HS: "Helsinkiläisäiti on neuvoton lapsensa puhelinaddiktion vuoksi, sillä lapsi ahdistuu kun ei saa kännykkää käteensä"
Älypuhelimet | Äiti kertoo: Viisivuotias lapseni on puhelimella viisi tuntia päivässä
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011452194.html
Miten voi vanhempi olla näin kädetön ja surkean avuton?? Ei minkäänlaista itsereflektiokykyä ja kykyä sietää tunteita, uskomatonta saamattomuutta
Kommentit (349)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhemmat pelkää lapsiaan. Lapsen negatiivisia tunteita ei kestetä ollenkaan. Mitenköhän näiden on tarkoitus pärjätä esim. armeijassa, korkeakoulussa tai työelämässä?
Jo neuvolassa kerrotaan että lapsen koskemattomuutta ei saa loukata ja että lapsella on oikeus ilmaista kaikkia tunteitaan. Jos vanhempi poikkeaa tästä niin neuvola tekee lasun.
Terve järkikin sanoo, että tuosta seuraa juuri kuvailemiasi ongelmia missä lapsi on perheen kuningas.
No ei tietenkään saa puhelinta ottaa väkivalloin kädestä ja paiskoa asfalttiin, toki lasta harmittaa kun puhelin otetaan pois mutta sehän on juuri sitä tunteiden ilmaisua. Ongelma on se, ettei äiti sitä kestä.
Onko nyt tilanne oikeasti niin ettei muka jotain tavaraa saa ottaa lapsen käsistä väkisin? Ei V*ttu. Lapsi ei halua antaa kaukosäädintä vaan katsoo taas yhden pipsa possun toisensa perään vaikka olet viisi kertaa sanonut että nyt loppuu...ja piilottelee kakea --> kyllä minä revin sen käsistä. Sama puhelimen kanssa. Tai minkä tahansa muun. Pikku taapero ottanut vaikka isän akkuporakoneen eikä halua antaa sitä takasin. Totta helvetissä revit sen käsistä. Nyt jotain järkeä ihmiset.
Siis tähän tää maailma on mennyt, hirveätä lässytystä ja pehmoilua. Lapsen koskemattomuus sitä ja tätä. Ei niitä nyt korville tarvii vetää tai satuttaa mutta kuitenkin, vanhempi ei ole pelkkä kaveri, ja jotain auktoriteettia pitää olla.
Miten viisivuotias kestää esimerkiksi vanhempien eron tai perheenjäsenen kuoleman, jos ei kestä edes sitä että puhelin otetaan pois.
Vierailija kirjoitti:
No ei viisivuotiaalla välttämättä viikkorahaa olekaan, mutta voihan joillain ollakin, Kyllä tuon ikäinen rahan päälle ymmärtää jo.
Kun kaikki kiva otetaan pois, ei ole pelivehkeitä eikä puhelinta, ja on hyvin ankeaa kotona, niin vaihtoehto on alkaa totella ja muuttua tilanteen mukaan. Lapsen mieli muuttuu äkkiä.
Kyllä väkivaltaisen lapsensa saa kiinni pitää. Johan sellainen on vaaraksi itselleenkin. Nyt järki käteen!
Toinen vaihtoehto on lässyttää lasusta ja voimattomuudesta, traumoista ja kuinka ei saa sanoa vastaan mitään. Annapa vaan lapsen määrätä, ainakin pääset helpolla. Voit vaikka itse plarata seuraksi sitä puhelintasi...
Ihme rangaistusmentaliteetti. Miksi tuohon pitää jotain ylimääräisiä ihme rangaistuksia alkaa langettamaan ja yrittää tehdä lapselle ikävät ja ankeat olot.
Lapselta otetaan ruutu pois, elämässä on kuitenkin vaikka mitä muuta kivaa. Lapsella heilahtaa tunteet pintaan koska se on lapsi eikä vielä hallitse tunteitaan. Rauhoittuu ja oppii kyllä, ihan ilman vanhemman lapsellisia kostoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhemmat pelkää lapsiaan. Lapsen negatiivisia tunteita ei kestetä ollenkaan. Mitenköhän näiden on tarkoitus pärjätä esim. armeijassa, korkeakoulussa tai työelämässä?
Jo neuvolassa kerrotaan että lapsen koskemattomuutta ei saa loukata ja että lapsella on oikeus ilmaista kaikkia tunteitaan. Jos vanhempi poikkeaa tästä niin neuvola tekee lasun.
Terve järkikin sanoo, että tuosta seuraa juuri kuvailemiasi ongelmia missä lapsi on perheen kuningas.
Miten se, ettei lapsen koskemattomuutta loukata ja että lapsella on oikeus ilmaista kaikkia tunteitaan, on ristiriidassa sen kanssa ettei lapsella ole älypuhelinta?
Juu, ja lapsen pitää oppia sietämään myös pettymyksiä ja rajoituksia. Miten on mahdollista että jotkut vanhemmat ottavat korviinsa vain nämä ettei saa loukata koskemattomuutta ja tunteiden ilmaisua... Mutta sitten nämä pitää oppia kestämään pettymyksiä ja rajoituksia... niin nää on jotain mitkä menee ohi korvien.
