Mitä teille neuvottiin lapsena avuksi kylkipistoon?
Minä en lapsena nautinut liikunnasta yhtään, kylkeen pisti aina heti. Se kipu oli lamauttavaa. Sanottiin vaan että harjoituksen puutetta ja huono kunto. Mutta miten parantaa kuntoa, kun se sattuu?? Yläasteella meillä on vastavalmistunut liikunnanopettaja, eipä hänkään osannut auttaa yhtään.
Löysin liikunnan ilon sitten vasta paljon myöhemmin, aikuisena.
Kommentit (60)
Älä jaksa, kaikki tietää että olet emotionaalisesti lapsen asteelle jäänyt miessukupuolen edustaja. Jätä ihmiset rauhaan ja mene vaikka kävelylle.
Uliuli pikkupentu. Ei täällä kukaan sinun marinoidesi mukaan ala pomppia. Sinä voit itse mennä pois ketjusta, jos et kestä.
Vierailija kirjoitti:
"Kyllä se ohi menee, jatkat vaan."
Jännä, ettei ole aikuisena ikinä tullut, vaikka oon välillä ollut ihan rapakunnossa. Lasten kipua ei vieläkään oteta tosissaan, se kyllä sattui ihan kamalan paljon. :(
Ainahan se oli kun lapsena sattui, niin syytettiin ties mitä. Kasvukipuja tai huono kunto, täytyy nyt vaan kestää!
Vierailija kirjoitti:
Tästä palstasta on tullut ihan hirveä. Edes lapsuuden kylkipistosta ei voi puhua ilman, joku itseään vihaava mulk*ro mies tulee pilaamaan ketjun kaikilta.
Älkää ruokkiko trolleja niin trollit vaikenevat. Ihan itse aiheutatte sen pilaamisen tarttumalla päivänsselviin trollauksiin ja heittämällä vettä myllyyn.
Mulle yksi sairaanhoitaja sanoi, että se on pieru. Eli ilma liikkuu suolistossa, siitä pistos.
Tulin lukaisemaan olisiko jollain ollut vinkkejä, mutta ei taida olla. Futista harrastavalla pojalla on näitä ja ovat kivuliaita. Ruokailu on pyritty nyt ajoittamaan 2h ennen treenejä ja lienee vähän auttanut.
Itselläni oli näitä myös lapsena ja nuorena ja ne oli kyllä kauheita. Harrastin yleisurheilua ja voimistelua ja olin hyväkuntoinen. Juuri niin kuin joku sanoi, että ei pystynyt hengittämään kunnolla vaan vain sillälailla kevyesti ja pinnallisesti. Ihan kuin sydäri ois ollut. Nämä jäi pois iän myötä eikä ole enää aikuisena vaivanneet.
Vierailija kirjoitti:
Tulin lukaisemaan olisiko jollain ollut vinkkejä, mutta ei taida olla. Futista harrastavalla pojalla on näitä ja ovat kivuliaita. Ruokailu on pyritty nyt ajoittamaan 2h ennen treenejä ja lienee vähän auttanut.
Itselläni oli näitä myös lapsena ja nuorena ja ne oli kyllä kauheita. Harrastin yleisurheilua ja voimistelua ja olin hyväkuntoinen. Juuri niin kuin joku sanoi, että ei pystynyt hengittämään kunnolla vaan vain sillälailla kevyesti ja pinnallisesti. Ihan kuin sydäri ois ollut. Nämä jäi pois iän myötä eikä ole enää aikuisena vaivanneet.
Luonnollisesti ei kannata viedä lasta lääkäriin. Sieltähän voisi vaikka löytyä syy pistoksille. Esim. jo mainittu refluksi.
Kun valitin alakoulussa kylkipistoa, opettajani tiuskaisi "pistä takaisin". Sellaista empatiaa Rovaniemellä 1980-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni auttaa tosiaan se etten myöskään juo ennen suoritusta. Ehkä tuntia ennen juon vettä viimeisen kerran.
-Se ratsastaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonnollisesti ei kannata viedä lasta lääkäriin. Sieltähän voisi vaikka löytyä syy pistoksille. Esim. jo mainittu refluksi.
Niin. Tässä ehkä näkyy se, ettei näitä ole pidetty minään omassa lapsuudessa kun tuntuisi tyhmältä viedä yläkouluikäistä lääkäriin sanoen, että juostessa välillä pistää. Hulluinahan ne pitäisi enkä kehtaisi viedä tuollaisen syyn takia jonkun oikeasti kipeän ihmisen lääkäriaikaa.
