En jaksaisi enää nyt 57-vuotiaana tehdä töitä
Melkein 40 vuotta töissä päiväkodin lastenhoitajana. Kesäloman jälkeen iski totaalinen uupumus ja kyllästyminen. Harkitsen irtisanoutunut. Onneksi ei ole lainaa mistään, talo maksettu, lapsi omillaan, vähän säästöjäkin.
Minun mielestäni meidät, jotka olemme olleet kymmeniä vuosia töissä, voitaisiin päästää eläkkeelle ja antaa työpaikat nuorille.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Nyky-Suomi on systeemillään sairas maa. Ei minuakaan päästetä eläkkeelle vaikka on sitä sun tätä. Mutta vastapainoksi enpä enää törsäille mitään suomessa jos ei ole pakko. Esim. remonttimiehet ja tavarat ostettiin ulkomailta. Hyvä näin koska sinne meni koko rahapotti alveineen
Isänmaallista puhetta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairasta, että joku alta kolmekymppinen pääsee eläkkeelle kun "ahdistaa", mutta kuusikymppisenä pidetään väkisin töissä.
Yhtään kukaan ei pääse eläkkeelle kun "ahdistaa."
Kyllä pääsee.
Terv, päässyt
Pian 53v. Piti pitää välivuosi jo jokin aika sitten. En ole pystynyt vieläkään tekemään niin. Mitä nyt 5v sitten lähdin pitkäaikaiselta työnantajalta hetkeksi muualle. Koulutuksiin on pitänyt hakeutua, mutta sekin on ollut vaikeasti saavutettavissa.
Jäin yksin, ostin asunnon, auto meni kahdesti vaihtoon, työkuviot samoin. Olisi inhimillistä jäädä muodon vuoksi työttömäksi, kun nykyinen sijaisuus loppuu. Voisi rauhassa miettiä vaihtoehtoja ja ladata akkuja. Uskaltaisi opiskella työttömyystuella, jos sen vastaanottajaa ei odottaisi kyykytys ja köyhyys.
Entiset työnantajat ottavat varmasti keikkatöihin, mutta minun pitäisi vaihtaa työtä jo terveenä pysymisen takia.
Laskujeni mukaan 7 vuoden kuluttua olen vapaa veloistani. Sen jälkeen voin alkaa miettiä, mitä teen lopuilla työvuosilla ja eläkkeellä. Jaksaa, jaksaa... ehkä.
Olen myös aivan loppu. Kaikkea syövästä lähtien sairastanut. Kaikki vapaa-aika menee palsutumiseen. Yli 50- v minäkin.
25% kaikesta kansasta eli joka neljäs on kuollut 70 vuotiaana. Täysin turhaan on maksanut eläkkeitä, raatanut töitä ja kun olisi aika nauttia niin hautuumaa kutsuu.
Nykyinen järjestelmä tulisi laittaa romukoppaan. Nostetaan eläkeikä vaikka 80 vuoteen, mutta jokainen saa pitää oletettavan eläkkeensä yhteensä 15 vuotta milloin haluaa 30 ikävuoden jälkeen tasaisesti 30 - 80 vuoden välillä. Saattaisi jopa jaksaa eläkkeelle asti.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuotta vanhempi ja ollut jo 8v tk läkkeellä. Hyvin pärjään rahallisesti
Joo luuseri tästä ei nyt puhe.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se feikiltä tuntuu, kun nuori ihminen ahdistuu työtekemisestä, mutta kaikenlaisen harrastustoimintaan riittää energiaa.
Esim. yksi alle kolmekymppinen sukulainen, jolle on tuottanut vaikeuksia olla jossain sovitussa paikassa tiettyyn kellonaikaan.
Ei ole sitten ikinä tehnyt töitä.
Tämä. Eläkkeelle pääsee koska jos käy töissä, ei jaksa enää harrastaa yyyy.
Vierailija kirjoitti:
Harmi että vuorotteluvapaa piti lopettaa. Se oli juuri tuollaisia tilanteita varten hyvä, samalla joku toinen sai työpaikan. Se oli yksi parhaista työllistämistoimepiteistä, vaikka siinä sitten tulikin joku muu yhteiskunnan varoilla elämään. Mutta tiedän useita, jotka on sitten työllistynytkin sen jälkeen, kun on saanut antaa näyttöä normaalia koeaikaa pitemmän ajan. Se on myös vapauttanut terveydenhuoltoa, kun ihmiset ovat saaneet lepotaukoa ja jaksaneet sitten vielä vähän aikaa.