Anna lapselle vaan kaikki mitä se haluaa... anna, anna, katotaan sitten mihin suuntaan tämä maailma näitten tyyppien kanssa tulee lutviutumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos äiskä paiskaisi täydellä voimalla lapsen puhelimen asfalttiin? Meneekö väkivallan puolelle?
Miksi? Sen kännyn voi vaan ottaa pois ja sanoa nyt tehdään jotain kivaa. Paiskaaminen on huono tapa opettaa lapselle.
Täällä mt-potilaat esittää erinomaisia kasvattajia. "ota puhelin pois, jos lapsi itkee tai ahdistuu niin paiskaa puhelin asfalttiin ja polta kaikki lelut, kyllä se oppii"
Nykyään taitaa olla etuoikeus olla niin köyhä, ettei ole varaa ostaa älypuhelinta tai tietokonetta.
Vierailija kirjoitti:
Terveyskeskuksen aulassa katoin, kuinka äiti piteli vauvaansa sylissä - yhdellä kädellä syötti pullosta ja toisella kädellä selasi puhelinta. Syönnin jälkeen vauva takaisin koppaan, jolloin molemmat kädet vapautuivat puhelimen selaamiseen. Ei minkäänlaista kontaktia omaan lapseensa.
Sama ilmiö ravintolassa. Muksuille tabletti tai puhelin nenän eteen. Hiljaa ruokia odotellessa koko perhe selaa ruutuja.
Nykyajan vanhemmille voisi someen laittaa rajoitukset.
Itse kiinnitin tähän huomiota, kun olimme joskus talvella laivalla. Aamupalalla ja päivällisillä perheissä kaikki olivat omilla ruuduillaan. Ei mitään kommunikointia keskenään. Jotenkin järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009406764.html
Muistan vielä kun tästä kohistiin. Osan mielestä Jannika B teki väärin kun ei antanut lapsilleen älypuhelinta.
2 vuotta ja ihmiset ajattelee ihan eritavalla.
Todella moni vanhempi kyllä järkyttyisi,jos tietäisi mitä ne nuoretkin siellä netissä katselee..Tai kenen kanssa juttelee.
Hänellä varmaankin puitteet kunnossa. Ihan eri asia olla vaikka työtön köyhä yh lähiössä. Nykypäivänä ei vanhempi apua saa ja työllistäminen on vaikeaa. Monet joutuvat muuttamaan jatkuvasti halvemman asunnon perässä.
Itse olen työtön ja köyhä yh ja omat voimavarat on aika vähissä. Apua ei oikein saa mistään. Lapsella ei ole muuta tekemistä vapaa- ajalla kuin puhelin, sen kautta pitää yhteyttä koulukavereihin. Kaikilla on puhelin jonka kautta yhteyttä pidetään. Jos omalla lapsella ei olisi puhelinta olisi täysin yksin.
Jannikan kohdalla teksin saman ratkaisun. Voimavaroja ja rahaa ja suhteita niin ettei lapsi varmaan ole yksinäisenä kotona.
Kannattaa avata ne silmät tähän päivään a todellisuuteen missä monet elävät.
Helpommalla pääsee, kun ei anna lapsen ollenkaan käyttää älylaitteita. Sitten ei tarvitse edes miettiä koko sitä kysymystä, montako tuntia päivässä niitä saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Äiti kasvattaa lapsestaan tulevaisuuden kouluampujaa: viisivuotias ei puhu eikä leiki muiden lasten kanssa, ainoa virike on puhelin. Eikä kukaan neuvo miten lapselta otetaan puhelin pois! Yhyy!
En minäkään leikkinyt muiden kanssa 5 v:nä, yksin kylläkin. Ei ole vielä kouluampumiset käyneet mielessä.
Minä luin Aku Ankkoja ja Sinä Minä lehtiä varhaisteininä kaikki illat. Äiti piilotti niitä välillä. Ei ollut kavereita.
Oma lapsi käyttää Whats uppia ja editoi videoita You Tubeen ( pelivideoita). On enemmän yhteydessä muihin kuin minä olin lapsena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä kun tästä kohistiin. Osan mielestä Jannika B teki väärin kun ei antanut lapsilleen älypuhelinta.
Todella moni vanhempi kyllä järkyttyisi,jos tietäisi mitä ne nuoretkin siellä netissä katselee..Tai kenen kanssa juttelee.
Hänellä varmaankin puitteet kunnossa. Ihan eri asia olla vaikka työtön köyhä yh lähiössä. Nykypäivänä ei vanhempi apua saa ja työllistäminen on vaikeaa. Monet joutuvat muuttamaan jatkuvasti halvemman asunnon perässä.
Itse olen työtön ja köyhä yh ja omat voimavarat on aika vähissä. Apua ei oikein saa mistään. Lapsella ei ole muuta tekemistä vapaa- ajalla kuin puhelin, sen kautta pitää yhteyttä koulukavereihin. Kaikilla on puhelin jonka kautta yhteyttä pidetään. Jos
Huvit on ilmaisia kun on pienestä lapsesta kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtön ja köyhä yh ja omat voimavarat on aika vähissä. Apua ei oikein saa mistään. Lapsella ei ole muuta tekemistä vapaa- ajalla kuin puhelin, sen kautta pitää yhteyttä koulukavereihin. Kaikilla on puhelin jonka kautta yhteyttä pidetään. Jos
Mitäköhän voimavaroja, apuja ja suhteita nyt tarkoitat tässä asiassa? Luuletko että Jannika B:llä on jotenkin enemmän aikaa keskittyä lapseensa ja vaikka keksiä hänelle vaihtoehtoista tekemistä / viedä jonnekin? Tuskin. Väittäsin että Jannika B on varmasti paljon, paljon kiireisempi kuin normi työssäkäyvä... puhumattakaan nyt työttömästä.
Tämä ei ole raha ja suhde kysymys. Muuten se älypuhelin liittymä rajattomine datoineen(20-35€) maksaa enemmän kun vaikka peruspuhelimen tai kellopuhelimen liittymä (n.11 €). Ihan vaan vinkkinä.
Eli sinun lapsen koulukavereilla on puhelin, eli hänellä on kavereita. Sehän on hyvä. Sittenhän ne voi mennä vaikka yhdessä ulos tekeen jotain ja sopia tapaamisesta puhelimilla. Jos lapsi jättää sitä monotomista ruutuaikaa (videoita, whatsapp jne. mikä EI ole hyödyllisen sosiaalista) väliin niin aikaa jää sitten muuhunkin. Kerran olet työtön niin voit vaikka ottaa tavaksi lähteä vaikka lapsesi kanssa kävelylle metsään, lenkille tms. ilmaista puuhaa, ja saa siitä niitä voimavaroja.
Parasta on lopettaa valittaminen kun jollain muulla on paljon paremmin, ja katsoa niitä omia mahdollisuuksia, sinulla on kuitenkin työttömänä aikaa paljon enemmän kuin yhdelläkään työssäkäyvällä. Käytä se hyödyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset pelkää kuollakseen 5-vuotiaita lapsiaan, mutta uhoavat voittavansa Venäjän sodassa. Jotenkin ei nyt oikein täsmää nämä.
Mitä itse tekisit jos lapsi riehuu koska ei saa puhelinta itselleen? Jos pidät kuria lapselle niin lapsi saa siitä traumat, lapsen tunnetaidot menevät pilalle ja lisäksi joutuu vaikeuksiin lastensuojelun kanssa.
Yleensä neuvotaan keskustelemaan ja etsimään sellainen ratkaisu, johon molemmat osapuolet ovat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen työtön ja köyhä yh ja omat voimavarat on aika vähissä. Apua ei oikein saa mistään. Lapsella ei ole muuta tekemistä vapaa- ajalla kuin puhelin, sen kautta pitää yhteyttä koulukavereihin. Kaikill
Luuletko että esiteini lähtee kävelylle? Ei lähde. Luuletko että ne kaverit leikki ulkona? Eivät leiki puhelimella ovat
On kuule tehty metsäretket ja kirjastoreissut miljoonaan kertaan.
Jannikan resursseilla tarkoitin sitä että heillä on isä ja äiti perheessä, varmaan ystöviä ja sukulaisia. Meillä ei ole. Lapsi kaipaa yhteyttä muihin ihmisiin. Minä en voi muita pakottaa pitämään yhteyttä.
Olen olkut työtön jo vuosia ja elämme toimeentulotuella. Todella iso stressi pärjäämisestä joka kk, vuokraa nostettiin taas ja se meni yli Kelan rajan. Olen totaali yh ja olen ollut vastuussa lapsesta yksin 11 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Jokos mammoilla on lapsilleen lääkärintodistukset, jotta saavat pitää puhelimet koulussa? Tämä on ehkä hulluinta pitkiin aikoihin mitä olen kuullutkaan.
Miksi te tuhoatte lastenne elämän?
Se uutinen oli esillä Virossakin etelänaapureitten naureskeltavana.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä sitten tapahtuu, jos lapsen puhelin menee rikki eikä uuden ostamiseen ole varaa.
Sellaista ei kai yksinkertaisesti saa tapahtua, koska äidillä ei ole mitään keinoja pärjätä lapsen kanssa ilman puhelinta.
Mistä muka nykyään saa puhelinliittymän 11 eurolla kuussa? Kokemukseni mukaan se nettiyhteys kuuluu aina mukaan ja hinta on sen mukainen, vaikka asiakas ei omistaisi mitään laitetta jolla pääsee nettiin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä muka nykyään saa puhelinliittymän 11 eurolla kuussa? Kokemukseni mukaan se nettiyhteys kuuluu aina mukaan ja hinta on sen mukainen, vaikka asiakas ei omistaisi mitään laitetta jolla pääsee nettiin.
No kyllä niitä liittymiä vaan saa ilman nettiä. Kannattaa vaikka googlata eikä kaikkia kuvitelmiaan kirjoitella tänne.
Addiktioita ei voi parantaa millään muulla konstilla kuin vieroituksella.
Kännykkä pois lapselta