Täytyy vinkata myös tuosta juomisesta. Nyt tosin ollut niin kovat helteet tänä kesänä, että on tullut kannustettua juomaan oikein hyvinkin turnausten ja pelien aikaan ettei tule nuupahdusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kylkipistoa aiheutti myös ihan reipas kävelykin. Esim jos oltiin perheen kanssa jossain ulkoilemassa. Sain vain sättimistä vanhemmilta
Sait kylkipiston kävelystä? Kuljetko nykyään mobility scootterilla vai pyörimällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se menee kyllä itsestään ohi. Ei kaikkea tarvitse saada loppumaan heti. Kipua pitää sietää jos urheilee. On normasli asia moinen kylkikipu
En sietänyt, joten en myöskään urheillut. Mikään kipu ei mielestäni ole normaalia.
ap
Tämä mukavuuden halu aiheuttaa ylipainosi ja sen että et elä vanhaksi. Toivottavasti kivun välttely on sen arvoista sinulle
Eri. Arvostan enemmän elämänlaatua kuin sen pituutta.
Ja juuri sitä laatua et tule saamaan. Te rapakuntoiset olette sairaita jo eläkkeelle päässessä. Et ehdi nauttia terveistä eläkepäivistä jotka ovat terveiden kultaiset vuodet.
Vierailija kirjoitti:
Ei sanottu mitään, mutta opin että se loppuu kun pysähdyn ja hengitän rauhallisesti. Kuntoa voi kohottaa myös muuten kuin juoksemalla. Eipä tuota pistosta tule kuin juoksiessa.
Itse treenaan punttiksella. En juokse. En nää mitään ideaa juoksemisessa. Olen terve ja hoikka ja paremman näköinen kuin ne jotka vaan juoksee. Minulla on lihakset tasaisesti treenattu eikä narukädet ja lihaksikkaat jalat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap oli kermaperselapsi, joka ei kestänyt edes pientä epämukavuutta. Me urheilevat lapset emme tarvineet aikuisilta mitään neuvoja, koska ei tullut mitään rapakuntoisten kylkipistoja. Se kyllä sattui ihan helvetisti, jos tuli vaikka pesäpallo täydellä voimalla reiteeen, mutta sellaista on urheilu. Välillä sattuu enemmän ja välillä vähemmän. Epämukavuusalueella kehittyy, mukavuusalueella ei.
Harjoittele vielä äidin kanssa. Trollitekstisi on liian läpinäkyvä.
Ei ole tarvetta, kun toimi näinkin hyvin. Sinä tartuit heti syöttiin, kun vähän sörkkäisi :D
Säälittävää... Olisit jättänyt vastaamatta, niin itsekunnioituksestasi olisi jäänyt edes jotain jäljelle. Nyt har
Sait kiihtymään vai sait viihtymään? Kyllähän trolleista salaa vähän tykätään kun ne saa tavikset tuntemaan itsensä fiksuksi
Helppo niksi: tiukasti suu kiinni juostessa ja hengitys vain nenän kautta niin ei ala pistää kylkeä. Se on se liiallinen hapetus mikä sen piston tekee
Käskettiin lopettamaan valittaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei haloo. Melkein kaikilla lapsilla tulee juostessa kylki pisto paitsi jollain harvoilla ehkä.ei tule. Viedäänkö kaikki lapset lääkäriin? Joku tolkku siihen terveydenhuollon väärinkäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se menee kyllä itsestään ohi. Ei kaikkea tarvitse saada loppumaan heti. Kipua pitää sietää jos urheilee. On normasli asia moinen kylkikipu
En sietänyt, joten en myöskään urheillut. Mikään kipu ei mielestäni ole normaalia.
ap
Jos missään ei tunnu kipua niin silloin oot jo kuollut. Vai oletko se huomionkipeä minä minäminä ihminen jota lääkäritkään eivät voi otta tosissaan.
Vierailija kirjoitti:
Käskettiin lopettamaan valittaminen.
Kuuntelitko neuvoa vai jatkoitko valittamista aikuisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanottiin että piti hengittää rauhallisesti kunnes menee ohi. Meidän suvun naisilla kaikilla refluksi oireita, luulen että siitä johtui.
Refluksioireet on ruokatorvessa, miten se liittyy kylkipistoon?
Voihan se olla joku noita-akka, dirty birdie Annie Wilkes joka ihan vähän vaan omaksi parhaaksesi vetäisee lekalla nilkat paskaksi sinulta.