitten tähän asuntoon. En tykkää vesijohtoveden mausta eikä kloori kuulu mielestä ihmisen elimistöön, joten olen koko vuoden juonut ainoastaan lähdevettä jota roudaan läheisestä marketista viiden litran pöntöissä.

Odotan mielenkiinnolla mahdollista tasauslaskua.

No, ei parin litran päivittäinen veden juominen tai juomatta jättäminen vesilaskuun vaikuta juuri lainkaan.

Vierailija
222/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ennekko on 20€ eli vuodessa 240 euroa, sain 180 € takaisin, olin siis käyttänyt vain 5 eurolla vettä kuukaudessa. 

Pienuutta selittää kesämökki ja matkat, mutta mökillä olen tottunut, että vettä ei paljon tarvita peseytymiseen.

Sä olet kuluttanut 30 litraa kylmää vettä päivässä, eli esim. viisi vessan vetoa ja käsienpesu jääkylmällä vedellä. Enemmän vesilaskun pienuus selittyy sillä, että olet poissa.

Vaikka kuinka olisi säästäväinen vedenkäytössä, niin silti sitä menee keskimääräistä enemmän, jos on kotona, käy suihkussa, pesee pyykkiä ja tekee ruokaa. Keskiarvoon kun vaikuttavat ihmiset, jotka ovat kolmasosan ajastaan mökillä tai peseytyvät jossain muualla ja syövät mikroaterioita/ravintolassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnoissa on vesimittari. Kirjaa lukema ylös joka kuukausi esim kuun vaihteessa.

Minä teen niin.

Meillä menee 5 kuutiota vettä kaikkiaan kuukaudessa.

Sit lasket, paljonko maksaa oikeasti. Kysy kuutiohinta (lämmin/kylmä)vuokranantajalta.

Itse en pääse käsiksi omaan vesimittariin, se on asunnon ulkopuolella.

Laskuttajalta voi pyytää vesimittarin lukemat.

En käsitä , mikä tässä voi olla niin vaikeaa. Kaikissa minun näkemissäni tasauslaskuissa on ollut kaksi lukemaa: edellisen laskun loppulukema ja se uusi, johon tasauslasku perustuu. Yksinkertaisella vähennyslaskulla selviää kulutetun veden määrä ja kertolaskulla hinta.

Alku- ja loppulukemista pystyy laskemaan paljonko mittarin läpi on kulkenut vettä, jos mittari on luettu oikein.

Itse tein kerran eräässä yrityksessä, josta vesimittarin lukema piti itse ilmoittaa vesilaitokselle, 10*ilmoituksen. Vettä oli todellisuudessa mennyt n. 1 000 kuutiometriä vuodessa. Mä ilmoitin 10 000 kuutiometriä. On melkoinen ero, jos loppulasku on esimerkiksi 3 000€ tai 30 000€. Yli 6 vuotta firma sai ennakkoon maksetut vedet, sitten muuttivat muualle ja uusi omistaja osti ennakkon itselleen... 

Vaikka mittari olisi luettu oikein, niin välttämättä se ei tarkoita, että lukema olisi todellista kulutusta. Mittari voi näyttää väärin tai voi vuoto(ja) mittarin jälkeen. Vasta se jos mittari ei pyöri, kun vettä ei kuluteta, kertoo, ettei vuotoa ole. Jos asukas ei pysty näkemään mittaria, ei voi itse varmuudella selvittää, onko jossakin piilossa vuoto ellei vuoto tule näkyviin kosteutena rakenteissa.

Vierailija
224/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me maksetaan kolmesta hengestä 36e kk ja ei todellakaan säästetä vettä. Ei toi oikein ole. Yllättävä vesisyöppö on vuotava pönttö, sen kannattaa tarkistaa.

Joku maksaa teidänkin vesistä tai asutte omakotitalossa ja käytte vielä mökillä.

Vierailija
225/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkuhuipaisaa tämä, kun yrittää väen väkisin saada sitä vesilaskua pysymään kerrostaloasunnossa kohtuullisena. Suihkussa pitää käydä välillä uimahallissa (seniorirannekkeella onneksi halpaa), kun kotona ei uskalla käydä enää kuin 2 kertaa viikossa viikeässä suihkussa juoksuvauhdilla. Astianpesukonetta ei ole ja olen välillä alkanut jo lämmintä vettä säästääkseni lämmittää tiskaus- ja pientä käsipyykkiäni varten vettä vedenkeittimessäkin eikä onneksi sähkölaskuni ( pörssisähkö) ole tästä suurentunut. Ostin jo isomman pyykinpesukoneenkin ja lisää vaatteita jotta pesukonetta ei tarvitsisi montaa kertaa kuukaudessa käyttää. Asumisviihtyvyys on laskenut veden säästämisen myötä ja enkä saa sitä vesilaskua silti 30 euroa /kk pienemmäksi (yhden hengen talous). Näiden vedensäästöjen takia voisin jo melkein harkita muuttamista johonkin vaatimattomiin olosuhteisiin missä käyttövesi haetaan kaivosta ja pesuvesi otetaan vaikka järvestä ja lämmitetään saunan padassa jolloin ei ainakaan tarvitsisi pelätä sitä vesimittaria ja uskaltaisi käyttää sitä lämmittä vettäkin ainakin itsensä pesemiseen.

Vierailija
226/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on nuukuus huipussa. Kuutio kylmää vettä maksaa 4 € ja kuumaa 12 €. Raaka arvio. Kuutio on 1000 l.

1 litra vissyä maksaa 2 €. Kahvipaketti 9 €. Pitäskö säästökohteet etsiä jostain muusta, kuin elämisen mukavuudesta.

Vierailija
227/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu millaista porukkaa taloudessa asuu. 

Me, 2 aikuista ja yksi teini,  ostimme 2017 omakotitalon ja vesilasku oli kaikkea muuta kuin myyntiesitteessä kerrottu 15 eur/hlö/kk. Se olisi pitänyt kertoa kolmella. 

Kun teinimme aikuistui ja muutti muualle opiskelemaan niin veden kulutus puolittui!

Suuri kulutus voi johtua myös puutarhan kastelusta tai siitä että joku putki vuotaa, tai vessa rikki.

Vierailija
228/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kuluu n. 15 kuutiota vettä per kk eli n. 500l/pv. Kyseessä 2 henkilön talous.

Meillä menee 80 kuutiota vuodessa, kaksi aikuista omakotitalossa... kun kaksi lasta asui kotona, meni noin 120 kuutiota. Kulutus ei ole näköjään täysin lineaarista asukasmäärän mukaan.

Vierailija
229/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuttiin joskun viiden huoneiston rivarissa. Muissa asunnoissa oli eläkelläisiä, meillä oli pari alakouluikäistä mukulaa. Taloyhtiöllä oli yhteinen vesimittari, jonka mukainen vesilasku maksettiin toteutuneen mukaan nuppiluvulle jyvitettynä. Luulisi, että oltiin sen kolhoosin suurimmat vedenkäyttäjät, mutta vesimaksumme miltei puolittui muutettuamme omakotitaloon. Joku niistä mummoista tärväsi vettä todella paljon.

Vierailija
230/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa paljon valitellaan, että vesimittarit on epätarkkoja ja voi jopa näyttää väärän asunnon lukemia. Ekan sivun artikkelissa niitä työkseen lukeva myös myöntää tämän.

Miten on mahdollista? Sitten ihmisiltä veloitetaan satoja euroja laskuja, jotka ei välttämättä pidä edes paikkansa. Eikä muuten ole Suomessa ainakaan enää halpa vesi!

Vierailija
231/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kumma, kun ennen putkiremonttia (sukitus) ja vesimittarin asennusta vedestä perittiin vuosikausia maksua 20 euroa henkilö/kk ja se riitti kattamaan taloyhtiön vesilaskun ja nyt yksi jos toinenkin huoneisto on saanut maksaa lisää tasauskaskussa.

Oletko tarkastanut taloyhtiön kirjanpidon? Mahdollisesti osa vesilaskusta on katettu yhtiövastikkeella. Toinen mahdollisuus on, että taloyhtiössä asuu myös vanhuksia. Heidän vedenkulutuksensa on usein aivan minimaalista ja he ovat tavallaan maksaneet kiinteässä kuukausilaskutuksessa ylimääräistä.

Vierailija
232/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ap pyytää tarkat mittarilukemat. Jos niissä on suuria poikkeamia johonkin suuntaan, syy on joko veden hinnan nousu tai vesivuoto jossakin."

En usko, että AP:lle on mitään hyötyä mittarilukemista, koska AP ei osaa katsoa vesilaskusta, kuinka monesta kylmä-, lämmin- ja jätevesikuutiosta on veloitettu, ja mikä niiden yksikköhinta on.

Parempi ratkaisu olisi, jos AP:lla olisi joku omainen tai tuttu, joka voisi katsoa vesilaskua ja osaisi laskea veloitetut vuorokausikulutukset.

Vierailija
233/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta. Täällä on 80 mammaa selvittämässä laskua, jota ei näe, eikä näe mittaria,  jota ap ei osaa lukea. eikä tapaa, miten ap käyttää vettä.

Onneksi monet tietävät että joku huijaa.

Laskun alareunassa on yleensä sen lähettäjän puhelinnumero. Eikö olisi järkevää ensin soittaa sinne ja kysyä sieltä selvitystä kulutuksesta  ym.

Hei, jos osaat lukea, niin koko aloituksen pointti on kysyä muilta täällä, missä mittaluokassa suunnilleen ja keskimäärin heidän vesilaskut liikkuu ja millaiset kulutustottumukset heillä on. Ei selvitellä Ap:n laskua, tai mittareita, eihän sitä palstalla voi edes tietenkään tehdä. Ap

Normaali vedenkulutus on 110-120 litraa/vrk/henkilö. Katso laskustasi, kuinka suuresta vedenkulutuksesta sinua on laskutettu. Laskussa käytetyn veden määrä on ilmoitettu kuutiometreinä.

Yksi kuutiometri on 1000 litraa ja vuodessa on 365 päivää. Kerro laskussa olevat kuutiometrit tuhannella ja jaa saatu tulo 365:llä, niin saat vuorokauden kulutuksen. Jos jakotulos osuu 110 ja 150 litran välille, lasku on todennäköisesti ok. Lasku voi olla toki suurempikin, jos sinulla on vanha wc-pytty (10 litraa/kerta) tai vanhat hanat, joissa ei ole virtauksen rajoitinta.

Vierailija
234/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tykkää tunnin kuumista suihkuista päivittäin niin ostakaa uimahalliin kk-lippu.

Vierailija
235/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä 4,45 euroa / kk on ihan omakustannushinta kylmästä vedestä Helsingissä. Sen verran me omassa omakotitaloissakin asuvat maksamme. Ja lämpimänkin veden hinta näyttää olevan ihan kohdillaan, kun siinä maksaa sekä itse vesi että sen lämmitys. Ei teiltä todellakaan peritä mitään ylihintaa."

Eikö Helsingissä makseta lainkaan jätevedestä?

Vierailija
236/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli mittarissa vikaa, kulutus pompsahti. Viikon ajan illalla otin lukeman ylös ja yön aikana vettä kului ilman todellista käyttöä. Korjaaja kävi ja vesilaskut muuttui normaaliksi. Rivitalo

Vierailija
237/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kerrostalo vielä tarkemmin.. ilmeisesti kerrostalo? Kenelle maksat vedestä? Vuokranantaja, mikä? Mitä vesi maksaa tiedätkö? Kysy naapureilta mitä he maksavat.

Vierailija
238/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa isolta summalta. Puhuitko vain itsestäsi, eli asunnossa ei asu muita? Sitä suuremmalla syyllä. Koeta saada vesimittarilukemat kuukausitasolla. Vesi on myös eri hintaista eri kunnissa. Muutin itse Helsingistä erääseen pikkukaupunkiin hiljattain ja täällä on kalliimpi vesi.

Vain yhden henkilön talous on. Ap

Nyt on jokin pahasti pielessä! Meillä okt ja 4 käyttäjää. Kunnassamme vesi on kallista. Meillä tulee vesilasku joka toinen kk ja jotain 200€/lasku. En säästele vettä vaan pidän huolen, että putket ei tukkeudu, kyse keittiöstä.  On halvempi vaihtoehto kuin putkimies. Suihkussa hana kiinni pesujen yhteydessä sekä hampaiden ja käsien pesussa. Kukkia pihalla paljon, joten vettä hulahtaa myös niihin kesällä. Harvemmin ylimääräistä on maksettu.

Omakotitalossa vesilaitos ei laskuta veden lämmityksestä. Veden lämmitys näkyy teillä joko sähkö-, öljy- tai kaukolämpölaskussa.

Vierailija
239/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

150l per vrk olen kuullut.meillä yhtiössä toteuma 90l.

Vierailija
240/295 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai Helsingissäkin laskutetaan vesi- ja jätevesi samalla laskulla?

Tiedän, että on paikkoja, jossa on erilliset vesi- ja jätevesiosuuskunnat. Siksi kumpikin on omalla laskullaan. Joissakin paikoissa jätevesi silti laskutetaan vesimittarin lukemaan perusteella, joissakin toisissa jätevesikin mitataan erikseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä