Nyt meni hermot tanttaantumiseen menopaussissa
Miten naisena säilyä jonkunlaisessa kuosissa kun ikää 50+??
Syön normaalia kotiruokaa, valkoista sokeria n. kerran viikossa (ei paljoa). Alkon olen jättänyt melkein kokonaan pois. Leivän liika mussuttaminen iltaisin on suurin pahe.
Kävelen joka päivä 30-60 min reippaasti. Salilla lihaskuntoa n 40 min kolme kertaa viikossa.
Vielä pari vuotta sitten n. 48 v oli suht solakka vyötärö, nyt tanakoidun kohti tantta-mallista kroppaa karmaisevaa vauhtia. Vaikka nuo elintavat ei varmasti ole pahimmasta päästä.
Naaman roikkumisenkin kestän jotenkin, mutta tämä kropan muuttuminen vieraaksi vastenmieliseksi möhkäleeksi on kamalaa😭
Mikä teitä kanssasisaret on oikeasti auttanut? Hormonikorvaushoito? Tiukempi dieetti? Stressin hoitaminen, eli kortisolit alas? Netti tursuaa näitä erilaisia ohjeita, jotka samalla julistavat että mikään muu ei toimi. Olen hiukan ahdistunut ja sekaisin. 😔
Kommentit (201)
Tasapainoinen hormonitoiminta vaatii tuekseen eläinrasvojen syömistä. Ei kannata vältellä niitä. Toki jos syö samaan aikaan hiilareita, tulee ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Maratoonariksi ryhtyminen jos kroppa ja polvet kestää.
Hahaha, tämähän on hyvä tapa tuhota elimistönsä ja näyttää 15 vuotta ikäistään vanhemmalta! :D Itsekin toteat sen kommentissasi. Älkää vain lähtekö tähän, jos arvostatte liikuntakykyänne. Ei ole kiva saada kohdun- tai virtsalaskeumaa saati sitten joutua tekonivelleikkausjonoon. Ulkona juokseminen vieläpä vanhentaa ihoakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahaha, tämähän on hyvä tapa tuhota elimistönsä ja näyttää 15 vuotta ikäistään vanhemmalta! :D Itsekin toteat sen kommentissasi. Älkää vain lähtekö tähän, jos arvostatte liikuntakykyänne. Ei ole kiva saada kohdun- tai virtsalaskeumaa saati sitten joutua tekonivelleikkausjonoon. Ulkona juokseminen vieläpä vanhentaa ihoakin.
Siis virtsarakonlaskeumaa...
Hormonikorvaus hoidot ja paljon ulkoilua kuin venyttelyä ja pikasuihkuja peräsuoli puhtaana. Tekohampaiden pohjasta kiitos karkkitehtaat. Jääkylmää olutta. Beroccaa. Rommi ja hyvää muussia. Vähemmän kofeiinia.
Vierailija kirjoitti:
Osa noista ylläolevista riskeistä on bunkattu ajat sitten. Etenkin aivoinfarkti ja dementia joiden riskit päinvastoin vähenevät. Ns. oikeita, joskin lieviä, riskejä ovat rintasyöpä ja tukokset. Eikä nekään kaikille.
Rintasyöpää en katsoisi ihan lieveksi riskiksi. Siihen voi kuolla, kuten veritulppiinkiin.
Vaihdevuosihoitoja mainostanut lääkäri Maija Kajan menetti juuri lääkärinoikeudet liiallisten annosten määräämisestä sekä valheellisen tiedon levittämisestä. Gyneleena on taas ollut Bayer Oy:n oma naisten terveystuotteiden asiantuntijalääkäri.
Uskon mieluummin puolueettomiin tutkimuksiin enkä myyntiedustajiin, mutta jokainen punnitkoon itse nämä riskinsä.
Itse en kestänyt masennusta, haluttomuutta ja zombioloa, joka hormoneista tuli. Eli ei nämä kaikilla edes toimi. Oikeastaan ihan samaa kamaahan ne ovat kuin ehkäisyvalmisteetkin.
Minulla lisäestrogeeni lisäsi haluja! Lady oli ns. paikat valmiina koko ajan 😁 HRT:n vaikutukset on näköjään tosi yksilöllisiä.
Vaihda se leivän mussuttaminen vaikka porkkanoihin tai selleriin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda se leivän mussuttaminen vaikka porkkanoihin tai selleriin.
Vaihda hiilarit hiilariin. Just näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa noista ylläolevista riskeistä on bunkattu ajat sitten. Etenkin aivoinfarkti ja dementia joiden riskit päinvastoin vähenevät. Ns. oikeita, joskin lieviä, riskejä ovat rintasyöpä ja tukokset. Eikä nekään kaikille.
Rintasyöpää en katsoisi ihan lieveksi riskiksi. Siihen voi kuolla, kuten veritulppiinkiin.
Vaihdevuosihoitoja mainostanut lääkäri Maija Kajan menetti juuri lääkärinoikeudet liiallisten annosten määräämisestä sekä valheellisen tiedon levittämisestä. Gyneleena on taas ollut Bayer Oy:n oma naisten terveystuotteiden asiantuntijalääkäri.
Uskon mieluummin puolueettomiin tutkimuksiin enkä myyntiedustajiin, mutta jokainen punnitkoon itse nämä riskinsä.
Itse en kestänyt masennusta, haluttomuutta ja zombioloa, joka hormoneista tuli. Eli ei nämä kaikilla edes toimi. Oikeastaan ihan samaa kamaahan ne ovat kuin ehkä
Riski saada rintasyöpä on pieni, ellei ole perintöä siihen. Kuolevuus sama kuin heillä jotka eivät käytä hormonihoitoa.
