Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto kumppanin kotiin, mitä yllättäviä ongelmia tai ristiriitoja teillä tuli?

Vierailija
28.08.2025 |

Mietin skenaariota, että muuttaisin miesystäväni omakotitaloon. Talossa on edelleen huoneet hänen opiskelevilla lapsillaan ja kaapit ja vaatehuone täynnä lapsuudenaikaisia leluja, pelejä ym tavaroita.

Jos muuttaisin sinne, hänen pitäisi luopua aika paljosta tavarasta, että minä mahtuisin sinne omine tavaroineni. Olisinko sitten se ilkeä, joka käskisi hävittää lasten tavarat? Itse eron jälkeen talon tyhjentäneenä ja myyneejä jouduin tuon urakan tekemään jo joitakin vuosia sitten. Toinen olisi sitten huonekalujen yhdistäminen. Osa omista huonekaluistani on sellaisia, että ehdottomasti haluaisin ne mukaani. Minulla on myös tilaa vieviä harrastukseen liittyviä juttuja, kuten miehelläkin.

Lisäksi pitäisi olla vierashuone, jossa minun lapseni voisivat yöpyä, eli joku huone pitäisi ottaa tähän käyttöön.

Onneksi tämä oli vain tällaista pohdintaa, joten en ainakaan toistaiseksi edes kuvittele muuttavani miehen luo, vaikka suurimman osan ajastani vietänkin siellä.

Mutta kokemuksia muilta kuulisin, miten yhteenmuutto sujui, kun molemmat jo keski-ikäisiä ja paljon elettyä elämää takana

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mä muutin miehen luo. Siivosimme talon yhdessä ja hankimme kaikki uudet huonekalut. Vanhat roinat kaikki kaatopaikalle. Sinne meni lähes kaikki. Pidin myös oman asuntoni, vietämme sielläkin aikaa usein. Meillä on kaksi kotia, tämä on toiminut meillä hyvin. 

Miksi vanhat piti viedä kaatopaikalle, jos sun kodista ei kuitenkaan tuotu mitään tilalle? Halusit vain hävittää miehen exän ostamat kamat?

Koska naisille ei kelpaa miehen sisustus ikinä. Naiset luulee, että miehet ei osaa sisustaa vaan siihin vaaditaan pillu. 

Kumpi sulla on?

Vierailija
42/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso virhe oli muuttaa saman katon alle. Kaikki alkoi ärsyttää pikkuhiljaa, ja eniten meidän eroavaisuudet kodin sisustuksessa ja siisteystasossa.

Ei tainnu siisteystaso yllätyksenä tulla?! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään ilkeää pyytää hävittämään tavaraa tai ehdottaa aikuisten lasten huoneiden ottamista muuhun käyttöön. Mutta kannattaa puhua asiasta jo tässä vaiheessa kun vasta harkitsette yhteenmuuttoa, ja unohtaa koko juttu jos toinen on ehdottomasti vastaan, ja teillä on ihan eri käsitykset siitä miten kannattaa tehdä.

Vierailija
44/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitenkään ilkeää pyytää hävittämään tavaraa tai ehdottaa aikuisten lasten huoneiden ottamista muuhun käyttöön. Mutta kannattaa puhua asiasta jo tässä vaiheessa kun vasta harkitsette yhteenmuuttoa, ja unohtaa koko juttu jos toinen on ehdottomasti vastaan, ja teillä on ihan eri käsitykset siitä miten kannattaa tehdä.

Ei siinä mitää ilkeää tai kohtuutonta olekkaan, mut kyl teidän pitää osallistua kustannuksiin, jos ne muutetaan teidän käyttöön sopiviksi. Silti tämä ei tuo teille mitään omistusoikeutta asuntoon, koska kyseinen remppa on meille tarpeeton ja joudumme tilat uusimaan kuitenkin omaan käyttöön sopiviksi, jos jostain syystä suhde loppuukin.

Vierailija
45/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tämä ole juuri ihannetilanne, että molemmilla on oma koti ja silti vietetään aikaa paljon yhdessä, vaikka vuorotellen toistensa kodeissa? Kotien yhdistämisen mukana tulee koko joukko ongelmia ja haasteita, varsinkin kun on lapsia, aikuisia tai pieniä. Nythän voi ottaa rusinat pullasta, miksi pitäisi ehdoin tahdoin haalia ne haasteet siihen parisuhteeseen? 

Vierailija
46/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta siitä, että mies on muuttanut naisen kotiin. Miten kävi?

On kokemusta. Miehen huonekalut koostu muiden vanhoista, ei jääny ikävä. Siis miehellä.

Vierailija
47/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako kommentoida lapsen näkökulmasta? 

Isäni luokse nimittäin muutti naisystävä samoilla asetelmilla jokunen vuosi sitten ja heille tulee jatkuvasti kinaa siitä että pitääkö meidän vanhat lelut kirjat yms säästää vai ei. Me lapset olemme sanoneet että ihan kaikkea ei tarvitse säästää, mutta isällemme tuntuu olevan kova paikka hävittää mitään. Toki välillä olemme käyneet tavaroitamme läpi mutta asiaa ei auta se että ne tavarat on vaan tyhjennetty kaapeista ihan sekaisin jätesäkkeihin yms.

Kannatan siis että keskustelette etukäteen miten asian laita on ettei tule yllätyksenä jos mies ei haluakkaan muuttaa mitään eikä heittää mitään pois.

Miksi heidän pitäisi säilyttää kotonaan teidän roinaanne tilaa viemässä. Viekää ne omaan kotiinne.

Vierailija
48/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitää ilkeää tai kohtuutonta olekkaan, mut kyl teidän pitää osallistua kustannuksiin, jos ne muutetaan teidän käyttöön sopiviksi. Silti tämä ei tuo teille mitään omistusoikeutta asuntoon, koska kyseinen remppa on meille tarpeeton ja joudumme tilat uusimaan kuitenkin omaan käyttöön sopiviksi, jos jostain syystä suhde loppuukin.

Mikä remppa? Jos ei ole jotain taaperoikäisenä piirreltyjä tapetteja, niin useimmiten riittää tyyliin irtotavaroiden kerääminen pois ja mahdollisesti joku uusi huonekalu. 

Vierailija
49/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä kannata muuttaa yhteen. Ongelmia tulee paljon. 

Vierailija
50/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tämä ole juuri ihannetilanne, että molemmilla on oma koti ja silti vietetään aikaa paljon yhdessä, vaikka vuorotellen toistensa kodeissa? Kotien yhdistämisen mukana tulee koko joukko ongelmia ja haasteita, varsinkin kun on lapsia, aikuisia tai pieniä. Nythän voi ottaa rusinat pullasta, miksi pitäisi ehdoin tahdoin haalia ne haasteet siihen parisuhteeseen? 

Juuri näin. Meillä ongelmat alkoivat kun muutettiin saman katon alle. Molemmat olemme eronneet ja molemmilla aiemmista liitoista lapsia. Ei vaan toiminut yhteinen koti. Tuli esiin kaikenlaisia eri tapoja ja toiveita. Vähitellen intohimokin loppui... Nyt asumme eri osoitteissa ja kavereita vaan. Suhde ei toipunut ikinä ongelmista eikä romantiikka enää palannut. 😞

Jos on suunnitteilla jälkikasvun hankkiminen on luontevaa muuttaa yhteen. Mutta kannattaa selvittää tarkoin mitä itse kukin yhteisasumiselta toivoo ja odottaa.

Vierailija
51/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iso virhe oli muuttaa saman katon alle. Kaikki alkoi ärsyttää pikkuhiljaa, ja eniten meidän eroavaisuudet kodin sisustuksessa ja siisteystasossa.

Siisteistason ero on varmasti tiedossa jo etukäteen, eikä keski-ikäinen nainen enää suostu asumaan epäsiistimmän kanssa

Täsmälleen näin!

Vierailija
52/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemusta siitä, että mies on muuttanut naisen kotiin. Miten kävi?

Ei silloin ole mitään ongelmaa, koska mies tajuaa, että omistaja päättää. Lisäksi mies on valmis osallistumaan kumppaninsa asunnon remontointiin ja sen kuluihin, kun taas naisille pitäs ottaa 50% talon omistusoikeudesta, jos nainen osallistuu jonkun mitättömän pintaremontin kustannuksiin. 

Ei ainakaan meillå mennyt noin. Mies alkoi jossain vaiheessa ns isännöimään ja määräili  milloin esim saa joku tulla kylään. Miehellä oli aina joku hiljaisuutta vaativa paperityö meneillä eikä kukaan saanut häiritä. Alkoi potuttamaan kun hän oli muuttanut minun kotiini, ja omat jälkeläiseni saivat vauvat. Ei sitten käynytkään että mummi hoitaa vauvaa välillä koska se häiritsi miestä! No erohan siitä lopulta tuli. Minulle lapseni ja lapsenlapseni menevät kaiken edelle.