Opintovapaa on edelleen käytettävissä. Sillä saa taukoa työelämästä, jos kovasti väsyttää ja ahdistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vuotta vanhempi ja ollut jo 8v tk läkkeellä. Hyvin pärjään rahallisesti
Olet ilmeisesti saanut sairauseläkkeen, jolloin siihen lasketaan ikäänkuin olisit ollut työssä vanhuuseläkkeeseesi asti. Jos palkkasi oli hyvä, eläke voi olla hyvä. Äitini sai sairauseläkkeen 50 vuotiaana ja saa nytkin yli 80- vuotiaana 2000 euroa nettona eläkettä kuussa.
Samaa luokkaa mullakin. Mutta jos paikat olisi kestänyt eläkeikään niin eläke olisi pienempi kun nyt. Johtuen tehdyistä ylitöistä.
Täällä kans yksi totaalisen työhönsä kyllästynyt mutta olen vasta 52v. Teen helppoa toimistotyötä, jonka pystyisi hoitamaan kuka tahansa peruskoulun suorittanut. Ei stressiä mutta ei mitään haastettakaan. Mietin kehtaisinko alkaa saikuttelemaan, olen aina ollut tunnollinen työntekijä.
ei vaan kiinnosta yhtään ja mitään vaativampia hommia ei ole tiedossa tässä paikassa ikinä, olen totaalikyllästynyt työhöni ja työkavereihini.
Minä 43 v. ja 24 vuotta pitäisi vielä jaksaa. 67-vuotiaana pääsen eläkkeelle, jos vielä silloinkaan. Luultavasti nostavat vielä eläkeikiä, niin täytynee varautua siihen, että vasta 70-vuotiaana pääsen. En tiedä miten jaksan sinne asti, haluaisin jo nyt eläkkeelle.
Täytyy koittaa keksiä joku tapa elää mielekästä elämää jo nyt. Ja joku keino tehdä vähemmän töitä.
Nuo ns mielenterveyspotilaat, joiden pää ei kestä työntekoa, pitäisi laittaa tienaamaan oma elatuksensa. Jos päästetään eläkkeelle 60- vuotiaat kehäraakit, niin aika monta nuorempaa saataisiin töihin.
Hullua että vanhojen ihmisten pitää elättää nuoria.
Täällä myös eräs 60- vuotias, joka voisi jo jäädä eläkkeelle. Työ on ollut jo vuosia niin haastavaa ja vie kaikki voimat, että vapaa-aikana ei jaksaisi mitään. Yritän toki, mutta vaikeaa on.
Outoa. Olen 57 v ja elämäni voimissa. Olen puolta nopeampi kuin noviisit, kokemusta on niin paljon. Nuoret ovat uupuneita ja valittavat työkuormaa, ja minä surffailen. Sama asiantuntijatyö siis.
Vierailija kirjoitti:
Nyky-Suomi on systeemillään sairas maa. Ei minuakaan päästetä eläkkeelle vaikka on sitä sun tätä. Mutta vastapainoksi enpä enää törsäille mitään suomessa jos ei ole pakko. Esim. remonttimiehet ja tavarat ostettiin ulkomailta. Hyvä näin koska sinne meni koko rahapotti alveineen
Sinulla on jopa varaa kuluttaa, joten kuulostaa aika itsekkäältä uhoamiselta, että pitäisi päästä eläkkeelle, kun et edes käytä suomalaista työvoimaa, jos voit valita.
Kannattaa varmaan ihan oikeasti alkaa valittaa nuppivikaa, kun fyysisten kremppojen takia ei pääse eläkkeelle.
Tuosta sinun sanomasta 40 vuodesta kun ottaa pois saikut, poissaolot, lapsien teot ja lapsista johtuvat poissaolot niin paljon todellisuudessa olet tehnyt töitä? Naiset saikuttaa muutenkin aivan järkyttävän paljon mitä pienimmistäkin asioista ja naiset käyttävät lapsia hyväkseen että ei tarvi töitä tehdä
Eläkeikää pitäisi laskea että nuoret pääsisivät töihin.
Nyt 47 v ja jos 50.v jäisi työttömäksi kun on velkaa vähemmän
Olet ilmeisesti saanut sairauseläkkeen, jolloin siihen lasketaan ikäänkuin olisit ollut työssä vanhuuseläkkeeseesi asti. Jos palkkasi oli hyvä, eläke voi olla hyvä. Äitini sai sairauseläkkeen 50 vuotiaana ja saa nytkin yli 80- vuotiaana 2000 euroa nettona eläkettä kuussa.