Ei aavistustakaan kuka tuo lääkäri on, mutta korvaushoidon hyödyt ovat nykytiedon perusteella kiistattomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on tekosyyt vältellä liikuntaa. Onko jotain lähteitä, että juoksu tekisi juuri nämä? Vanheneeko ihokin vain juostessa, mutta esim. uimarannalla saa käristää itseänsä mielin määrin?
Ehdotan armollista ja hyväksyvää suhtautumista itseen ja muihin. Minun ei tarvinut koskaan syömisiäni miettiä. Liikuin tai en, söin, join, mitä vain. Olin aina alipainoinen. 45 kun täytin, tuli vuodessa yhtäkkiä kymmeniä lisäkiloja ilman ymmärrettävää syytä. Kipujen vuoksi liikkuminen on yhtä tuskaa ja aiheuttaa vain lisää kipuilua. Kalorien rajoittaminen ei vaikuta mitenkään. Ei myöskään kiinnosta pyhittää loppuelämää epätoivoiselle ulkonäkötaistelulle. Parempi vaan laskea rimaa kaikessa. Tarvinneeko sitä enää edes todistaa mitään kellekkään? Ketä kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa tulee vähän kauhu mieleen, että mitähän tässä vanhetessa käy. Nyt ikää 44 vuotta. Mutta mietin vielä tuota treeniä. Entä ihan raaka lihasmassan kasvatukseen tähtäävä salitreeni? Lisää lihasta ja voimaa. Silloin huomio kiinnittyisi maharöllykän sijasta siihen, paljonko rautaa nousee. Ei jumppapumppailua kevyillä painoilla, vaan oikeasti tehon muokkausta. Lihaksia olkapäille, käsivarsiin, reisiin, peppuun. Itse harrastan tällaista treeniä ja olen huomannut sen tuoneen erilaista ryhtiä ja raameja kroppaan.
Todellakin! Salitreeni on nimenomaan tärkeää kun tulee ikää. Palkatkaa vaikka PT tekemään ohjelma, laatu korvaa treenissä määrän ja ruokavalio kuntoon.
T. Hyvässä kuosissa oleva 50v, joka köy salilla ja power pilateksessa
Kalorien rajoittaminen (jo nuoresta lähtien) voi saada biologisen iän jopa 15v nuoremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johan on tekosyyt vältellä liikuntaa. Onko jotain lähteitä, että juoksu tekisi juuri nämä? Vanheneeko ihokin vain juostessa, mutta esim. uimarannalla saa käristää itseänsä mielin määrin?
Kevyt juoksulenkki ja maraton harjoitteluineen ovat kaksi eri harrastusta. Jälkimmäinen ei ole terveyden kannalta hyväksi. Painon ja ulkonäön ylläpitoon on parempiakin liikuntamuotoja.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotan armollista ja hyväksyvää suhtautumista itseen ja muihin. Minun ei tarvinut koskaan syömisiäni miettiä. Liikuin tai en, söin, join, mitä vain. Olin aina alipainoinen. 45 kun täytin, tuli vuodessa yhtäkkiä kymmeniä lisäkiloja ilman ymmärrettävää syytä. Kipujen vuoksi liikkuminen on yhtä tuskaa ja aiheuttaa vain lisää kipuilua. Kalorien rajoittaminen ei vaikuta mitenkään. Ei myöskään kiinnosta pyhittää loppuelämää epätoivoiselle ulkonäkötaistelulle. Parempi vaan laskea rimaa kaikessa. Tarvinneeko sitä enää edes todistaa mitään kellekkään? Ketä kiinnostaa?
Tuohon on joku syy. Kymmeniä kiloja vuodessa ei ole normaali painonnousu kellekään. Kaloreissa 20 kiloa vuodessa olisi 140,000 ylimääräistä kaloria peruskulutuksen päälle. Eli lähes 400 kaloria päivässä.
Vierailija kirjoitti:
No mulla sama ongelma. Olen itse erittäin lyhyt 148 cm ja siro. Aiemmin riitti kun rajoitin päivittäisen kalorin kulutuksen 1400 kaloriin ja liikuin 4-5 krt viikossa, kestoa ja voimaa. Olin vielä hoikka 40 v. Kun täytin 50 v painoa tuli yht äkkiä 18 kg, vaikka samat elämäntavat. Nyt mun pitäisi syödä 1000-1200 kaloria jotta en lihoisi. Liikun jokapäivä töissä kun työssä seison ja kävelen koko työpäivän, käyn edelleen urheilemassa. Syön terveellisesti mutta aineenvaihdunta muuttunut ja olen vyötärölihava. Jos haluaisin saman kropan kuin 10 v sitten joutuisin olemaan aina nälässä
Ja kynegologilla käyty, eikä vaihdevuodet ole vielä alkaneet, otettiin hormonit veriarvoista eikä ole vielä mitään oireitakaan. Äidilläni alkoi vaihdevuodet vasta 60v
Kyllä ne vaihdevuodet ovat äidilläsikin alkaneet paljon ennen 60 ikävuotta. Jos noin kauna oli menkat on jo aika ennätyksellistä mutta itse vaihdevuodet alkavat hormoniheittelyineen jo 10 vuotta ennen varsinaisia menkkojen lopullista loppumista. Siihen kuuluu juuri vyötärön leviäminen jne
Etelänmatkat, kanarian ukit ja mummit tunnistaa jo ihosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohon on joku syy. Kymmeniä kiloja vuodessa ei ole normaali painonnousu kellekään. Kaloreissa 20 kiloa vuodessa olisi 140,000 ylimääräistä kaloria peruskulutuksen päälle. Eli lähes 400 kaloria päivässä.
Eli alle 100 g karkkia vaikkapa, tai pari voileipää.