Pitääkö joku muu toivotuksia kuten "yst." tai "yst. terveisin" silkkaa kettuiluna?
Kommentit (51)
Laitan aina YT, koska en voi tulkita eri tavoin
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän kettuiluna kiitos jo etukäteen-lausetta. Siinähän käytännössä jo etukäteen oletetaan, että toinen tekee pyytämäsi asian ja ainakin on vaikea kieltäytyä, kun jo etukäteen kiitetään.
Jos toinen jokatapauksessa joutuu tekemään pyydetyn asian, on kohteliasta kiittää siitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä pidän kettuiluna kiitos jo etukäteen-lausetta. Siinähän käytännössä jo etukäteen oletetaan, että toinen tekee pyytämäsi asian ja ainakin on vaikea kieltäytyä, kun jo etukäteen kiitetään.
Jos toinen jokatapauksessa joutuu tekemään pyydetyn asian, on kohteliasta kiittää siitä
Kohteliaampaa olisi ensin kysyä ja kiittää, kun tehtävä on tehty. Kiitos etukäteen on näennäistä ystävällisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vain järkevää, ei tarvi täyttää meiliä jatkuvilla kiitos-viesteillä.
Mutta etukäteen kiittäminen on vallankäyttöä, kun ei anneta toiselle edes mahdollisuuta kieltäytyä.
Esimerkiksi: Kiitos jo etukäteen, että siivoat oksennukset lattialta.
Toinen vaihtoehto on kysyä, voisitko siivota.
Mikä tuossa sinua estää kieltäytymästä, ellet ole siivooja ja tuo kuuluu työtehtäviisi? Tai sitten se oksentaja?<
Yleensähän pyyntö esitetään vain silkasta kohteliaisuudesta. Oikeasti ihmisen kuuluu tehdä se asia, mitä pyydetään eli tosiasiallista valinnanvaraa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, sillä ennakoidaan vaivaa, jonka pyynnön toteuttaminen aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kirjoitatte ulkomaille meneviin sähköposteihin tai mahdollisiin kirjeisiin, englanniksi, saksaksi tai italiaksi, espanjaksi? Ette varmaan yst.terv.?
"Yours", "with best regards"... jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on vain järkevää, ei tarvi täyttää meiliä jatkuvilla kiitos-viesteillä.
Mutta etukäteen kiittäminen on vallankäyttöä, kun ei anneta toiselle edes mahdollisuuta kieltäytyä.
Esimerkiksi: Kiitos jo etukäteen, että siivoat oksennukset lattialta.
Toinen vaihtoehto on kysyä, voisitko siivota.
Mikä tuossa sinua estää kieltäytymästä, ellet ole siivooja ja tuo kuuluu työtehtäviisi? Tai sitten se oksentaja?<
Mietipä itse, kummassa tapauksessa olisi helpompi kieltäytyä, jos pomosi lähettää viestin:
Kiitos jo etukäteen, että voit siivota oksennuksen lattialta.
VAI
Olisiko mahdollista, että siivoaisit oksennuksen lattialta?
Kieliopillisesti ensimmäiseen lauseeseen ei tule edes kysymysmerkkiä eli siinä ei kysytä halukkuutta, vaan kiitetään siitä, kun teet halutulla tavalla.
Mulla ei ole pomoa. Mutta eikö ole aika selvää, että jos tuo kuuluu työtehtäviin, se tehdään, kiitti pomo tai ei? Ja jos ei kuulu työtehtäviin, eikä halua sitä tehdä, niin kieltäytyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohteliaampaa olisi ensin kysyä ja kiittää, kun tehtävä on tehty. Kiitos etukäteen on näennäistä ystävällisyyttä.
Miksi pitää kysyä erikseen, kun toinen sen joka tapauksessa joutuu tekemään? Lumetta ja teeskentelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, sillä ennakoidaan vaivaa, jonka pyynnön toteuttaminen aiheuttaa.
Sekä että.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja pakottaa. Laittaisin mieluummin itse kirouksia, uhkauksia ja haukkuja siitä, että asiakas ei ole hoitanut hänelle kuulunutta asiaa.
Sulle voi tulla pomolta yt - terveisiä.
Mietipä itse, kummassa tapauksessa olisi helpompi kieltäytyä, jos pomosi lähettää viestin:
Kiitos jo etukäteen, että voit siivota oksennuksen lattialta.
VAI
Olisiko mahdollista, että siivoaisit oksennuksen lattialta?
Kieliopillisesti ensimmäiseen lauseeseen ei tule edes kysymysmerkkiä eli siinä ei kysytä halukkuutta, vaan kiitetään siitä, kun teet halutulla tavalla.