Muutto kumppanin kotiin, mitä yllättäviä ongelmia tai ristiriitoja teillä tuli?
Mietin skenaariota, että muuttaisin miesystäväni omakotitaloon. Talossa on edelleen huoneet hänen opiskelevilla lapsillaan ja kaapit ja vaatehuone täynnä lapsuudenaikaisia leluja, pelejä ym tavaroita.
Jos muuttaisin sinne, hänen pitäisi luopua aika paljosta tavarasta, että minä mahtuisin sinne omine tavaroineni. Olisinko sitten se ilkeä, joka käskisi hävittää lasten tavarat? Itse eron jälkeen talon tyhjentäneenä ja myyneejä jouduin tuon urakan tekemään jo joitakin vuosia sitten. Toinen olisi sitten huonekalujen yhdistäminen. Osa omista huonekaluistani on sellaisia, että ehdottomasti haluaisin ne mukaani. Minulla on myös tilaa vieviä harrastukseen liittyviä juttuja, kuten miehelläkin.
Lisäksi pitäisi olla vierashuone, jossa minun lapseni voisivat yöpyä, eli joku huone pitäisi ottaa tähän käyttöön.
Onneksi tämä oli vain tällaista pohdintaa, joten en ainakaan toistaiseksi edes kuvittele muuttavani miehen luo, vaikka suurimman osan ajastani vietänkin siellä.
Mutta kokemuksia muilta kuulisin, miten yhteenmuutto sujui, kun molemmat jo keski-ikäisiä ja paljon elettyä elämää takana
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mä muutin miehen luo. Siivosimme talon yhdessä ja hankimme kaikki uudet huonekalut. Vanhat roinat kaikki kaatopaikalle. Sinne meni lähes kaikki. Pidin myös oman asuntoni, vietämme sielläkin aikaa usein. Meillä on kaksi kotia, tämä on toiminut meillä hyvin.
Miksi vanhat piti viedä kaatopaikalle, jos sun kodista ei kuitenkaan tuotu mitään tilalle? Halusit vain hävittää miehen exän ostamat kamat?
Koska naisille ei kelpaa miehen sisustus ikinä. Naiset luulee, että miehet ei osaa sisustaa vaan siihin vaaditaan pillu.
Iso virhe oli muuttaa saman katon alle. Kaikki alkoi ärsyttää pikkuhiljaa, ja eniten meidän eroavaisuudet kodin sisustuksessa ja siisteystasossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mä muutin miehen luo. Siivosimme talon yhdessä ja hankimme kaikki uudet huonekalut. Vanhat roinat kaikki kaatopaikalle. Sinne meni lähes kaikki. Pidin myös oman asuntoni, vietämme sielläkin aikaa usein. Meillä on kaksi kotia, tämä on toiminut meillä hyvin.
Miksi vanhat piti viedä kaatopaikalle, jos sun kodista ei kuitenkaan tuotu mitään tilalle? Halusit vain hävittää miehen exän ostamat kamat?
Varmaan olivat todella huonokuntoisia, kun eivät kierrätykseenkään kelvanneet. Tai ehkä oli ludeongelma.
Vierailija kirjoitti:
Iso virhe oli muuttaa saman katon alle. Kaikki alkoi ärsyttää pikkuhiljaa, ja eniten meidän eroavaisuudet kodin sisustuksessa ja siisteystasossa.
Siisteistason ero on varmasti tiedossa jo etukäteen, eikä keski-ikäinen nainen enää suostu asumaan epäsiistimmän kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siisteistason ero on varmasti tiedossa jo etukäteen, eikä keski-ikäinen nainen enää suostu asumaan epäsiistimmän kanssa
Tämä syynä, miksi vain seurustelen ja pidän oman kauniin siistin kotini vain itselläni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nykyää paskaisin kämppä on juurikin keski-ikäisellä yh-äidillä, jotka syyttävät sotkuisuudesta pikkulapsiarkea. Paska tekosyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika usein nykyää paskaisin kämppä on juurikin keski-ikäisellä yh-äidillä, jotka syyttävät sotkuisuudesta pikkulapsiarkea. Paska tekosyy.
Minä jotenkin kuvittelen, että tässä ketjussa puhutaan jo vähän vanhemmista, joilla lapset on jo aikuisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä jotenkin kuvittelen, että tässä ketjussa puhutaan jo vähän vanhemmista, joilla lapset on jo aikuisia
No ainakin AP vaatii miestään muuttamaan omia tilojaan lastenhuoneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin AP vaatii miestään muuttamaan omia tilojaan lastenhuoneeksi.
Vierashuoneeksi, aikuisen lapsen vierailua varten
Ap
Onko kokemusta siitä, että mies on muuttanut naisen kotiin. Miten kävi?
Todella hankalaa oli. Suurista puheista huolimatta mies halusi pitää kodin jonkinlaisena kotimuseona. Pahinta tietenkin oli se, että paikka oli hänen lapsuudenkotinsa. Ja siellä oli varastot pullollaan kaikkea mitä appivanhemmat ja miehen sisarukset oli lähtiessään jättäneet, rikkinäisistä leluista satojen kirjojen ja lehtien vuosikertojen kokoelmaan. Mitään ei olisi saanut heittää pois, yritin siivota ja hyväksyttää että keräsin tähän kassiin kaikki rikkinäisimmät tavarat, on varmaan ok että vien roskiin? Mitä vielä, mies alkoi joka esineen kohdalla nostalgisoimaan "voi tällä me Heikin kanssa leikittiin vuonna keppi ja kivi...".
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin ole mitään ongelmaa, koska mies tajuaa, että omistaja päättää. Lisäksi mies on valmis osallistumaan kumppaninsa asunnon remontointiin ja sen kuluihin, kun taas naisille pitäs ottaa 50% talon omistusoikeudesta, jos nainen osallistuu jonkun mitättömän pintaremontin kustannuksiin.
Mä oon sairaanhoitaja-yrittäjä ja mun poikaystävä on saman ikäinen ku mä, 35+.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lotta Haglund ja Wille-puolivartalotatuoidut miesi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silloin ole mitään ongelmaa, koska mies tajuaa, että omistaja päättää. Lisäksi mies on valmis osallistumaan kumppaninsa asunnon remontointiin ja sen kuluihin, kun taas naisille pitäs ottaa 50% talon omistusoikeudesta, jos nainen osallistuu jonkun mitättömän pintaremontin kustannuksiin.
Ja kun muuttokuorma on vain muovikassillinen vaatteitä kun lähtö tuli suoraan exän luota, niin tilaakaan ei tarvi raivata kuin yhden hyllyn verran
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lotta Haglund ja Wille-puolivartalotatuoidut miesi?
Juu, ap on Lotta Haglund
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun muuttokuorma on vain muovikassillinen vaatteitä kun lähtö tuli suoraan exän luota, niin tilaakaan ei tarvi raivata kuin yhden hyllyn verran
Jep. Lisäksi osituksen jälkeen miehellä on irtonaista rahaa tilillä jolla voi laittaa vähän paikkoja ja uusia kodinkoneita. Naisille aika hyvä diili.
Me jouduttiin aikoinaan tekemään inventaario, ku yhteen muutettiin. Molemmilla yksi lapsi, jotka joutuivat luopumaan omasta huoneesta. Myöhemmin saivat omat huoneet. Oli se hommaa. En haluais toistamiseen. Meidän onni oli se, että mies oli keränny sieltä täältä toisten vanhaa, ei ollu ongelmaa viedä kaatikselle. Ei minullakaan itkettäny omien tavaroiden poisheitto.
Oltiin molemmat nuoria aikuisia kun muutin miehen lapsuudenkotiin maalle, aluksi hänen vanhempansa asuivat talon toisessa päädyssä, kunnes heille löytyi sopiva talo johon muuttivat. Appivanhempien kanssa on mennyt jonkin verran sukset ristiin (tavaroita ei olisi saanut siirtää tai hävittää, lompsivat meidän kotiin ja pihaan kuin omaansa myös muuton jälkeen, puuttuivat remontteihin jne.) mutta miehen kanssa ollaan saatu asioista sovittua kohtuullisen hyvin ja tehtyä tästä yhteinen koti. Rojua on minun makuuni edelleen liikaa piharakennuksissa, mutta en jaksa vääntää niistä, kunhan jossain on tilaa mun puutarhavälineille ja pääsen niihin helposti käsiksi.

Exäni kanssa kävi niin, että hänen ja aikuisten lastensa mielestä koti oli enemmän heidän kuin minun. Mitään ei olisi saanut muuttaa, usein tuntui että olin lähinnä tunkeilija. Tietysti voi olla, että asiaan vaikutti se että miehen ensimmäinen vaimo oli kuollut eikä eronnut, mutta silti ärsytti kun koko koti oli suunnilleen vaatekaappiani lukuunottamatta jonkinlainen kotialttari.