53/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Mä muutin miehen luo. Siivosimme talon yhdessä ja hankimme kaikki uudet huonekalut. Vanhat roinat kaikki kaatopaikalle. Sinne meni lähes kaikki. Pidin myös oman asuntoni, vietämme sielläkin aikaa usein. Meillä on kaksi kotia, tämä on toiminut meillä hyvin. 

Miksi vanhat piti viedä kaatopaikalle, jos sun kodista ei kuitenkaan tuotu mitään tilalle? Halusit vain hävittää miehen exän ostamat kamat?

Mies halusi itse hävittää ne. Hänen vanhemmiltaan perityt vanhat asiat ym. tavarat säilytimme tietysti.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
54/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se yllätti että mies ei suostunutkaan hävittämään omaisuuttaan ja huonekalujaan vaikka minä en tykännyt niistä kun ne on rumia vaikka niillä rahoilla olisin saanut ostettua itselleni semmoisia mistä itse tykkään. Vetosi siihen että ei halua enää kertaakaan ostaa eron jälkeen uusia huonekaluja ja tarvikkeita vaikka se on miehen tehtävä että naisen ei tarvi hankkia uusia. Kehtasi vielä kysyä että jos hakimme uudet niin kai se saa pitää ne eron jälkeen vaikka varsin hyvin tietää että jos nainen ne valitsee niin ne kuuluu naiselle vaikka mies ne maksaa. Tälläkään hetkellä minulla ei ole yhtään itse maksamaa huonekalua kun olen kaikki maksattan6t eksillä ja pitänyt kaikki eron jälkeen

55/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Sinun asunto jäi entiselleen.

Miehen tavarat kaatopaikalle.

Sinulla kätevästi paikka mihin voi muuttaa. Miehellä ei mitään.

Outo tulkinta. Minun asunto ei ole jäänyt entiselleen, olemme yhdessä sisustaneet sitäkin. 

Mies halusi itse heittää eksästä muistuttavat vanhat tavarat pellolle.

Meillä on kummallakin kaikki edelleen, emme ole jakaneet omaisuutta vaan kumpikin pitää oman omaisuutensa. Miehellä on oma talonsa ja minulla asuntoni. Miten niin miehellä ei ole mitään? Hänellä on iso talo täynnä tavaraa.

🇺🇦🇮🇱

56/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Koska naisille ei kelpaa miehen sisustus ikinä. Naiset luulee, että miehet ei osaa sisustaa vaan siihin vaaditaan pillu. 

Meillä se on niin päin, että mies on koko ajan muuttamassa huonekalujen paikkoja. Minulle kävisi kierrätystavara, mies haluaa antiikkia, kristallikruunuja ja hirvenpäitä. Meillä on aika sekametelisoppa tämä meidän koti. Mutta kumpikin viihtyy!

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
57/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Sinun asunto jäi entiselleen.

Miehen tavarat kaatopaikalle.

Sinulla kätevästi paikka mihin voi muuttaa. Miehellä ei mitään.

Yhyy, yhyy, nyyh, miehiltä on kielletty Suomessa vuokravarastojen hommaaminen ja kaikki omatoimisuus.

Mitä vttua sä puolestauhriudut siinä? Mies pääsi parisuhteeseen, sinä et.

Vierailija
58/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffebulla kirjoitti:

Kumpi sulla on?

Kumpi mistä?

Vierailija
59/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle toi ei ainakaan olis kannattavaa. Miehen pitäs kärrätä omaa omaisuuttaan kaatopaikalle, jotta sun omaisuus saadaan säästettyä. Lisäksi mies menettäisi oman työhuoneen sun lasten takia ja joutuis varmaan vieläpä remontoimaan asuntoa sun maun mukaiseksi. Kuluihin sinkkuäidit ei tietenkään ota osaa, koska eivät halua kerryttää miehen varallisuutta.

ap on jo kärrännyt suurimman osan omaisuudestaan kaatopaikalle

Ja luulee nyt pääsevänsä päättämään miehen ja tämän lasten omaisuuden kohtalosta.

Vierailija
60/93 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin mäkin ajattelen. Mutta miehillä on joku ihme hinku haluta asua yhdessä. Mä lopetin sen homman. Kotini on kaunis, siisti ja velaton. Mies on häiriötekijä. Sen tajusin viime suhteessani. Olen koko elämäni asunut jonkun kanssa enkä tajunnut miten paljon vihaan sitä. 

N60

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi