Nyt meni hermot tanttaantumiseen menopaussissa
Miten naisena säilyä jonkunlaisessa kuosissa kun ikää 50+??
Syön normaalia kotiruokaa, valkoista sokeria n. kerran viikossa (ei paljoa). Alkon olen jättänyt melkein kokonaan pois. Leivän liika mussuttaminen iltaisin on suurin pahe.
Kävelen joka päivä 30-60 min reippaasti. Salilla lihaskuntoa n 40 min kolme kertaa viikossa.
Vielä pari vuotta sitten n. 48 v oli suht solakka vyötärö, nyt tanakoidun kohti tantta-mallista kroppaa karmaisevaa vauhtia. Vaikka nuo elintavat ei varmasti ole pahimmasta päästä.
Naaman roikkumisenkin kestän jotenkin, mutta tämä kropan muuttuminen vieraaksi vastenmieliseksi möhkäleeksi on kamalaa😭
Mikä teitä kanssasisaret on oikeasti auttanut? Hormonikorvaushoito? Tiukempi dieetti? Stressin hoitaminen, eli kortisolit alas? Netti tursuaa näitä erilaisia ohjeita, jotka samalla julistavat että mikään muu ei toimi. Olen hiukan ahdistunut ja sekaisin. 😔
Kommentit (201)
Monet sanoo että estrogeeni auttaa.
Hoikkana pysyminen on tärkeintä. Ei se vartalo kuitenkaan ihan täysin muotoaan muuta. Katso vaikka Melanie Trumpia tai vastaavia julkkiksia.
Mutta pitkälti kai se syöminen on jätettävä, jos siihen tähtää. Itse olen vannonut että en koskaan liho lukiopainostani. Pari kiloa yli on tullut mutta taistelen niistä eroon. 40v jälkeen en ole syönyt mitään hiilihydraatteja, vain kasviksia, proteiinia ja rasvaa.
Ihmisillä lihakset alkavat luontaisesti vähentyä vanhemmiten. Siksi on erityisen tärkeää huolehtia keskivartalon lihaksista. Siten säilyy nuorekas ryhti ja vyötärön muoto.
Ei noita muutoksia voi täysin estää. Itse kompensoin rupsahtamista kauniilla pukeutumisella, mietityillä väreillä, kampauksella, meikillä ja iloisella asenteella.
Mä en kestä tässä iässä sitä että tajuaa miten miehet on vaan ulkonäön perässä. Olen kaiketi ikäisekseni (vielä) hyvin säilynyt, kun sitä aina ihastellaan ja kuulemma näytän kolmikymppiseltä.
Mutta eipä se ilahduta kun miehet samassa lauseessa väheksyvät omanikäisiään "tanttoja". Olin ulkona miesystäväni kanssa ja siellä oli mielestäni tosi viehättävän näköinen reilu viisikymppinen nainen. Sanoin miehelleni että haluaisin näyttää siltä 10v päästä.
Hän sanoi että ei voisi ikinä kuvitella mua sen näköisenä/ikäisenä.. no se nyt kuitenkin on edessä!
Tee ainakin 100 vatsalihasliikettä joka päivä
Itse olen 53 eikä vielä ole paino noussut, iho kyllä veltostuu ja ryppyjä tulee. Liikun säännöllisesti (juoksu, pyöräily, sali), herkuttelen vain kohtuudella viikonloppuisin. Syön paljon kasviksia ja proteiinia (välipaloina rahkajogurtti + marjat, tilasin kokeeksi myös proteiinijauhetta). Leipää ja leivonnaisia hyvin vähän. Käytän estrogeenia ihan siitä syystä, että avioelämä on mukavampaa, kun limakalvot eivät kuivu. Biotiini-hyaluroni-kollageenia kapseleina, retonolia naamaan. Eipä tässä muuta voi.
Pätkäpaasto vähäkalorisen terveellisen ruokavalion ja liikunnan lisäksi. Ei tarvii olla 8/16. 10/14 riittää. Helppo toteuttaa. Kokemusta on ja 20 kg poissa 7 kk. Eikä ole halua syödä niinkuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Täällä se 148 cm ja siroluinen.
En juo limsoja, mehuja, en puputa leipää, koska inhoan leipää.
Roskaruokaa en syö kun tulen pahoinvoivaksi siitä. Inhoan makeaa, en syö kakkuja, pikkuleipiä, jäätelöä tai sipsejä. En syö makkaraa, en juo alkoholia. En juo siideriä, viinejä, olutta yms. En syö muroja, maustettuja jugurtteja. Rahkat maustamattomana ja rasvattomana. Syön proteiinia joka ateria.Syön itsetehtyä kotiruokaa; paljon keittoruokia ja salaatteja. Proteiinia kasvisten kera esim wokvihanneksia. Avocadoa yhden per päivä. Riisit ym täysjyvänä ja niitä ruoan kanssa 1 DL, eli ei paljon. Pastaa otan myös 1 DL. En syö mitään uppopaistettua.
Paljon kasviksia, juureksia, marjoja, kalaa ja vaaleaa lihaa. Vettä ruokajuomana tai rasvatonta piimää. Kahvia menee paljon mustana.
Nukun joka yö 8-9 tuntia.
En viitsisi enää tästä tiukenta
no voi hyvänen aika, jos elät noin kurinalaisesti, niin mistä sitä voisi tiukentaa ja toisaalta, miksi ihmeessä pitäisi jos kerran olet terve?
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto vähäkalorisen terveellisen ruokavalion ja liikunnan lisäksi. Ei tarvii olla 8/16. 10/14 riittää. Helppo toteuttaa. Kokemusta on ja 20 kg poissa 7 kk. Eikä ole halua syödä niinkuin ennen.
Tätä kyllä paljon näkee suositeltavan.
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto nostaa naisilla kortisolitasoja etenkin vaihdevuosissa eli huono valinta, jos ei ensimmäinen ateria ole 30 minuutin sisään aamulla heräämisen jälkeen.
Onhan noita ikääntyneitä (rikkaita) maailmantahtiä (just näin LaToya Jacksonin luurankomaisen olemuksen) jotka elää vissiin vedellä ja pyhällä hengellä, kun se nollakoko on kaikki kaikessa.
Enpä tiedä, usko hyvinvointipainoon. Ehkä olen onnekas että paino ollut pitkään melko sama, vähän päälle 60 ja pituus hieman yli 160. Ehkä oma vinkkini olisi arkinen pieni liikunta, perusaktiivisuus. Että kävelisi joka päivä ja ehkä hieman hengästyy. Onnekseni kaikki syöpötyshimot on jääneet, ruokaan ei liity enää tunnesyömistä kuten nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kestä tässä iässä sitä että tajuaa miten miehet on vaan ulkonäön perässä. Olen kaiketi ikäisekseni (vielä) hyvin säilynyt, kun sitä aina ihastellaan ja kuulemma näytän kolmikymppiseltä.
Mutta eipä se ilahduta kun miehet samassa lauseessa väheksyvät omanikäisiään "tanttoja". Olin ulkona miesystäväni kanssa ja siellä oli mielestäni tosi viehättävän näköinen reilu viisikymppinen nainen. Sanoin miehelleni että haluaisin näyttää siltä 10v päästä.
Hän sanoi että ei voisi ikinä kuvitella mua sen näköisenä/ikäisenä.. no se nyt kuitenkin on edessä!
Juu, tämä. Mun miesystävä on yli kuusikymppinen ja silti katsoo tarpeelliseksi arvostella mun kuulteni ikäisiään, mua kymmenen-kaksikymmentä vuotta vanhempia naisia. Mun mielestä tosi häiritsevää. Sellainen "tantta" mustakin tulee, tosin mies itse on siinä vaiheessa jo ihan pappa kyllä, vaikka hyvin säilyvää sorttia onkin. Ja tunnistan kyllä tässäkin ketjussa esille tulleet muutokset itsessänikin, kaikki roikkuu enemmän tai vähemmän ja vartalon muotu muuttuu.
1) Hyväksy itsesi 2) Liiku: kuntosali, pilates, hiihto, juoksu, mikä nyt kiinnostaa 3) Ruokavalio kuntoon 4) Hormonikorvaushoito
Se on vaan vähennettävä kaloreita iän myötä, jos sen vyötärön haluaa säilyttää. Ja herkut, limsat ym. kannattaa jättää pois. Ruoka- ja janojuomaksi vesi.
Joku kommentoija sanoi, että 100 vatsalihasliikettä per päivä. Olen kuullut tuon suosituksen muualtakin. Istumaannousuja ei kannata tehdä, sillä se ei ole selälle ystävällinen liike.
Itsellä helpottaa turvotusta, kun pidän 12-14 tunnin yöpaaston. Vain vettä saa juoda tuona aikana. Suosittelen googlettamaan. Moni on hyötynyt tuosta, varsinkin suolistovaivaiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto nostaa naisilla kortisolitasoja etenkin vaihdevuosissa eli huono valinta, jos ei ensimmäinen ateria ole 30 minuutin sisään aamulla heräämisen jälkeen.
Höpöä. Syöminen silloin, kun on nälkä. Näin vältytään turhalta energialta. Jos ei välitä syödä aamuisin, niin se on ihan ok eikä ole haitaksi terveydelle.
Kannattaa olla tyytyvänen, että on terve. Ulkonäkö terveyden rinnalla on kuitenkin pieni murhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten vaihdevuodet on Suomessa aivan alihoidettu vaiva. Ja asenteet ovat 'kärsimys kuuluu asiaan', ja 'vanhenet kuitenkin'.
Naishormonien romahduksesta seuraa naisilla luiden haurastumista, sydän- ja verisuonitauteja ja uusimpien tutkimusten mukaan myös muistisairauksien riski nousee.
Mutta ei, kuuluu asiaan. 😑
Vaihdevoudet hoidetaan vain jos niistä tulee elämää haittaavia ongelmia. Mihinkään poskien roikkumiseen hormonit eivät auta, eivätkä muutenkaan ole mitään vitamiineja. Vaihdevuosioireet johtuvat siitä, että keho totuttelee vähäisempään hormonimäärään. Eli nämä "vieroitusoireet" täytyy jossain vaiheessa kärsiä. Mieluummin 50-vuotiaana kuin 70-vuotiaana. Hormonitoiminnan alasajo suojelee myös vanhentuvaa kehoa ja ehkäisee syöpiä.
Eli kyllä niillä vaihdevuosilla on ihan tarkoit
Ihan lyhyellä googlettamisella jokainen löytää hormonikorvaushpoidon haitat.:
Kohonnut rintasyöpäriski
Laskimotukosriski
Kohdun limakalvosyövän riski
Munasarjasyövän riski
Sappikivet
Aivoinfarkti ja dementia
Lisäksi voi ilmetä mielialaoireita, turvotusta, ylimääräisiä vuotoja yms.
Minusta on aivan ok käyttää korvaushoitoa, jos siitä saa avun. Mutta on typerää väittää, ettei lääkkeissä olisi haittoja.
Osa noista ylläolevista riskeistä on bunkattu ajat sitten. Etenkin aivoinfarkti ja dementia joiden riskit päinvastoin vähenevät. Ns. oikeita, joskin lieviä, riskejä ovat rintasyöpä ja tukokset. Eikä nekään kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöä. Syöminen silloin, kun on nälkä. Näin vältytään turhalta energialta. Jos ei välitä syödä aamuisin, niin se on ihan ok eikä ole haitaksi terveydelle.
Jep. Monissa perinteisesti (ennenkuin roskaruoka tuli kuvioihin) hoikissa maissa on syöty vahvasti iltaisin ja aamulla vähän. Suomessa on painotettu aamua ja menty varhain nukkumaan. Vain viikon/kuukauden kokonaiskaloreilla on merkitystä.
Proteiinia lisää ja paljon lihaskuntoa. Ja salilla tehdään ihan tosissaan eikä hipsutella. Ja laskepa miten paljon kaloreita on siinä leivässä, onko päällisiäkin? Hiilareita vähentämällä, proteiinia reilusti lisäämällä ja tehokkaammalla salitreenillä minä olen kääntänyt kurssin ja näytän hyvältä, ja lihaskunto on parempi kuin koskaan.
Jotenkin minusta tuntuu, että nämä ilkkujat ovat laiskoja ylipainoisia naisia, joilta puuttuu itsekuria ja pitkäjänteisyyttä.
Kateus alkaa sitten puskea pintaan, kun osa samanikäisistä naisista haluaa näyttää ja näyttää vielä viehättäviltä. Höpötetään ulkonäköpaineiden aivopesusta ja julistetaan, että turhaa hommaa on.
Mitäpä jos se timmimpi 50-kymppinen saa uuden työpaikan siksi että ulkonäkö osoittaa luonteenpiirteinä sisukkuuden ja ahkeruuden? Kuka haluaa palkata laiskan mätisäkin näköisen tantan?
Entäpä jos se hyväkuntoinen 60-v. välttyy sydän- ja verisuonitaudeilta ja jaksaa ulkoilla lastenlasten kanssa, käydä aktiivilomalla ja ylipäänsä elää täysillä?
Kyllä tässä on kyse paljosta muustakin kuin ulkonäöstä.