Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto kumppanin kotiin, mitä yllättäviä ongelmia tai ristiriitoja teillä tuli?

Vierailija
28.08.2025 |

Mietin skenaariota, että muuttaisin miesystäväni omakotitaloon. Talossa on edelleen huoneet hänen opiskelevilla lapsillaan ja kaapit ja vaatehuone täynnä lapsuudenaikaisia leluja, pelejä ym tavaroita.

Jos muuttaisin sinne, hänen pitäisi luopua aika paljosta tavarasta, että minä mahtuisin sinne omine tavaroineni. Olisinko sitten se ilkeä, joka käskisi hävittää lasten tavarat? Itse eron jälkeen talon tyhjentäneenä ja myyneejä jouduin tuon urakan tekemään jo joitakin vuosia sitten. Toinen olisi sitten huonekalujen yhdistäminen. Osa omista huonekaluistani on sellaisia, että ehdottomasti haluaisin ne mukaani. Minulla on myös tilaa vieviä harrastukseen liittyviä juttuja, kuten miehelläkin.

Lisäksi pitäisi olla vierashuone, jossa minun lapseni voisivat yöpyä, eli joku huone pitäisi ottaa tähän käyttöön.

Onneksi tämä oli vain tällaista pohdintaa, joten en ainakaan toistaiseksi edes kuvittele muuttavani miehen luo, vaikka suurimman osan ajastani vietänkin siellä.

Mutta kokemuksia muilta kuulisin, miten yhteenmuutto sujui, kun molemmat jo keski-ikäisiä ja paljon elettyä elämää takana

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään ilkeää pyytää hävittämään tavaraa tai ehdottaa aikuisten lasten huoneiden ottamista muuhun käyttöön. Mutta kannattaa puhua asiasta jo tässä vaiheessa kun vasta harkitsette yhteenmuuttoa, ja unohtaa koko juttu jos toinen on ehdottomasti vastaan, ja teillä on ihan eri käsitykset siitä miten kannattaa tehdä.

Ei siinä mitää ilkeää tai kohtuutonta olekkaan, mut kyl teidän pitää osallistua kustannuksiin, jos ne muutetaan teidän käyttöön sopiviksi. Silti tämä ei tuo teille mitään omistusoikeutta asuntoon, koska kyseinen remppa on meille tarpeeton ja joudumme tilat uusimaan kuitenkin omaan käyttöön sopiviksi, jos jostain syystä suhde loppuukin.

"Teidän"? "Meidän"? Ei tartte teititellä.

Vierailija
62/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä muuta kotiin, jossa joku muu puoliso on asunut. 

Kämppä myyntiin ja hankitte uuden yhteisen jos haluatte yhdessä asua. Oletko varma että haluatte?

Puhtaalta pöydältä alatte, ette entisten haamujen kanssa.

Näin mä ajattelen ihan sukupuolineutraalisti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kämppä myyntiin ja hankitte uuden yhteisen jos haluatte yhdessä asua. Oletko varma että haluatte?

Samaa mieltä. Meillä meni ihan tuurilla hyvin, ei ole mitään riitoja ollut. Miehen nuorin lapsikin asui vielä kotona, kun asetuin taloksi. Mulla on tosi hyvä suhde lapseen. 

Aika usein tulee ongelmia, mutta halusin vaan kertoa oman tarinani. Meillä meni kaikki tosi kivasti. Mutta ihan yleisellä elämänkokemuksella neuvoisin kuten ylläoleva! Joko erilliset asunnot, tai sitten puhtaalta pöydältä uusi yhteinen koti.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
64/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

naikkonen aina vertaa toisiin,siitä löytyy aina savottaa illanistujaisiin. "haista itte."

Vierailija
65/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on vaan se ongelma, että miehillä on yleensä jo nelikymppisenä velaton asunto. Mies saa tällä kuitattua oman puolikkaan yhteisen asunnon hinnasta, mut sit nainen odottaa, että mies maksaa puolet HÄNEN lainastaan. Eli mies maksaa asunnosta 75%, mutta omistaa vain 50%.

Vierailija
66/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on vaan se ongelma, että miehillä on yleensä jo nelikymppisenä velaton asunto. Mies saa tällä kuitattua oman puolikkaan yhteisen asunnon hinnasta, mut sit nainen odottaa, että mies maksaa puolet HÄNEN lainastaan. Eli mies maksaa asunnosta 75%, mutta omistaa vain 50%.

Missä on nelikymppisenä velattomat miehet?? Varsinkin jos on jo kerran eronnut ja ositukset tehty. Jos omaisuuksissa on eroa, niin omistussuhteet voi laittaa myös muuten kuin 50/50

Vierailija
67/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko aikuisten lasten lelujen ja muiden kamojen hävittäminen silti välttämättä helpompaa 

Vierailija
68/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta siitä, että mies on muuttanut naisen kotiin. Miten kävi?

Ei silloin ole mitään ongelmaa, koska mies tajuaa, että omistaja päättää. Lisäksi mies on valmis osallistumaan kumppaninsa asunnon remontointiin ja sen kuluihin, kun taas naisille pitäs ottaa 50% talon omistusoikeudesta, jos nainen osallistuu jonkun mitättömän pintaremontin kustannuksiin. 

Ei ainakaan meillå mennyt noin. Mies alkoi jossain vaiheessa ns isännöimään ja määräili  milloin esim saa joku tulla kylään. Miehellä oli aina joku hiljaisuutta vaativa paperityö meneillä eikä kukaan saanut häiritä. Alkoi potuttamaan kun hän oli muuttanut minun kotiini, ja omat jälkeläiseni saivat vauvat. Ei sitten käynytkään että mummi hoitaa vauvaa välillä koska se häiritsi miestä! No eroh

Tuttavapiirissä ero on tullut ilman yhdessä asumistakin, kun naisesta on tullut mummi. Mies kokenut jäävänsä ilman huomiota

Vierailija
69/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä on nelikymppisenä velattomat miehet?? Varsinkin jos on jo kerran eronnut ja ositukset tehty. Jos omaisuuksissa on eroa, niin omistussuhteet voi laittaa myös muuten kuin 50/50

Joo voi omistussuhteet laittaa miten haluaa, mut naisille se vaan ei tunnu sopivan.

Vierailija
70/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joo voi omistussuhteet laittaa miten haluaa, mut naisille se vaan ei tunnu sopivan."

Oliko pakko ottaa ne köyhä mutta kaunis bimbo. 

71/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuullut moisesta. Jos joku nainen on noin sekaisin, ei hänen kanssaan tietenkään mitään taloa osteta. Eikä varaton nainen saa edes pankista lainaa, joten eiköhän se ongelma ratkea ihan sillä.

Mistä lähiö-ostarin pubista sinä tällaisia naisia olet löytönyt?

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
72/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin miehen taloon enkä enää tekisi samaa virhettä..Odotus toisella oli, et mä vaan sopeudu sinne, hänenbrakentamaansa ympäristöön. Ja toisaalta kun talo oli miehen, itsellä ei ollut mitään kiinnostusta laittaa remontteihin ym. omaa rahaa.

Ero tuli, asun nyt omassa talossa. On kiva laittaa puutarhaa ja maksaa remonteista..Tää tuntuu kodilta, miehen talo ei tuntunut koskaan.

Vierailija
73/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutin miehen taloon enkä enää tekisi samaa virhettä..Odotus toisella oli, et mä vaan sopeudu sinne, hänenbrakentamaansa ympäristöön. Ja toisaalta kun talo oli miehen, itsellä ei ollut mitään kiinnostusta laittaa remontteihin ym. omaa rahaa.

Ero tuli, asun nyt omassa talossa. On kiva laittaa puutarhaa ja maksaa remonteista..Tää tuntuu kodilta, miehen talo ei tuntunut koskaan.

