Voiko traumaattinen lapsuus aiheuttaa ihmisessä sen, että myöhemmin...
Millaisia vaikutuksia lapsuuden traumalla on myöhemmällä iällä? Voiko esimerkiksi tällainen traumatisoitut ihminen käyttää henkistä väkivaltaa silloin itse parisuhteessa? Olen alkanut epäilemään, että miehelleni on jokin lapsuuden trauma, koska kohtelee minua miten haluaa, ei kadu mitään eikä pyydä anteeksi. Kaikki on minun syytäni ja olen kuulema turha ihminen. Haukkuu minua joka päivä.
Voiko tällaisen käytöksen taustalla olla trauma lapsuudesta ja malli, jota hän käyttää? Miten saisin selville, onko tämmöistä ollut lapsuudessa?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti jotain ollut lapsuudessa tai nuoruudessa, mistä on mallin oppinut. Millaista on appivanhempien kommunikaatio ja elämä? Sieltä se malli lähtee.
Mies ei ole koskaan soittanut vanhemmillensa eikä juuri laita mitään viestejä. Ei puhu juuri mitään heille kun olemme kylässä.
Ap
Voi. Esim. tutkitusti eniten väkivaltaa lapsiaan kohtaan harjoittavat ne aikuiset, joita kohtaan omat vanhemmat ovat olleet väkivaltaisia.
Parisuhteen mallit periytyvät usein myös omista lapsuuden kokemuksista tai omien vanhempien välisistä malleista.
Keskeistä on aina omien lapsuuden kokemusten ja toki myös aiempien parisuhteiden kokemusten ja käytösmallien tiedostaminen. Mitä ei tunnista, sitä ei voi tutkia ja korjata.
Voit tutustua myös kiintymyssuhdeteoriaan. Nekin pohjautuvat useimmiten lapsuudessa syntyneisiin vuorovaikutussuhteisiin.
Traumalapsuudella tai kaltoinkohtelulapsuudella on paljon vaikutuksia. Juurikin tuo, että se kaltoinkohtelu jatkuu seuraavassa polvessa, kun ei ole edes käsitystä normaalista ihmissuhteesta. Uhriutumista ja säälin kerjäämistä voi olla myös, sillä se ikään kuin korvaa sen hoivan, jota ei lapsena saanut. Ja omatunto puuttuu, kun sen olemassaoloon ei ole ollut varaa.
Ja paljon muuta.
On traumatisoitunut lapsuudessa ja se valitettavasti voi johtaa persoonallisuuhäiriön syntyyn. Meillä on näitä suvussa. Itse olin jollain tapaa uhriutuva narsisti, vanhemmat malignantteja. Tiedostin tämän kuitenkin itse ja menin terapiaan. Paraneminen edellytti välien katkaisun koko sukuun. Enkä tiedä olinko oikeasti narsisti, he eivät kai itse myönnä asiaa kovin helposti. Raivo parisuhteessa ei ole ok, mikään tuossa ei ole ok. Hae apua ainakin itsellesi, jotta kuulet että olet epäterveessä tilanteessa. Sinä tulet musertumaan ja sairastumaan. Joko miehen pitää muuttua tai lähde pois kun vielä on mielenterveyden rippeet jäljellä.
Voi hyvinkin olla, mutta minua kiinnostaa vielä enemmän se minkä takia sinä haluat olla tällaisessa suhteessa. Mitä sinulle on tapahtunut, että arvostat itsesi noin vähän?
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvinkin olla, mutta minua kiinnostaa vielä enemmän se minkä takia sinä haluat olla tällaisessa suhteessa. Mitä sinulle on tapahtunut, että arvostat itsesi noin vähän?
Narsisti etsii itselleen vastakappaletta, usein vastakappale on jotenkin haavoittunut itsekin ettei tiedosta sitä maagista vetovoimaa, joka vetää narskun luo. Ne ovat kuin magneetin eri puolet. Kysyt erittäin hyvä kysymyksen!
Vierailija kirjoitti:
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Eivät nämä ihmiset halua kohdata ja miettiä omia ongelmiaan, juuri siksi keskittyvät niin kovasti miettimään sen kaltoinkohtelijansa psyykevikoja. Ainoa järkevä ratkaisu tuossakin olisi ero mutta ap vaan lässyttää vauvapalstalla että onkohan miehellä traumoja. Haloo ja herätys.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti jotain ollut lapsuudessa tai nuoruudessa, mistä on mallin oppinut. Millaista on appivanhempien kommunikaatio ja elämä? Sieltä se malli lähtee.
Mitkä hlvt appivanhemmat. Ei ole avioliittoa.
Jos oliskin 🤣, olis ne appivanhemmat jo mullan alla.
Mene sinäkin niitä pikkuvauvojas hoitamaan tai TÖIHIN äläkä täällä palstalla pyöri.
Puug_nkällä eli hållannnikkckaalla päin pläsii. "Aina sua saa hävetä. Oppiipahan olemaan".
Minuakin kiinnostaa miksi kukaan haluaa vastaavassa tilanteessa alkaa tutkimaan puolison lapsuuden traumoja sen sijaan että jättäisi moisen sian. Ap onko sinulla hylkäämiskokemuksia, kun roikut suhteessa ilkeän miehen kanssa? Vaikuttaa läheisriippuvuudelta. Mies voi avat sinulle lapsuuttaan, tai sitten ei. Mutta sinun pitäisi nostaa kytkintä. Tämä on kyllä luultavasti provo.