Kätevä säästää omarahoitusosuus, ku loisii ilmaiseksi muutaman vuoden miehen asunnossa.

74/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselle (about 6 v) ei löytynyt omaa huonetta, kun vanhin lapsi (täysi-ikäinen) muutti pois. Vkl-lapsella oli oma huone joka oli vain hänen käytössä ja lukko ovessa. Eli 6v nukkui meidän kanssa samassa huoneessa - ei kauhean kivaa, you know ?

Poismuuttanut isosisko olisi oma huoneensa antanut lapselleni, ei sopinut kumppanille. 

Muutin sitten lapseni kanssa muualle.

Nää on siis niin hankalia juttuja. Joskus toimii ja joskus ei. 

Vierailija
75/93 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusperhekuviot on tietty vaikeita, mutta luulis että kun kummankaan lapset ei enää asu kotona, olis se huoli pois. Mut eipä olekaan

Vierailija
76/93 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ei ole järkevää myydä molempien koteja ja ostaa uusi yhteinen. Omakotitalo voi olla paljon muutakin kuin pelkkä asunto. Siinä voi olla työtiloja, harrastetiloja, on suvun mailla tai sinne rakennettu elämä hankalasti noin vain siirrettävissä muualle, tms. Joku kerrostalokuukku on eri asia

Vierailija
77/93 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joo voi omistussuhteet laittaa miten haluaa, mut naisille se vaan ei tunnu sopivan."

Oliko pakko ottaa ne köyhä mutta kaunis bimbo. 

En ottanutkaan. Laitoin vahingon lapsineen kiertämään ja ostin talon yksin. Vanhaa muutti mun aikuinen lapsi vuokralle ja ostaa kämpän itselleen, ku saa omarahoitusosuuden kasaan.

Vierailija
78/93 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan jo muinoin tiedettiin, ettei mies sovi naisen fengsuihin.

Vierailija
79/93 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko aikuisten lasten lelujen ja muiden kamojen hävittäminen silti välttämättä helpompaa 

Helpoimmalla pääsee kun antaa niiden aikuisten lasten päättää että mitä hävittävät ja mitä ottavat omaan kotiinsa (tai vaikka vuokravarastoon). Jokainen aikuinen huolehtikoon ensisijaisesti itse omista tavaroistaan.

Ymmärrän, jos vanhemmat säilyttävät joitakin yksittäisiä, suvussa kulkeneita perintökaluja tai varastoivat väliaikaisesti vaihdossa tai väliaikaiskämpässä asuvan nuoren tavaroita, mutta ei ole mitään järkeä säilöä aikuisen lapsen puolesta huoneellisen tai useamman verran kaikkea mahdolllista vanhoista koulukirjoista kulahtaneisiin vaatteisiin.

Vierailija
80/93 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin aikoinaan ulkomailla ja löysin sieltä naisystävän, joka muutti perässäni Suomeen. Asuin asunnossa, josta olin aiemmin maksanut entisen avovaimoni ulos. Minulle jäi myös suurin osa yhteisistä huonekaluista ja muista tavaroista.

Tämä ärsytti uutta naisystävääni siinä määrin, että lopulta piti vaihtaa asuntoa ja hänen piti saada sisustaa se suurimmaksi osaksi uudelleen. Jälkeenpäin ajatellen oli aikakin päästä eroon niistä halvoista ja kuluneista kalusteista ja liinavaatteista, vaikka silloin se ärsyttikin minua.

Miksi avovaimoa pitäisi maksaa ulos yhtään mistään, eihän seurustelukumppanilla ole mitään avio-oikeutta yhteiseen omaisuuteen?

Jos omistitte asunnon puoliksi ja ostit häneltä hänen puolikkaansa et silloinkaan maksanut avokkia mistään ulos, vaan hän myi sinulle oman osuutensa.

Outoa, että ihmiset oikeasti kuvittelevat että jonkun kanssa yhdessä asuminen oikeuttaa samoihin asioihin kuin avioliitto. Ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi